بررسی مشخصات فنی تویوتا یاریس

۱ خرداد ۱۳۹۹ بررسی مشخصات فنی تویوتا یاریس

تویوتا یاریس به عنوان یک خودرو بسیار جمع و جور و ریزنقش از سال ۱۹۹۹ وارد سبد محصولات شرکت تویوتا شد. این خودرو تاکنون در چهار نسل مختلف راهی بازارهای جهانی شده است که در این میان نسل دوم آن حضور پررنگی را در بازار کشورمان تجربه کرده است.

شرکت ایرتویا به عنوان نماینده رسمی تویوتا در ایران، نسل دوم تویوتا یاریس را در مدل‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ روانه بازار ایران کرد که مدل سدان آن مورد توجه بسیاری از مشتریان قرار گرفت. بنابراین در این مقاله قصد داریم تا به بررسی تویوتا یاریس نسل دوم موسوم به xp90 پرداخته و آن را از جنبه‌های مختلف ظاهری، فنی و شرایط بازار مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

طراحی ظاهری تویوتا یاریس سدان

طراحی داخلی تویوتا یاریس

سبک طراحی نسل دوم تویوتا یاریس در قیاس با زبان‌های طراحی امروزی نسبتا قدیمی و کلاسیک به نظر رسیده و کمتر اثری از خطوط سیال و روان در چهره‌پردازی این خودرو جمع و جور ژاپنی به چشم می‌خورد؛ با این حال شمایل ساده تویوتا یاریس نه تنها زشت و ناهماهنگ جلوه نمی‌کند بلکه در نوع خود آرامش‌بخش بوده و می‌تواند سلایق بسیاری از مشتریان به ویژه خانواده‌های کم‌جمعیت را با خود همراه سازد. چراغ‌های جلو به‌گونه‌ای ساده و چهارضلعی فرم طراحی شده‌ و با فاصله در دو طرف جلوپنجره‌ای کشیده جای گرفته‌اند. سپر جلو نیز حالتی کاملا بی‌آلایش داشته و به سبک معمولی طراحی شده است.

اثر چندانی از حجم پردازی‌های اغراق‌آمیز روی بدنه خودرو به چشم نمی‌خورد؛ با این حال طراحان سعی کرده‌اند تا با ایجاد برخی برجستگی‌ها بر درپوش موتور و همچنین نمای جانبی، بدنه نسبتا حجیم تویوتا یاریس را از سادگی درآورده و حالتی نسبتا خوش‌تراش برای آن رقم بزنند. در نمای پشت خودرو هم شاهد چراغ‌های یک تکه به شکلی ساده و متناسب با انواع جلو هستیم که در دو طرف درب صندوق جای گرفته‌اند. سپر عقب نیز به صورت معمولی و اندکی حجیم طراحی شده که از هماهنگی مناسبی با سایر المان‌های بصری بدنه بهره می‌برد. به طور کل با وجود آنکه سال‌ها از شکل‌گیری نمای ظاهری تویوتا یاریس نسل دوم می‌گذرد، اما همچنان و به ویژه در بازار کم تنوع سدان‌های جمع و جور ایران می‌تواند از دید مشتریان خوشایند به نظر رسیده و رضایت نسبی ایشان را جلب کند.

طراحی داخلی تویوتا یاریس

فضای داخل تویوتا یاریس xp90 به هیچ وجه دل‌چسب طراحی نشده است. اولین نکته‌ای که نظر شما را پس از ورود به کابین این خودرو جلب خواهد کرد، عدم وجود پنل کیلومتر شمار در پشت غربیلک فرمان است؛ زیرا این بخش به ناحیه بالایی کنسول میانی داشبورد نقل مکان کرده که نتیجه کار چندان زیبا از آب در نیامده است. طراحی مثلثی شکل کنسول میانی نیز چنگی به دل نزده و جذابیت زیادی برای مشتریان نخواهد داشت. با این حال نظم و ترتیب چینش اجزای مختلف روی کنسول میانی در نوع خود قابل تحسین است. کیفیت متریال داشبورد و تو‌دری‌ها هم به نسبت قابل قبول ارزیابی شده و از پلاستیک‌هایی با کیفیت معقول در ساخت آنها بهره گرفته شده است.

برخلاف تصور اولیه محیط داخلی کابین یاریس فضای کافی را برای حضور ۴ تا ۵ سرنشین بزرگسال در دسترس قرار داده و محدودیت زیادی برای ایشان به وجود نخواهد آورد؛ به ویژه افراد با قد متوسط در صندلی ردیف دوم احساس راحتی کافی خواهند داشت. با این وجود فضای محفظه بار تقریبا محدود بوده و حدود ۳۶۵ لیتر ظرفیت را در اختیار اسباب و وسایل شما قرار خواهد داد که برای یک مسافرت خانوادگی اندکی ناکافی به نظر می‌رسد. به طور کل گرچه خلاقیت‌های زیادی در ترسیم فضای داخلی تویوتا یاریس بهره مشاهده می‌شود اما طراحی‌های خلاقانه لزوما همواره زیبا و مورد پسند همگان از آب در نمی‌آیند. در اینجا نیز با یک چنین سبک طراحی مواجه هستیم که احتمالا نتواند نظرات مثبت اکثر مشتریان را نسبت به خود جلب کند؛ با این حال کیفیت ساخت مناسب کابین و فضای کافی آن سبب شده کمبودهای بصری تا حد زیادی به دست فراموشی سپرده شود و رضایت نسبی مشتریان را به دنبال داشته باشد.

 

طراحی داخلی تویوتا یاریس

 آپشن ها و امکانات

تویوتا یاریس ۲۰۰۸-۲۰۱۱ xp90 در بحث امکانات رفاهی و آپشن‌ها حرف چندانی برای گفتن ندارد و همین مسئله یکی از مهم‌ترین انتقادات وارده بر آن در بازار به شمار می‌رود. این خودرو در سه تیپ A (نسخه پایه)، B نیمه‌فول و تیپ C به عنوان نسخه فول آپشن وارد بازار ایران شده است. ناگفته نماند که تویوتا یاریس نسل دوم موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی از موسسه معتبر یورو انکپ شده و امنیت مناسبی را در اختیار سرنشینان خود قرار می‌دهد. با این حال به دلیل محدود شدن آپشن‌های ایمنی نمونه‌های این خودرو که در بازار کشورمان موجود هستند، نمی‌توان با اطمینان زیاد از امنیت حداکثری این خودرو صحبت به میان آورد. در ادامه به امکانات تویوتا یاریس تیپ C اشاره شده است: ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، ترمز کمکی، چراغ مه شکن جلو، فرمان برقی دو حالته حساس به سرعت، سیستم‌ صوتی با چهار اسپیکر، سی دی پلیر، دو عدد کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، قفل مرکزی، سیستم تهویه دستی، صندلی‌های راننده و سرنشین جلو با تنظیمات ۶ حالته دستی، صندلی عقب تاشونده دو تکه به علاوه کنسول کنسول وسط صندلی عقب، روکش صندلی پارچه‌ای، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه‌های جانبی با تنظیم برقی، اسپویلر عقب.

آپشن های تویوتا یاریس

 مشخصات فنی تویوتا یاریس

نسل دوم تویوتا یاریس قوای محرکه خود را از یک پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی ‌به حجم ۱.۳ لیتر دریافت می‌کند. توان پیشرانه مذکور برابر با ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۱ نیوتن متر گشتاور است که توسط یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک به سمت چرخ‌های جلو ارسال می‌شود. بهره‌گیری از چنین مجموعه فنی سبب شده تا شتاب‌گیری ۰ تا ۱۰۰ تویوتا یاریس XP90 چیزی در حدود ۱۴ ثانیه به طول بیانجامد. مصرف سوخت این خودرو ۱۰۶۰ کیلوگرمی نیز در هر ۱۰۰ کیلومتر برابر با ۶.۵ لیتر بوده و حداکثر سرعت آن به رقم ۱7۵ کیلومتر بر ساعت برسد. با توجه به آمار فنی فوق می‌شود گفت که تویوتا یاریس 2008 عملکرد فنی چندان مطلوبی را در اختیار مشتریان قرار نمی‌دهد. بنابراین افراد جوان‌تر نمی‌توانند انتظارات سطح بالا از این خودرو در ذهن داشته باشند. با این حال خانواده‌های کم جمعیت و افرادی که جهت مصارف شهری و غیرشهری عادی نیاز به یک سدان جمع و جور دارند می‌توانند روی عملکرد فنی قابل قبول این خودرو به همراه سواری نسبتا نرم آن حساب باز کنند.

 مزایا و معایب تویوتا یاریس

تویوتا یاریس 2008 از مزایایی همچون دوام فنی بالا، کیفیت ساخت مطلوب، ظاهر قابل قبول، خدمات پس از فروش گسترده، وفور نسبی لوازم یدکی در سطح کشور، سواری نرم و امنیت مناسب بهره می‌برد. با این حال عدم برخورداری تویوتا یاریس از امکانات درخور و طرح کابین نه چندان زیبا، در زمره نقاط ضعف این خودرو شمرده می‌شوند که باعث شده برخی از مشتریان نسبت به خرید آن تامل بیشتری به خرج دهند.

وضعیت فروش تویوتا یاریس سدان 2008-2011 در بازار ایران

مواردی همچون قیمت نسبتا پایین‌تر این خودرو و خدمات پس از فروش گسترده ایرتویا که شامل انواع محصولات تویوتا نیز می‌شود، سبب شده تا تویوتا یاریس از بازار خرید و فروش تقریبا قابل قبولی در ایران بهره ببرد. با این حال عدم برخورداری از آپشن‌های رفاهی و ایمنی گسترده و همچنین عملکرد فنی نه چندان مهیج آن باعث شده تا بعضی از خریداران تمایل چندانی به تملک این محصول نداشته باشند و به سراغ رقیبانی همچون هیوندای اکسنت دست دوم و یا برخی مدل‌های هاچبک نظیر هیوندا i10 و i20 کارکرده بروند.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: حسین باباپور