بهترین برنامه های مسیریابی

۳۰ بهمن ۱۴۰۲ بهترین برنامه های مسیریابی

رانندگی در شهرها و جاده‌های امروزی بدون آشنایی با مسیر کار ساده‌ای نیست. آنقدر مسیرهای فرعی و کوچه‌‌های ناآشنا پیش روی رانندگان است که به سادگی آن‌ها را در معرض گم شدن قرار می‌دهد. حتی رانندگی کردن در شهر محل زندگی هم بدون اطلاع داشتن از مسیر، با چالش‌هایی مثل گیر افتادن در ترافیک همراه است. تا همین چند سال پیش چندین روش برای پیدا کردن راه مناسب تا مقصد وجود داشت اما امروزه استاده از برنامه مسیریابی جایگزین تمام روش‌های سنتی شده است.

برنامه مسیریابی چیست؟

اولین نقشه‌ها کاغذی بودند و ساده، نقشه‌هایی که روی اولین کاغذها حک می‌شدند و تنها نشان‌دهنده حد و مرز بودند اما حالا با پیشرفت تکنولوژی همه چیز عوض شده است، حتی مسیریابی.

مردمان حاشیه رودهای دجله، فرات و اروند رود جزو متخصصان نگارش نقشه جغرافیایی بودند و این نقشه‌ها برای فرماندهان نظامی و پادشاهان ترسیم می‌شد و جزو منابع محرمانه به شمار می‌رفتند اما حالا می‌شود با نقشه‌ها به سراسر دنیا سفر کرد. شاید کمتر کسی روزهایی را به خاطر می‌آورد که داشتن نقشه کاغذی یکی از ملزومات سفر بود و جایگاه خاصی داشت.

اوایل دهه ۷۰ میلادی بود که مسیریاب GPS به عنوان یکی از آپشن‌های خودرو معرفی شد. این آپشن با شکل امروزی خود بسیار متفاوت بود. هوندا تلاش کرد تا این آپشن را به شکل متفاوت روی خودروهای خود به کار برد اما در نهایت یکی از خودروسازان ژاپنی یعنی تویوتا بود که موفق شد مدل سورر (Toyota Soarer)  را با آپشن مسیریابی وارد بازار کند.

اما حالا همه چیز به سادگی با یک گوشی هوشمند قابل انجام است. کافی است جی‌پی‌اس گوشی را روشن کنید و در یکی از اپلیکیشن‌های مسیریابی گوشی خود، مبدا و مقصدتان را وارد کنید تا به سرعت مسیرهای پیشنهادی در اختیار شما قرار بگیرد.

روش های سنتی مسیریابی

در گذشته نه‌چندان دور یعنی تا همین ۱۰ سال پیش، مردم برای پیدا کردن مسیر مناسب برای رسیدن به مقصد از ۳ روش استفاده می‌کردند:

  • سوال پرسیدن از آشنایان یا افراد محلی
  • استفاده از حافظه و تجربه شخصی
  • استفاده از نقشه‌های کاغذی موجود

روش استفاده از اپلیکشن مسیریابی

اپلیکیشن‌های مسیریابی یکی از بهترین و پر استفاده‌ترین برنامه‌های موجود در گوشی‌های هوشمند به‌شمار می‌رود. این برنامه‌ها معمولا در سیستم عامل‌های اندروید، ویندوز و iOS اجرا می‌شوند.

برخی از این برنامه‌ها تنها در صورت اتصال به اینترنت قابل استفاده هستند و برخی دیگر هم به صورت آنلاین و هم به صورت آفلاین (بدون نیاز به اینترنت) مسیر پیشنهادی را به شما نشان می‌دهند.

برای این منظور می‌توانید روی نقشه‌های موجود در این برنامه‌‌ها مبدا و مقصد خود را انتخاب کنید تا در عرض چند ثانیه، مسیرهای پیشنهادی برای شما به نمایش درآیند.

با روشن کردن GPS گوشی می‌توانید در حین حرکت نیز مسیر خود را به آسانی رصد کنید.

مزایای استفاده از برنامه مسیریابی

  • قابل اطمینان بودن و دقت بالا
  • اشتراک‌گذاری مسیر با دیگران
  • رابط کاربری راحت
  • هدایت صوتی و تصویری راننده
  • هشدار سرعت و ترافیک
  • استفاده از نقشه‌های به روز
  • پیدا کردن پمپ بنزین، رستوران، بیمارستان و…
  • اخطار سرعت ایمنی
  • برخی سیستم‌ها مانند ردیاب نیز عمل می‌کنند

بهترین برنامه های مسیریابی

برنامه‌های مختلفی به عنوان مسیریاب در پلتفرم‌های ایرانی و خارجی در دسترس افراد مختلف قرار دارد.

گوگل مپ

گوگل مپ، شناخته‌شده‌ترین برنامه مسیریابی جهان است که رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارد و کاربران به راحتی می‌توانند با استفاده از نقشه آن با کمک داده‌های ماهواره‌ای بهترین مسیر را برای سفر خود انتخاب کنند. این برنامه زمان مورد نیاز تا رسیدن به مقصد برای رانندگی با خودرو، دوچرخه و حتی پیاده‌روی را به شما اعلام می‌کند. استفاده آفلاین از نقشه‌های گوگل در این برنامه وجود دارد.

ویز (Wase)

ویز یا Wase یکی از دیگر برنامه‌های مسیریابی خارجی است که با استفاده از گزارش کاربران داده‌های ترافیکی را به مخاطبان خود ارائه می‌کند. نشان دادن مسیرهای جایگزین برای گرفتار نشدن در ترافیک هم از قابلیت‌های مثبت این برنامه است. همچنین اطلاعاتی مثل حضور پلیس، تصادفات رانندگی و خطرات جاده‌ای در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

نشان

مسیریاب نشان، یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های مسیریابی ایرانی است. این اپلیکیشن مجهز به راهنمای صوتی فارسی است و بر اساس وضعیت ترافیک، بهترین و سریع‌ترین مسیر را به شما معرفی می‌کند. شما در این برنامه محدوده طرح ترافیک را هم مشاهده می‌کنید.

بلد

مسیریاب بلد یکی از معروف‌ترین و پر استفاده‌ترین نرم‌افزارهای فارسی است که دقت کافی دارد.

اشخصی‌سازی برنامه، امکان اضافه کردن آدرس محل کار و خانه، نشان‌ دادن اماکن عمومی، مناطق پرترافیک، مکان‌های منتخب شما، هدایتگر صوتی، سرعت‌گیرها و… از دیگر امکانات این نرم‌افزار است.

نتیجه گیری

استفاده از برنامه مسیریابی، می‌تواند مشکل گیر افتادن در ترافیک و گم شدن در مسیرهای ناآشنا را به راحتی حل کند. در حال حاضر اپلیکیشن‌های مسیریابی مختلف ایرانی و خارجی برای این منظور در پلتفرم‌های ارائه‌کننده برنامه‌های موبایلی در دسترس هستند و شما می‌توانید از امکانات این برنامه‌ها برای سفری سریع‌تر و راحت‌تر استفاده کنید.

فروش فوری خودرو

نویسنده: فاطمه امین الرعایا