بررسی مشخصات فنی سایپا شاهین

۹ تیر ۱۴۰۲ بررسی مشخصات فنی سایپا شاهین

گروه خودروسازی سایپا در سال ۱۳۹۷ اولین خودرو ملی خود را که روی اولین پلتفرم ملی ساخته بود، با نام رهام معرفی کرد. این خودرو که از اواخر سال ۹۸ شاهین نام گرفت، سدان جمع و جوری است که روی مگاپلتفرم SP سایپا ساخته شده و طراحی ظاهری جدیدتری از دیگر محصولات این شرکت دارد. پیشرانه سایپا شاهین همان موتور ۸ سوپاپی است که در کوییک و ساینا به کار رفته، اما با اضافه شدن توربوشارژ قدرتی معادل ۱۱۰ اسب بخار تولید می‌کند.

مزایا و معایب

+ طراحی ظاهری قابل قبول

+ صندوق عقب جادار

موتور قدیمی پراستهلاک و کم‌بازده

سطح پایین امکانات ایمنی و رفاهی

مشخصات فنی

اگرچه شاهین یکی از جدیدترین محصولات سایپا است، با این حال، از همان پیشرانه ۱.۵ لیتری ۸ سوپاپی استفاده می‌کند که در تیبا، ساینا و کوییک استفاده شده بود. این موتور پراستهلاک و کم‌بازده یکی از معایت سایپا شاهین به حساب می‌آید.تنها تفاوت پیشرانه شاهین با اعضای هم‌خانواده خود، مجهز بودن به توربوشارژ یا پرخوران است که باعث می‌شود قدرت این موتور از ۸۷ اسب بخار با تنفس طبیعی به ۱۱۰ اسب بخار با توربوشارژ برسد.هر چند این موتور توربوشارژ قدرت و گشتاور بیشتری پیدا کرده، اما وقتی آن را با پیشرانه EF7 ایران خودرو مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که ۵ اسب بخار قدرت کمتری نسبت به این موتور تنفس طبیعی دارد.

سایپا شاهین با جعبه دنده دستی ۵ سرعته به مشتریان عرضه شده و مدل اتومات آن در سال ۱۴۰۲ وارد بازار خواهد شد.

سایپا شتاب ۰ تا ۱۰۰ شاهین را اعلام نکرده، اما در بعضی تست‌ها عدد ۱۳ – ۱۳.۲ ثانیه را برای این سدان جمع و جور شهری ثبت کرده‌اند.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو

خطی بنزینی

حجم موتور

۱.۵ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۸

تنفس موتور

توربوشارژر

قدرت

۱۱۰ اسب بخار

گشتاور

۱۷۸ نیوتن.متر

گیربکس

۵ سرعته دستی

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

۱۳.۲ ثانیه

سرعت

۱۹۰ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۷.۲ لیتر در صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

فرمان

برقی

بدنه

سدان

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۴۴۶ میلیمتر

عرض

۱۷۷۱ میلیمتر

ارتفاع

۱۴۹۰ میلیمتر

فاصله محورها

۲۶۵۰ میلیمتر

وزن خالص

۱۲۷۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق عقب

۴۲۲ لیتر

حجم مخزن سوخت

۴۷ لیتر

قطر رینگ

۱۵ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

ندارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد

کنترل ایستایی در سربالایی

ندارد

کنترل سرعت در سرازیری

ندارد

کنترل کشش

ندارد

کنترل پایداری

ندارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

ندارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

ندارد

رادار تغییر لاین

ندارد

رادار تصادف جلو

ندارد

رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

توزیع نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

ندارد

ترمز اضطراری

ندارد

ترمز پارک برقی

ندارد

پدال شیفتر

ندارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین ۳۶۰ درجه

ندارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

ندارد

صندلی برقی سرنشین جلو

ندارد

گرم‌کن صندلی جلو

ندارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

ندارد

پانوراما

ندارد

سانروف

دارد

طراحی ظاهری

طراحی سایپا شاهین

سایپا شاهین در نگاه اول طراحی ظاهری جدیدتر خود را به رخ رقبای داخلی مثل تارا ایران خودرو و دیگر محصولات سایپا می‌کشد. با این حال نمی‌توان تمام این زیبایی و جذابیت ظاهری خودرو شاهین در قیاس با خودروهای تولید داخل را تماما به پای شرکت سایپا و تیم طراحی این خودرو نوشت، به دلیل اینکه سایپا شاهین شباهت بسیار زیادی به ولکس C30 دارد.

طراحی خوشایند این خودرو به ویژه شمایل اسپرت چراغ‌های جلو، طرح سه‌بعدی و دلپسند سپر به همراه حالت ساده و خوشایند جلوپنجره، چهره‌ای زیبا و مطابق با سلیقه مشتریان ایرانی برای خودرو شاهین به ارمغان آورده‌ است.

برخی حجم‌ پردازی‌های معقول و منطقی در بخش جانبی و روی درپوش موتور سبب شده تا نمایی خوش‌تراش و نسبتا عضلانی را در بدنه این سدان کوچک ایرانی شاهد باشیم. فرم نسبتا زیبای چراغ‌های دوتکه عقب، به‌جز بخش کوچکی از آن که به نظر می‌رسد، به اجبار روی در صندوق جانمایی شده، شمایلی جذاب و عامه‌پسند را به کمک طراحی خوشایند سپر و درب صندوق برای این بخش از سایپا شاهین در پی داشته است.

با این حال به نظر می‌رسد بخش کوچک چراغ‌های عقب که با فرم هندسی نامتناسب و ساده روی درب صندوق ضمیمه شده، تاثیری نامطلوب در هماهنگی بصری اجزای این قسمت از خود بر جای گذاشته باشد.

به‌طور کل، طراحان شاهین موفق شده‌اند المان‌های اصلی طرح بدنه این خودرو را به شیوه‌ای هماهنگ و معقول و در قالب بدنه‌ای زیبا و چشم‌ نواز در کنار یکدیگر قرار داده و آن را در چهارچوب خودرویی عامه‌پسند و مناسب برای بازار خرید و فروش خودرو در ایران به سرانجام برسانند.

طراحی داخلی

کابین سایپا شاهین

طراحی داخلی سایپا شاهین در مقایسه با بسیاری از تولیدات دیگر این شرکت، جذاب و مدرن‌تر به نظر می‌رسد. طراحی تقریبا زیبای کنسول میانی داشبورد به همراه فرم مناسب غربیلک فرمان و حالت اسپرت پنل کیلومترشمار پشت آن، جلوه‌ای چشم‌نواز و تقریبا همه‌پسند از فضای داخلی شاهین به نمایش می‌گذارد.

سطح کیفی متریال کابین نیز گرچه چندان مرغوب نیست، اما نسبت به سایر محصولات سایپا نظیر کوییک، تیبا و ساینا، باکیفیت‌تر است

حضور چهار سرنشین بزرگسال با قد متوسط در این خودرو با محدودیت خاصی مواجه نیست. صندوق عقب سایپا شاهین نیز حدود ۴۲۰ لیتر فضا در اختیار وسایل و اسباب کاربران قرار داده و حجم آن جهت مسافرت‌های خانوادگی قابل قبول و مناسب خواهد بود.

به طور کلی طراحی داخلی سایپا شاهین در نوع خود جذاب و کاربردی به نظر رسیده و می‌تواند نظر مشتریان این بخش بازار را تا حد زیادی به خود جلب کند.

مقایسه شاهین معمولی و اتوماتیک

گروه خودروسازی سایپا بعد از عرضه اولین سری شاهین با جعبه دنده دستی، مدل اتوماتیک آن را با گیربکس CVT در نمایشگاه خودرو شیراز ۱۴۰۱ معرفی کرد. پیشرانه شاهین CVT مثل مدل دستی از نوع M15 توربو است و گیربکس CVT قدرت موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

تفاوت مدل‌های CVT و دستی شاهین فقط به گیربکس خلاصه نمی‌شود و نوار کرومی دور جلوپنجره، لوگوی CVT و توربو روی گلگیر جلو و رینگ‌های مشکی، تغییراتی است که روی ظاهر شاهین CVT اعمال شده. تغییرات داخل کابین این خودرو هم شامل دسته دنده بسترن B30 با تزیینات کرومی، رنگ‌بندی مشکی و کرم، قاب کرومی کیلومترشمار است. نمایشگر مدل جدید بزرگ‌تر شده و با اضافه شدن دوربین ۳۶۰ درجه و کروز کنترل، فهرست آپشن‌ها نیز به‌روز شده است.

شاهین پلاس جدیدترین مدل محصول سایپا است که ظاهری مثل مدل CVT دارد، اما با پیشرانه ۶ سرعته اتوماتیک و موتور TU5P به بازار خواهد آمد.

شاهین CVT پاییز ۱۴۰۱ عرضه خواهد شد و شاهین پلاس اتوماتیک در زمستان سال جاری به فروش خواهد رسید.

قیمت سایپا شاهین در بازار

نمای عقب سایپا شاهین

سایپا شاهین اولین خودرویی است که شرکت ایرانی روی پلتفرم SP ساخته تا شاهد آغاز دوران جدیدی برای دومین خودروساز بزرگ ایران باشیم. طراحی ظاهری مدرن‌تر، کابین نسبتا جادار و صندوق ۴۲۰ لیتری، مزیت‌های شاهین در رقابت با ایکو تارا است، اما امکانات نه‌چندان متنوع ایمنی و رفاهی، در کنار موتور پراستهلاک و کم‌بازده می‌تواند مشتریان را از خرید این خودرو منصرف کند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو