بررسی مشخصات فنی فورد رنجر رپتور ۲۰۲۳

۱۳ اسفند ۱۴۰۰ بررسی مشخصات فنی فورد رنجر رپتور ۲۰۲۳

فورد رنجر (Ranger) از بدو ورود در سال ۱۹۸۳ میلادی به عنوان وانت سایز کوچک و سایز متوسط شرکت فورد در بازارهای بین المللی، به عنوان یک رقیب کاربردی و جدی برای خودروسازان غیر آمریکایی شناخته شد. این مهم با همکاری شرکت مزدا ژاپن با فورد آمریکا نیز قوت بسیار بیشتری گرفت چرا که همواره در طور تاریخ، مزدا رفیق و همدم تجاری شرکت فورد آمریکا در بازار بین‌المللی بوده است.

جدیدترین نسخه از مدل آمریکایی این وانت با نام شناسایی رپتور (Raptor)، از خانواده وانت‌های عملکرد محور سایز متوسط روانه بازار خواهد شد تا طیف خانواده محصولات تولیدی رپتور فورد را تکمیل کند.

مزایا و معایب

+ طراحی زیبا با استاندارد زبان طراحی فورد

+ توان فنی قابل توجه

+ پیشرانه پرقدرت و مشهور اکوبوست V6

+ رفتار کاملا اسپرت

+ منطبق بر استانداردهای خانواده رپتور فورد

+ خودرویی مناسب برای استفاده‌های روزمره و آفرود

– قیمت نهایی قابل توجه

– گران‌تر از رقبای هم کلاس

– عدم ارائه اطلاعات کامل

مشخصات فنی

پس از گذر این همه سال از ارائه اولین عضو خانواده رپتور، حالا امروز همه علاقه‌مندان صنعت خودرو می‌دانند که استفاده از نام رپتور در یک محصول جدید، به هیچ عنوان شوخی بردار نیست. رپتور که به عنوان یک نسخه عملکرد محور آفرودی از سری وانت‌های فول سایز سری F150 فورد در سال ۲۰۱۰ پا به عرصه حیات گذاشت، حالا شاسی بلند جدید برانکو و وانت سایز متوسط رنجر را نیز دربر می‌گیرد.

رنجر مورد بررسی نسخه آمریکایی است که بر پلتفرم T6 سابق (T6.2 کنونی) بنا شده است و خودرویی کاملا متمایز و نوین به شمار می‌آید. این وانت با پیشرانه توئین توربو دیزل ۲.۰ لیتری اکو بلو (EcoBlue) نیز در دسترس خریداران قرار خواهد گرفت، اما بدون تردید آنچه طرفداران سری رپتور فورد را منتظر نگه می‌دارد، پیشرانه ۳.۰ لیتری از خانواده پیشرانه‌های عملکرد محور توئین توربو بنزینی اکوبوست (EcoBoost) فورد است که به عملکرد و ساختار فنی بسیار توانمند مشهور است.

هماهنگی این پیشرانه توانمند با گیربکس اتوماتیک ۱۰ سرعت و سیستم دو دیفرانسیل در کنار سیستم تعلیق ستاپ شده ویژه مسیرهای آفرود سرعتی، به رنجر رپتور این فرصت را می‌دهد تا رقبایی چون تویوتا تاکوما TRD Pro و شورولت کلورادو ZR2 را در بیراهه‌ها خاک کند.

سیستم تعلیق رنجر رپتور به کمک‌های هیدرولیکی از نوع ۲.۵ اینچی شرکت فاکس مجهز است که اگرچه با نمونه ۳.۱ اینچی فورد برانکو رپتور تفاوت بسیار زیادی دارد، اما در کنار تایرهای آج درشت ۳۳ اینچ آفرودی BFG سوار بر ریم‌های اسپرت آلیاژی ۱۷ اینچی با قابلیت بیدلاک (Bead Lock)، قفل دیفرانسیل جلو و عقب و سینی محافظ ۲.۳ میلی‌متری مجموعه فنی زیر خودرو، نشان دهنده توان بالا در عبور از مسیرهای بیراهه و قابلیت دفع ضربات حاصل از برخورد با دشواری‌های مسیر است.

رنجر رپتور ۲۰۲۳ به اندازه‌ای جدید است که تنها ویژگی‌های منتشر شده آن تعدادی تصاویر رسمی به همراه قابلیت‌های ابتدایی آن است و متاسفانه فورد هنوز جزئیات بیشتر و دقیق‌تری از ترکیب نهایی این خودرو منتشر نکرده است. حتی ابعاد نهایی آن نیز به صورت رسمی اعلام نشده است اما انتظار می‌رود بر فاصله محورهایی مشابه با نسخه استاندارد رنجر نسل دوم (P703) توسعه یابد. همچنین روایاتی مبنی بر ارائه با ستاپ فنی مشترک با برانکو رپتور، با همان پیشرانه مشترک ۳.۰ لیتری توئین توربو اما با تنظیمات متمایز با قابلیت تولید قدرت ۳۹۲ اسب بخار و ۵۸۳ نیوتون.متر ویژه بازار آمریکای شمالی نیز به گوش می‌رسد.

مشخصات کلی

نوع موتور

بنزینی تزریق مستقیم

حجم موتور

۳.۰ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۶ / ۲۴

تنفس موتور

توئین توربو

قدرت

۲۸۵ اسب بخار

گشتاور

۴۹۱ نیوتن.متر

گیربکس

۱۰ سرعت اتوماتیک

محور محرک

دو دیفرانسیل

شتاب

سرعت

مصرف سوخت

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

فرمان

برقی

نوع بدنه

وانت اسپرت سایز متوسط

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

عرض

ارتفاع

فاصله محورها

وزن خالص

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق

حجم مخزن سوخت

قطر رینگ

۱۷ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

دارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

دارد

رادار تغییر لاین

رادار تصادف جلو

رادار تصادف عقب

ترمز ضدقفل

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد

ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

دارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

دوربین ۳۶۰ درجه

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌کن صندلی جلو

دارد

سردکن صندلی جلو

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

دارد

سانروف

دارد

طراحی خارجی

طراحی ظاهری فورد رپتور 2023

رنجر رپتور بر همان پلتفرم مشترک با نسخه معمولی رنجر نسل دوم توسعه خواهد یافت از این رو برخی ابعاد و اندازه ها قابل درک و پیش‌ بینی است، اما در عین حال نسخه رپتور آن خودرویی خواهد بود که بسیاری از ویژگی‌های طراحی را به چالش کشیده و تغییرات بسیار زیادی در ابعاد نهایی خودرو به وجود می‌آورد.

زبان طراحی رنجر رپتور هماهنگ با رویه طراحی نوین این خودروساز، در جلو شامل استفاده از سیستم روشنایی C در چراغ‌های جلو و چراغ‌های تمام LED دو طبقه است که بی شباهت به سبک طراحی فوردهای قدیمی‌تر دوران آغازین دهه ۲۰۱۰ نیست. بر اساس سنت دیرین نسخه‌های رپتور، جلوپنجره خودرو با نوشته بسیار بزرگ FORD تزئین شده تا حضور نسخه خاص رپتور را به دیگران گوشزد کند. تمامی نمای بدنه با تریم‌های پلاستیکی ضربه‌گیر مشکی رنگ و البته سپرهای جلو و عقب به رنگ مشکی مات، پوشیده شده است.

طراحی داخلی

طراحی داخلی فورد رپتور 2023

نمای داخلی رنجر رپتور با وجود حفظ باطن نیمه اقتصادی و نیمه اسپرت خود، به زیبایی با تزئینات نارنجی رنگ کامل شده است چرا که این رنگ، رنگ رسمی محصولات نوین خانواده رپتور فورد به حساب می‌آید. نمای داخلی بسیار ساده رنجر رپتور در مرکز داشبرد به نمایشگر عمودی ۱۲.۰ اینچی تمام لمسی و نسل جدید سیستم مولتی مدیا Sync 4A شرکت فورد مجهز است، در حالی که سیستم نمایشگر اطلاعات پشت فرمان آن نیز یک نمونه ۱۲.۴ اینچ تمام دیجیتال است. سیستم صوتی خودرو از برند باکیفیت و مشهور B&O (بنگ اند اولافسن) با ۱۰ بلندگو مستقل است که کیفیت خروجی سیستم صوتی را تضمین می‌کند.

در مجموع هفت حالت مختلف سواری برای رنجر رپتور جدید در نظر گرفته شده است که سه حالت نرمال، اسپرت و لغزنده آن مناسب سواری بر مسیرهای آسفالت و چهار حالت صخره نوردی، شنزار، گل‌آلود و باها (Baja/رانندگی پرسرعت آفرود) در ان تنها ویژه بیراهه‌ها طراحی شده است. این رپتور همچنین به سیستم Trail Control فورد نیز مجهز خواهد بود. قابلیت این ویژگی، کنترل گاز و ترمز خودرو در سرعت‌های کمتر از ۳۲ کیلومتر بر ساعت است در حالی که راننده تنها بر مسیر تمرکز کرده و فرمان خودرو را در دست خواهد داشت.

سخن نهایی

چسبیدن نام رپتور به هر محصولات از خانواده شاسی بلند‌ها و وانت‌های شرکت فورد، اگر به معنای افزایش توان بیراهه نوردی و زیبایی نهایی باشد، به معنای افزایش قابل توجه قیمت نهایی نیز هست. در نتیجه زمانی که تملک یک دستگاه رپتور را در ذهن می‌پرورانید، انتظار کسب تخفیف را نداشته باشید.

فورد هنوز مشخص نکرده است که برای خرید خودرو باید چه مقدار هزینه کنید اما بر اساس شیوه قمت گذاری برانکو رپتور و تجهیزات و قابلیت‌هایی که رنجر رپتور جدید با خود به همراه دارد، رقم ابتدایی ۵۲ هزار دلار تا مرز رقم قابل توجه ۶۰ هزار دلار برای نسخه فول آپشن این خودرو انتظار می‌رود.

اگرچه این رقم از قیمت نسخه فول هر دو رقیب، یعنی شورولت کلورادو ZR2 و تویوتا تاکوما TRD Pro بیشتر است، اما در عین حال باید در نظر داشت که ویژگی‌هایی که نجر رپتور با خود به همراه می‌آورد، به هیچ عنوان قابل رقابت با دو رقیب نام برده شده نیست.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شهاب انیسی