بررسی مشخصات فنی نیسان لیف ۲۰۲۲

۱۲ اسفند ۱۴۰۰ بررسی مشخصات فنی نیسان لیف ۲۰۲۲

شرکت خودروسازی ژاپنی نیسان در سال ۲۰۱۰ اولین محصول تمام الکتریکی خود را با نام لیف (LEAF/ به معنای برگ) روانه بازار کرد که با استقبال خوبی مواجه شد. تولید این خودرو با کد شناسایی EZ0 منجر شد تا نسل دوم آن در سال ۲۰۱۹ با کد شناسایی EZ1 روانه بازار جهان شود.

مدل ۲۰۲۲ این خودرو حالا با اندکی تغییرات، به همراه طیف قابل توجهی از تکنولوژی‌های روز رونمایی شده است تا تجربه استفاده از یک خودرو پاک تمام الکتریکی در استفاده‌های روزمره را به خانواده‌های متوسط عرضه کند.

مزایا و معایب

+ طراحی بهبود یافته

+ بهبود چشمگیر قوای فنی

+ بهبود برد مفید

– قیمت نهایی قابل توجه در نسخه فول

– اولویت خودروهای هیبرید بر خودروهای برقی

مشخصات فنی

نیسان با استفاده از نام لیف به معنای برگ برای این محصول تمام الکتریکی (EV)، تلاش کرد تا بر استفاده مفید از نیرو نسبتا پاک الکتریسیته در این خودرو تاکید کند. نسل اول لیف در حالی که با دو پک باتری ۲۴ و ۳۰ کیلووات.ساعتی لیتیوم-یون و با حداکثر برد مفید نه چندان خیره کننده ۲۰۰ کیلومتری روانه بازار شده بود، باز هم مورد استقبال افرادی قرار گرفته که به صورت روزمره در مسیرهای کوتاه در تردد بودند.

نسل دوم این خودرو با هدف ارتقا کاربری و افزایش برد مفید طراحی شد که حالا دو پک باتری ۴۰ و ۶۲ کیلووات.ساعتی (نسخه دوم به صورت سفارشی با نام e+ یا لیف پلاس در بازار آمریکای شمالی) به بازار عرضه می‌شود و می‌تواند به ترتیب تا حداکثر ۲۴۰ کیلومتر و ۳۶۰ کیلومتر برد مفید ارائه دهد که ارتقا بسیار چشمگیری را به نمایش گذاشته است.

این در حالی است که باتری ۴۰ کیلووات.ساعتی با موتور الکتریکی ۱۴۷ اسب بخاری ۳۲۰ نیوتون.متری و باتری ۶۲ کیلووات.ساعتی با موتور ۲۱۴ اسب بخاری ۳۴۰ نیوتون.متری به بازار عرضه می‌شود. با مد نظر قرار دادن وزن نهایی این هاچ‌بک سایز کوچک (کامپکت) شهری و سیستم انتقال نیرو مستقیم تک سرعت، همچنان می‌توان انتظار سواری نسبتا تند و تیزی را از آن انتظار داشت که در کنار برد مفید ارتقا یافته، می‌تواند لذت بخش‌تر از تجربه سواری با نسل پیشین باشد. همچنین نیسان برای لیف جدید سه ورودی متفاوت برای سه شارژر مختلف را عرضه می‌کند تا انجام شارژ این خودرو پلاگین الکتریک، راحت‌تر از گذشته انجام شود. این سیستم متفاوت، شارژ ۱۲۰ ولت استاندارد (سطح اول)، ۲۴۰ ولت شارژر خانگی (سطح دوم) و ۴۸۰ ولت ایستگاه‌های شارژ شهری ارائه شده از سوی نیسان را دربر می‌گیرد و باعث می‌شود لیف تحت هر شرایط و در هر مکانی به سادگی قابل شارژ مجدد باشد. در سریع‌ترین حالت ممکن، باتری ۴۰ کیلووات.ساعت در هشت ساعت و باتری ۶۲ کیلووات.ساعت در ۱۱.۵ ساعت به صورت کامل شارژ می‌شوند.

در صورت استفاده از ایستگاه‌های شارژ ۵۰ کیلوواتی، باتری ضعیف‌تر در ۴۰ دقیقه و باتری قوی‌تر تنها در ۶۰ دقیقه به وضعیت شارژ ۸۰ درصد دست خواهند یافت که مدت زمانی بسیار کوتاه و قابل توجه است. این در حالی است که لیف با باتری قوی‌تر ۶۲ کیلووات.ساعتی از طریق جایگاه شارژ سریع ۱۰۰ کیلووات، تنها ۴۵ دقیقه برای رسیدن به ظرفیت شارژ ۸۰ درصد زمان نیاز دارد.

مشخصات کلی

نوع موتور

الکتریکی

توان موتور

۱۶۰ کیلووات

سیلندر / سوپاپ

تنفس موتور

قدرت

۲۱۴ اسب بخار

گشتاور

۳۴۰ نیوتن.متر

گیربکس

تک سرعت اتوماتیک

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

سرعت

برد مفید

۳۴۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

فرمان

برقی

نوع بدنه

هاچ‌بک پنج در سایز کوچک

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۴۹۰ میلی‌متر

عرض

۱۷۸۸ میلی‌متر

ارتفاع

۱۵۳۰ میلی‌متر

فاصله محورها

۲۷۰۰ میلی‌متر

وزن خالص

۱۶۴۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق

۶۶۸ لیتر

ظرفیت باتری

۶۲ کیلووات.ساعت

قطر رینگ

۱۶ اینچ (۱۷ اینچ سفارشی)

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

دارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

دارد

رادار تغییر لاین

دارد

رادار تصادف جلو

دارد

رادار تصادف عقب

دارد

ترمز ضدقفل

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد

ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

دارد

دوربین ۳۶۰ درجه

دارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌کن صندلی جلو

دارد

سردکن صندلی جلو

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

دارد

سانروف

دارد

 

طراحی ظاهری نیسان لیف

نمایی از نیسان لیف 2022

نسل اولی لیف از طراحی ساده اما فضایی بهره می‌برد که آن را بیشتر به یک خودرو اسباب بازی برقی شبیه می‌ساخت. نسل دوم اگرچه هنوز هم به منظور بهره‌مندی از بهترین ضریب درگ، ظاهر کله قندی (کونیک مانند) خود شبیه به تویوتا پریوس را حفظ کرده است، اما این بار ظاهری معقول‌تر و جذاب‌تر دارد.

نمای جلو خودرو در بخش جلوپنجره در ترکیب با چراغ‌های خشن‌تر جلو، سبک طراحی V-Motion نیسان را به کار گرفته است که با تریم مشکی پیانویی تکمیل می‌شود. نمای جانبی فاقد هرگونه پیچیدگی ظاهری است و تنها برجستگی گلگیر عقب و خط شانه‌ای است که تا سپر عقب امتداد یافته است. ستون C خودرو برشی رو به بالا دارد و تریم دور شیشه‌ها نیز به رنگ مشکی پیانویی است تا در کنار ریم‌های آلیاژی با طراحی نسبتا پیچیده مشکی رنگ، نمای جانبی خودرو را از سادگی بیش از حد دور نگه دارد.

نمای عقب خودرو ضمن همراه داشتن همان انسجام و پیوستگی در استفاده از تریم مشکی پیانویی براق همانند سایر قسمت‌های دیگر خودرو، در این نسل از چراغ‌های سه گوش شبیه به برخی دیگر از مدل‌های نیسان، مانند آلتیما، جوک و 370Z بهره می‌گیرد تا در کنار جلوپنجره V شکل، به سادگی برند سازنده خود را لو دهد.

طراحی داخلی

طراحی داخلی نیسان لیف 2022

نمای داخل نیز پیرو سبک طراحی جدید نمای خارجی دستخوش تغییرات و بهبودهای قابل توجهی شده است که لیف جدید را بیش از پیش به یک خودرو مدرن حقیقی بدل می‌کند. سیستم کمک راننده نیسان با قابلیت ترمز هوشمند اتوماتیک در حالت حرکت در دنده عقب، ترمز اضطراری اتوماتیک، هشدار ترافیک پشت سر، هشدار نقاط کور، هشدار خروج از خطوط، نوربالا هوشمند، در کنار سیستم هوشمند کمک راننده این خودروساز ملقب به ProPILOT، رانندگی روزمره را ساده‌تر و ایمن‌تر می‌سازد.

نمایشگر ۸.۰ اینچی لمسی سیستم مولتی مدیا ضمن اتصال به سیستم صوتی مشهور و بسیار با کیفیت برند بوز (BOSE)، قابلیت اتصال به تلفن همراه هوشمند اندروید و IOS و نمایش ساده و باکیفیت سیستم مسیریاب جهانی (GPS) را دارد که با اشتراک جهت مورد نظر در نمایشگر دیجیتال پشت فرمان، از برهم خوردن تمرکز راننده به هنگام مسیریابی می‌کاهد. از آن گذشته، نمایشگر دیجیتالی تمام رنگی پشت فرمان لیف جدید قابلیت شخصی‌سازی دارد تا بر اساس سلیقه راننده در هر لحظه مورد نظر، ویژگی‌هایی چون سیستم مسیریابی، برد مفید باقی مانده، میزان مصرف لحظه‌ای انرژی و وضعیت شارژ لحظه‌ای خودرو را با کیفیت بسیار بالا به نمایش بگذارد.

سخن نهایی

لیف یک خودرو تمام الکتریکی با قیمتی اقتصادی است. ساده‌ترین نسخه تولیدی این خودرو از رقم تقریبی ۲۰ هزار دلار (ساده‌ترین مدل با باتری ۴۰ کیلووات.ساعت) آغاز شده و به رقم حدود ۳۸ هزار دلار برای نمونه فول تریم SL Plus (برترین تریم با باتری ۶۲ کیلووات.ساعت) خواهد رسید که اختلافی نزدیک به دو برابر را به نمایش می‌گذارد.

نسخه اقتصادی لیف گزینه‌ای بسیار جذاب برای تردد روزمره در مسیرهای کوتاه است اما به دلیل گران قیمت بودن نیرو الکتریسیته، نسخه فول و رضایت‌بخش لیف با گذر از مرز ۳۵ هزار دلار در بازه‌ای قرار می‌گیرد که شاید برای خرید خودرو کمی زیاد باشد، بنابراین خریداران گزینه‌های بنزینی یا هیبرید را به یک خودرو تمام الکتریکی چون لیف ترجیح دهند.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شهاب انیسی