برترین پیشرانه های خودرویی

۲۰ دی ۱۳۹۹ برترین پیشرانه های خودرویی

معمولا لیست‌هایی که از «برترین‌ها» در صنعت خودروسازی منتشر می‌شود مربوط به «برترین خودروها» برای یک برند یا یک سال مشخص است. اما موردی که کمتر از آن می‌شنویم، موتورهایی هستند که این مدل‌های محبوب، پرطرفدار و پرفروش را به حرکت در می‌آورند. چرا؟ شاید به این دلیل که دیده نمی‌شوند، در زیر کاپوت خوابیده‌اند و بیشتر مانند عوامل پشت صحنه عمل می‌کنند. با این حال، هیچ توجیهی برای نادیده گرفتن بهترین‌ موتورهای دنیای خودروسازی وجود ندارد، خصوصا اگر مربوط به مدل‌های سال میلادی عجیب و غریبی باشد که پشت سر گذاشتیم.

اخیرا لیستی از مجله معتبر فوربس (Forbes) منتشر شده است که به معرفی و بررسی برترین موتورهای سال 2020 می‌پردازد؛ قطعاتی که بدون آن‌ها کلمه‌ای به نام «خودرو» معنایی ندارد، اما به دلیل نداشتن رنگ و لعاب و زندگی در زیر کاپوت به آن‌ها توجهی نمی‌شود. در واقع تنها دلیل سرزندگی و محبوب بودن یک ماشین، اول موتور آن و بعد ظاهرش است.

 

پیشرانه 3.0 لیتری توربوشارژ شش سیلندر خطی، متعلق به بی ام و

این موتور شش سیلندر خطی توربوشارژ و 3.0 لیتری (BMW 3.0-Liter Turbocharged Inline-Six)، متعلق به یک ماشین بی ام و جذاب به نام  (BMW M340i) است. به لطف این موتور، M340i 382 اسب بخار و 500 نیوتون.متر گشتاور تولید می‌کند. این محصول 55 هزار دلاری در بین رقبای خود سرآمد است.

 

بی ام و M340i

موتور 3.0 لیتری 48 ولتی توربو شش سیلندر خطی، متعلق به دایملر

این پیشرانه هیبرید ملایم 48 ولتی قدرتمند، متعلق به مرسدس بنز  (Mercedes-Benz GLE450) است. مجموع توان خروجی این موتور 362 اسب بخار (Daimler 3.0-Liter 48V Turbo Inline-Six) است که با گشتاوری 500 نیوتون متر همراه می‌شود و این شاسی بلند مرسدس را به حرکت در می‌آورد. رانندگی با GLE450 سنگین وزن، به لطف این موتور آسان و حتی لذت بخش است.

 

مرسدس بنز  GLE450

موتور 3.6 لیتری 48 ولت eTorque V6، متعلق به FCA

تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر موتوری قوی در کار نبود، به حرکت در آوردن یک پیک آپ چقدر دشوار می‌شد؟ این موتور هیبرید که متعلق به فیات کرایسلر Fiat Chrysler است، یکی از مهم‌ترین پیشرانه‌های سگمنت پیک آپ‌ها به حساب می‌رود. رَم 1500 سال  (2020 Ram 1500) یکی از ماشین‌هایی است که با این موتور حرکت می‌کند.

 

رم 1500 مدل 2020

پیشرانه 2.3 لیتری های-پرفورمنس توربو چهار سیلندر، متعلق به فورد

وقتی نام کمپانی فورد (Ford) را می‌شنویم، اولین مدلی که به ذهنمان خطور می‌کند ماستنگ (Mustang) و موتور V8 آن است، اما کمتر کسی به فکر این موتور 2.3 لیتری می‌افتد. به واسطه این موتور، ماستنگ اکوبوست های پرفورمنس  (2020 Ford Mustang Ecoboost High-Performance Package)  اسب بخار نیرو و 474 نیوتون.متر گشتاور دارد که اعداد کمی محسوب نمی‌شوند.

 

فورد ماستانگ2020 Ecoboost

پیشرانه 3.0 لیتری توربو دیزل شش سیلندر خطی، متعلق به جنرال موتورز

این موتور توانست با تولید 277 اسب بخار نیرو و 623 نیوتون.متر گشتاور، در بین تعداد بیشماری موتور دیزلی در سال 2020 بهترین باشد. این موتور شش سیلندر به سیِرا (Sierra 1500) اجازه می‌دهد که وزن بسیار زیادی را به راحتی بکسل کند.

 

سیِرا (Sierra 1500)

پیشرانه 6.2 لیتری V8، متعلق به جنرال موتورز (GM 6.2-Liter V8)

پیشرانه دیگری از کمپانی جنرال موتورز توانست به این لیست برترین‌ها راه پیدا کند. شورولت کوورت استینگِرِی (2020 Chevrolet Corvette Stingray)، یکی از محصولاتی است که با این پیشرانه قدرتمند 495 اسب بخاری ارائه می‌شود. همچنین این کوورت توانست به لطف این موتور 6.2 لیتری، لقب «بهترین کوورت» را به خود اختصاص دهد.

 

2020 Chevrolet Corvette Stingray

موتور 2.6 لیتری اتکینسون i-VTEC چهار سیلندر/HEV، متعلق به هوندا

این موتور هیبرید جدید نیست و مدت‌ها است که در بازار حضور دارد، اما به قدری قدرتمند و پر افتخار است که علاوه بر سال 2019، امسال هم توانست در بین برترین‌های بازار باشد. این موتور که در مجموع 212 اسب بخار نیرو تولید می‌کند، در صورت لزوم و به صورت اتوماتیک استفاده را از موتور الکتریکی به ICE تغییر می‌دهد. هوندا آکورد هیبرید (2020 Honda Accord Hybrid) که یکی از برترین‌های بازار سال میلادی گذشته بود، به این موتور مجهز است.

 

هوندا آکورد هیبرید (2020 Honda Accord Hybrid) هوندا آکورد

سیستم پیشرانه 150 کیلوواتی، متعلق به هیوندای

تنها مدلی که از این سیستم استفاده می‌کند، هیوندای کونا تمام الکتریک (2020 Hyundai Kona EV) است که به عنوان یکی از بهترین محصولات سال 2020 شناخته می‌شود. طیف این محصول مثل برخی از ماشین‌های تسلا Tesla 405 کیلومتر یا همان 252 مایل است.

 

هیوندای کونا تمام الکتریک (2020 Hyundai Kona EV

موتور 1.6 لیتری توربوشارژ چهار سیلندر، متعلق هیوندای

اعداد و ارقام حق مطلب را آنطور که درخور و شایسته این پیشرانه است، ادا نمی‌کنند. در واقع، عملکرد این موتور در عمل به قدری چشم گیر است که تعجب می‌کنید. این موتور، مدل سوناتا (2020 Hyundai Sonata) را به یکی از اصلی‌ترین قهرمانان کمپانی هیوندای تبدیل کرد.

 

سوناتا (2020 Hyundai Sonata)

موتور 2.0 لیتری VC-توربو چهار سیلندر خطی، متعلق به نیسان

در نهایت نوبت می‌رسد به موتور نیسان آلتیما  (Nissan Altima) که در این لیست قرار بگیرد، چرا که به واسطه آن، نیسان آلتیما نیز یکی از برترین مدل‌های سال 2020 لقب گرفت. همراهی این موتور با جدیدترین تکنولوژی‌ها، آلتیما را به رقیبی درخور و جدی برای سوناتا تبدیل کرده است.

 

نیسان آلتیما  2019

 

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان

:

فروش خودرو