بررسی بازار خودرو چین

۱۲ فروردین ۱۴۰۱ بررسی بازار خودرو چین

افزایش سریع تولید خودرو و قطعات آن توسط چین باعث شده تا صنعت نسبتاً جوان خودروهای چینی به سطح نسبتاً مطلوبی از تجربه و دانش فنی برسند تا جایی که طی سال‌های اخیر برخی خودروهای چینی اجازه رقابت با برخی خودروسازان را به خود داده‌اند؛ اما هنوز فاصله زیادی بین محصولات چینی با کلاس جهانی وجود دارد و همچنان خودروهای چینی در نزد بسیاری از کشورها جزء محصولات بی‌کیفیت شناخته می‌شوند.

در ایران نیز مانند کشورهای دیگر، ماشین‌های چینی بسیاری در سطح شهر دیده می‌شوند که هر کدام مزایا و معایب مختص به خود را دارند. اما بازار خودرو چین در کشور خودشان چگونه است و به کدام سمت حرکت می‌کند، نکته‌ای است که برخی تحلیلگران بازار بر آن تاکید دارند. اینکه مردم این کشور نسبت به استفاده کدام سبک و مدل از خودروها رغبت بیشتری دارند؟

درباره بازار خودرو چین

صنعت خودرو چین که تقریباً همگام با ایران متولد شد، طی دهه گذشته به لطف سیاست‌های دولت این کشور به سرعت رشد کرده است. راهبردهای اصلی اتخاذ شده توسط غول اقتصادی آسیا شامل گسترش تولید خودرو برای مطابقت با برندهای خارجی، تشویق خودروسازان خارجی برای تولید خودروهای خود در چین و ایجاد همکاری فنی با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در بخش کلیدی تحقیق و توسعه (R&D) بوده است.

به دلیل فشار فزاینده تحریم‌های اقتصادی که خودروها و قطعات یدکی غربی را تقریباً برای بازار بزرگ کشور غیرقابل دسترس کرده بود، طی دهه گذشته، انواع خودروهای سدان و شاسی‌بلند ساخت چین به بازار ایران راه یافتند.

در حالی ‌که چین در چند سال گذشته با کپی‌برداری از پلتفرم‌های خودروهای خارجی، هم در افزایش تولید و هم فروش موفق بوده، کارشناسان می‌گویند صنعت خودرو چین هنوز تا رسیدن به بلوغ و تخصص لازم برای نوآوری و ساخت پلتفرم‌های خود راه درازی در پیش دارد.

پرفروش ترین خودروهای چینی در دنیا

به زودی، خودروسازان نگران هستند که چین بر بازار خودروی جهان تسلط یابد. انجام این کار سخت نیست زیرا چینی‌ها قبلاً به لطف نیروی کار و مواد ارزان، برای خودروسازان برتر خودرو تولید می‌کردند. بنابراین، حتی اگر مستقیماً از یک تولیدکننده چینی خودرو نمی‌خرید، باید در نظر داشته باشید که خودرویی که در حال رانندگی هستید یا به آن فکر می‌کنید ممکن است در چین مونتاژ شده باشد.

به عنوان مثال، ولوو در چند سال آینده در چین ساخته خواهد شد. خرید یک خودرو چینی همیشه چیز بدی نیست اما در آینده، یک ماشین چینی ممکن است تنها انتخابی باشد که شما دارید. خودروهای پرفروش چینی در بازارهای جهانی

  • برلیانس V3
  • چانگان ایدو
  • وی R57
  • جیلی X1
  • دانگ فانگ A9
  • کوروس 5

پرفروش‌ترین خودروها در چین

بازار خودروهای جدید چین بزرگترین بازار در جهان است و با تمرکز بسیاری در مدل‌های برتر مشخص می‌شود. در واقع ۱۰ مدل برتر فروش تنها ۱۷.۵ درصد از بازار را تشکیل می‌دهند، در حالی که ۵۰ مدل برتر ۴۹.۶ درصد و ۱۰۰ مدل برتر ۷۰.۳ درصد از بازار را تشکیل می‌دهند.

پرفروش‌ترین خودرو در ۱۰ سال اخیر، ولینگ هانگوانگ (Wuling Hongguang) بود که در دسته خودروهای چند منظوره سایز بزرگ (MPV) قرار می‌گیرد. از سال ۲۰۱۷ا ژوئیه ۲۰۲۱ رهبری بازار پرفروش‌ترین‌ها در دستان فولکس واگن لاویدا، یک سدان جمع‌وجور بود که در سال ۲۰۱۹ به اوج ۲.۴درصد از سهم بازار رسید.

تا ژوئیه ۲۰۲۱، نیسان سیلفی ۲.۵ درصد سهم بازار را در دست داشت که رهبری خود در بازار را از سپتامبر ۲۰۲۰ حفظ کرده است. پس از آن هاوال H6 با ۳ پله افزایش ۱.۹ درصد و پس از آن تویوتا کرولا ۱.۸ درصد سهم از بازار خودرو چین در سال ۲۰۲۱را به خود اختصاص دادند.

در جایگاه چهارم، ولینگ هانگوانگ مینی با سهم ۱.۸ درصد قرار دارد و پس از آن فولکس واگن لاویدا با ۳پله نزول ۱.۷رصد سهم، چانگان سی اس ۷۵ (Changan CS75) با ۱.۶ درصد سهم، فولکس واگن بورا با سهم ۱.۴رصد و تویوتا لوین با ۱.۳درصد سهم، هوندا CR-V با ۱.۲رصد سهم و فولکس واگن ساگیتار با چهار پله نزول با ۱.۲ درصد سهم در جایگاه دهم قرار گرفتند.

بدترین خودروهای چینی در دنیا

خودروهای چینی به دلیل کیفیت و طراحی ضعیفشان از شهرت خوبی برخوردار نیستند. احتمالاً به این دلیل که خودروسازان چینی به جای خودروهای باکیفیت، تمرکز کامل خود را بر تولید خودروهای ارزان‌قیمت گذاشته‌اند. وقتی صحبت از کیفیت به میان می‌آید، ماشین‌های چینی واقعاً در کیفیت آسیب می‌بینند.

بدنه برخی از خودروهای بی‌کیفیت چینی از فلز نازک ساخته شده‌اند و با مواد ضدخوردگی ضعیف پردازش می‌شوند. چون آینده بازار چین به خودروهای برقی تمرکز دارد. چین تمام تلاش خود را برای تسلط بر بازار خودروهای برقی به کار می‌گیرد. اما با همان مسائل کیفی و همان مفهوم «ارزان تولید کن و بیشتر بفروش» جلو می‌رود.

بدترین خودروهای چینی در دنیا که از همه لحاظ یک فاجعه محسوب می‌شوند، عبارتند از:

خودروهای چینی کپی شده از برندهای اروپایی

خودروسازان چینی در مورد کپی‌برداری از طرح‌های برندهای معروف خودرو، شهرت بسیار بدی دارند. ما در مورد کپی‌کردن الهام‌بخشی و توسعه طرح‌های دیگران صحبت نمی‌کنیم اما خودروسازان چینی در واقع به‌طور کامل طرح را از بین می‌برند تا جایی که شما به سختی می‌توانید اصل را از کپی تشخیص دهید.

بسیاری از خودروسازان غربی پرونده‌های حقوقی در دادگاه‌ها علیه شرکت‌های چینی دارند که آشکارا از مفاهیم خودروی آنها کپی می‌کنند. در زیر به برخی از خودروهای چینی کپی شده از برندهای خارجی اشاره می‌کنیم:

  • بی‌وای‌دی یوآن EV360 کپی شده از فورد اکوسپرت
  • چانگان Eado GT کپی شده از مزدا ۳
  • بایک BJ40 Plus کپی شده جیپ رنگلر
  • چانگان CS85 کپی شده از بی‌ام‌و X4
  • بایک BJ80 کپی شده از مرسدس بنز G63 AMG 6×6
  • لندویند X7 کپی شده از رنجرور ایوک
  • بسترن X40 کپی شده از مزدا CX-5
  • جک A6 کپی شده از آئودی A6

روند صعودی تولید خودروهای چینی در ۱۰ سال اخیر

چین با حجم تولید حدود 21 میلیون خودروی سواری، رتبه اول را در بین کشورهای دارای بیشترین تولید خودروهای سواری به خود اختصاص داده است. چین پس از آن ژاپن، آلمان، ایالات متحده و کره جنوبی که کشورهای برتر در تولید خودروهای ارزشمند در سراسر جهان هستند، قرار گرفته است.

سال‌ها تولید خودرو در چین برای پاسخگویی به تقاضا در حال افزایش بود. فروش خودروهای سواری از حدود هفت میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۰ به بیش از ۲۰ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۰ افزایش یافت. از سال۲۰۱۷، سکته‌هایی در بازار فروش خودرو با اندکی کاهش حجم فروش مشاهده شد که عمدتاً مربوط به رکود اقتصادی در کشور است. پیش‌بینی می‌شد که حجم فروش خودرو در چین در چند سال آینده همچنان کاهش می‌یابد تا زمانی که در سال ۲۰۲۲ دوباره شروع به رشد کند.

در تصویر زیر روند رو به رشد تولید خودروهای چینی قابل مشاهده است:

با این حال، اگرچه تولید و فروش خودرو در چین به سرعت افزایش یافته است، چین مدعی افزایش سهم بازار برندهای خودروی خود نشده است. صرفاً همگام با رقابت بین‌المللی حرکت می‌کند. سهم بازار خودروهای سواری طراحی چین بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ تقریباً یکسان باقی مانده است.

علاوه ‌بر این، تقریباً تمام خودروهای پرفروش در چین محصول سرمایه‌گذاری مشترک با سازندگان خارجی هستند. زیرا قوانین چین خودروسازان خارجی را ملزم به ایجاد سرمایه‌گذاری مشترک با برندهای چینی می‌کند. به عنوان مثال، جنرال موتورز همکاری مستمری با شرکت صنعت خودرو شانگهای دارد و خودروساز کره جنوبی هیوندای یک سرمایه‌گذاری مشترک با گروه خودروسازی پکن تشکیل داده است.

کلام آخر

بازار خودرو چین در دهه گذشته به سرعت متحول شده و بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ تغییرات بزرگتری را در آن ایجاد کرده است. فروش خودرو در چین در ابتدای سال ۲۰۲۰ به شدت کاهش یافت اما در نیمه دوم سال شاهد افزایش شدید و رشد بالای بازار خودروهای انرژی نو (NEV) بودیم.

ما اکنون در آغاز یک مرحله مهم و تعیین‌کننده هستیم زیرا بهبودی از همه‌گیری ویروس کرونا ادامه دارد و مصرف‌کنندگان چینی و خارجی به خرید محصولات این کشور تمایل پیدا می‌کنند.

فروش آنلاین خودرو

تهیه و تنظیم: تیم تولید محتوا خودرو45