بازگشت نمایشگاه خودرو ژنو در سال ۲۰۲۳

۱۶ فروردین ۱۴۰۱ بازگشت نمایشگاه خودرو ژنو در سال ۲۰۲۳

طبق اخبار منتشر شده، به نظر می‌رسد که مسئولان برگزاری نمایشگاه‌های خودرویی قصد دارند برای سال ۲۰۲۳، نمایشگاه بین‌المللی ژنو را مجددا و پس از غیبتی نسبتا طولانی به عرصه باز گردانند.

بازگشت مجدد نمایشگاه ژنو

مدت  زیادی از زمان اعلام لغو نمایشگاه خودرو پکن برای سال میلادی جاری نمی‌گذرد. این کشور پهناور و پایتختش به دلیل شیوع مجدد ویروس کرونا، در حال حاضر در قرنطینه به سر می‌برد. هنوز تاریخ برگزاری مجدد این رویداد مهم خودرویی مشخص نیست و تنها اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که نمایشگاه پکن که قرار بود روز ۲۱ آوریل آغاز شود، لغو شده است.

حالا به نظر می‌رسد که پس از گذشت سه سال غیبت به دلیل همه‌گیری کرونا، نمایشگاه بین‌المللی ژنو دوباره از سال میلادی آینده، یعنی ۲۰۲۳، فعالیت خود را از سر خواهد گرفت. طبق این خبر که در فیسبوک اعلام شد، این رویداد خودرویی جذاب و پرطرفدار، از ۱۴ فوریه تا ۱۹ فوریه سال ۲۰۲۳ برگزار خواهد شد. این نمایشگاه نخستین بار با شروع پاندمی و در سال ۲۰۲۰ لغو شد. سپس شایعاتی مبنی بر بازگشت آن به عرصه خودرو برای سال ۲۰۲۱ جان گرفت. پس از آن نیز اعلام شد که برگزاری این نمایشگاه از سال ۲۰۲۲ به سال ۲۰۲۳ موکول شده است.

برگزارکنندگان نمایشگاه بین‌المللی ژنو وعده داده‌اند که این رویداد پس از غیبت سه ساله خود، تاثیرگذارتر از همیشه برگزار خواهد شد.

لغو مجدد نمایشگاه ژنو در سال ۲۰۲۲

نمایشگاه ژنو

نمایشگاه ژنو ۲۰۲۰ اولین رویداد خودرویی بود که به دلیل شیوع و همه‌گیری بیماری کرونا لغو شد. پس از آن دیگر نمایشگاه‌های مهم این صنعت نیز برای جلوگیری از انتشار بیشتر این بیماری کشنده، خود را از عرصه کنار کشیدند. به همین دلیل خودرسازان به ناچار مجبور شدند به رونمایی‌های آنلاین و اینترنتی بسنده کنند.

درست زمانی که تصور می‌شد با واکسیناسیون سراسری در کشورهای مختلف این وضعیت وخیم مهار شده و رو به بهبود است، خبر رسید که نمایشگاه ژنو برای بار سوم لغو خواهد شد و سال ۲۰۲۲ نیز عرصه را خالی خواهد گذاشت. برگزارکنندگان اعلام کرده‌اند که دلیل لغو مجدد این رویداد مهم خودرویی، دشواری شرایط سفرهای بین‌المللی به دلیل این ویروس است.

به نظر می‌رسد که جبران آسیب‌های وارد شده به این صنعت خودروسازی توسط این بیماری زمان بسیار زیادی خواهد برد. کووید-۱۹ نه تنها نمایشگاه‌های بزرگ و مهم را لغو کرد، بلکه باعث بروز بحران‌های زیادی از جمله کمبود میکروچیپ‌ها و دیگر قطعات شد.

پیش‌تر اعلام شده بود که این رویداد بزرگ و باشکوه سال ۲۰۲۲ برگزار خواهد شد.

برگزار کنندگان نمایشگاه خودرو سالیانه ژنو در بیانیه‌ای به خبرگزاری‌های مطرح صنعت خودروسازی اعلام کرده‌اند که این رویداد محبوب پس از غیبتی دو ساله، مجددا به عرصه باز خواهد گشت. پیش بینی می‌شود که این رویداد بین المللی بزرگ و مهم در تاریخ ۱۹ فوریه سال میلادی آینده آغاز شده و تا روز بیست هفتم این ماه ادامه یابد. نشست خبری غول‌های خودروسازی که در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند با خبرنگاران حوزه خودرو، در روزهای هفدهم و هجدهم فوریه برگزار خواهد شد. البته با اینکه برگزار کنندگان اعلام کرده‌اند که نمایشگاه‌داران تنها تا اواسط جولای سال ۲۰۲۱  فرصت ثبت نام برای شرکت در این رویداد را دارند، تمامی برنامه‌ها به روند بهبود یا اوج گرفتن و شیوع دوباره این بیماری بستگی دارد.

ساندرو مِسکویتا، مدیر عامل نمایشگاه بین المللی خودرو ژنو گفت: «واقعا امیدواریم که شرایط سلامت و سیاست‌های مقابله با کووید-۱۹ به ما اجازه دهد که این رویداد را مجددا احیا کرده و به زندگی باز گردانیم.»

بدون شک این تجمع مهم و جهانی یکی از رویدادهای بین المللی بود که تحت تاثیر مستقیم این همه گیری بی‌سابقه قرار گرفت. سال ۲۰۲۰ این نمایشگاه آماده گشودن درها به روی بازدیدکنندگان و خبرنگاران بودند، اما متاسفانه بیماری به شکلی اوج گرفت که تمامی برنامه ریزی‌ها نقش بر آب شد. این اوضاع علی رغم تلاش همگانی ادامه پیدا کرد و نمایشگاه برای بار دوم دوباره در سال ۲۰۲۱ لغو شد.

واکسیناسیون سراسری که در برخی از کشورها به صورت جدی در حال انجام است، یکی از مهم‌ترین عوامل بهبود شرایط سلامت و البته از سرگیری رویدادهای جمعی است. نمایشگاه خودرو شانگهای یکی از اولین رویدادهایی بود که پس از شروع این همه گیری بی‌سابقه، قوی‌تر از گذشته بازگشت. به نظر می‌رسد که نمایشگاه‌های دیگری همچون شیکاگو  و نیویورک نیز به زودی به عرصه باز خواهند گشت.

نگاهی به تاریخچه نمایشگاه خودرو ژنو

قدمت این نمایشگاه، به بیش از ۱۰۰ سال پیش باز می‌گردد. این رویداد در سال ۱۹۰۵ برای نخستین بار در ژنو سوئیس برگزار شد. سال نخست نمایشگاه، متعلق به خودروهایی با موتورهای درون سوز یا خودروهایی بود که از طریق بِنزِن و بخار به حرکت در می‌آمدند.

امروزه خودروهای این نمایشگاه محصولاتی اسپرت و شگفت انگیز یا مدل‌های مفهومی دیوانه‌واری هستند که به خودروهای معمولی‌تر مجال خودنمایی و نفس کشیدن نمی‌دهند. از تاریخ اولین برگزاری تا به امروز، نمایشگاه ژنو بزرگ‌ترین صحنه برای عرض اندام غول‌های خودروسازی جهان بوده است.

فروش آنلاین خودرو

منبع: motorauthority / Wikipedia

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان