بررسی مشخصات سیتروئن C5

۲۰ آبان ۱۴۰۱ بررسی مشخصات سیتروئن C5

سیتروئن C5 با حضور دوم خود در بازار خودرو جهانی به عنوان یک خودرو فرانسوی، تمام نقص‌های نسل قبل خود را پشت سر گذاشته است و در حال حاضر یکی از خودروهای شناخته شده نه تنها در بازار خودرو ایران بلکه جهان به حساب می‌آید. این سدان زیبا تمام چشم اندازهایی که از یک خودرو فرانسوی انتظار می‌رود را در خود جا داده است. یک رقیب سرسخت برای پژو 405 هم وطنش البته با طراحی و ظاهری فوق العاده پیشرفته‌تر. البته ناگفته نماند که پلتفرم این سدان سیتروئن هم از نسل‌های قبلی آن برگرفته شده است. در نسل دوم سیتروئن سی 5 شاهد پیشرانه‌ای به شدت قدرتمندتر از نسل قبلی آن هستیم.

مشخصات فنی سیتروئن C5

قبلا به توانایی و پیشرفته بودن پیشرانه سیتروئن C5 اشاره کردیم. حالا بد نیست سری به زیر پوست این سدان فرانسوی بزنیم. موتور این خودرو 4 سیلندر دارد و به همراه 16 سوپاپ به خوبی قدرت لازمه را تولید می‌کند. تنفس موتور طبیعی است و انتقال نیرو از طریق دیفرانسیل جلو انجام می‌شود. حداکثر قدرت 143 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه است. حداکثر گشتاور این خودرو 200 نیوتون متر و 4100 دور در دقیقه است. جعبه دنده روان این سدان به خاطر داشتن 4 دنده خودکار، قدرت مانور را برای راننده در طول مسیر بسیار آسان کرده است. اگر از حداکثر سرعت بخواهید اطلاع داشته باشید باید گفت که C5 تا 209 کیلومتر در ساعت می‌تواند سرعت بگیرد و شتاب 0 تا 100 آن نیز در 9.7 ثانیه انجام می‌شود. طول و عرض و ارتفاع آن نیز به ترتیب 4779، 1860 و 1458 میلی متر است. کمال مطلوب سدان‌های فرانسوی را می‌توان با سیتروئن C5 تجربه کرد.

طراحی ظاهری

طراحی ظاهری سیتروئن C5

مانند دیگر محصولات فرانسوی سیتروئن، کرشمه‌های خود را دارد و از هیچ تلاشی برای نمایان کردن زیبایی‌های خود فروگذار نیست. طرح چراغ‌های جلو این خودرو اخم جالبی را به صورت خودرو داده است که انگار از نگاه بیش از حد دیگران به خود رنجیده است. چراغ‌های جلو که مجموعه‌ای کامل از لامپ‌های ال ای دی و راهنما است از هیچ طرح هندسی دقیقی پیروی نمی‌کند و هر دو قاب چراغ تقریبا یک سوم وسعت جلو خودرو را پوشانده‌اند و از آن خود کرده‌اند. سیتروئن C5 با جلوپنجره‌ای کاملا متفاوت از تمام خودروها ظاهر شده است؛ به اندازه یک خط تیره بزرگ وسعت جلوپنجره آن است و همین میزان با  مهندسی دقیقی که روی طراحی این خودرو انجام شده، کافی است تا تنفس طبیعی را به خودرو برساند.

درست در قسمت بالای قسمت جلوپنجره، خطی که کاپوت را به جلوپنجره متصل می‌کند. آرم سیتروئن نه با یک طرح عادی برند بلکه با استفاده از بدنه طراحی شده است.

پایین‌تر از جلو پنجره، جایگاه سپر است که برای قسمت فنی خودرو، چند پره طراحی شده است تا عبور و مرور هوا با نهایت دقت از آن انجام شود. در زوایای سپر نیز دو چراغ نورافکن ذوزنقه‌ای شکل قرار گرفته‌اند که هر کدام قسمت عمده‌ای از عرض جاده را روشن می‌کنند. دو زائده روی کاپوت صیقلی C5 می‌بینید که هر دو برای شتسشوی شیشه عریض خودرو در آن نقطه قرار گرفته‌اند. شیشه اصلی خودرو بسیار عریض است و تقریبا هیچ نقطه کوری را برای راننده به وجود نمی‌آورد. ستون‌های A خودرو شاید یکی از دلایل دست و دل بازی طراح برای قرار دادن چنین شیشه‌ای به این بزرگی باشد. آینه‌های جانبی این اتومبیل با قرار گیری هوشمندانه و فاصله‌ای هوشمندانه از بدنه خودرو تا آخرین نقطه از بدن کشیده C5 را زیر سلطه دید راننده قرار داده است. نقطه پایانی طراحی ظاهری این ماشین، یعنی صندوق عقب و قسمت پشتی خودرو با خلاصه‌ترین و کارآمدترین نوع طراحی متناسب با این خودرو جمع شده است. چراغ‌های عقب که وظیفه هشدار ترمز و دنده عقب و همچنین راهنما را بر عهده دارند هم به زیبایی و کیفیت قسمت جلو خودرو طراحی شده‌اند؛ اکنون نوبت به رینگ‌ها می‌رسد. یکی از معدود فرم‎های خاصی که می‌توان از یک رینگ توقع داشت را می‌توان در چرخ‌های سیتروئن C5 دید. طراح فانتزی این رینگ‌‎ها با پره‌های تو در تو و تایرهای پهن، ما را یاد سلاح‌های دقیق جنگی شوالیه‌های فرانسوی می‎‌اندازد. بعید است سیتروئن چیزی را در طراحی ظاهری این خودرو جا انداخته باشد.

طراحی داخلی

طراحی داخلی سیتروئن C5

طراحی داخلی سیتروئن C5 هم به همان اندازه طراحی خارجی آن زیبا و قابل تحسین است. با اولین نگاه به طراحی داخلی این خودرو متوجه می‌شوید که با یک خودرو خانوادگی طرف هستید. این خودرو از دسته طراحی‌های داخلی w3 است. پشت فرمان خودرو که می‌نشینید با فرمانی خوش دست که قسمتی از آن را پلاستیک ویژه‌ای پوشانده است با دو قسمت دست موجه می‌شوید که با چرم نقره‌ای ضد تعرق پوشانده شده است و به بهترین محل قرارگیری دست تبدیل شده است. درست در میان فرمان، آرم دو پیکان سیتروئن با طرح نقره‌ای خودنمایی می‌کند. فرمان خودرو مانند یک صفحه تحت کنترل، پر از کلیدهای متعدد برای تنظیمات امکانات مختلف خودرو است. به خاطر تعدد دکمه‌ها، به جای این که از نوشتار برای مشخص شدن کارایی دکمه استفاده شود، از علامت گذاری‌های لمسی استفاده شده تا راننده تنها با لمس آن‌ها بفهمد که کدام دکمه برای چه کاری طراحی شده است. سمت راست فرمان درست زیر دست راست راننده، دکمه‌های سیستم صوتی شامل تنظیم میزان صدا و تغییر قطعه موسیقی تعبیه شده است و سمت چپ، دکمه‌هایی دارد که برای سیستم کروز و تهویه مطبوع طراحی شده‌اند.

رابطه جالبی میان دکمه‌های سمت راست و نمایشگر دیجیتالی کیلومتر شمار و دور موتور وجود دارد. صفحه دیجیتالی جلوی فرمان با دکمه‌های سمت راست قابل تنظیم هستند و با فشار دادن دکمه‌های بالا و پایین به راحتی می‌توانید گزینه‌های دلخواه‌تان را انتخاب کنید. به عنوان مثال می‌خواهید موتور توربو شارژر را فعال کنید و یا از وضعیت موتور باخبر شوید؛ کافی است از دکمه‌های روی فرمان کمک بگیرید. تغییر حالات صندلی راننده و کمک راننده با چند جهت متفاوت نه به صورت دستی بلکه به طور الکترونیکی قابل تنظیم هستند. صندلی راننده بنا بر قد راننده هم به سمت بالا و پایین حرکت می‌کند و هم به عقب و جلو و چپ و راست. هر آن چه که برای راحتی راننده لازم بوده است در این خودرو فراهم آمده است. گودی صندلی‌های این خودرو طوری طراحی شده است که زانوها و ارگونومی بدن سرنشینان دچار خستگی و درد زانو نشود. صندلی‌های عقب به طور کامل قابلیت تا شوندگی دارند و می‌توان علاوه بر فضای فوق العاده‌ای که در صندوق عقب دارید، فضای اشغال شده صندلی‌های عقب را هم به صندوق عقب و اضافه کردن بار اضافه کنید. چیزی که در طراحی داخلی این خودرو به صورت پنهان قرار گرفته است و باعث شگفتی می‌شود این است که داخل بدنه یک نوع گلس خاص قرار گرفته است که از ورود هر صدایی به داخل کابین جلوگیری می‌کند. دسته دنده خوش دست سیتروئن C5 بدون هیچ لرزشی امکان تعویض دنده را در کوتاه‌ترین زمان فراهم می‌کند. از فضای داخلی ماشین برای قرار گرفتن خروجی‌های هوا و کولر به خوبی استفاده شده است. چرم صندلی‌ها نیز از چرم تریم است و جلوگیری از تعرق سرنشینان در مسیرهای طولانی مدت می‌کند.

امکانات سیتروئن C5

نمای عقب سیتروئن C5

C5 مانند سیتروئن C3 از امکانات جالبی برخوردار است؛ آینه‌‎های جانبی این خودرو دارای گرمکن خودکار هستند و صندلی‌ها علاوه بر امکاناتی که نام برده شد از حافظه برای ضبط ارگونومی راننده و سرنشینان همیشگی هم برخوردار است.

چراغ‌های زنون برای زیبایی بیش‌تر در نور رسانی این خودرو به کار رفته‌اند و سنسور باران نیز از دیگر امکانات سیتروئن C5 محسوب می‌شود. قابلیت تنظیم باد تایر و سانروف و سنسور پارک را هم باید علاوه بر دیگر امکانات خاطر نشان کرد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: احسان والیان