بدترین خودروهای لوکس سال ۲۰۲۰

۴ تیر ۱۴۰۰ بدترین خودروهای لوکس سال ۲۰۲۰

همه خودروها می‌توانند شما را از یک نقطه به نقطه دیگر برسانند اما این موضوع در مورد خودروهای لوکس کافی نیست. مشکلی که در زمینه نوشتن درباره خودروهای لوکس وجود دارد این است که این خودروها باید در سال ۲۰۲۰ بهتر می‌شدند اما مسئله این است که بدترین خودروهای لوکس فقط بد نیستند، بلکه به‌شدت ناامیدکننده هستند.در دهه‌های گذشته بیشترین ایرادات خودروهای لوکس مربوط به پیشرانه و جعبه دنده و سیستم‌های فنی آنها بود اما در حال حاضر بیشترین انتقادات به بدترین خودروهای لوکس از نظر طراحی داخلی است.

مهم‌ترین سوالی که همیشه مطرح می‌شود این است که کدام شرکت‌های خودروسازی در سال ۲۰۲۰ موفق بوده‌اند، کدام شرکت‌ها تصمیمات هوشمندانه و درستی گرفته‌اند، ریسک‌های درستی انجام داده‌اند، به نیازهای مشتریانشان توجه کرده‌اند، در بازار خودرو و همین طور بازار سهام عملکرد خوبی داشته‌اند، برای آینده برنامه‌ریزی کرده‌اند و کدام شرکت‌ها شکست خورده‌اند؟

 مرسدس میباخ جی ال اس

 مرسدس میباخ جی ال اس

مرسدس میباخ جی اس ال یک خودرو شاسی‌بلند با ۵۵۸ اسب بخار قدرت است و ۱۶۱،۵۵۰ دلار قیمت دارد. این خودرو محصول برندی است که کارش فقط تولید خودروهای لوکس است. خودرو تولید شرکت ۱۱۱ ساله مرسدس میباخ مناسب مشتریانی است که عاشق اتومبیل‌های لوکس قدیمی هستند. مرسدس میباخ جی ال اس می‌توانست رقیب خوبی برای رولزرویس کالینان و بنتلی بنتایگا باشد.

مرسدس میباخ جی ال اس در بین خودروهای لوکس، یک خودرو معمولی است. نه خیلی سریع است و نه خیلی شیک و زیبا. (از شاسی‌بلند ۲۱۹ هزار دلاری لامبورگینی با ۷۵۰ اسب بخار خیلی کُندتر است و به اندازه کالینان هم شیک و زیبا نیست.)

البته، شاسی‌بلند میباخ سواری نرمی دارد و طراحی داخلی آن شیک است و تکنولوژی پیشرفته‌ای در این خودرو به کار رفته که می‌تواند همه نیازهای سرنشینان را تامین کند. اما خودروی سواری مرسدس میباخ اس کلاس هم این ویژگی‌ها را دارد. با این حال وقتی روی صندلی‌های این شاسی‌بلند می‌نشینید تا چشمتان به نشان میباخ نیافتد، متوجه نمی‌شوید که سوار یک خودروی خاص شده‌اید. اگر به نظرتان نشان و آرم شرکت خودروسازی می‌تواند باعث خاص بودن یک خودرو شود، در این مورد اشتباه می‌کنید.

طراحی خارجی میباخ جی ال اس نسبت به خودروهای ارزان‌قیمت‌تری مانند ولوو، نکته خاصی ندارد. علیرغم اندازه بزرگ این خودرو لوکس و داشتن فقط چهار صندلی، خرید شاسی‌بلند میباخ جی ال اس به جای سدان میباخ کمی غیرمنطقی است.

جگوار اف تایپ آر کانورتیبل

جگوار اف تایپ آر کانورتیبل

جگوار اف تایپ (F Type) برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ به بازار آمد و در آن زمان طراحی خوب و قیمت مناسبی داشت و رانندگی با آن نیز لذت‌بخش بود. از آن زمان به بعد، محصولات پورشه، بی ام و و مرسدس بنز در رقابت از جگوار اف تایپ پیشی گرفته‌اند و به تازگی هم مدل‌های کوپه و کانورتیبل خیلی خوبی تولید کرده‌اند. همچنین استون مارتین هم هنوز خودروهای خوبی می‌سازد.

اما جگوار اف تایپ آر کانورتیبل جذابیت، فرمان‌پذیری و کیفیت مورد نیاز برای رقابت با خودروهای هم‌رده خود را ندارد.

تغییرات و تحولاتی در مدل‌های جدید اف تایپ صورت گرفته است: سپرهای جدید، چراغ‌های جلو ال ای دی نازک‌تر، نشان سیاه رنگ جگوار لیپر. یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی نیز به کابین خودرو اضافه شده است. وقتی هم که پشت فرمان جگوار اف تایپ قرار می‌گیرید، خودرو مناسب و ایمن و خوبی به نظر می‌رسد.

با این حال این موارد برای یک خودرو اسپرت لوکس و شیک کافی نیست و شرکت جگوار هم نتوانسته اشکالات و ایرادات آن را رفع کند. با توجه به قیمت ۸۴،۹۰۰ دلاری جگوار اف تایپ آر کانورتیبل، انتظارات بیشتری از آن می‌رود.

 پورشه ۹۱۱ اسپیدستر

 پورشه ۹۱۱ اسپیدستر

پورشه ۹۱۱ اسپیدستر در سال ۲۰۱۸ رونمایی شد و در آن زمان شور و هیجان خاصی به بازار خودرو داد: بازگشت پورشه به کلاس خودروهای سرباز در سالگرد ۷۰ سالگی خودروهای اسپرت پورشه در زوفنهائوزن آلمان. تنها یک دستگاه از این خودرو ساخته شد و با یک بدنه دو رنگ و تزئینات داخلی «هریتیج» به نمایش درآمد، تا نقطه اتصال بین خودروهای اولیه ساخت فردیناند پورشه و همچنین مدل‌های سبک‌وزن اسپیدستر پورشه ۳۶۵ و محصولات امروزی پورشه باشد.

فقط در سال ۲۰۲۰ به خبرنگاران اجازه داده شد تا با پورشه ۹۱۱ اسپیدستر رانندگی کنند که تبدیل به خودرویی از رده خارج شده بود. ( به‌خصوص سیستم صوتی و تصویری قدیمی نسل قبلی پورشه ۹۱۱ در مقایسه با فناوری نوین نسل جدید پورشه ۹۱۱، از رده خارج محسوب می‌شود.)

افرادی قبلا این خودرو را خریداری کرده بودند. اگر در سال جاری میلادی محصولات جدیدتر پورشه به بازار نیامده بودند، پورشه ۹۱۱ اسپیدستر می‌توانست بازار موفقی داشته باشد. ( هر چند این خودرو در سال ۲۰۲۰ به تعداد ۳۳ دستگاه فروخته شد.)

بعد از اینکه مدل‌های جذاب برقی تایکان و خودرو فوق‌العاده پانامرا اسپورت توریسمو و همچنین اتومبیل استثنایی ۹۱۱ توربو اس در سال جاری میلادی به بازار آمدند، و همین طور رونمایی از ۹۱۱ جی تی ۳ جدید برای عرضه در اوایل سال ۲۰۲۱، پورشه ۹۱۱ اسپیدستر شانس چندانی برای جلب توجه خریداران نخواهد داشت و البته هنوز آنقدر قدیمی نشده که خودرو کلاسیک محسوب شود.

نویسنده: میلاد قزللو