خودروهای معروف از اولین تا آخرین نسل

۳۱ فروردین ۱۴۰۰ خودروهای معروف از اولین تا آخرین نسل

همه خودروهایی که بین علاقه‌مندان خودرو و ماشین‌بازها معروف و مشهورند و اتومبیل‌های خاصی محسوب می‌شوند، حضورشان در دنیای خودرو را از جلوی در کارخانه شروع کرده‌اند.

خودروهایی که بعضی از خودروسازها تولید می‌کنند، یکی دو نسل ادامه پیدا می‌کند و دچار تغییر و به‌روزرسانی و فیس لیفت می‌شود. بعد از چندین سال، تولیدکننده این ماشین‌ها را کنار می‌گذارد و به جایشان خودروهای جدیدتری را روانه بازار می‌کند.

اما وقتی به اسم بعضی از خودروهای معروف نگاه می‌کنیم، رد پای آنها را در دهه‌ها و سالیان خیلی دورتری می‌بینیم. این خودروها آنقدر ماندگار شده‌اند که پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها با آنها خاطره دارند و اسمشان را شنیده‌اند و در آینده نیز فرزندان و نوه‌ها و نتیجه‌ها سوار مدل‌های برقی این ماشین‌ها خواهد شد.

پورشه ۹۱۱: ۱۹۶۴

پورشه ۹۱۱ نسل اول

قرار بود معروف‌ترین پورشه با نام ۹۰۱ شناخته شود اما بعد از شکایت پژو و حل و فصل این موضوع، نام ۹۱۱ برای این مدل پورشه انتخاب شد. مدل‌های اولیه دارای یک پیشرانه شش سیلندری هواخنک بودند که در عقب خودرو قرار داشت.

مهم‌تر از همه، پورشه ۹۱۱ بر اساس طرحی از فردیناند پورشه ساخته شد و طراحی فوق‌العاده‌ای داشت. سرانجام در سال ۱۹۹۸، اولین پورشه با موتور آب‌خنک عرضه شد. این پیشرفت، مهم‌ترین تغییری است که پورشه ۹۱۱ تا به حال به خود دیده است.

پورشه ۹۱۱: امروز

پورشه ۹۱۱ نسل هشتم

نسل هشتم پورشه ۹۱۱ در سال ۲۰۱۸ عرضه شد. مثل نسل‌های قبلی، خودرو جدید در مدل‌های کوپه، کانورتیبل و تارگا و دیفرانسیل عقب و چهار چرخ متحرک تولید می‌شود.

نکته جالب اینجا است که هر چند همه مدل‌های پورشه ۹۱۱ به جز GT3 دارای توربوشارژ هستند اما هنوز مدل‌هایی با نام‌های توربو و توربو S ساخته می‌شود. استفاده از نام توربو ربطی به توربوشارژ ندارد و نشان‌دهنده این است که حجم موتورهای این خودروها بالاست (۳.۷ لیتر) و قدرت بیشتری دارند (مثلا قدرت موتور توربو S به ۶۴۱ اسب بخار می‌رسد).

تولید کل: یک میلیون دستگاه (مه ۲۰۱۷)

تویوتا کرولا: ۱۹۶۶

تویوتا کرولا نسل اول

اولین تویوتا کرولا در سال ۱۹۶۶ به بازار آمد و رقابت سنگینی با داتسون ۱۰۰۰ داشت. تویوتا با استفاده از موتورهای ۱.۱ لیتری و ۱.۲ لیتری در برابر موتور کوچک‌تر یک لیتری داتسون، پیروز این رقابت شد.

کرولا در ژاپن و استرالیا تولید و به آمریکای شمالی صادر می‌شد. نسل اول این خودرو سه سال و نیم بعد و در سال ۱۹۷۰ به پایان کار خود رسید.

تویوتا کرولا: امروز

تویوتا کرولا نسل دوازدهم

در حال حاضر، دوازدهمین نسل تویوتا کرولا روی خط تولید قرار دارد. این خودرو بالاتر از فورد سری F و فولکس واگن گلف، پرفروش‌ترین خودرو است. اسم کرولا با وجود اینکه در بعضی مواقع و در بازارهای مختلف با ترسل و آریل جایگزین شده اما همچنان هویت خود را حفظ کرده است.

تویوتا کرولا امروزی با بدنه سدان، هاچبک و استیشن و اغلب با پیشرانه هیبریدی بنزینی برقی تولید و عرضه می‌شود.

تولید کل: ۴۴ میلیون دستگاه

تویوتا لندکروز: ۱۹۵۴

تویوتا لندکروز نسل اول

در سال ۱۹۵۴، میزان تولید تویوتا جیپ BJ برای پاسخگویی به تقاضای افراد غیرنظامی افزایش یافت و دوباره فروش این شاسی بلند صعودی شد. لندکروز نام یکی از محصولات خودروسازی آمریکایی استودبیکر بود که از سال ۱۹۳۴ تا ۱۹۵۴ و به مدت ۲۰ سال تولید می‌شد. تویوتا تصمیم گرفت برای رقابت با لندروور، مدل جیپ BJ را به لندکروز تغییر دهد.

تویوتا لندکروز: امروز

تویوتا لندکروز نسل آخر

آخرین نسل تویوتا لندکروز در سال ۲۰۰۷ عرضه شد اما از آن زمان چندین بار به‌روز شده است.

برخلاف جیپ BJ شصت سال قبل، لندکروز یک شاسی بلند بزرگ و خودرویی برای علاقه‌مندان به آفرود است. بعد از یک دهه و نیم از عرضه آخرین نسل، به زودی جدیدترین نسل تویوتا لندکروز رونمایی می‌شود.

تولید کل: ۴.۷ میلیون دستگاه

فولکس واگن ترانسپورتر: ۱۹۵۰

فولکس واگن ترانسپورتر نسل اول

ترانسپورتر یکی از چند اسمی است که روی فولکس واگن تیپ ۲ گذاشته‌اند. این خودرو تجاری سبک دومین محصول فولکس واگن بعد از تیپ ۱ بود که به نام بیتل شناخته می‌شود.

موتور تیپ ۲ هم مثل بیتل در عقب خودرو قرار داشت اما صندلی راننده و سرنشین در جلوترین نقطه قرار گرفته بود تا فضای بار بیشتری را در اختیار استفاده‌کنندگان قرار دهد. این فضا برای حمل و نقل بار و مسافر استفاده می‌شد و بعضی از رانندگان نیز در این خودرو زندگی می‌کردند. تولید تیپ ۲ در برزیل مدت‌ها بعد از جایگزینی این خودرو ادامه یافت. آخرین مدل ترانسپورتر در سال ۲۰۱۳ تولید شد.

فولگس واگن ترانسپورتر: امروز

فولکس واگن ترانسپورتر نسل ششم

امروزه می‌توانیم ششمین نسل ترانسپورتر را ببینیم. در حال حاضر مدل‌های مختلفی با این اسم تولید می‌شوند که شامل یک شاسی بلند نه نفره، یک ون شش نفره و یک ون حمل بار است.

مدل‌های دیگری هم از این اسم استفاده کرده‌اند. مینی‌بوس کاراول و خودروی سفری کالیفرنیا از این نوع ماشین‌ها هستند.

تولید کل: ۱۳ میلیون دستگاه (مارس ۲۰۲۰)

فولکس واگن گلف: ۱۹۷۴

فولکس واگن گلف نسل اول

گلف قرار بود که جانشین بیتل شود که طراحی آن برای ۴۰ سال قبلتر بود. یک پیشرانه آب‌خنک در جلوی فولکس واگن گلف قرار داشت و از این نظر تغییر چشمگیری نسبت به بیتل بود، با این حال عملا جایگزین این خودرو قدیمی نشد.

گلف GTi در سال ۱۹۷۶ عرضه شد و با داشتن یک موتور ۱.۶ لیتری با ۱۱۰ اسب بخار قدرت، به عنوان یک هاچبک اسپرت، جایگاه مهمی در تاریخ خودرو دارد.

فولکس واگن گلف: امروز

فولکس واگن گلف نسل هشتم

امروزه، هشتمین نسل گلف در بازار وجود دارد و همچنان بعضی از ویژگی‌های ظاهری نسل اول را حفظ کرده است. این خودرو با بدنه‌های هاچبک و استیشن عرضه می‌شود و انواع موتورهای بنزینی، دیزلی و هیبریدی در زیر کاپوت گلف قرار دارد.

نسل هشتم گلف بزرگ‌تر و سنگین‌تر از نسل اولی است و بیشتر خودروهای امروزی قدرت بیشتری از گلف GTi اولیه دارند.

تولید کل: ۳۵ میلیون دستگاه (مارس ۲۰۱۹)

مرسدس بنز اس‌ال: ۱۹۵۴

مرسدس بنز SL نسل اول

اولین مرسدس که با نام SL عرضه شد، مدل ۳۰۰ SL، محصول سال ۱۹۵۴ بود. SL مخفف Super Leicht به معنی فوق سبک است. این خودرو جذاب‌ترین و هیجان‌انگیزترین مرسدس بود که امکان خرید آن وجود داشت. این اتومبیل بر اساس ماشین مسابقه‌ای قهرمان لمان و کاررا پان امریکانا ۱۹۵۲ ساخته شده بود اما ۳۰۰ SL به خاطر نوع طراحی درها، ظاهر بهتری از نسخه مسابقه‌ای داشت.

این خودرو جاده‌ای با بیش از ۲۰۰ اسب بخار قدرت، قوی‌تر از مدل مسابقه‌ای بود و به دلیل وزن کم و آیرودینامیک مناسب، سواری بهتری داشت.

مرسدس بنز SL: امروز

مرسدس بنز SL نسل ششم

نسل‌های بعدی SL به طور متوسط ده سال روی خط تولید قرار داشتند. ششمین نسل این مرسدس در سال ۲۰۱۱ عرضه شد و اولین مدل با بدنه آلومینیومی بود. SL 65 AMG دارای یک پیشرانه ۶ لیتری V12 توربو دوقلو با ۶۲۰ اسب بخار قدرت است، که این مدل را به عنوان قدرتمندترین SL معرفی می‌کند.

نسل هفتم SL هم در راه است. مرسدس این خودرو جدید را اسپرت‌تر و راننده‌پسندتر تولید خواهد کرد، هر چند همچنان یک اتومبیل لوکس خواهد بود.

تولید کل: ۸۰۰ هزار دستگاه

هوندا سیویک: ۱۹۷۲

هوندا سیویک نسل اول

برعکس مدل جدید، نسل اول سیویک از فولکس واگن آپ امروزی، جمع و جورتر و سبک‌تر بود. این خودرو با بدنه سدان، هاچبک و استیشن قابل سفارش بود و از یک موتور ۱۱۶۹ سی‌سی آب‌خنک قدرت می‌گرفت.

بعدها موتورهای بزرگ‌تری ارائه شد اما در بحران نفت سال ۱۹۷۳، سیویک به عنوان یک خودرو اقتصادی مشتریان زیادی را جذب کرد. مهم‌ترین انتقادات به هوندا سیویک زنگ‌زدگی بدنه و قطعات در کشورهایی با آب و هوای سرد بود، به خاطر اینکه دولت‌ها جاده‌ها را در زمستان نمک‌پاشی می‌کردند.

هوندا سیویک: امروز

هوندا سیویک نسل دهم

هوندا سیویک در حال تولید دهمین نسل است. این خودرو را می‌توان در سراسر جهان با بدنه‌های سدان، کوپه و هاچبک و انواع مختلف موتور بنزینی و دیزلی خریداری کرد.

جذاب‌ترین مدل سیویک، تایپ R با موتور ۲ لیتری توربوشارژ است که ۳۱۶ اسب بخار قدرت دارد. نسل یازدهم این خودرو در سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه می‌شود و به جز تایپ R، بقیه مدل‌ها دارای پیشرانه هیبریدی بنزینی برقی خواهند بود.

تولید کل: ۲۴ میلیون دستگاه

 

نویسنده: میلاد قزللو

 

فروش فوری خودرو کارکرده