بررسی خودرو اوپل آسترا

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ بررسی خودرو اوپل آسترا

اوپل آسترا یک خودرو جمع و جور خانوادگی است که از سال ۱۹۹۱ توسط شرکت آلمانی اوپل روانه بازارهای جهانی شده و تاکنون پنج نسل آن به دست مشتریان رسیده است.

نسل چهارم این خودرو که به صورت محدود توسط «ساپرا موتور» به بازار ایران راه پیدا کرده، نخستین مرتبه طی سال ۲۰۱۲ در نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت به معرض دید عموم گذاشته شد.

این خودرو در قالب بدنه سدان و با مدل‌های ۲۰۱۳-۲۰۱۴ به صورت محدود مهمان جاده‌های کشورمان شد. پیش از آن نیز نسل اول آن در ایران حضور یافته بود که یادآور خاطراتی خوش برای مشتریان داخلی است. در ادامه به بررسی خودرو اوپل آسترا مدل ۲۰۱۳- ۲۰۱4 از جهات گوناگون نظیر طراحی ظاهری و داخلی، مشخصات فنی و وضعیت آن در بازار ایران پرداخته شده است.

طراحی ظاهری اوپل آسترا

نمای خارجی اوپل آسترا

طراحی بدنه اوپل آسترا با بهره‌گیری از خطوطی نسبتا سیال و روان صورت پذیرفته و به طور کلی اصول طراحی آیرودینامیک در ترسیم نمای بیرونی این خودرو به خوبی رعایت شده است. در بخش جلو شاهد طرح خوشایند چراغ‌ها هستیم که تا حدودی شبیه به سر و صورت پرندگان شکاری نظیر عقاب به نظر می‌رسند. فضای خالی بین چراغ‌ها نیز توسط یک جلوپنجره کشیده‌ که در میانه آن یک نوار کرومی به همراه لوگوی z مانند اوپل حضور دارد، پر شده است.

طراحی سپر جلو از المان‌های خلاقانه چندانی برخوردار نشده و مهمترین شاخصه آن به مجرای هوای بزرگ با طرحی شبیه به لبخند مربوط می‌شود که چهره‌ای خندان و شبیه به مزدا 3 نیو را برای این سدان اروپایی در پی داشته است. شکل برگ‌مانند قاب‌های مه شکن نیز از هماهنگی مناسبی با سایر اجزای چهره اوپل آسترا بهره می‌برد و نمایی خوشایند را در این بخش خودرو پدید آورده است.

طراحان سعی کرده‌اند از ایجاد حجم پردازی‌های غیرمنطقی و اغراق‌آمیز روی بدنه اوپل آسترا پرهیز کنند؛ با این حال برخی خطوط حجمی روی درب صندوق و نمای جانبی خودرو ایجاد شده تا ضمن کاهش سادگی نمای بیرونی، حالتی خوش‌تراش و نسبتا عضلانی را برای این سدان شهری خانوادگی رقم بزنند. قوس زیبای خط سقفی نیز شمایلی جذاب و فرمی آیرودینامیک را برای این خودرو به دنبال داشته است.

ناگفته نماند که طراحی نمای جانبی اوپل آسترا تا حدودی علاقمندان را به یاد کیا سراتو YD (نسل سوم) انداخته و شباهت‌های زیادی بین این دو قابل مشاهده است. همچنین لچکی‌های به کار رفته در دو انتهای فریم پنجره‌ها هم ضمن ایجاد جذابیت نوستالژیک، باعث می‌شوند تا نور بیشتری به درون کابین خودرو راه یابد که قطعا رضایت بیشتر سرنشینان را به دنبال خواهد داشت.

پس از مشاهده قسمت پشت خودرو متوجه شباهت طرح چراغ‌های این ناحیه با انواع جلویی خواهید شد که در نوع خود ساده اما زیبا به نظر می‌رسند. حالت برآمده، برجسته و قوس‌دار لبه درب صندوق عقب نیز وجهه‌ای اسپرت و چیزی شبیه به اسپویلر را در ذهن بیننده به وجود می‌آورد. سپر عقب هم در کمال سادگی و به صورت حجیم طراحی شده و یک سراگزوز بیضی شکل از انتهای تحتانی آن بیرون زده است. به طور کل باید گفت که طراحی بدنه اوپل آسترا به شیوه‌ای آیرودینامیک صورت پذیرفته و یک سدان جذاب و متواضع اروپایی را نتیجه داده که به راحتی قادر به جلب رضایت اکثر مشتریان به ویژه خریداران ایرانی خواهد بود.

طراحی داخلی اوپل آسترا

نمای داخلی اوپل آسترا

با ورود به فضای داخلی اوپل آسترا متوجه طراحی نسبتا متفاوت و اسپرت داشبورد این خودرو خواهید شد؛ به ویژه طرح کنسول میانی با وجود دکمه‌ها و کلیدهای فراوان حسی خاص و نسبتا غریب را در ابتدا به بیننده منتقل می‌کند و احتمالا حین رانندگی می‌تواند بسیاری از افراد را نسبت به انتخاب دکمه و کلید مورد نظر سردرگم سازد. با این حال طرح برجسته و عضلانی کنسول میانی نمای خوشایندی را برای فضای داخلی این خودرو رقم زده است اما فقدان نمایشگر لمسی در این میان کاملا احساس می‌شود. طرح شکل هندسی دریچه‌های تهویه نیز در دو طرف پنل مالتی مدیا در نوع خود دلچسب و چشم‌نواز به نظر می‌رسد. غربیلک فرمان از فرمی خوش‌دست و اسپرت سود می‌برد که در جوار حالت سیلندری – کرومی پنل کیلومترشمار، جلوه‌ای مهیج را پیش روی چشمان راننده پدید آورده است. طرح تودری‌ها و بازویی درب‌ها نیز زیبایی‌های کابین اوپل آسترا را دو چندان ساخته است.

متریال داشبورد و تودری‌ها در قیاس با رقبا از کیفیت قابل قبولی برخوردار بوده و حس خوشایندی از لمس آنها در ذهن به وجود خواهد آمد. برخی از بخش‌های تودری‌ها نیز با چرم مصنوعی روکش شده که باعث ارتقای کیفیت کابین‌ آسترا شده است. فضاسازی داخلی کابین این خودرو به گونه‌ای صورت پذیرفته که ۵ سرنشین بزرگسال با قد متوسط می‌توانند از فضای داخلی اوپل آسترا نسل چهارم بهره کافی را ببرند.

همچنین صندوق عقب اوپل آسترا معادل ۴۶۰ لیتر گنجایش دارد که برای جای دادن اسباب و وسایل یک مسافرت ۵ نفره خانوادگی کاملا کفایت خواهد کرد. در یک نگاه کلی می‌توان این طور بیان کرد که طراحی داخلی و کابین اوپل آسترا یکی از مناسب‌ترین انواع خود در جمع سدان‌های بازار ایران بوده و به راحتی می‌تواند رضایتمندی خریداران را نسبت به خود جلب کند؛ با این وجود تنها نکته منفی آن به فقدان صفحه نمایشگر لمسی بازمی‌گردد و نبود آن کاملا قابل احساس است.

 آپشن‌ها و امکانات اوپل آسترا

آپشن اوپل آسترا

مهم‌ترین آپشن‌ها و امکانات رفاهی – ایمنی اوپل آسترا موجود در بازار ایران به موارد زیر محدود می‌شود:

سیستم کنترل پایداری، توزیع الکترونیکی نیروی ترمزEBD ، ترمز ضد قفلABS، ایموبلایزر، دزدگیر فابریک، کمربند پیش‌کشنده و محدودکننده، فرمان تلسکوپی، سیستم تهویه خودکار دوگانه، سیستم صوتی هوشمند مجهز به نمایشگر ۵ اینچی، کنترل سیستم صوتی روی فرمان، پورت USB، بلوتوث، صندلی‌های جلو ۸ حالته دستی، صندلی عقب تاشو، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، آینه وسط فتوکرومیک، اتولایت، دیلایت، کروز کنترل، حسگر پارک عقب و جلو، سانروف، روکش صندلی چرم و پارچه، کنترل فشار باد تایر، روکش چرمی فرمان، سنسور باران، سیستم یخ‌زدا، دماسنج.

مشخصات فنی اوپل آسترا

نسل چهارم اوپل آسترا قوای محرکه خود را مدیون یک پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپ به حجم ۱۳۶۴ سی سی است که نیرویی برابر با ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۱ نیوتن متر گشتاور را از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک به سوی چرخ‌های جلو ارسال می‌کند. اوپل آسترا قادر است ظرف مدت زمان ۱۰.۳ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. حداکثر سرعت این خودرو نیز معادل ۲۰۴ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

ناگفته نماند که مصرف سوخت ترکیبی این سدان ۱۴۰۵ کیلوگرمی چیزی در حدود ۶.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و باک آن نیز ۵۶ لیتر گنجایش دارد. سواری نرم و چابکی قابل قبول، از جمله ویژگی‌های بارز رانندگی با اوپل آسترا به شمار می‌روند.

مزایا و معایب اوپل آسترا

اوپل آسترا به عنوان یک سدان اروپایی از مزایایی همچون طراحی بیرونی جذاب، کابین خوش‌ساخت – زیبا و باکیفیت، ایمنی مناسب، گنجایش مناسب فضای داخلی، عملکرد فنی معقول پیشرانه با وجود حجم نسبتا کم آن و مصرف سوخت پایین سود می‌برد. با این حال مهمترین نقطه ضعف این خودرو در بازار ایران به حضور محدود و خدمات پس از فروش نه چندان گسترده آن مربوط می‌شود که سبب شده تا مالکان خودرو آسترا در قیاس با حریفان کره‌ای و یا چینی دردسرهای بسیار بیشتری را در بحث تعمیر و نگهداری اتومبیل خود تحمل کنند!

بررسی وضعیت فروش اوپل آسترا در بازار ایران

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، نسل چهارم اوپل آسترا به صورت بسیار محدود روانه بازار ایران شده و در نتیجه در حوزه‌هایی نظیر خدمات پس از فروش، وفور قطعات یدکی و هزینه تعمیر نگهداری شرایط چندان مناسبی نداشته و به همین دلیل بسیاری از مشتریان ترجیح می‌دهند تا به سراغ یک چنین زیبای خفته نایابی نروند. بنابراین بازار خرید و فروش اپل آسترا در ایران مطلوب و پررونق نباشد. با این حال افرادی که به این زودی‌ها قصد فروش اتومبیل خود را ندارند و همچنین همچنین عاشق اتومبیل‌های اوپل هستند می‌توانند این سدان جذاب آلمانی را به عنوان یکی از گزینه‌های خریدشان مدنظر خود قرار دهند.

نویسنده: حسین باباپور