آلفارومئو جولیتا، جنتلمن ایتالیایی ارزان در بازار ایران!

۲ تیر ۱۳۹۹ آلفارومئو جولیتا، جنتلمن ایتالیایی ارزان در بازار ایران!

آلفارومئو جولیتا یک هاچبک اسپرت و در عین حال خانوادگی است که نخستین بار در نمایشگاه اتومبیل ژنو 2010 به معرض دید عموم گذاشته شد. این خودرو که هنوز هم در نسل اول خود قرار دارد، تاکنون دو مرتبه دستخوش فیس‌لیفت جزئی شده و تحولات گسترده ظاهر یا فنی دیگری را تجربه نکرده است.

آلفارومئو یکی از معدود خودروهای ایتالیایی است که توانست از طریق نمایندگی رسمی حضور نسبتا گسترده و طولانی مدتی را در بازار کشورمان شاهد باشد؛ به ویژه که هیچ هاچبک لوکس نسبتا گران قیمت و اسپرت ایتالیایی تا پیش از این مدل در بازار کشورمان حضوری تا این حد گسترده را تجربه نکرده بود.

آلفارومئو جولیتا از سال ۲۰۱۲ وارد بازار کشورمان شد و نسخه فیس لیفت آن نیز در قالب مدل‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ به جاده‌های کشورمان راه یافت. پرستیژ خاص و توان فنی مطلوب این هاچبک زیبا سبب شد تا مشتریان ایرانی توجه ویژه‌ای نسبت به آن نشان دهند. در ادامه آلفارومئو جولیتا را از منظر طراحی ظاهری، طراحی داخلی، مشخصات فنی، امکانات و وضعیت فروش در بازار ایران مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

طراحی ظاهری آلفارومئو جولیتا

در حال حاضر و پس از گذشت زمانی بیش از ۱۰ سال از آغاز فرایند طراحی اولیه آلفارومئو جولیتا، اما همچنان این خودرو در میان اقسام محصولات هاچبک و سدان‌های مختلف از لحاظ طراحی ظاهری درخشان عمل کرده و جاذبه‌های بصری بسیار خوشایندی را برای مشتریان به ویژه افراد جوان‌تر به نمایش می‌گذارد. فرم بدنه نسبتا عضلانی و حالت اسپرت طراحی بیرونی این خودرو موجب شده تا شمایل آلفارومئو جولیتا حداقل انتقادات را به سوی خود بکشاند.

در نمای روبرو شاهد جلوپنجره مثلثی شکل آلفارومئو هستیم که با فاصله از چراغ‌ها قرار گرفته و حالت چهره‌ای خاص و در عین حال خوشایند را برای نمای جلوی این خودرو پدید آورده است. طراحی سپر و جزئیات آن نیز گرچه در مقایسه با سبک‌های نوین طراحی چندان جدید به نظر نمی‌رسد اما از هماهنگی قابل قبولی با المان‌های اصلی نمای جلو این خودرو برخوردار است. نمای جانبی و به ویژه سبک طراحی سقف و فریم پنجره‌ها یکی از زیباترین المان‌های ظاهری آلفارومئو جولیتا به حساب می‌آیند که ضمن ارتقای قابلیت‌های آیرودینامیکی خودرو، جلوه‌های جوان‌پسندی را به ظاهر این هاچبک جذاب ایتالیایی اعطا کرده‌اند. حجم پردازی‌ها و خطوط برجسته به کار رفته در نمای جانبی و درب موتور نیز سبب ایجاد حالتی عضلانی و خوش‌تراش برای طرح برای بدنه جولیتا شده و بر جنبه‌های اسپرت آن بسیار افزوده است.

نمای عقب جولیتا به ویژه سبک طراحی چراغ‌ها و شیب شیشه عقب نیز یکی از جذاب‌ترین المان‌های ظاهری این خودرو به حساب می‌آیند. سر اگزوزهای بیرون زده از زیر سپر عقب نیز جوانان را بیش از پیش مجذوب خود خواهند ساخت. به طور کل طراحی ظاهری آلفارومئو جولیتا به ویژه در نمای جانبی و عقب بسیار جذاب جلوه کرده و حتی در مقایسه با خودروهای مدرن نیز همچنان حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

 

طراحی ظاهری آلفارومئو جولیتا

طراحی داخلی آلفارومئو جولیتا

با ورود به فضای کابین آلفارومئو جولیتا مسلما از دیدار این همه زیبایی و خلاقیت در درون این خودرو احساس شعف و هیجان خواهید کرد. فضای داخلی آلفارومئو جولیتا به شیوه‌ای کاملا متفاوت، جذاب و اسپرت طراحی شده و می‌تواند نیازهای بصری مشتریان به ویژه جوانان را در حد اعلا تامین سازد. کیفیت متریال به کار رفته در ساخت کابین این خودرو ایتالیایی کاملا قابل قبول بوده و حس خوشایندی از لمس آن‌ها در ذهنیت به وجود می‌آید.

همچنین صندلی‌های ردیف جلو گنجایش مناسبی را برای حضور سرنشینان پدید آورده اما سرنشینان بزرگسال احتمالا با محدودیت‌هایی از ناحیه سر یا زانوها در ردیف دوم آلفارومئو جولیتا مواجه خواهند شد. صندوق عقب آلفارومئو جولیتا در حدود ۳۵۰ لیتر فضا را در اختیار اسباب و وسایل کاربران قرار می‌دهد که برای مشتریان جوان‌تر به ویژه زوج‌های جوان کافی به نظر می‌رسد. به طور کل فرآیند طراحی کابین آلفارومئو جولیتا از نظر کیفی و بصری بسیار سطح بالا و قابل قبول صورت گرفته اما محدودیت‌هایی از نظر گنجایش در ردیف عقب آن وجود دارد. با این حال مشتریان جوان‌تر از نکات مثبت کابین این خودرو کاملا احساس رضایت خواهند داشت.

 

طراحی داخلی آلفا رومئو جولیتا

 آپشن‌ها و امکانات آلفا رومئو جولیتا

آلفارومئو جولیتا به امکانات رفاهی ایمنی زیر مجهز شده است:

سامانه کنترل دینامیک VDC، ترمزهای دیسکی خنک شونده جلو و عقب، کنترل پایداری و کشش، ترمز ضد قفل ABS توزیع نیروی ترمز EBD، ترمز کمکی، CBC، MSR، ایموبلایزر، فرمان برقی، شش عدد کیسه هوای سرنشینان جلو و جانبی و پرده‌ای، سیستم صوتی های-فای مجهز به آمپلی فایر Bose و هشت بلندگو، بلوتوث، سیستم استاپ/استارت، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، شیشه بالابر تک لمس، صندلی‌های تاشو ردیف عقب، صفحه نمایش اطلاعات خودرو، روکش چرمی صندلی‌ها به همراه گرمکن، آینه وسط فتوکرومیک، آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرمکن، سقف پانوراما کشویی، اتولایت، تنظیم خودکار چراغ‌ها با زاویه فرمان، لامپ‌های زنون جلو، چراغ شوی، فرمان برقی با روکش چرمی، حسگر پارک، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، رینگ‌های ۱۸ اینچی، استفاده از نمایشگر چند منظوره سفارشی.

مشخصات فنی آلفارومئو جولیتا

آلفارومئو جولیتا به یک پیشرانه چهار سیلندر ۱۳۶۸ سی سی توربوشارژ مجهز شده است. این پیشرانه ۱۷۰ اسب بخار قدرت در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور در ۲۵۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند.

قوای حاصل از موتور آلفارومئو جولیتا توسط یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک و یا ۵ سرعته دستی به سوی چرخ‌های جلو انتقال داده می‌شود. شتاب صفر تا صد این خودرو حدود ۷.۷ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن به رقم ۲۱۸ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت آلفارومئو جولیتا ۱۳۱۰ کیلوگرمی نیز چیزی در حدود ۵.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود.

مزایا و معایب آلفا رومئو جولیتا

از جمله مهمترین نقاط قوت آلفارومئو جولیتا می‌توان به طراحی ظاهری جذاب، کابین خوش‌ساخت و جوان پسند، توانایی فنی بسیار مطلوب و پایداری مناسب اشاره کرد. از سوی دیگر پیچیدگی فنی، حساسیت بالای جعبه دنده و سازگاری کمتر پیشرانه با بنزین کم کیفیت از جمله نقاط ضعف این خودرو ایتالیایی در بازار ایران به شمار می‌روند.

 

نمای کناری آلفا رومئو جولیتا

 وضعیت فروش آلفارومئو جولیتا در بازار ایران

آلفارومئو جولیتا یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین هاچبک‌های اسپرت و نسبتا لوکس بازار ایران به شمار می‌رود. با این حال پیچیدگی فنی و گرانتر بودن هزینه‌های نگهداری این خودرو سبب شده تا مشتریان با احتیاط بیشتری به سمت خرید آن گام بردارند. خدمات پس از فروش نسبتا محدود آلفارومئو جولیتا نیز باعث می‌شود تا دایره مشتریان این خودرو محدودتر از محصولات کره‌ای یا ژاپنی شود. با این حال مشتریان پروپاقرص اتومبیل‌های با اصالت اروپایی و ایتالیایی همچنان جزو طرفداران اصلی این خودرو به حساب آمده و پرستیژ رانندگی با این خودرو خاص را به چیز دیگری ترجیح نمی‌دهند. بنابراین می‌توان اظهار داشت که گرچه رونق معاملات خرید و فروش آلفارومئو جولیتا در حد محصولات ژاپنی یا کره‌ای نیست اما با این حال می‌توان وضعیت فروش این خودرو در بازار ایران را نسبتا مناسب ارزیابی کرد.

 

نویسنده: حسین باباپور