بررسی مشخصات فنی اوپل آسترا ۲۰۲۲

۲۴ تیر ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی اوپل آسترا ۲۰۲۲

اوپل آسترا یکی از خودروهای محبوب در بازار کشورمان در دهه هفتاد شمسی بود. خودرویی که به تعداد زیاد در نوع سدان و در تیراژ اندک هاچ‌بک وارد کشور شد و به علت استهلاک کم و به لطف بهره‌مندی از مهندسی آلمانی و طراحی زیبا، یکی از خودروهای خاص و مورد علاقه جوانان بود. این خودرو در دهه ۹۰ شمسی و در آخرین دوره واردات خودرو نیز، به تعداد اندکی به بازار کشورمان راه پیدا کرد که از نظر آمار فروش به هیچ وجه قابل مقایسه با دهه هفتاد نبود. اوپل آسترا نیز با داشتن موتورهای کم‌حجم و قیمت پایین، می توانست یکی از گزینه های موجود برای واردات به کشورمان باشد که متاسفانه ساده‌ترین نسخه آن، اختلاف قیمتی حدود ۳ هزار دلار با سقف قیمتی تعیین شده در قانون واردات دارد.

آسترا از زمان تولدش در سال ۱۹۹۲ تا امروز، یکی از کلیدی‌ترین محصولات اوپل قلمداد می‌شود. خودرویی که در نسل اولش در مدل‌های سدان، هاچ‌بک، استیشن واگن و ون عرضه شد و توانست موفقیت‌های خوبی در زمینه فروش کسب کند. این خودرو از زمان عرضه مثل بقیه محصولات اوپل، در برخی از بازارها با نام واکسهال و حتی در بعضی از کشورها به نام شورولت نیز عرضه شده است و حالا در نسل هفتم خود، به شکل تمام برقی نیز تولید می‌شود. آسترا در کنار اینسیگنیا و کورسا، خودرو کاندید اوپل برای شرکت در بسیاری از مسابقات خودرویی است.
نسل هفتم این خودرو فعلا فقط در دو نوع اتاق هاچ‌بک و استیشن واگن ساخته می‌شود که اگر روزی پای آن به بازار ایران باز شود، با توجه به عدم علاقه مردم به خودروهای استیشن واگن، احتمالا نسخه هاچ‌بک آن از سوی واردکننده عرضه خواهد شد. البته باید در نظر داشت که با توجه به حضور اوپل و واکسهال در گروه استلانتیس که مجموعه‌ای از خودروهای آمریکایی گروه کرایسلر، گروه فیات و پژو-سیتروئن است، می‌تواند حضور این خودروساز در بازار کشورمان نیز به مخاطره بیفتد.

مزایا و معایب

+ مصرف کم پیشرانه
+ آلایندگی اندک پیشرانه
+ امکانات قابل قبول رفاهی و ایمنی
+ ظاهر جذاب‌
+ ایمنی بالا

– عدم عرضه با اتاق سدان
– نبود پیشرانه قدرتمند غیر هیبریدی

مشخصات فنی

برای این خودرو، سه نوع پیشرانه وجود دارد که یک نمونه آن، گازوییل سوز با حجم ۱.۵ لیتر و با قدرت ۱۲۸ اسب بخار است. پیشرانه کم حجم بنزینی به حجم ۱.۲ لیتر با کمک توربوشارژر، توانی در حدود ۱۰۸ اسب بخار با ۲۰۵ نیوتن.متر گشتاور تولید می‌کند. همین موتور با کمی تغییرات، با ۱۲۸ اسب بخار و ۲۳۰ نیوتن.متر گشتاور نیز روی این خودرو نصب می‌شود. پیشرانه مدل هیبریدی، حجمی برابر با ۱.۶  لیتر دارد که ۱۷۸ اسب بخار قدرت با ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور، خروجی آن است. وجود موتور برقی در این خودرو باعث شده است تا مصرف سوخت ترکیبی آن به کمک سیستم هیبریدی، در حدود یک تا ۱.۱ لیتر در هر صد کیلومتر شود. اعداد داخل پرانتز مربوط به نسخه قوی تر پیشرانه ۱.۲ لیتری هست.

نوع موتور

خطی بنزینی

حجم موتور بنزینی

۱.۲ لیتر
سیلندر / سوپاپ

۳ / ۱۲

تنفس موتور بنزینی

توربوشارژر با اینترکولر و تزریق مستقیم سوخت
حداکثر قدرت مجموع

۱۰۸ اسب بخار

حداکثر گشتاور

۲۰۵ نیوتن.متر
بیشترین سرعت

۱۹۹ کیلومتر در ساعت

شتاب صفر تا صد

۱۰.۵ ثانیه
گیربکس

هشت سرعته اتوماتیک

مصرف سوخت

۵.۵ لیتر در صد کیلومتر
محور محرک

محور جلو

استاندارد آلایندگی

یورو ۶
سیستم فرمان

برقی

نوع بدنه

هاچ‌بک
نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ها

طول

۴۳۷۴ میلیمتر
عرض

۱۸۶۰ میلیمتر

ارتفاع

۱۴۷۰ میلیمتر
فاصله بین محور جلو و عقب

۲۶۷۵ میلیمتر

حجم مخزن سوخت

۵۲ لیتر
فضای صندوق بار

۴۲۲ قابل افزایش تا ۱۳۳۹ لیتر

تعداد سرنشین

۵ نفر
قطر رینگ

۱۶ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد
کروز کنترل هوشمند

دارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد
کنترل سرعت در سرازیری

دارد

کنترل کشش

دارد
کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

ندارد
کمک کننده پارک برای جلو و عقب

دارد

سنسور جلو

دارد
سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

دارد
رادار تغییر لاین

دارد

رادار نگهدارنده در بین خطوط

دارد
سیستم خودکار تعویض خطوط

ندارد

رادار تصادف جلو

دارد
رادار تصادف عقب

دارد

سنسور شکست شیشه

ندارد
ترمز ضدقفل

دارد

تقسیم الکترونیکی نیروی ترمز

دارد
ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد
ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد
چراغ روز

دارد

چراغ بدرقه

دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

دارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد
سازگاری با آیفون

دارد

سازگاری با اندروید

دارد
نمایشگر هدآپ

دارد

دوربین عقب

دارد
دوربین جانبی

دارد

دوربین ۳۶۰ درجه

دارد
کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد
استارت بدون کلید

دارد

استارت از راه دور

دارد
تهویه اتوماتیک

دارد

تهویه سرنشینان عقب

دارد
صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

دارد
صندلی ردیف دوم برقی

ندارد

گرم‌کن صندلی جلو

دارد
گرم‌کن صندلی عقب

ندارد

سردکن صندلی جلو

دارد
ماساژور صندلی راننده

ندارد

آینه بغل برقی

دارد
گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

دارد
سانروف

ندارد

طراحی ظاهری

نمای جلویی اوپل آسترا ۲۰۲۲

نسل جدید اوپل آسترا در آلمان طراحی شده است و زبان طراحی آن مثل دیگر محصولات فعلی این شرکت، کاملا متفاوت از نسل‌های قبلی است. طراحی بیرونی، با خطوط تیز و شکسته‌ای که دارد، چندان متفاوت از داخل خودرو نیست و چراغ‌های باریک عقب و جلو، خطوط روی درب‌ها، طرح سپرها و… همگی با هم همخوانی خوبی دارند. این نسل از آسترا نسبت به سری قبلی، حدود ۱۳ سانتیمتر فاصله محوری بیشتری دارد اما با این وجود فقط چهار سانتیمتر، به طول خودرو افزوده شده است. چراغ‌های باریک عقب و جلو، کاملا با تکنولوژی LED ساخته شده‌اند که در نمای عقب، شباهت زیادی به برخی از محصولات بی ‌ام‌ و نیز پیدا کرده است. این خودرو فعلا در دو اتاق هاچ‌بک و استیشن واگن طراحی و ساخته شده است و کمپانی اوپل اعلام کرده که شاید برای برخی از بازارهای آسیایی و آفریقایی، مدل سدان آن نیز عرضه شود.

طراحی داخلی

نمای کناری اوپل آسترا ۲۰۲۲

طراحی داخلی این خودرو را می‌توان یکی از فضایی‌ترین و اغراق آمیزترین طرح‌های خودرویی در حال حاضر دانست. داخل کابین فقط از خطوط شکسته با زوایای تیز تشکیل شده است و این وضعیت، حتی از دیگر محصولات فعلی اوپل نیز پر رنگ‌تر است. داشبورد نیز مثل دیگر بخش‌های داخل اتاق، با خطوط تیز و شکسته طراحی شده است. یک نمایشگر دیجیتالی ۱۰ اینچی در وسط داشبرد برای اطلاعات عمومی خودرو به همراه سیستم صوتی و ناوبری قرار دارد و یک نمایشگر ۱۰ اینچی دیگر نیز در پشت فرمان، برای نمایش وضعیت قسمت‌های مختلف خودرو است. این نحوه طراحی را امروزه می‌توان در طیف وسیعی از خودروهای در حال تولید در صنعت دید. طراحی خاص داخل این خودرو حتی در پوشش رودری‌ها و دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع نیز دیده می‌شود. فرمان به صورت D است و آینه داخل اتاق نیز بدون قاب طراحی شده است. به گفته مدیران ارشد این کمپانی، سعی شده است تا در عین حفظ ویژگی‌های اسپرت این خودرو در طراحی و مشخصات فنی و حرکتی آن، نهایت راحتی نیز برای راننده و سرنشینان نیز لحاظ شود.

نتیجه‌ گیری

نمای پشتی اوپل آسترا ۲۰۲۲

کمپانی اوپل در چندین دهه اخیر، یکی از خودروسازان کم‌ فعالیت دنیا بوده که چند باری نیز بین خریدارانش، دست به دست شده است و این روزها در کنار برند واکسهال، در گروه استلانتیس که مجموعه‌ای از خودروسازان آلمانی، آمریکایی، ایتالیایی و فرانسوی است، حضور دارد. آسترا یکی از استراتژیک‌ترین ساخته‌های اوپل از دهه ۹۰ میلادی تا به امروز بوده که از این نظر، دومین نام زنده در محصولات اوپل بعد از کورسا محسوب می‌شود. این خودرو تکنولوژی‌های زیادی برای داشتن نهایت راحتی و ایمنی دارد و در کنار مهندسی آلمانی خود که این روزها از نظر فنی، اشتراکاتی با دیگر هم گروهی‌هایش دارد، می تواند یکی از برگ‌های برنده اوپل در این بازار روز باشد. آسترا در اولین حضورش در کشورمان در دهه ۷۰ شمسی، یکی از خودروهای لوکس و راحت آن زمان قلمداد می‌شد که مصرف سوخت پایین آن در عین نرمی و چابکی، از شناخته شده‌ترین ویژگی‌های این خودرو بود.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: علیرضا داودی