خانواده شاسی بلندهای بی ‌ام‌ و با ورود X8 کامل شد!

۲۷ دی ۱۳۹۹ خانواده شاسی بلندهای بی ‌ام‌ و با ورود X8 کامل شد!

تولید عرضه بی ‌ام‌ و X8 در سال آینده، عضو جدیدی به خانواده شاسی‌بلندهای این خودروساز آلمانی اضافه خواهد کرد. این خودرو سبک‌تر از مدل X۷ خواهد بود و رقبایی مانند مرسدس بنز GLS، آئودی Q8 و رنج روور را به چالش می‌کشد.

چندین سال است که بی ‌ام ‌و نشان تجاری X8 را در اختیار دارد و با تولید این خودرو، تعداد شاسی‌بلندهای سری X بی ام و به 10 مدل افزایش پیدا می‌کند.

این خودرو شباهت‌های زیادی به شاسی‌بلند قبلی بی ام و، یعنی X7 دارد. مثل دیگر شاسی‌بلندهای بی ‌ام‌ و، مانند X4 و X6، در طراحی مدل X8 نیز از خودروهای کوپه الهام گرفته شده است. بازار اصلی بی ام و X کشورهای چین و آمریکا خواهد بود.

طراحی اسپرت بی ام و X8

طراحی ظاهری bmw x8

بر اساس عکس‌هایی که از این خودرو برداشته شده، طراحی ظاهری X8 از X7 کمی ضعیف‌تر است، با این حال همچنان حالت کوپه شاسی‌بلند را حفظ می‌کند. در طراحی بدنه این شاسی‌بلند جدید از المان‌های بی ام و استفاده شده اما تغییراتی را در سطح بدنه شاهد خواهیم بود. این خودرو مثل آئودی Q8 است که از موتور و دماغه مشابه آئودی Q7 استفاده کرده اما در قسمت عقب طراحی متفاوتی دارد.

در قسمت جلو، BMW X8 از جلوپنجره دو قسمتی همانند X7 استفاده می‌کند اما چراغ‌های باریک جلو از نوع ال‌ای‌دی بوده که به دو بخش تقسیم شده است. این طراحی چراغ‌ها در سایر مدل‌های جدید و همین طور نسل جدید خودروهای رده بالای بی ام و، مانند مدل فیس‌لیفت X7 و لیموزین سری ۷ بی ام و جدید به کار خواهد رفت.

همچنین، طراحی خشن X7 جای خود را به خط‌ها و حجم‌های اسپرت داده است. در عقب بی ام و X8 خطوط بیشتر و برجسته‌تری برای طراحی به کار رفته و در سپر عقب هم دو اگزوز خیلی بزرگ کار گذاشته شده است.

شباهت طراحی داخلی X8 با X7

طراحی داخلی bmw x8

البته هنوز عکس و تصویری از فضای داخلی X8 منتشر شده اما احتمال می‌رود که کابین آن نسبت به مدل‌های قبلی تغییری نکرده و از همان طراحی و فناوری پیشرفته و مدرن X7 استفاده شده باشد. احتمالا نمایشگرهای دوگانه ۱۲.۳ اینچی در روی داشبورد قرار گرفته و به همراه آی‌درایو بی ام و، سیستم سرگرمی و اطلاعات این خودرو را تشکیل خواهند داد.

با وجود اینکه بی ام و تمایل دارد تا X8 را به عنوان یک خودرو کوپه شاسی‌بلند تولید کند، بخش عقب خودرو می‌تواند ردیف سوم صندلی‌ها را در خود جای دهد. بدین شکل این خودرو جدید می‌تواند جایگزین اسپرت و البته کوچک‌تر X7 محسوب شود.

بی ام و X8 ام

نمای عقب bmw x8

هدف اصلی از طراحی BMW X8، ارائه خودرویی اسپرت‌تر از BMW X7 است. اگرچه هنوز مدل M از خودرو X7 ساخته نشده، اما بی ام و در نظر دارد تا به زودی X8 ام را طراحی و تولید کند. به احتمال زیاد BMW X8 M، از موتور ۴.۴ لیتری V8 توربوشارژ دوقلو استفاده خواهد کرد که قبلا روی بی ام و X5 ام کامپتیشین نصب شده است. این موتور می‌تواند ۶۱۶ اسب بخار نیرو تولید کند و بدین ترتیب X5 ام در عرض ۳.۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. با فرض اینکه بی‌ام‌و X8 ام هم قدرت و کارایی مشابهی داشته باشد، می‌تواند پورشه کاین کوپه توربو را به چالش بکشد.

X8 برقی

هنوز پیشرانه هیبریدی روی X7 نصب نشده اما احتمال دارد که مدل‌های هیبریدی X8 هم به بازار عرضه شود.

به احتمال زیاد فناوری هیبریدی X8 مشابه با X5 خواهد بود. پیشرانه X5 هیبریدی از نوع ۳.۳ لیتری توربوشارژ و یک موتور برقی و باتری ۲۴ کیلوواتی بوده که ۳۹۴ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. بُرد این خودرو ۸۰ کیلومتر است و بی ام و X8 به دلیل وزن بیشتر، بُرد کمتری خواهد داشت.

نویسنده: میلاد قزللو