بررسی مشخصات فنی لیفان ۸۲۰

۱۳ تیر ۱۳۹۹ بررسی مشخصات فنی لیفان ۸۲۰

لیفان ۸۲۰ یک سدان چینی میان سایز نیمه تشریفاتی و خوش قیمت است که نمایشگاه خودرو پکن ۲۰۱۴ نخستین جایگاه آن برای قرار گرفتن در معرض دید عموم محسوب می‌شود.

با توجه به محبوبیت نسبی سدان‌های نسبتا لوکس سایز متوسط در بازار ایران، شرکت کرمان موتور به عنوان نماینده رسمی گروه خودروسازی لیفان در ایران تصمیم گرفت تا مدل ۸۲۰ را به دست آن گروه از مشتریانی برساند که توانایی خرید نمونه‌های صفر کیلومتر کره‌ای همچون کیا اپتیما و هیوندای سوناتا را نداشتند. ظاهر مطلوب، توانایی فنی قابل قبول و قیمت منطقی این خودرو سبب شد تا توجه مشتریان و خریداران ایرانی به سوی لیفان ۸۲۰ جلب شود.

طراحی ظاهری لیفان ۸۲۰

طراحی ظاهری لیفان ۸۲۰

طراحی ظاهری لیفان ۸۲۰ را می‌توان یکی از نقاط قوت اصلی این سدان میان سایز در نظر گرفت که توانسته به عامل مهمی در جلب توجه مشتریان به سمت این خودرو چینی تبدیل شود. حالت کشیده و نسبتا عضلانی لیفان ۸۲۰ شمایلی تا حدی لوکس و دلپسند را از آن به نمایش می‌گذارد که باعث شده مشتریان سدان‌های نیمه لوکس و خوش‌قیمت از این سبک طراحی ابراز رضایت کامل داشته باشند.

چراغ‌های کشیده جلو با حالتی نسبتا اخم‌آلود و اسپرت به قسمت بالای جلوپنجره با نوارهای کرومی وصل شده‌اند و نمایی متناسب و مصمم از چهره این خودرو را به نمایش گذاشته‌اند. طراحی سپر و چراغ‌های دی لایت ال ای دی دو طرف آن نیز حالتی جذاب داشته و به خوبی می‌تواند هوای مورد نیاز سیستم خنک‌کننده موتور را به واسطه دریچه افقی بخش پایین سپر تامین نماید.

وجود خط شانه‌ای در نمای جانبی و برخی خطوط دیگر روی درب موتور نیز سبب خوش‌تراش و جذاب‌تر جلوه کردن شمایل ظاهری لیفان ۸۲۰ شده است. همچنین شیب خط سقفی و طراحی زیبای ستون سی نیز یکی از ویژگی‌های مثبت نمای جانبی لیفان ۸۲۰ به شمار می‌رود.نمای عقب به تسخیر چراغ‌های دو تکه نسبتاً بزرگ در دو طرف درب صندوق درآمده و سپر یکپارچه نیز با حالتی تقریبا ساده اما هماهنگ با سایر شاخصه‌های طراحی این خودرو، جلوه مناسبی برای بخش عقب لیفان ۸۲۰ پدید آورده است.

به طور کل در پایان این بخش باید اظهار داشت که طراحی ظاهری لیفان ۸۲۰ از ناهماهنگی قابل ذکری رنج نبرده و جلوه بسیار جذاب و مناسبی برای این سدان میان سایز چینی رقم زده که باعث جلب رضایت خریداران و مالکان این خودرو شده است.

بررسی طراحی داخلی لیفان ۸۲۰

طراحی داخلی لیفان ۸۲۰

گفته شده که لیفان ۸۲۰ بر پایه پلتفرم تویوتا کمری طراحی و توسعه یافته است، بنابراین دور از انتظار نیست که فضای داخلی این خودرو شباهت‌هایی به کابین تویوتا کمری ۲۰۰۸ xv40 داشته باشد.

سبک طراحی کنسول میانی و دریچه‌های تهویه مستطیل شکل آن نسبتا قدیمی به نظر می‎رسد؛ با این حال وجود نمایشگر لمسی و چینش منظم دکمه‌ها و کلیدهای مختلف در این بخش نمای نسبتا دلنشینی را پدید آورده است. وجود تونل جعبه‌دنده نسبتا حجیم نیز حالتی لوکس و اختصاصی به بخش جلویی کابین اعطا کرده است. طراحی غربیلک فرمان چهارشاخه چندان مدرن به نظر نمی‌رسد و پنل کیلومتر شمار پشت آن نیز با حالتی نسبتا ساده اما خوشایند طراحی شده است.

متریال بخش بالایی داشبورد از جنس پلاستیک نرم بوده که کیفیت نسبتا مناسبی را از خود به نمایش می‌گذارد. نیمه پایینی هم که از پلاستیک‌های خشک‌تر ساخته شده کیفیت نسبتا قابل قبولی به کاربران ارائه خواهد داد. همچنین کابین لیفان ۸۲۰ محیطی جادار و وسیعی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد، بنابراین محدودیت خاصی از نظر فضای پاها و سر به ویژه در برای سرنشینان ردیف عقب وجود نخواهد داشت. از لحاظ اصول ارگونومیک نیز صندلی‌ها به طرز مناسبی بدن سرنشین را در بر گرفته و خستگی چندانی بر آن وارد نخواهد ساخت. لازم است بدانید که صندوق عقب لیفان ۸۲۰ دارای گنجایشی به حجم ۵۱۰ لیتر خواهد بود بنابراین هنگام مسافرت‌های خانوادگی دردسر زیادی جهت قرار دادن اسباب و وسایل مورد نیاز سفر در این بخش خودرو وجود نخواهد داشت.

در یک جمع بندی می‌توان اظهار داشت که فضای کابین لیفان ۸۲۰ گرچه همچون خودروهای جدیدتر از طراحی به روز و مطابق با معیارهای جدید سود نمی‌برد اما کیفیت نسبتا مناسبی داشته و فضای کاملا جادار و راحت را در اختیار کاربران خود قرار خواهد داد. همچنین نوع طراحی آن نیز به گونه‌ای است که مشتریان این بخش از بازار ایران احتمالا مشکل چندانی با آن نداشته باشند.

آپشن ها و امکانات لیفان ۸۲۰

لیفان ۸۲۰ سطح تقریبا قابل قبولی از امکانات را در اختیار کاربران و سرنشینان خود قرار خواهد داد که در ادامه به مهمترین آنها اشاره شده است: کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، ترمز پارک برقی، دی‌لایت، اتولایت، مه شکن عقب، چراغ بدرقه، دکمه‌های کنترل روی فرمان، نمایشگر لمسی ۸ اینچی، دوربین عقب، بلوتوث، USB، استارت و ورود بدون کلید، تهویه اتومات، صندلی راننده شش حالته برقی، گرم‌کن صندلی جلو، روکش چرمی صندلی‌ها، پورت ۱۲ ولت، آینه‌های جانبی تنظیم شونده برقی با گرمکن، سانروف.

همچنین گرچه لیفان ۸۲۰ توسط موسسات معتبر ایمنی سنجی جهانی مورد آزمایش فنی قرار نگرفته اما با توجه به سطح امکانات مناسب و پلتفرم تویوتا کمری می‌توان امنیتی قابل قبولی را از این خودرو انتظار داشت.  شاخص‌ترین تجهیزات ایمنی لیفان ۸۲۰ در ادامه آورده شده است: شش عدد کیسه هوا جلو-جانبی و پرده‌ای، کمربند ایمنی پیش‌کشنده، حسگر پارک عقب، ABS، EBD، ترمز کمکی، کنترل کشش و پایداری.

مشخصات فنی لیفان ۸۲۰

نمای عقب لیفان 820

لیفان ۸۲۰ نیرویی برابر 158 اسب بخار قدرت و ۲۲۱ نیوتن متر گشتاور را به واسطه یک پیشرانه ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی چهار سیلندر دریافت می‌کند و گفته شده که تفاوتی با موتور تویوتا کمری۲۰۰۸ XV40 ندارد. این نیرو توسط یک جعبه‌دنده شش سرعته اتوماتیک به سوی چرخ‌های جلو انتقال داده خواهد شد و شتاب ۰ تا ۱۰۰ حدودا ۱۱ ثانیه‌ را برای لیفان ۸۲۰ رقم خواهد زد. حداکثر سرعت این سدان چینی نیز به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت رسیده و مصرف سوخت ترکیبی آن برابر ۸.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده استل.

وضعیت فروش لیفان ۸۲۰ در ایران

لیفان ۸۲۰ در ابتدای عرضه که به صورت مداوم و منظم  از سوی کرمان موتور در دسترس مشتریان قرار می‌گرفت، با استقبال نسبتا خوبی مواجه شد و بازار قابل قبولی را برای خود دست و پا کرد. با این حال به نظر می‌رسد عدم عزم جدی شرکت کرمان موتور در عرضه مداوم و پرقدرت این محصول و توجه بیشتر آن به سوی کراس‌اوورها سبب شد تا لیفان ۸۲۰ در برخی مواقع به صورت نامنظم روانه بازار شود و همین امر نیز موجب دو دلی بیشتر مشتریان شد و بازار این محصول را بیش از پیش تحت تاثیر منفی قرار دارد. با توجه به شرایط موجود نیز در حال حاضر می‌توان وضعیت بازار خرید و فروش لیفان ۸۲۰ در ایران را در سطوح متوسط ارزیابی کرد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: حسین باباپور