بررسی مشخصات فنی یما T80

۱۰ تیر ۱۴۰۰ بررسی مشخصات فنی یما T80

وقتی معاهده برجام به بن بست رسید، کسی تصور نمی‌کرد که تاثیر آن بر صنعت خودروسازی (و البته سایر صنایع) آنچنان گسترده باشد که تمامی شرکای تجاری و صنعتی از جمله چینی‌ها، بازار ایران را بین زمین و آسمان رها کنند.

نه تنها ایران شرکای خودروسازی کره‌ای خود را از دست داد، بلکه برخی چینی‌ها نیز از ترس تحریم‌ها از بازار ایران پا پس کشیدند. این شرایط فرصت خوبی به برخی خودروسازان چینی ناشناخته داد تا با ورود به بازار ایران ریسک کرده و تلاش کنند خود را در این آشفتگی به بازار خودرو بی‌تنوع کشورمان معرفی کنند. این موضوع حتی دست به گریبان شدن برخی گروه‌های خودروسازی کشور به خوردوسازان چینی را به همراه داشت که شاید پیش از آن تصورش برای ما ممکن نبود. مونتاژ یما T80 یکی از این تلاش‌های نوین از سوی گروه خودروسازی ماموت در آینده نزدیک بازار ایران است.

مشخصات فنی یما T80

با تعلق شاسی به مدل کوچک‌تر T70، مدل T80 تنها از دیدگاه ابعاد خارجی اندکی از برادر کوچک‌تر خود، بزرگ‌تر است اما طراحی فنی و پلتفرم این دو خودرو کاملا با یکدیگر برابر هستند. T80 از سال 2017 به عنوان بزرگ‌ترین کراس اوور برند یما روانه بازار چین شد و همانند بیشتر رقبای خود به پیشرانه‌های کوچک چهار سیلندر ۱.۵ و ۲.۰ لیتری پرخوران (از نوع توربوشارژر) و گیربکس شش سرعت اتوماتیک دو کلاچ (6DCT) یا پنج سرعت دستی مجهز است.

این خودرو احتمالا از سوی گروه خودروسازی ماموت در آینده نزدیک روانه بازار ایران خواهد شد. گروه خودروسازی ماموت با سابقه خوبی که در واردات محصولات دوست داشتنی برند فولکس واگن داشت، به کمتر از پیشرانه ۲.۰ لیتری در این خودرو راضی نخواهد شد.

مشخصات فنی یما T80
کد پیشرانه 4K21D4W
تعداد سیلندر/تعداد سوپاپ/حجم (L) ۴/۱۶/۲.۰
نوع تنفس پرخوران (توربوشارژر)
قدرت (HP)/دور در دقیقه (RPM) ۵۶۰۰/۲۰۱
گشتاور (N.M)/دور در دقیقه (RPM) ۲۰۰۰/۲۸۰
گیربکس شش سرعت اتوماتیک دو کلاچ (6DCT)
وزن (Kg) ۱۶۶۵
حجم باک سوخت (L) ۶۰
مصرف سوخت ترکیبی (L/100Km) ۸.۳
ابعاد ریم و تایر 225/60-R18

شاید تصور نمی‌کردیم زمانی گروه صنعتی ماموت به همکاری با خودروسازان چینی روی آورد. اما حداقل گزینه مورد انتخاب این خودروساز بخش خصوصی، قدرتمندترین نمونه T80 است که می‌تواند در بازار داخلی ایران حرفی برای گفتن داشته باشد. در بازاری که همه رقبای چینی با پیشرانه‌های اقتصادی توربوشارژر ۱.۵ لیتری روانه بازار می‌شوند، تجهیز T80 به پیشرانه و سیستم انتقال نیرو قدرتمند می‌تواند برگ برنده هوشمندانه‌ای در دستان ماموت خودرو باشد.

یما کیست؟

نمایی از بخش پشتی یما T80

حتما با خود می‌پرسید که در میان خوردوسازان چینی، مگر مشکل برندهای مشهورتری چون بسترن، فوتون و هاوال چه بود که برندهای جدیدی چون یما پا به بازار ایران می‌گذارند؟ چرا خودروسازان به سراغ محصولات جدیدتر این برندهای نام آشنا بازار ایران نمی‌روند؟

حقیقت آن است که شاید هیچ کسی تصور نمی‌کرد که بازگشت تحریم‌ها بر اثر برهم خوردن معاهده برجام به اندازه‌ای سنگین و شدید باشد که حتی خودروسازان چینی هم قید همکاری با خودروسازان ایرانی و سهم بازار کشور ما را بزنند. نتیجه آن که حالا این تنها برندهای درجه چندم چینی هستند که حاضرند بر سر کسب سهم بازار و معرفی در کشوری جدید نظیر ایران، با آثار تحریم‌ها همراه شوند.

البته با خودرویی چون یما T80 نباید چندان غریبگی کنید چون این مدل اولین حضور یما در بازار ایران نخواهد بود. خودرویی که از سوی گروه شهر خودرو با نام اسکیلاس T60 و برند اختصاصی SKG قرار است روانه بازار ایران شود در حقیقت همان یما T60 (برادر کوچک‌تر یما T70) است.

اما جالب این جا است که خودروسازان داخلی هر یک گازی از تنه سبد محصولات خودروسازان چینی می‌زنند و خودروسازان درجه چندم چین نیز که رویای کسب سهم بیشتر از بازار و ماهیگیری از آب گل آلود بازار خودرو بسته ایران را دارند، نه تنها قرارداد انحصاری با هیچ یک از شرکای ایرانی نمی‌بندند، بلکه پاسخ نه در بساط نمی‌آورند. در نتیجه SKG (گروه خودروسازی شهر خودرو) می‌خواهد یما T60 را با نام اسکیلاس T60 به تولید برساند و گروه صنعتی ماموت نیز برای تولید مدل T80 این برند دست به دامان یما شده است.

یما خودروساز نوظهوری است که در سال ۱۹۹۴ در چین تاسیس و از سال ۲۰۰۲ مشغول تولید خودرو شده است. این خودروساز ناشناخته خود در سال ۲۰۱۹ به تملک شرکت لِودِئو (Levdeo) چین درآمد که تخصص آن تولید خوردهای التریکی اقتصادی بسیار کوچک است. لودئو با تملک یما در سال ۲۰۱۹، شرایط را برای تولید خودروهای الکتریکی واقعی مناسب دید و اولین تجربه تولید خودرو الکتریکی شهری را بر محصولات و پلتفرم یما تجربه کرد.

طراحی ظاهری یما T80

نمایی از بخش جلویی یما T80

با کمی دقت در نمای خارجی یما T80 به سرعت می‌توانید المان‌های طراحی مشترک با طراحی محصول دوست داشتنی هاوال H2 شرکت گریت وال چین که در تیراژ محدود از سوی گروه خودروسازی بهمن (بهمن موتور) در کشور عرضه شده بود را ببینید. چه در طراحی جلو پنجره و چه گرافیک چراغ‌های جلو و عقب، یما T80 شباهت بسیار زیادی به هاوال H2 دارد. البته این موضوع برای یما T80 یک نکته مثبت به حساب می‌آید چرا که شباهت آن به هاوال H2 به عنوان یکی از توانمندترین و با کیفیت‌ترین کراس اوورهای چینی موجود در بازار ایران، می‌تواند برای T80 کپی برداری در راستای مثبت تلقی شود.

در نتیجه ظاهر هاوال در ترکیب با المان‌های مینیمال نمای خارجی در یما T80 را به فال نیک می‌گیریم اما نمای داخلی دقیقا جایی است که این خودرو تعلق خود به دنیای مدرنیته را نشان می‌دهد. داشبرد یما T80 ظاهری قرینه متشکل از چیدمان طبقاتی سیستم‌های کنترلی روی داشبرد دارد و در مرکز، مستقیما به کنسول میانی متصل می‌شود. سوا از توجه به استفاده از تریم‌های متعدد برای ایجاد تمایز در طراحی نمای داخلی، یما از چند المان بارز بهره می‌گیرد که نمای داخلی T80 را متمایز می‌سازد.

اول آن که خروجی‌های سیستم تهویه مطبوع از نوع پنج تایی و به سبک چیدمان و طراحی شبیه به (اما اندکی متفاوت با) محصولات اخیر و کلاسیک مرسدس بنز از دهه 1970 میلادی و برخی از محصولات فراری است. دوم ابعاد و محل قرارگیری نمایشگر لمسی سیستم مولتی مدیا در بالای میانه داشبرد است و سومین المان مهم ترکیب رنگی است که تریم سه رنگ نمای داخلی می‌تواند در کنار تزئینات آلومینیومی و پلاستیکی براق در نمای داخلی ایجاد کند. اما باید دید که ماموت خودرو علاقه‌ای به ارائه این محصول با تریم سه رنگ داخلی به بازار ایران را دارد یا خیر.

مزایا و معایب یما T80

نمایی از فضای کابین یما T80

یما T80 با طیف کامل سیستم‌های پایداری، سیستم نظارت بر فشار باد تایرها (TPMS)، دوربین چشم عقاب (دید ۳۶۰ درجه) احتمالا در نسخه فول، نمایشگر لمسی بزرگ ۱۰ اینچی سیستم مولتی‌ مدیا، مجموعه نشانگرهای دیجیتال (آنالوگ در برخی مدل‌ها) پشت فرمان و ریم‌های آلیاژی اسپرت ۱۸ اینچی روانه بازار خواهد شد. اما بدون شک برتری این خودرو در پیشرانه ۲.۰ لیتری توربو متصل به گیربکس اتوماتیک شش سرعت دو کلاچ خلاصه خواهد شد که توان حرکتی بسیار قوی‌تری در مقایسه با رقبای هم وطن مجهز به پیشرانه‌های ۱.۵ لیتری توربوشارژر و گیربکس ضریب متغیر (CVT) خواهد داشت. ویژگی‌ که برای مشتریان ایرانی به مرتب مهم‌تر از برخی سیستم‌ها و آپشن‌های رفاهی است.

اما مشکل اصلی این خودرو بازه قیمت نهایی آن خواهد بود که بدون شک از برخی رقبای مشابه آن در بازار ایران نظیر چری تیگو ۷ مدیران خودرو و جک S5 کرمان موتور به مراتب بیشتر خواهد بود. قیمت بالاتر این خودرو در مقایسه با رقبا، آن هم برای خودروی چینی ناشناخته از برندی نه چندان مشهور شاید با مزاق بسیاری از مشتریان ایرانی جور در نیاید اما در بازار خودر ایران که هر روز با عدم تنوع و لایحه‌های محدود کننده بیشتری مواجه است، می‌تواند همچنان بازار منحصر به خود را به همراه داشته باشد.

خوشبختانه گروه صنعتی ماموت ارائه دهنده و تامین کننده خدمات این خودرو در بازار ایران خواهد بود و در نتیجه از این رو حداقل پشت مالکان از حالا می‌تواند به خدمات پس از فروش خوب این محصول گرم باشد.

نتیجه گیری

کراس اوور یما T80با ابعاد خارجی ۴۶۵۰×۱۸۳۵×۱۷۱۵ و فاصله محورهای ۲۶۶۵ میلی‌متری و سیستم انتقال نیرو توانمند می‌تواند در بازار ایران بین رقبای هم وطن خود به خوبی بدرخشد. مخصوصا آن که پشتوانه این محصول در بازار ایران گروه صنعتی قدرتمند ماموت است. با این وجود باید تا زمان عرضه رسمی این خودرو منتظر سطح آپشن‌های رفاهی و قیمت نهایی دقیق آن ماند تا مشخص شود این خودرو در بازار پر از چینی ایران دقیقا در چه جایگاهی قرار خواهد گرفت.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شهاب انیسی