آشنایی با برترین ابرخودروهای دهه 90 میلادی

۱۱ دی ۱۳۹۹ آشنایی با برترین ابرخودروهای دهه 90 میلادی

دهه 90 میلادی، سال‌های درخشانی را برای کمپانی‌های خودروسازی دنیا رقم زد. طی این 10 سال، مدل‌های مفهومی جذاب و هیجان انگیز زیادی طراحی و معرفی شدند، اما متاسفانه تنها برخی از آن‌ها به مرحله نهایی و تولید رسیدند. این موضوع غم انگیز، درباره بازار ابر ماشین‌ها نیز صدق می‌کنند. در آن دوران طلایی، ابر خودروهای زیبایی معرفی، اما هرگز تولید نشدند. با دیدن این 9 مدل مفهومی، پیش خود خواهید گفت که ای کاش، سرنوشت آن‌ها نوع دیگری رقم می‌خورد.

بنتلی هیوندیر (Bentley Hunaudières)

در اواخر دهه 90 که مدیرعامل کمپانی غول فولکس واگن (Volkswagen) که در آن زمان برندهایی مانند بنتلی (Bentley)، بوگاتی (Bugatti) و لامبورگینی (Lamborghini) را خریده بود، تصمیم گرفت تا سریع‌ترین خودروی جهان را طراحی کند. از آنجایی که انتخاب‌های زیادی برای تعیین برند این ماشین سریع و خشمگین داشت، بعد از مدت‌ها فکر تصمیم گرفت بنتلی را انتخاب کند. این ماشین فوق جذاب، بر اساس لامبورگینی دیابلو (Lamborghini Diablo) طراحی شد و به یک موتور 8.0 لیتری مجهز بود که 623 اسب بخار و 760 نیوتون متر گشتاور تولید می‌کرد.

 

بنتلی هیوندیر

فولکس واگن W12 سینکرو (Volkswagen W12 Syncro)

مدل مفهومی W12، در نمایشگاه توکیو سال 1977 درخشید. موتوری که روی این فولکس واگن جذاب تعبیه شده بود، بعدها در مدل‌هایی مانند توارگ (Touareg)، آئودی A8 (Audi A8) و بنتلی کانتینتال GT (Bentley Continental GT) استفاده شد. دستور ساخت W12 توسط فردیناند پیچ (Ferdinand Piech) مرحوم صادر و خود مدل توسط ایتال دیزاین (Italdesign) طراحی شد. موتور آن، 414 اسب بخار نیرو تولید می‌کرد و توسط یک جعبه دنده دستی همراهی می‌شد. Volkswagen W12 Syncro، به قابلیت 4WD مجهز بود.

 

فولکس واگن W12 سینکرو

فورد  Ford GT90

در آن زمان‌، جگوار (Jaguar) متعلق به فورد محبوب بود بنابراین طراحی مدل‌ مفهومی GT90، تا حد زیادی به مدل XJ220 شباهت داشت. همچنین این ابر خودرو گیربکس پنج سرعته‌ و شاسی خود را (که برای GT90 دچار تغییراتی شده بود) از جگوار قرض گرفت. به جای استفاده از موتورهای جگوار، فورد Ford گرفت که یک پیشرانه 6.0 لیتری V12 قدر بسازد که 750 اسب بخار نیرو تولید کند. در آن زمان، این موتور قدرتمند می‌توانست تنها در عرض سه ثانیه، سرعت را از 0 به 100 کیلومتر بر ساعت برساند. تمامی پنل‌های بدنه از جنس فیبر کربنی بودند و به جای سقف‌های حوصله سر بر و عادی، از یک گنبد شیشه‌ای استفاده شده بود.

 

فورد  Ford GT90

آئودی آووس کواترو (Audi Avus Quattro)

با دیدن تصویر این آئودی، محال است باور کنید که متعلق به تقریبا 30 سال پیش، یعنی سال 1991 است! طراحان برای دیزاین این مدل مفهومی نفس گیر، از ماشین‌های مسابقه‌ای اتو یونیون (Auto Union) الهام گرفته بودند. بدنه آووس و شاسی آن، از جنس آلومینیومی بود که با دست کوبیده بودند. بدنه بدون رنگ این آئودی، آدم را به یاد سفینه‌های فضایی فیلم‌‌های علمی-تخیلی می‌اندازد.

موتور، برعکس بدنه این خودرو متریال عجیب و غیر معمولی نداشت، اما از آنجا که در زمان معرفی آووس موتور آماده نبود، آئودی از یک ترفند عجیب و غریب استفاده کرد. این کمپانی با استفاده از چوب و پلاستیک یک موتور درست کرده و با استفاده از رنگ، آن را به شکل یک پیشرانه واقعی درآورد تا Avus برای شرکت در نمایشگاه آماده باشد.

آئودی آووس کواترو

لامبورگینی کالا (Lamborghini Calà)

رقابت لامبورگینی و فراری (Ferrari)، موضوعی دیرینه بوده و نه از خدا پنهان است و نه از ما! چند سال پیش از معرفی آئودی-اِرا گالاردو (Audi-era Gallardo) که در سال 2003 قدم به عرصه گذاشت، لامبورگینی به دنبال تولید یک ابر خودرو برای رقابت با فراری 355 (Ferrari 355) و جانشینی جالپا (Jalpa) بود که در سال 1988 از رده خارج شد.

کالا که توسط یک موتور V10 حدود 395 اسب بخار نیرو تولید می‌کرد در نمایشگاه ژنو سال 1955 رونمایی شد. پیشرانه این ماشن توسط یک گیربکس غیر اتوماتیک شش سرعته همراهی می‌شد. همه در انتظار تولید نهایی این ابر خودروی جذابی بودند که توسط ایتلا دیزاین طراحی شده بود، اما این آرزو هرگز به حقیقت نپیوست چرا که پرونده Calà قدرتمند در سال 1998 بسته شد.

 

لامبورگینی کالا

مرسدس بنز  (Mercedes-Benz C112)

مدل مفهومی C112، از عموزاده‌های C11 بود و در سال 1991، در نمایشگاه فرانکفورت رونمایی شد. طراحی این ماشین مرسدس هم درست مانند آئودی آووس، از دوران خود جلوتر بود، البته با این تفاوت که آئودی عجیب‌تر به نظر می‌رسید. در حقیقت، C112 بیش از اینکه یک مدل مفهومی باشد، مانند W12 به بستری برای تست و آزمایش تکنولوژی‌های آینده تبدیل شد. موتور مِرک (Merc) 6.0 لیتری و 12 سیلندر آن، مجهز به تکنولوژی «Active Body Control » برای سیستم تعلیق بود. این فناوری تا حدود هشت سال بعد از معرفی این مدل، وارد مرحله تولید نشد.

 

مرسدس بنز  (Mercedes-Benz C112)

بی ام و نازکا  (BMW Nazca M12)

پسر 26 ساله جورجتو جوجار (Giorgetto Giugiaro)، کسی بود که این ابر خودرو بی ام و را طراحی و آن را راهی نمایشگاه ژنو 1991 کرد. موتور V12 نازکا M12، در وسط خودرو تعبیه شده بود و 300 اسب بخار تولید می‌کرد. شاید این مقدار نیرو در مقایسه با دیگر مدل‌های این لیست زیاد به چشم نیاید، اما نکته مهم، وزن کم 1100 کیلوگرمی M12 بود. طول نازکا چهار متر و عرض آن دو متر بود. سال بعد، نسخه به روز شده نازکا که C2 نام داشت، با همکاری بی ام و ایتال دیزاین معرفی شد.

 

بی ام و نازکا  (BMW Nazca M12)

آلفا رومئو سیگرا (Alfa Romeo Scighera)

درست مانند مدل قبلی، این آلفارومئو نیز با همکاری پسر Giorgetto Giugiaro، طراح معروف، طراحی شد. در سال 1997، سیگرا و موتور 3.0 لیتری توربوشارژ دو قلو V6 آن، توجهات زیادی را پس از رونمایی به خود جلب کردند. موتور آلفارومئو سیگرا 400 اسب بخار نیرو تولید می‌کرد و به کمک جعبه دنده شش سرعته و قابلیت 4WD، این ماشین بزرگ را به حرکت در می‌آورد. آنطور که گفته می‌شود، سرعت آن در چهار ثانیه به 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

 

آلفا رومئو سیگرا (Alfa Romeo Scighera)

یاماها  (Yamaha OX99-11)

بدون شک جایزه عجیب‌ترین طراحی و مدل مفهومی این لیست به این یاماها که شبیه یک کودک شاد و خندان است تعلق می‌گیرد! OX99-11 ‌از موتور یاماها F1 (Yamaha F1) استفاده می‌کرد و بیش از هر مدل دیگری به مرحله تولید نزدیک بود. هر سه مدل اولیه این ابر ماشین و موتورهای 3.5 لیتری V12 آنها در انگلستان تولید شدند، اما یاماها می‌ترسید که ابر ماشینش نتواند خود را در دل بازار جا کند، بنابراین آن را از خط تولید کنار گذاشت.

 

یاماها  (Yamaha OX99-11)

 

منبع: topgear

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان