ورود اولین خودرو برقی لامبورگینی

۳۱ خرداد ۱۴۰۰ ورود اولین خودرو برقی لامبورگینی

اولین خودرو برقی لامبورگینی تا نیمه دوم ۲۰۲۰ میلادی رونمایی می‌شود. ابر خودرو برقی ایتالیایی، یک اتومبیل اسپرت GT دو در چهار نفره خواهد بود و روی پلتفرم آئودی پورشه تولید خواهد شد که در حال حاضر برای ساخت خودروهای اسپرت پورشه تایکان و آئودی ای-ترون به کار می‌رود.

مدیران خودروسازی ایتالیایی لامبورگینی اجرای پروژه بلندمدت برای تولید خودرو تمام برقی را تصویب کرده‌اند و بنا به گفته اشتفان وینکلمان، مدیرعامل این شرکت، ابرخودرو برقی لامبورگینی، دارای بدنه گرند تورر یا GT است و در اواسط دهه ۲۰۲۰ رونمایی می‌شود و در نیمه دوم این دهه به دست مشتریان می‌رسد.

خودروهای GT به ماشین‌های اسپرتی گفته می‌شود که برای رانندگی با سرعت بالا و مسافت‌های طولانی طراحی و ساخته می‌شوند و دارای مجموعه‌ای از آپشن‌های لوکس و اسپرت هستند. این نوع خودروها با بدنه کوپه و به صورت دو در تولید شده و گنجایش ۲+۲ سرنشین را دارند.

پروژه خودرو برقی لامبورگینی

لامبورگینی ترزو

ماشین جدید بخشی از نقشه راه و پروژه لامبورگینی (Direzione Cor Tauri) است که اخیرا معرفی شده است. هدف اولیه این پروژه برقی‌سازی سه مدلی است که در حال حاضر روی خط تولید قرار دارند و تا پایان سال ۲۰۲۴ با پیشرانه پلاگین هیبریدی عرضه خواهند شد.

وینکلمان گفته که پروژه خودرو برقی لامبورگینی استارت خورده اما هنوز تصمیم نهایی در مورد شکل و شمایل آن اتخاذ نشده است. آن طور که مدیرعامل لامبورگینی می‌گوید گنجایش این خودرو ۲+۲ یا ۴ نفر خواهد بود و طرح اولیه یک خودرو دو در است اما هنوز به تایید نهایی نرسیده است.

پروژه Direzione Cor Tauri (نام این پروژه از دبران، درخشان‌ترین ستاره در صورت فلکی ثور یا گاو گرفته شده و نشان لامبورگینی هم تصویر گاو است.)، سرمایه‌گذاری ۱.۷۹ میلیارد دلاری لامبورگینی در چهار سال آینده روی فناوری پلاگین هیبریدی است و دلیل این کار هم کاهش آلایندگی محصولات شرکت خواهد بود. مدیرعامل لامبورگینی قول داده که DNA لامبورگینی حفظ می‌شود و نسل بعدی عرضه خواهد شد.

طبق گفته اشتفان وینکلمان، تصمیم نهایی در مورد خودرو برقی لامبورگینی سال آینده اتخاذ خواهد شد و این تصمیم‌گیری در دو مرحله اجرا می‌شود. مرحله اول، بررسی و انتخاب نوع بدنه و سبک طراحی است و مرحله دوم تحقیق و بررسی روی پلتفرم‌های برقی است که در محصولات گروه خودروسازی فولکس واگن استفاده می‌شود.

خودرو GT چهار نفره لامبورگینی بازار جدیدی را در اختیار این خودروساز ایتالیایی قرار خواهد داد که منجر به افزایش آمار فروش خواهد شد.

بر اساس گفته‌های مدیرعامل لامبورگینی، در حال حاضر زود است که بخواهیم درباره فروش خودرو برقی صحبت کنیم اما اگر طرح نهایی ماشین دو در چهار نفره باشد، از نظر ابعاد و اندازه چیزی شبیه به محصولات فعلی خواهد بود. بنابراین نباید انتظار یک ابرخودرو اسپرت را داشته باشیم، با این حال، بزرگ‌تر از شاسی بلند اوروس نخواهد بود.

همان طور که قبلا گفته شد، احتمالا خودرو برقی لامبورگینی روی پلتفرم PPE آئودی پورشه ساخته خواهد شد. اما با توجه به اینکه این خودرو برقی در نیمه دوم دهه ۲۰۲۰ عرضه می‌شود، جز اولین وسایل نقلیه‌ای است که از پلتفرم SSP استفاده خواهد کرد. این پلتفرم ترکیبی از پلتفرم‌های PPE آئودی پورشه و MEB فولکس واگن است و به خودروسازان این امکان را می‌دهد تا در محصولاتشان از پیشرانه‌های برقی و همین طور باتری‌های مختلفی استفاده کنند.

اولین خودرویی که روی این پلتفرم ساخته می‌شود، آئودی آرتمیس است که در سال ۲۰۲۶ معرفی خواهد شد.

به احتمال زیاد خودرو برقی لامبورگینی از همان پیشرانه استفاده می‌کند که در زیر کاپوت آئودی ای-ترون و پورشه تایکان نصب شده است. البته این امکان هم وجود دارد تا لامبورگینی قراردادی را با ابرخودروساز برقی ریماک امضا کند.

نویسنده: میلاد قزللو