نقد و بررسی ام جی GT؛ خودرو وارداتی کم آپشن اما مناسب

۳۰ آذر ۱۳۹۹ نقد و بررسی ام جی GT؛ خودرو وارداتی کم آپشن اما مناسب

روز ۱۱ نوامبر سال ۲۰۱۴ میلادی محصول جدید کمپانی بریتانیایی ام جی (تحت تملک سایک موتورز چین) به بازار خودرو معرفی شد. ام جی GT به عنوان مدلی کوچکتر از ام جی 6 پا به میدان گذاشت و از همین رو در برخی بازارها به آن ام جی 5 نیز گفته می‌شود.

این سدان جمع‌وجور بعد از ناکامی‌های متعدد محصولات برند ام جی در ایران، پا به بازار کشور گذاشت و البته دایره ناکامی‌های این برند را تکمیل کرد. ام جی GT در اواخر پاییز ۱۳۹۵ با مدل ۲۰۱۶ به دست مشتریان ایرانی رسید تا شاید بتواند جانشین مناسبی برای ام جی ۳۵۰ باشد، اما بنا به تیرهای غیبی که یک‌به‌یک بر پشت محصولات ام جی در ایران فرود می‌آمدند، مدل GT نیز نتوانست طلسم ناکامی موریس گاراژ و صاحب چینی آن را در ایران بشکند.

به هر صورت ام جی GT یکی از محصولات کمتر شناخته‌شده برند موریس گاراژ در کشور است که نمونه‌های دست دوم آن به صورت معدود در بازار یافت می‌شوند. اگر نیاز به کسب اطلاعات بیشتر پیرامون این سدان چینی بریتانیایی دارید، می‌توانید ادامه مطلب را مطالعه کنید.

طراحی ظاهری ام جی GT؛ خوب، بد، زشت

ام جی جی تی را می‌توان خودرویی زیبا، اسپرت و در عین حال تا حدی زشت تلقی کرد؛ به ویژه زمانی که از نمای عقب به این خودرو نگاه می‌کنید، سبک طراحی خاص و ناهماهنگ چراغ‌های به هم پیوسته آن اولین نکته‌ای خواهد بود که ذوق شما را تا حدی کور می‌کند. البته اوضاع آن‌چنان نیز وخیم نیست چراکه گذر زمان دوای درد خواهد بود و پس از مدتی شما به نمای پشت این خودرو نیز عادت خواهید کرد. در سایر بخش‌ها سعی شده از خطوط سیال به بهترین نحو استفاده شود تا خودرویی با ظواهر نسبتا اروپایی به دست مشتریان برسد. خطوط برجسته روی پروفیل جانبی حالتی مواج گونه در این قسمت پدید آورده‌اند و سعی در خوش‌فرم‌تر نشان دادن نمای بغل دارند.

قسمت جلوی خودرو نیز مشابه برخی دیگر از محصولات ام جی از یک جلوپنجره باریک شامل لوگوی کروم رنگ MG برخوردار شده که انتهای هر دو سمت آن به چراغ‌های جلو با طراحی اسپرت و اخم‌آلود ختم ‌می‌شود.

دو خط حجمی برجسته نیز که روی درپوش موتور حضور یافته و به وسط جلوپنجره منتهی می‌شوند، چهره ام جی GT را به حالتی استخوانی و ورزشکارانه تبدیل کرده‌اند.

به هر ترتیب می‌توان از برخی ناهماهنگی‌های موجود در طراحی این خودرو، به ویژه فرم چراغ‌های به هم پیوسته عقب را در ازای زیبایی‌های به کار رفته در ترسیم سایر نواحی بدنه نادیده گرفت. در مجموع باید این مبحث را با جمله کلیشه‌ای «زیبایی امری سلیقه‌ای است» به پایان برسانیم و در نتیجه میزان زیبا و زشت، خوب یا بد بودن ظاهر این سدان دورگه چینی بریتانیایی را به شما بسپاریم.

 

طراحی ظاهری ام جی GT

طراحی محافظه کارانه کابین ام جی GT

ابتدا به سراغ صندوق عقب ام جی GT می‌رویم تا ببینیم آیا فضای مناسبی برای رفع نیازهای مسافرتی در این بخش یافت می‌شود یا نه؟ خوشبختانه ۴۸۵ لیتر فضای توخالی درون صندوق آماده پذیرایی از وسایل شما خواهد بود. سپس از درون صندوق مستقیم وارد کابین می‌شویم و روی صندلی‌های عقب می‌نشینیم؛ باید گفت که به دلیل فاصله مناسب بین محورهای جلو و عقب این خودرو، فضایی نسبتا قابل قبول و جادار برای حضور سرنشینان در ردیف عقب ام جی GT فراهم آمده است؛ البته مشتریان بلندقد احتمالا با محدودیت‌هایی از ناحیه فضای سر روبرو خواهند شد.

کیفیت متریال به کار رفته در این خودرو فراتر از رقبای هم‌رده احساس می‌شود. تزیینات و طراحی داشبورد نیز به نوبه خود خوشایند و دلپسند جلوه می‌کند. البته نمی‌توان طراحی این قسمت را بسیار مدرن و خارج از عرف ارزیابی کرد و ظاهرا طراحان داخلی ام جی جی تی جسارت طراحان نمای بیرونی این خودرو را نداشته‌اند.

در نهایت باید گفت کابین ام جی GT یکی از باکیفیت‌ترین نمونه‌ها در رنج قیمتی خود است و با توجه به طراحی نسبتا عامه‌پسند آن به راحتی می‌تواند سلیقه‌های گوناگون را با خود همراه سازد.

 

طراحی داخلی ام جی GT

آپشن ها و امکانات MG GT

نه زیاد و نه کم؛ این جمله دقیق‌ترین توصیفی است که می‌توان در باب سطح آپشن‌های مدل GT بر زبان آورد. MG GT پرکاربردترین آپشن‌های رفاهی ایمنی در سطح پایه را درون خود جای داده، از این نظر به خوبی می‌تواند پاسخگوی نیازهای معمول کاربران باشد.

مهم‌ترین امکانات ام جی جی تی به مواردی همچون کروز کنترل، آینه جانبی با تنظیم برقی و گرم‌کن، سانروف، شیشه‌بالابر آنتی ترپ، روکش صندلی چرمی، صندلی راننده با تنظیم شش حالته، تهویه دستی به علاوه دریچه عقب، شش عدد کیسه هوا، دوربین عقب، فرمان برقی با پدال شیفتر و گرم‌کن و روکش چرم، چراغ مه شکن عقب، دیلایت، اتولایت، ABS و EBD و ترمز کمکی، حسگر پارک عقب، سنسور فشار باد تایر، حالت رانندگی اکو و سیستم کنترل پایداری محدود می‌شود.

پیشرانه توربو شارژ به علاوه گیربکس شش دنده خودکار

ام جی GT به موتور چهار سیلندر توربوشارژ ۱.5 لیتری با قدرت ۱۲۷ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر مجهز شده و به منظور انتقال نیرو به سوی چرخ‌های جلو، یک گیربکس شش دنده اتوماتیک را در کنار پیشرانه جای داده است.

این خودرو می‌تواند در مدت زمان ۹.۸ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت را به ثبت برساند. مصرف سوخت ام جی جی تی برابر ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود. وزن ام جی GT 1350کیلوگرم است و باک بنزین آن نیز ۵۵ لیتر گنجایش دارد.

نقاط ضعف و قوت ام جی GT

این خودرو از نقاط قوتی همچون طراحی ظاهری اسپرت، کابین باکیفیت، عملکرد فنی مناسب و امکانات و تجهیزات رفاهی-ایمنی متقاعدکننده بهره می‌برد. واردات محدود، حساسیت پیشرانه توربوشارژ نسبت به بنزین کم کیفیت و کمبود لوازم یدکی بدنه این خودرو نیز در زمره نقاط ضعف آن دسته‌بندی می‌شوند.

نمای عقب ام جی GT

وضعیت فروش ام جی GT در ایران

ام جی GT یکی از کم‌فروغ‌ترین محصولات کمپانی بریتانیایی ام جی به شمار می‌رود. این خودرو به دلیل واردات محدود همانند دیگر محصولات ام جی (ام جی 360، 350، 550، GS) نتوانست آن‌طور که باید شایستگی خود را به مشتریان ایرانی ثابت کند. بنابراین در حال حاضر وضعیت فروش آن به دلیل کمبود لوازم بدنه و… چندان پرفروغ نبوده و مالکان آن نیاز دارند تا مدتی نامعلوم به جهت یافتن مشتری مناسب دندان روی جگر بگذارند زیرا بازار خرید و فروش MG GT در ایران چندان گرم و پررونق نیست.

 

نویسنده: حسین باباپور

 

فروش خودرو