بررسی رنو اسکالا، هاچبک فرانسوی که جانشین مگان نشد

۷ تیر ۱۳۹۹ بررسی رنو اسکالا، هاچبک فرانسوی که جانشین مگان نشد

رنو اسکالا در واقع نسل سوم رنو مگان محسوب می‌شود که از سال ۲۰۰۸ روی خط تولید شرکت فرانسوی رنو قرار گرفت که البته این محصول علاوه بر فرانسه در ترکیه و اسپانیا نیز تولید می‌شد. اما در کشور ما به دلیل مونتاژ نسل دوم مگان توسط پارس خودرو، نمونه وارداتی نسل سوم مگان در سال ۲۰۱۳ با نام اسکالا و در دو تیپ E2 و E4 به بازار ایران عرضه شد.

طی سال ۲۰۱۵ نیز فیس لیفت رنو اسکالا به بازار کشورمان راه یافت که از لحاظ فرم چهره، طراحی زیبا و اسپرت‌تری به خود گرفته بود اما در نماهای جانبی و عقب، نوع طراحی کابین و تجهیزات، تغییر و تحولات قابل توجهی را تجربه نکرده بود. همچنین تعداد نسبتا محدودی نمونه کروک اسکالا نیز به دست مشتریان داخلی رسید که امروزه یکی از کمیاب‌ترین محصولات رنو در کشورمان به شمار می‌روند. در ادامه مطلب قصد داریم تا رنو اسکالا را از جنبه‌های مختلف همچون طراحی ظاهری، کابین، امکانات، مشخصات فنی و وضعیت فروش مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم.

طراحی ظاهری رنو اسکالا

رنو اسکالا فیس قدیم در قالب مدل‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ به بازار ایران راه پیدا کرده است که مهم‌ترین شاخصه چهره آن به چراغ‌های بزرگ جلو بازمی‌گردد. نوع طراحی این چراغ‌ها چندان مهیج و جذاب به نظر نمی‌رسد و همان حالت خاص و متفاوت طراحی‌های فرانسوی را در ذهن متبادر می‌سازد. طراحی سپر و مجرای هوای بزرگ میانه آن نیز حالتی لبخندمانند به چهره رنو اسکالا فیس قدیم بخشیده است. ضعف‌های طرح چهره این مدل در نمونه فیس لیفت تا حدود زیادی جبران شده و شاخصه‌های مدرن‌تری به نمای روبروی اسکالا ۲۰۱۵ افزوده شده است.

سایز چراغ‌های اسکالا نیوفیس کوچکتر شده و گرافیک داخلی جذاب‌تری برای آنها در نظر گرفته شده است. جلو پنجره کشیده حاوی لوگوی بزرگ رنو بعلاوه طرح به‌روزتر قاب‌های مه شکن و چراغ‌های دی لایت درون آن  نیز جاذبه‌های بصری بیشتری به نمای روبرو رنو اسکالا نیوفیس بخشیده است. نمای کناری رنو اسکالا به شیوه‌ای نسبتا اسپرت همراه با شیب سقف آیرودینامیک و دلپسند طراحی شده است. طرح فریم پنجره‌ها نیز در نوع خود ساده اما خوشایند به نظر می‌رسد. نمای جانبی مدل نیوفیس با نسخه قبل تفاوت چندانی نداشته و تنها اختلاف آن‌ها به استفاده از رینگ‌های جذاب‌تر در مدل فیس لیفت بازمی‌گردد.

در نمای عقب نیز تفاوت چندانی میان مدل‌های رنو اسکالا مشاهده نمی‌شود. چراغ‌های دوتکه پشت سایز نسبتا بزرگی داشته و بخشی از آنها تا ستون سی انحنا یافته است. فرم شیشه عقب، نوع طراحی سپر و درب صندوق نیز حالتی تقریبا حجیم را برای بخش پشتی این هاچبک فرانسوی به ارمغان آورده است. در یک جمع‌بندی می‌توان چنین اظهار داشت که طراحی ظاهری رنو اسکالا در نسخه فیس قدیم به ویژه زمانی که آن را با محصولات هم‌رده کره‌ای یا چینی مقایسه می‌کنیم، چندان جذاب به نظر نمی‌رسد و نمی‌توان نکته بسیار هیجان برانگیزی را در آن پیدا کرد. با این حال رنو اسکالا نیو‌فیس جلوه‌های جذاب‌تری در بخش چهره به نمایش گذاشته و تا حد زیادی می‌تواند رضایت خاطر مشتریان این نوع هاچبک‌های خانوادگی را در پی داشته باشد.

 

طراحی ظاهری رنو اسکالا

طراحی داخلی رنو اسکالا

با ورود به فضای کابین متوجه سبک طراحی نسبتا ساده اما متقارن و دلنشین داشبورد این خودرو خواهید شد. نوع ترسیم المان‌های کنسول میانی و نحوه چینش دکمه‌های مختلف روی آن به سبکی منظم و خوشایند صورت گرفته که می‌تواند قدیمی بودن این شیوه طراحی را تا حد زیادی از خاطر کاربران بزداید. طراحی خوش‌فرم غربیلک فرمان و حالت اسپرت پنل کیلومتر شمار پشت آن نیز حس و حال راننده را از نشستن پشت فرمان این خودرو نشاط‌بخش‌تر خواهد کرد.

متریال داشبورد و رودری‌ها نیز مناسب و در حد قابل قبول ارزیابی می‌شود. گنجایش و فضای کابین رنو اسکالا برای حضور ۴ تا ۵ سرنشین بزرگسال با قد متوسط کافی به نظر رسیده و حداقل محدودیت برای آنها وجود خواهد داشت. ظرفیت محفظه بار رنو اسکالا حدود ۴۰۵ لیتر است که جهت جای دادن وسایل یک مسافرت خانوادگی ۴ نفره کفایت خواهد کرد.

 

طراحی داخلی رنو اسکالا

آپشن‌ها و امکانات رنو اسکالا

رنو اسکالا در دو تیپ E2 و E4 روانه بازار شده است که تیپ 4 آن به عنوان نسخه فول آپشن از امکانات رفاهی ایمنی زیر بهره می‌برد:

کروز کنترل، کنترل کشش و پایداری، حسگر پارک جلو و عقب، سنسور باران، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، ترمز ضد قفل ABS، و ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، چراغ‌های روشنایی در روز، اتولایت، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، فرمان برقی حساس به سرعت با روکش چرم و دکمه‌های کنترل، سیستم صوتی آرکامیس با ۸ اسپیکر، نمایشگر، رهیاب، دوربین جانبی، بلوتوث، USB، صفحه کیلومترشمار نیمه دیجیتال، شش عدد کیسه هوای سرنشینان جلو و پرده‌ای و جانبی، پشت سری فعال، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، کارت هوشمند استارت، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، دریچه تهویه عقب، صندلی راننده و سرنشین جلو به صورت شش حالته دستی، صندلی عقب تاشو، روکش چرمی مشکی یا کرم یا کربنی، ایزوفیکس صندلی، پورت ۱۲ ولت، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه‌های جانبی با تنظیم برقی با گرمکن.

مشخصات فنی رنو اسکالا

رنو اسکالا نیوفیس با دو موتور ۱.۶ لیتری و ۲۰۰۰ سی سی روانه بازار ایران شد. نمونه ۱.۶ لیتری که به تعداد بسیار محدودتر در کشورمان حضور یافته است، از نوع چهار سیلندر تنفس طبیعی بوده و حدود ۱۱۵ اسب بخار قدرت را با ۱۵۶ نیوتن متر گشتاور در هم می‌آمیزد. این میزان نیرو توسط یک جعبه دنده ضریب متغیر پیوسته CVT به سوی چرخ‌های جلوی ارسال می‌شود. شتاب ۰ تا ۱۰۰ اسکالا ۱۶۰۰ برابر با ۱۲ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن به رقم ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. مصرف ترکیبی سوخت این مدل نیز حدود ۶.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود.

از طرف دیگر رنو اسکالا ۲۰۰۰ از یک پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۲ لیتر نیرویی برابر با ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۱۹۵ نیوتن متر گشتاور دریافت می‌کند. شتاب صفر تا 100 این خودرو حدود ۱۱ ثانیه به طول خواهد انجامید. حداکثر سرعت و میانگین مصرف سوخته رنو اسکالا ۲ لیتری نیز به ترتیب برابر با ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت و ۷.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ارزیابی شده است.

مزایا و معایب رنو اسکالا

از جمله مزیت‌های رنو اسکالا می‌توان به چهره جذاب‌تر نسخه نیوفیس، طراحی آرامش‌بخش کابین، قوای فنی متقاعدکننده در نسخه ۲ لیتری و اشتراکات برخی قطعات فنی با رنو مگان از جمله نقاط قوت این خودرو به حساب می‌آید. از طرف دیگر واردات بسیار محدود و عدم تفاوت میان سطح امکانات نسخه نیوفیس با مدل قبلی از جمله نقاط ضعف رنو اسکالا در ایران به شمار می‌آید.

نمای عقب رنو اسکالا

وضعیت فروش رنو اسکالا در ایران

رنو اسکالا بر خلاف نسل پیشینش یعنی رنو‌ مگان نتوانست حضور گسترده و پررونقی در بازار ایران داشته باشد. واردات محدود و گرانتر بودن هزینه نگهداری این خودرو به علاوه تلاقی قیمت آن با برخی محصولات پرفروش کره‌ای سبب شد تا مشتریان ایرانی استقبال گسترده‌ای از این محصول به عمل نیاورند. بنابراین نمی‌توان وضعیت فروش رنو اسکالا را چندان پررونق و پرحرارت در بازار ایران متصور شد.

 

نویسنده: حسین باباپور