تسلا ۳، محبوب ترین خودروی الکتریکی

۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ تسلا ۳، محبوب ترین خودروی الکتریکی

تسلا مدل ۳ – Tesla Model 3 یکی از معروف‌ترین سدان‌های جهان است که آوازه آن به نقاط مختلف دنیا رسیده و فروش بسیار مطلوبی را در سطح دنیا تجربه کرده است‌.

این خودرو ابتدا در سال ۲۰۰۶ و به عنوان یک اتومبیل برقی مقرون به‌صرفه از سوی ایلان ماسک معرفی شد اما رونمایی رسمی آن تا سال ۲۰۱۶ طول کشید. پس از آن اولین مدل‌های این سدان فستبک طی سال ۲۰۱۷ راهی خیابان‌ها شدند. جالب است بدانید که در همان ابتدای عرضه، شرکت تسلا حدود ۳۲۵ هزار سفارش پیش‌خرید برای مدل ۳ دریافت کرده بود.

تسلا مدل 3 همچنین در سال ۲۰۲۰، لقب پرفروش‌ترین اتومبیل الکتریکی تاریخ را با فروش بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه تا ماه دسامبر به خود اختصاص داد. ضمنا این خودرو پرفروش‌ترین اتومبیل الکتریکی قابل شارژ طی بازه ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ در سطح جهان بوده است. ناگفته نماند تسلا مدل ۳ عنوان پرفروش‌ترین خودرو شارژی سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ بازار ایالات متحده و بازار ۲۰۱۹ اروپا را نیز به همراه دارد.

طراحی تسلا مدل ۳

تسلا 3

نمای ظاهری تسلا مدل ۳ در ابتدای عرضه، کاملا نسبت به خودروهای آن دوران متفاوت و منحصربه‌فرد جلوه می‌کرد. خطوط سیال به کار رفته در طراحی پروفیل‌های مختلف بدنه این خودرو، به‌ویژه شِمای متمایز چهره آن سبب می‌شود تا تسلا مدل ۳ در قیاس با خودروهای دهه دوم قرن ۲۱ میلادی، تمایز ظاهری نسبتا زیادی داشته باشد. اولین نکته‌ای که در چهره این خودرو جلب توجه خواهد کرد، عدم وجود دریچه گریل یا جلو پنجره است؛ زیرا پیشرانه‌های برقی جهت انجام فعالیت به هیچ ‌عنوان نیاز به هوا نداشته و درنتیجه دریچه هواکش بزرگ نیز جلوی خودرو برای آنها تعبیه نمی‌شود.

البته شکاف‌های کوچکتر در قسمت پایین و جوانب سپر جهت خنک‌سازی پیشرانه برقی وجود دارد که ضمن کاهش دمای موتور، تا حدی به افزایش پایداری و دانفورس خودرو نیز کمک می‌کند.

دماغه کشیده و طول کوتاه درب صندوق از جمله ویژگی‌های این سدان فستبک است که تا حدودی بر جنبه‌های اسپرت این محصول خانوادگی نیز تاکید دارد. استفاده از برخی حجم‌سازی‌ها در نواحی گلگیر و درب صندوق موجب ورزیده‌تر به نظر رسیدن این سدان برقی شده و در نهایت خودرویی نسبتا زیبا با طراحی متفاوت و آینده‌نگرانه را به نمایش گذاشته است.

طراحی داخلی به سبک سفینه‌ های فضایی

طراحی داخلی تسلا 3

اوضاع درون فضای اتاق تسلا مدل ۳ بسیار متفاوت است و تمایز این خودرو با کابین سایر اتومبیل‌های روز دنیا بیش‌ازپیش جلب توجه می‌کند. طراحی داشبورد مدل ۳ کاملا آینده نگرانه و به سبک فیلم‌های علمی تخیلی انجام شده است. اینجا تنها یک مانیتور بزرگ ۱۵ اینچی وسط داشبورد تعبیه شده که اطلاعات مورد نیاز، کنترلگرها و … را روی خود جای داده است.

نهایت سادگی در طراحی داشبورد و سایر قسمت‌های کابین مدل 3 مشاهده می‌شود اما وجود سقف پانورامای بزرگ در برخی تیپ‌های این خودرو سبب افزایش لذت رانندگی با تسلا مدل ۳ خواهد شد. درون کابین مدل ۳ اثری از دکمه‌های کنترل، سیستم صوتی و نمایشگر کیلومترشمار پشت فرمان مشاهده نمی‌شود. همچنین یک دریچه تهویه به طور سراسری روی داشبورد حضور دارد که این ویژگی نیز بر خصوصیات شاخص طراحی کابین تسلا مدل ۳ افزوده خواهد شد.

گرچه کابین مدل ۳ فضای بسیار جادار و راحت را در اختیار سرنشینان خود قرار می‌دهد اما با این حال قسمت کف خودرو در بخش صندلی‌های ردیف دوم، مقداری بالا آمده و موجب می‌شود زانوهای سرنشینان بالاتر از حد معمول قرار بگیرد که این موضوع می‌تواند اندکی برای کاربران ناراحت‌کننده باشد. همچنین علاوه بر صندوق عقب، قسمت جلوی خودرو نیز فضایی برای وسایل کاربران اختصاص داده است؛ چرا که زیر کاپوت جلو، دیگر خبری از پیشرانه نیست و این فضا نیز به محفظه بار اتومبیل افزوده شده است.

مشخصات فنی تسلا مدل۳

تسلا مدل ۳ در قالب سه تیپ استاندارد رنج پلاس، لانگ رنج و پرفورمنس در بازار جهانی حضور دارد. نسخه استاندارد، یک موتور برقی محور عقب به قدرت ۲۸۳ اسب بخار دارد. مدل لانگ رنج نیز دارای موتور عقب به قدرت ۲۵۰ اسب بخار و موتور جلو به قدرت ۱۹۷ اسب بخار است.

همچنین نسخه پرفورمنس به موتور عقب ۲۸۳ اسب بخاری بعلاوه موتور ۱۹۷ اسب بخاری در محور جلو مجهز شده است. شتاب صفر تا صد این نسخه به ترتیب معادل ۵.۳ و ۴.۴ و ۳.۲ ثانیه برآورد می‌شود و حداکثر سرعت این نسخه ها نیز به ترتیب از مدل پایه تا پرفورمنس، معادل ۲۲۵، ۲۳۳ و ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

برد حرکتی نسخه پایه برابر با ۴۰۲ کیلومتر، نسخه لانگ رنج ۵۱۸ کیلومتر و مدل پرفورمنس برابر با ۴۸۱ کیلومتر در ازای یک مرتبه شارژ برآورد می‌شود. یک گیربکس تک سرعته نیز وظیفه انتقال نیروی موتور برقی به چرخ‌ها را در تمامی تیپ‌های مدل ۳ بر عهده دارد.

امکانات تسلا ۳

نمای عقب تسلا 3

از جمله آپشن‌ها و امکانات استاندارد موجود در تمامی نسخه‌های تسلا مدل ۳ می‌توان به سیستم ترمز اضطراری خودکار، رادار حرکت بین خطوط، کروز کنترل هوشمند، هشدار نقاط کور، سیستم پارک خودکار، رانندگی خودکار، کیسه‌های هوای جلو، جانبی و پرده‌ای، حسگرهای پارک، استارت و ورود بدون کلید، سانروف، گرمکن و سردکن صندلی‌ها، سیستم صوتی با ساب ووفر و ۱۵ اسپیکر، دوربین ۳۶۰ درجه و … اشاره کرد.

تسلا ۳ از انسان عقب ماند

شاید به نظر برسد که هیچ وقت انسان نمی‌تواند با یک خودرو رقابت کند اما به تازگی رابی بلنجر، دونده دوی استقامت و ماراتن، با تسلا ۳ مسابقه داده و توانسته آن را شکست بدهد.

این مسابقه ۱۱ آوریل در یک جاده دور افتاده خارج از شهر شهر آستین در ایالت تگزاس آغاز شد و بعد از ۳ روز هم به پایان رسید. بلنجر در این مسابقه استقامتی در ۷۶ ساعت و ۵۴ دقیقه و ۴۶ ثانیه توانست ۳۰ متر بیشتر از تسلا ۳ حرکت کند.

جمع بندی

در حال حاضر خودروهای تسلا به‌عنوان اولین اتومبیل‌های تولید انبوه و برقی، از جایگاه بالایی در میان مشتریان برخوردار هستند اما کمپانی‌های بزرگ نظیر آئودی، مرسدس بنز و سایر تولیدکنندگان نیز قدم در این راه گذاشته و محصولات بسیار متنوعی را روانه بازار کرده‌اند. بنابراین به نظر می‌رسد در آینده رقابت سنگینی میان خودروهای تسلا و مدل‌های مختلف برقی، به‌ویژه انواع آلمانی و ژاپنی به وجود بیاید. در این میان تسلا مدل 3 می‌تواند با ارایه نسل‌های جدیدتر نقش ویژه‌ای در ارتقای جایگاه تسلا و محصولات آن داشته باشد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: حسین باباپور