نقد و بررسی آلفارومئو میتو، هاچبک تند و ریز ایتالیایی  

۷ تیر ۱۳۹۹ نقد و بررسی آلفارومئو میتو، هاچبک تند و ریز ایتالیایی  

آلفارومئو میتو یک هاچبک سه در سوپرمینی است که نخستین مرتبه در نمایشگاه خودرو بریتانیا ۲۰۰۸ از آن رونمایی شد. این خودرو تاکنون تنها در یک نسل به بازار عرضه شده و تولید آن در سال ۲۰۱۸ به پایان رسیده است. شرکت آلفا موتور به عنوان نماینده رسمی آلفارومئو در ایران توانست از سال ۲۰۱۲ عرضه میتو را در بازار کشورمان آغاز کند که البته با توجه به مهجوریت هاچبک‌های سوپرمینی سه درب در بازار ایران، تمایل بیشتر مشتریان به سمت خرید مدل بزرگتر آلفارومئو جولیتا جلب شد.

بنابراین واردات آلفارومئو میتو در سال ۲۰۱۵ متوقف شد و صرفا مدل بزرگ‌تر یعنی جولیتا همچنان تا پیش از ممنوعیت واردات خودرو به بازار ایران راه پیدا می‌کرد. در ادامه مطلب قصد داریم تا آلفارومئو میتو را از جنبه‌های گوناگون نظیر طراحی ظاهری، طراحی کابین، امکانات، مشخصات فنی، مزایا و معایب و وضعیت فروش در بازار ایران مورد بررسی قرار دهیم.

طراحی ظاهری آلفارومئو میتو

نمای ظاهری آلفارومئو میتو تا حد زیادی شبیه به برادر بزرگ‌ترش یعنی جولیتا طراحی شده است. المان‌های اصلی چهره یعنی چراغ‌ها، جلوپنجره مثلثی شکل و سبک طراحی سپر جلو شباهت بسیار زیادی به جولیتا دارد. با این حال وقتی از روبرو به میتو نگاه می‌کنید شاید نوع طراحی چراغ‌ها و فضای خالی زیادی که روی سپر جلو بدون جزئیات باقی گذاشته شده است، چندان به ذائقه شما خوش نیاید. بنابراین نمی‌توان نمای روبروی آلفارومئو میتو را بسیار زیبا و عاری از عیب و نقص دانست. با این حال پس از حرکت به سمت کناره‌های خودرو می‌توان از شیب مناسب سقف و حالت اسپرت طرح فریم پنجره‌ها لذت فراوان برد.

طراحان این خودرو سعی داشته‌اند تا با ایجاد حجم‌هایی در بخش تحتانی بدنه و دور گلگیرها به همراه یک خط شانه‌ای حجیم، فرمی خوش‌تراش برای بدنه این هاچ بک ایتالیایی رقم بزنند اما به نظر می‌رسد که این حجم‌پردازی‌ها می‌توانست به گونه‌ای ظریف‌تر و هنرمندانه‌تر صورت بپذیرد. در نمای عقب شاهد ساده‌ترین شکل طراحی چراغ یعنی فرم دایره‌ای هستیم که در دو طرف درب کوچک صندوق عقب را جای گرفته‌اند. ارتفاع نسبتا زیاد سپر در قیاس با ابعاد کلی بدنه نیز سعی در بلندتر نشان دادن ارتفاع این خودروی ریزنقش دارد.

همچنین حجم کلی سپر عقب در نوع خود جالب توجه بوده و ابعاد نمای پشت میتو را بزرگتر جلوه می‌دهد. به طور کل طراحی ظاهری آلفارومئو میتو اصالت ایتالیایی را حفظ کرده و به جز نمای جلو انتقاد چندانی را به سوی خود جذب نمی‌کند. با این حال بسیاری از علاقه‌مندان طراحی ظاهری مدل بزرگتر یعنی جولیتا را نسبت به این خودرو ترجیح می‌دهند.

 

طراحی ظاهری آلفارومئو میتو

طراحی داخلی آلفارومئو میتو

پس از ورود به کابین آلفارومئو میتو شاهد طراحی نسبتا ساده‌تر داشبورد و سایر المان‌ها در مقایسه با جولیتا هستیم؛ به نحوی که تقریبا نمی‌توان هیچکدام از فاکتورهای خلاقانه طراحی داخلی جولیتا در را در این مدل مشاهده کرد. دریچه‌های تهویه به صورت گرد طراحی شده و کنسول میانی داشبورد تا حدودی شبیه به انواع موجود در رنو ال ۹۰ به نظر می‌رسد. استفاده از طرح فیبر کربن باعث زیباتر جلوه کردن داشبورد و اسپرت‌تر به نظر رسیدن آن شده است.

طرح غربیلک فرمان و پنل کیلومتر شمار پشت آن در نوع خود جالب توجه و نسبتا خوشایند طراحی شده است. روکش چرمی صندلی‌ها کیفیت قابل توجهی داشته و طرح فلزی پدال‌ها حس و حال اسپرت به راننده منتقل خواهد کرد. متریال به کار گرفته شده در ساخت کابین کیفیت مناسبی دارد اما از نظر گنجایش قطعا نمی‌توان ردیف دوم این خودرو را مناسب حضور افراد بزرگسال به ویژه سرنشینان درشت جثه دانست چرا که محدودیت‌هایی از لحاظ فضای سر و زانوها برای سرنشینان ردیف عقب وجود خواهد داشت. با این حال صندلی‌های ردیف جلو فضای نسبتا مناسبی را در اختیار کاربران قرار خواهند داد.

به طور کل طراحی داخلی آلفارومئو میتو از لحاظ کیفی در سطح قابل قبولی قرار دارد اما طراحی آن به اندازه جولیتا زیبا و هیجان‌انگیز انجام نگرفته است. گنجایش کابین و محفظه بار نیز چندان وسیع نخواهد بود.

 

طراحی داخلی آلفارومئو میتو

امکانات و آپشن‌های آلفارومئو میتو

آلفارومئو میتو به امکانات رفاهی و ایمنی زیر مجهز شده است: کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، سه حالت رانندگی (اسپرت و نرمال و زمستانی)، سامانه کنترل دور موتور، فرمان‌پذیری هوشمند، حسگر پارک عقب، سنسور باران، توزیع الکترونیکی نیروی ترمزEBD ، ترمز ضد قفل ABS، ترمز کمکی، کنترل ترمزها در پیچ CBC، دیلایت، اتولایت، چراغ‌های مه شکن جلو و پشت، چراغ جلو زنون، فرمان برقی چهار حالته با روکش چرم و دکمه‌های کنترل از نوع حساس به سرعت، پدال شیفتر، نمایشگر مرکزی درگاه USB، بلوتوث، ۶ عدد کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و پرده‌ای و جانبی، پشت سری فعال، کمربند ایمنی پیش‌کشنده، تهویه اتوماتیک دوگانه، صندلی راننده و سرنشین جلو شش حالته دستی، صندلی عقب تاشونده، گرمکن صندلی جلو، روکش صندلی چرمی، پورت ۱۲ ولت، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشونده برقی با گرمکن، سانروف.

مشخصات فنی آلفارومئو میتو

آلفارومئو میتو قوای محرکه خود را مدیون یک پیشرانه چهار سیلندر توربوشارژ مولتی ایر است که ۱.۴ لیتر حجم داشته و قوایی برابر با ۱۳۵ اسب بخار و ۲۰۶ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این میزان نیرو توسط یک جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک دوکلاچه به سوی چرخ‌های جلو روانه می‌شود تا شتاب صفر تا صدی برابر با ۸.۴ ثانیه برای هاچبک ایتالیایی رقم بزند. حداکثر سرعت میتو ۲۰۷ کیلومتر بر ساعت بوده و میانگین مصرف سوخت آن ۵.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ارزیابی می‌شود. شتاب و عملکرد فنی مهیج، فرمان پذیری مناسب، حساسیت جعبه‌دنده، سیستم تعلیق نسبتا خشک از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های رانندگی با آلفارومئو میتو به شمار می‌آیند.

 مزایا و معایب آلفارومئو میتو

این هاچبک ایتالیایی از مزایایی همچون: ایمنی بالا، فرمان‌پذیری مناسب، شتاب و عملکرد فنی مطلوب، طراحی ظاهری اسپرت و کابین با کیفیت سود می‌برد. از طرف دیگر پیچیدگی فنی، عدم گستردگی کافی خدمات پس از فروش و کابین نه چندان جادار به ویژه در ردیف عقب و ورود سخت به ردیف دوم در زمره نقاط ضعف آلفارومئو میتو دسته‌بندی می‌شوند.

 

 مزایا و معایب آلفارومئو میتو

وضعیت فروش آلفارومئو میتو در بازار ایران

آلفارومئو به دلیل اصالت ایتالیایی و کیفیت بالای محصولات آن به همراه طراحی ظاهری اسپرت و جذاب محصولاتش، یکی از برندهای محبوب جوانان به ویژه قشر مرفه ایران به شمار می‌رود. با این حال مدل میتو به دلیل آنکه از ویژگی‌های کاربردی نمونه بزرگتر یعنی جولیتا برخوردار نبوده و قیمت آن نیز تاحدی بالا به نظر می‌رسد، بنابراین این خودرو نتوانسته آن‌طور که بایدوشاید به اندازه جولیتا در بازار ایران موفق عمل کند. حتی کار به جایی رسید که شرکت واردکننده تصمیم به لغو واردات این خودروها از سال ۲۰۱۵ گرفت و بیشتر تمرکز خود را بر مدل جولیتا نهاد. بنابراین نمی‌توان بازار گرم و پررونقی را برای خرید و فروش آلفارومئو میتو هاچ بک ریزنقش ایتالیایی در بازار ایران متصور بود.

 

نویسنده: حسین باباپور