برترین خودروهای اسپرت دنیا

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ برترین خودروهای اسپرت دنیا

برترین‌ خودروهای اسپرت دنیا شاید در نگاه اول فقط خودروهای اسپرت از کمپانی‌های لامبورگینی و جگوار باشد، اما باید بدانید که خودروهای اسپرت علاوه بر طرفداران زیاد، تنوع زیادی در برند تولید کننده نیز دارند و تعداد طراحان و تولیدکنندگان این مدل خودروها در صنعت خودرو کم نیست.

در اینکه دنیای خودرو طرفداران بسیار زیادی دارد، شکی نیست، اما باید گفت که تعداد طرفداران دنیای خودروهای اسپرت حتی بیشتر از آنچه تصور می‌رود، است. از دید خیلی‌ها، خودروی اسپرت ماشینی از دو سرنشین، با یک قاب فلزی زیبا و جذاب، اما دقت، ظرافت و پیچیدگی طراحی آن‌ها نشان می‌دهد که به این سادگی‌ها هم نیست. در صنعت خودرو، ماشین‌های اسپرت زیادی آمده و رفته‌اند، اما بعضی از آن‌ها به قدری به یادماندنی هستند که به بخشی از تاریخ تبدیل شده‌اند. یکی از خوبی‌های این ماشین‌ها این است که دیگر لازم نیست نگران شیک و جادار بودن آن باشید.

در این مطلب، برخی از بهترین ماشین‌های اسپرت تاریخ معرفی شده‌اند.

لامبورگینی میورا  (Lamborghini Miura)

شاید این مدل لامبورگینی اولین محصول اسپرت خوش رنگ و لعاب و مرموز صنعت خودروسازی باشد. این ماشین از سال 1966 تا 1972 تولید شد اما طراحی زیبا و موتور قوی میورا، آن را از بسیاری از دیگر ماشین‌ها جدا می‌کرد. با قابلیت داشتن سرعت 170 مایل بر ساعت، میورا بنیان گذار استفاده از موتورهای قدرتمند محسوب می‌شود.

لامبورگینی میورا

فراری (250 GTO Ferrari 250 GTO)

اوایل دهه 60 میلادی، تنها 30 دستگاه از GTO تولید شد. هنوز که حدود 60 سال از تولد این فراری می‌گذرد، یکی از به یادماندنی‌ترین ماشین‌های تاریخ است. این ماشین در بسیاری از مسابقات موفق بود و در زمان خود، طرفداران بسیار زیادی داشت.

 

فراری

آکورا (NSX Acura NSX)

مطمئنا باور این مسئله برایتان دشوار است، اما NSX در سال 1990 تولید شد. هیچکسی باور نمی‌کند که این ظاهر مدرن متعلق به 30 سال پیش باشد. طراحی بسیار خاص آن و بدنه تمام آلومینیومی باعث شد NSX همه آن را به عنوان مخلوقی اروپایی بشناسند، اما سپس هوندا وارد شد و هنر ژاپن را به رخ همه کشید. عملکرد آکورا در سطح جهانی، باعث شد پورشه و فراری به فکر پیشرفت و رقابت بیشتری باشند.

 

آکورا

جگوار تیپ Jaguar E -Type

برخی اعتقاد دارند که تیپ E، زیباترین خودرویی است که دنیا تا به حال به خود دیده و منظورمان از “برخی”، انزو فراری، بنیان‌گذار فراری است. فراری یکی از سرسخت ترین رقبای جگوار به حساب می‌آید. بنابراین با یک سوگولی خاص سر و کار داریم. داشتن استایل و طراحی زیبا، یکی از مهم‌ترین المان‌های ساخت یک خودروی اسپرت است. بنابراین در این زمینه، تیپ E بسیاز موفق عمل کرده است. خطوط بسیار تمیز و منظمی که در طراحی آن استفاده شده، این جگوار را به یک مدل فراموش نشدنی تبدیل کرد.

 

جگوار تیپ E

دوج وایپر (Dodge Viper)

وایپر به مدت دو دهه متوالی تولید می‌شد و این عمر از سال تولید برای یک خودروی اسپرت، شگفت انگیز است. این مدل در سال 1992 معرفی شد و با قدرتی معادل 400 اسب بخار، خود را در دل همه جا کرد. تا زمان معرفی وایپر، اکثر خودروسازان سعی می‌کردند با معرفی طراحی تکراری، یاد و خاطره ماشین‌های دهه 60 میلادی را زنده نگه دارند، اما دوج با ساخت وایپر، به دنیا نشان داد که وقت تغییر فرا رسیده است.

دوج وایپر

 

شِلبی کبرا (Shelby Cobra)

کبرا حاصل ترکیب یک بدنه انگلیسی و موتور آمریکایی است و این یعنی شروعی طوفانی. نتیجه این ترکیب، به یکی از به یادماندنی‌ترین غول‌های اسپرت تاریخ تبدیل شد. تا امروز، شِلبی کبرا طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد. این محصول ثابت کرد که رقیب قدری برای فراری است.

 

شِلبی کبرا

مزدا MX-5  میاتا (Mazda Mx-5 Miata)

اگر به دنبال ماشینی خاص و قدرتمند هستید، شاید میاتا انتخاب درستی برایتان نباشد، اما اگر می‌خواهید صاحب “بهترین خودروی اسپرت دو سرنشین تاریخ” باشید، دست رو محصول درستی گذاشته اید. میاتا مزدا که در سال 1990 متولد شد، یادآور خودرویی از دهه 50 بود که در کالبد جدیدی به زندگی بازگشته است. اندازه کوچک و سبکی میاتا، رانندگی و کنترل آن را آسان می‌کند.

مزدا MX-5  میاتا

مرسدس بنز (SL Mercedes-Benz SL)

دوست دارید که با قدیمی‌ترین خودروی این لیست آشنا شوید؟ این شما و این هم مرسدس بنز SL. این مدل در سال 1954 معرفی شد و اولین خودرویی بود که بالاترین سرعتی برابر با 160 مایل بر ساعت داشت. این ماشین از لحاظ تکنولوژی، قدم بسیار بزرگی در زمان خود گذاشت.

 

مرسدس بنز SL

شورولت کوروت (Chevrolet Corvette)

جالب است بدانید که عمر تولید کوروت 60 سال است، آن هم در سال‌های متوالی! کوروت به اندازه پای سیب و بیسبال، نماد آمریکاست. یکی از اصولی که این محصول همیشه به آن پایبند بوده، عملکرد چشم‌گیر در ازای قیمت نه چندان بالاست. البته که این ماشین هرگز به عنوان یک خودروی فوق خاص در نظر گرفته نمی‌شود، بلکه حتی یک پله بالاتر از این لقب می‌ایستد. کوروت به راحتی با خودروهایی که شاید دو برابر آن قیمت داشته باشند، رقابت می‌کند.

شورولت کوروت

پورشه 911 (Porsche 911)

پورشه 911، به یادماندنی‌ترین ماشین اسپرت تاریخ است. بیش از 50 سال است که این محصول، بدون به وجود آمدن تغییرات اساسی در طراحی‌اش تولید می‌شود؛ تا همین چند وقت پیش، موتورهای کار گذاشته شده بر روی این پورشه، از طریق هوا خنک می‌شدند. کار پورشه درست است! در جاده‌ها و پیست‌های مسابقه، 911 مانند یک اسب تازه‌ نفس و قوی عمل می‌کند. به عقیده خیلی‌ها، عملکرد تمامی خودروهای اسپرتی که تا کنون طراحی و تولید شده‌اند، باید با 911 سنجیده شود.

 

پورشه 911

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان