بررسی آلفارومئو 4C، تک ستاره ایتالیایی بازار کوپه های اسپرت ایران

۱۱ شهریور ۱۳۹۹ بررسی آلفارومئو 4C، تک ستاره ایتالیایی بازار کوپه های اسپرت ایران

 

آلفارومئو 4C یک خودرو سوپرکوپه اسپرت است که نخستین مرتبه طی سال 2013 میلادی از سوی کمپانی ایتالیایی آلفارومئو به معرض نمایش درآمد. این خودرو از معدود گزینه‌های کوپه اسپرت گران‌قیمت در بازار ایران به شمار آمده و با مدل‌های ۲۰۱۵-۲۰۱۶ به صورت محدود به دست مشتریان داخلی رسیده است.

این محصول گران‌قیمت جزو پرچم‌داران محصولات کمپانی آلفارومئو محسوب می‌شده که البته نتوانست آن طور که باید و شاید مشتریان را به سمت خود جلب نماید. شاید دلیل این مسئله، افراط بیش از حد در کاهش آپشن‌های رفاهی و همچنین سطح کیفی نامناسب کابین باشد که مشتریان را از این محصول اسپرت دور ساخته است. به هر حال آلفارومئو 4C یکی از خودروهای سوپرکوپه معدود موجود در بازار ایران است که توانسته پلاک ملی دریافت کند و با مجوز رسمی به خیابان‌های کشورمان راه یابد. در ادامه به بررسی ویژگی‌های مهم این خودرو از قبیل طراحی ظاهری، مشخصات فنی، امکانات و وضعیت فروش آن خواهیم پرداخت.

طراحی ظاهری آلفارومئو 4C

با نگاهی به طرح بدنه آلفارومئو 4C قطعا شما نیز اگر جزو علاقه‌مندان به خودروهای اسپرت باشید، به این محصول ایتالیایی علاقه‌مند شده و طراحی ظاهری آن را خواهید پسندید. این محصول نزدیک‌ترین نمونه پلاک شده در ایران به مدل‌های فراری بوده و احساس هیجان خاصی را در دل علاقه‌مندان به تولیدات اسپرت ایتالیایی ایجاد خواهد کرد. در نمای روبرو از چراغ‌های نه‌چندان بزرگ در دو طرف چهره استفاده شده که فاصله زیادی با جلوپنجره مثلثی آلفارومئو دارند. طراحی سپر نیز عاری از المان‌های متفرقه بوده و علاوه بر جلوپنجره به دو هواکش در جوانب این بخش نیز مجهز شده است. نسخه لانچر این محصول دارای چراغ‌های معروف به عنکبوتی است که طرح چهره خودرو را اسپرت تر جلوه می‌دهد.

در نمای بغل شاهد فرم بدنه عضلانی این خودرو اسپرت هستیم که یک هواکش بزرگ روی قسمت فوقانی گلگیر عقب را به نشانه اسپرت بودن خود حمل می‌کند. فرم سقف و پنجره‌ها نیز حالتی شبیه به محصولات کونیگزگ را در ذهن تداعی می‌نماید. قسمت عقب آلفارومئو 4C به طرزی جذاب با دو عدد چراغ دایره‌ای و همچنین دو عدد سر اگزوز گرد تجهیز شده که در کنار سایر المان‌ها به ویژه طرح مناسب سپر و درب صندوق عقب کوچک با لبه برآمده، جلوه‌ای کاملا اسپرت و مهیج را برای قسمت پشت آلفارومئو 4C پدید آورده است.

در یک جمع‌بندی باید اعلام کنیم که نمای ظاهری این کوپه موتور وسط دونفره به نوبه خود توانسته آن چیزی که از این کلاس خودرویی انتظار می‌رود را به مشتریان تحویل داده و ظاهری جذاب همراه با ظرافت طراحی ایتالیایی را در اختیار کاربران این خودرو قرار دهد.

 

طراحی ظاهری آلفارومئو 4C

طراحی داخلی آلفارومئو 4C

شاید شما نیز از یک خودروی میلیاردی انتظار کابینی لوکس با کیفیت بالا و آپشن‌های فراوان را داشته باشید که البته این انتظار اصلا بیهوده نبوده و کاملا حق با شماست. اما زمانی که صحبت از یک محصول اسپرت با طراحی متمایل به خودروهای ویژه پیست فرا می‌رسد، فاکتورهای عملکردی و همچنین کاهش وزن در صدر اولویت‌ها قرار می‌گیرند؛ بنابراین طراحان و سازندگان آلفارومئو4C  تمام هم و غم خود را در رابطه با سبک سازی کابین این خودرو به کار بسته‌اند که متاسفانه باعث کاهش کیفیت متریال کابین و عدم وجود آپشن‌های ابتدایی نظیر سیستم تهویه اتوماتیک، تنظیم برقی صندلی‌ها و غیره شده است.

سبک طراحی داشبورد به طور کلی اسپرت، سیال و مناسب به نظر می‌رسد اما طرح دریچه‌های تهویه دایره‌ای شکل آن چندان قابل قبول نبوده و مشابه خودروهای ارزان‌قیمت احساس می‌شود که قطعا نمی‌توان آن را در قالب پروژه سبک سازی وزن خودرو توجیه کرد؛ چرا که می‌شد این بخش‌ها را با طرحی زیبا اما سبک تولید کرد.

وجود کلید‌های تنظیم دستی سیستم تهویه به حالتی مشابه خودروهای قدیمی نیز اصلا چنگی به دل نمی‌زند. با این حال فرم اسپرت و بسیار جذاب فرمان دی-کات این خودرو به طور کامل حس و حال یک محصول سوپر اسپرت را به راننده منتقل می‌کند؛ به ویژه که پنل کیلومتر شمار دیجیتال پشت فرمان نیز از گرافیک بسیار جذاب و هیجان برانگیزی سود می‌برد؛ به نحوی که راننده با نشستن پشت فرمان خودرو، خود را آماده ریس و یک مسابقه مهیج خواهد دید.

وجود قطعات فیبر کربن در داخل کابین این محصول نیز به نوبه خود موجب ارتقاء کیفی و ظاهری کابین شده است. در اینجا همچون محصولات مسابقه‌ای از دستگیره‌های نواری چرمی در پنل درب‌ها استفاده شده است. صندلی‌ها کاملا اسپرت بوده و بدن سرنشین را به خوبی در بر می‌گیرند. متاسفانه سطح کیفی متریال به خدمت گرفته شده در ساخت داشبورد و رودری‌ها و تونل جعبه دنده نیز چندان قابل قبول به نظر نمی‌رسد. همچنین صندوق عقب این محصول تنها فضا برای قرار دادن یک چمدان کوچک را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و در مجموع باید عنوان داشت که سبک طراحی کابین آلفارومئو4C  گرچه به عنوان یک خودرو اسپرت قابل قبول است اما شاید برای مشتریان ایرانی که بیشتر به دنبال آپشن و سطح کیفی بالاتر هستند، چندان عالی نباشد.

 

طراحی داخلی آلفارومئو 4C

آپشن ها و امکانات فورسی

همان‌طور که اشاره شد مهندسان شرکت آلفارومئو به جهت سبک سازی این خودرو بسیاری از آپشن‌های رفاهی مرسوم را از کابین آن حذف کرده‌اند و ما در ادامه به مهم‌ترین سیستم‌ها و تجهیزات رفاهی و ایمنی خودرو اشاره خواهیم کرد:

کروز کنترل به صورت سفارشی، کنترل ایستایی در سربالایی، سیستم کنترل کشش و پایداری، چهار حالت رانندگی، سیستم تعلیق اسپرت، کنترل دور موتورMSR ، لانچ کنترل، سنسور پارک عقب به صورت سفارشی، سنسور فشار باد تایر، توزیع نیرو ترمز ای بی دی، ترمز ضد قفل ای بی اس، ترمز کمکی، کالیپر ترمزها از نوع برمبو، دیلایت، فرمان برقی چهار حالته حساس به سرعت با روکش چرم و دکمه‌های کنترل، پدال شیفتر، سیستم صوتی با چهار اسپیکر و هندزفری، بلوتوث، پورت USB، صفحه کیلومترشمار دیجیتالی با نمایشگر شتاب جانبی، پنج عدد کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو و ایربگ پرده‌ای، ورود بدون کلید، سیستم تهویه دستی، صندلی راننده و سرنشین با تنظیمات چهار حالته دستی، روکش صندلی پارچه‌ای یا چرمی، خروجی برق ۱۲ ولت، پدال‌های آلومینیومی، آینه جانبی تاشونده برقی با گرمکن.

مشخصات فنی آلفارومئو 4C

این محصول اسپرت ایتالیایی نیروی مورد نیاز خود را از یک پیشرانه چهار سیلندر توربوشارژ به حجم ۱.۷۵ لیتر دریافت می‌کند. حداکثر قدرت این موتور برابر با ۲۴۰ اسب بخار بوده و بیشینه گشتاور آن به رقم ۳۵۰ نیوتن متر می‌رسد. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این خودرو ۱۱۱۸ کیلوگرمی برابر با ۴.۱ ثانیه بوده و بیشینه سرعت آن  در محدوده ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت سیر خواهد کرد. میانگین مصرف سوخت این سوپرکوپه ایتالیایی هم معادل ۶.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود. ناگفته نماند که یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک دو کلاچه نیروی دریافتی از موتور را به سوی محور عقب ارسال خواهد کرد.

 مزایا و معایب آلفا رومئو فورسی

در بحث نقاط قوت این خودروی ایتالیایی می‌توان به فرمان پذیری دقیق، شتاب و عملکرد مناسب، مصرف سوخت متعادل و طراحی ظاهری جذاب اشاره کرد. از سوی دیگر مواردی همچون سواری اسپرت و خشک که البته مطابق با ذات این خودرو بوده، کمبود تجهیزات رفاهی، واردات بسیار محدود و خدمات پس از فروش محدودتر را می‌توان به عنوان نقاط ضعف آلفارومئو 4C در نظر گرفت.

 

نمای عقب آلفا رومئو فورسی

 وضعیت خرید و فروش آلفارومئو 4C در ایران

همان طور که اشاره شد آلفارومئو4C  به صورت بسیار محدود روانه بازار کشورمان شد. از طرف دیگر به عللی نظیر کمبود امکانات رفاهی و سطح کیفی نامناسب کابین و مواردی همچون کوچک بودن فضای داخلی، نتوانست نیاز مشتریان ایرانی را به میزان مناسبی برآورده سازد. بنابراین وضعیت فروش آن چندان پر رونق بوده و دارندگان این محصول جهت فروش اتومبیل خود قطعا نیاز به وقت و زمان طولانی جهت پیدا کردن مشتری مناسب دارند. بنابراین باید گفت که خرید و فروش آلفارومئو 4C در ایران بسیار خاص و در اصطلاح به صورت تک‌فروشی خواهد بود.

نویسنده: حسین باباپور

 

فروش خودرو