رنو ساندرو استپ وی در برابر هیوندای i20 مونتاژی

۲۷ مهر ۱۴۰۲ رنو ساندرو استپ وی در برابر هیوندای i20 مونتاژی

زمانی که صنعت خودروسازی کشور درگیر تحریم‌ها نبود، محصولات کره‌ای با ورود به مرحله مونتاژ، رنگ و بوی مدرنی به بازار خودرو کشور بخشیدند. اختلاف قیمت و البته اختلاف کیفیت و سطح آپشن‌ها، بزرگ‌ترین تمایز میان مونتاژی‌های اقتصادی و قدیمی و مونتاژی‌های نوین کره‌ای بازار ایران بود.

در این میان هاچبک‌های کوچک‌سایز و کم‌مصرف شهری از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین گزینه‌های خرید مشتریان ایرانی به حساب می‌آیند که باعث می‌شود پای دو خودرو رنو ساندرو استپ وی و هیوندای i20 به این مقایسه باز شود.

مشخصات فنی

رنو ساندرو استپ وی (Stepway) نسخه تغییریافته همان هاچبک ساندرو نسل اول است که با اندکی تمایزهای جزئی نظیر استفاده از لبه گلگیرهای مشکی رنگ، رکاب‌های جانبی، چراغ‌های دارای زمینه مشکی، روف‌رک (باربند) و اندک ارتفاع بیشتر، تلاش داشت تا کمی شبیه به کراس اوور به نظر برسد. اگرچه این تغییرات جزئی بهبود بصری قابل توجهی به همراه داشته، اما رنو ساندرو استپ وی نماینده شعبه اروپای شرقی شرکت رنو از برند داچیا (Dacia) محصول کشور رومانی است. برندی که بیشتر بر قیمت خودرو ارزان و رقابت اقتصادی تمرکز دارد.

این خودرو از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ K4M بهره می‌گیرد که ضمن اشتراک با تندر ۹۰ (L90/نسخه سدان ساندرو) به جان‌سختی و دوام مشهور است. این مورد در کلاس خودروهای اقتصادی بدون تردید مهم‌ترین فاکتور به حساب می‌آید.

هیوندای i20 وارداتی آسان موتور نیز نسل اول و هم‌دوره با رنو ساندرو بود، اما نمونه‌های مونتاژی در حقیقت نسل دوم این خودرو به تاریخ عرضه سال ۲۰۱۴ است که با پیشرانه ۱.۴ لیتری ۱۶ سوپاپ Kapa II به بازار کشور عرضه شد.

از آنجایی که هر دو خودرو با گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته (و پنج سرعتی دستی برای ساندرو) در بازار کشور حضور دارند، بزرگ‌ترین نقطه ضعف آنها را باید توان فنی بسیار کم پیشرانه دانست. استپ‌وی با داشتن ۲۰۰ سی‌سی حجم بیشتر، قادر به تولید ۱۰۵ اسب بخار توان و ۱۴۰ نیوتن.متر گشتاور (چیزی در حد پژو ۲۰۶ تیپ ۵) است اما i20 تنها ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن.متر گشتاور دارد.

تمایز جزئی میان توان و گشتاور خروجی این دو پیشرانه به واقع نامحسوس است، مخصوصا آن که هیوندای i20 با داشتن وزن ۱۰۳۰ کیلوگرم، به اندازه ۱۶۰ کیلوگرم از رنو ساندرو استپ وی ۱۱۹۰ کیلوگرمی، وزن کمتری دارد. پس عملکرد فنی هر دو خودرو به شکل خیره‌کننده‌ای به یکدیگر نزدیک است. اما اگر قرار باشد این دو خودرو را در قالب اعداد و ارقام زیر ذره‌بین ببریم، هیوندای i20 شتاب اولیه ۱۳.۲ ثانیه‌ای با مصرف سوخت متوسط ۶.۷ لیتر در هر صد کیلومتر دارد. اما ساندرو شتاب اولیه ۱۱.۵ ثانیه‌ای با مصرف سوخت ۷.۲ لیتر در هر صد کیلومتر برای راننده به ارمغان می‌آورد که با در نظر گرفتن وزن و حجم موتور بیشتر، قابل احترام است.

با این وجود در استفاده روزمره و کاربرد حقیقی این کلاس از خودروها، مصرف سوخت و عملکرد پیشرانه هر دو خودرو بسیار به یکدیگر نزدیک و تمایز میان آنها قابل چشم‌پوشی است.

طراحی ظاهری

طراحی رنو ساندرو استپ وی

طراحی هیوندای i20 مونتاژی

ساندروهای بازار ایران (از جمله استپ‌وی) همگی از نسل اول ساندرو محسوب می‌شوند. زمانی که خبر مونتاژ این خودرو در کشور منتشر شد، نسل دوم آن با طراحی بسیار زیباتر و به‌روزتر معرفی شده بود. در نتیجه از دیدگاه زیبایی بصری و جذابیت، رنو ساندرو استپ وی اگرچه از ساندرو معمولی (و مخصوصا L90) جذاب‌تر است، اما در برابر هیوندای i20 مونتاژی از نسل دوم، هیچ سخنی برای گفتن ندارد. با این وجود استپ وی شاید حتی در مقابله با نسل اول i20 نیز کمی خنگ و قدیمی جلوه کند. به هر صورت، این خودرو اقتصادی به هیچ عنوان پیچیدگی و جلوه بصری طراحی نسل دوم i20 را که از زبان طراحی جدید هیوندای در آن دوران نشات می‌گرفت، به همراه نداشت.

سبک طراحی هیوندای در سال‌های پس از ۲۰۱۰ به شکل چشم‌گیری با جهش و پیشرفت مواجه شد. این مهم باعث شد گزینه‌ای چون هیوندا i20 از دیگاه بصری جایگاه بسیار والایی در میان مشتریان ایرانی روزپسند و خسته از محصولات اقتصادی و تکراری موجود در کشور پیدا کند. اما در مقابل رنو ساندرو و نسخه استپ وی آن نه با تغییری مواجه شد و نه فیس لیفت به خود دید چرا که در زمان عرضه این خودرو به بازار ایران، نسل دوم آن روی خط تولید داچیا قرار داشت.

طراحی داخلی

کابین رنو ساندرو استپ وی

کابین هیوندای i20 مونتاژی

ابعاد خارجی رنو ساندرو استپ وی به اندازه‌ای نامحسوس و بسیار جزئی از هیوندای i20 بزرگ‌تر است. این تفاوت ابعادی شامل فضای صندوق عقب نیز می‌شود. به این ترتیب که فضای صندوق ساندرو استپ وی به صورت استاندارد ۳۲۸ لیتر است که با خوابیدن ردیف صندلی‌های عقب به ۱۱۰۸ لیتر ارتقا می‌یابد. این حجم در هیوندای i20 به ترتیب برابر با ۲۹۵ لیتر و ۱۰۶۰ لیتر است. اگرچه این تمایز ابعادی هر دو خودرو به فاصله بین محورها و فضای داخلی نیز سرایت کرده است، اما اختلاف میان آن‌ها به اندازه‌ای کوچک است که تقریبا می‌توان از آن صرف نظر کرد.

سبک طراحی داخل کابین در هر دو خودرو جلوه‌ای اقتصادی به همراه دارد. از قضا ساندرو و نسخه استپ وی آن در این زمینه بر تندر ۹۰ برتری دارند، اما هیوندای i20 به دلیل تعلق به دوره‌ای مدرن‌تر، برداشتی به‌روزتر از سبک طراحی داخلی یک خودرو اقتصادی به نمایش می‌گذارد که به دور از تزئینات پلاستیکی نقره‌ای و بی‌کیفیت موجود در داچیا ساندرو استپ وی است.

طراحی داشبورد در هیوندای i20 بسیار پویاتر و همانند نمای خارجی آن، بازتاب‌دهنده دوره جدیدی از صنعت خودروسازی در سال‌های پس از ۲۰۱۰ است. پیچیدگی طراحی داشبرد در فرمت V شکل منطبق با طراحی غربیلک فرمان، مجموعه نشانگرهای سنتی دایره‌ای اما شکیل و سنگین و متریال ارزان اما یک‌دست در فضای داخلی i20، باعث می‌شود که که این فضا در ساندرو استپ وی بیشتر شبیه به یک اسباب‌بازی به نظر برسد. البته باید تاکید کرد که با درنظر گرفتن اختلاف زمان عرضه این دو خودرو به بازار جهان، این مقایسه از دیدگاه زیبایی‌شناسی کمی غیرمنصفانه است.

رنو ساندرو استپ وی یا هیوندای i20

نمای عقب رنو ساندرو استپ وی

نمای عقب هیوندای i20 مونتاژی

سایز تمایزهای میان رنو ساندرو استپ وی و هیوندای i20 را شاید بتوان در اندک آپشن‌های رفاهی بیشتر هیوندای خلاصه کرد. در نسخه‌های مونتاژی مدل بالاتر (پس از ۱۳۹۷)، ویژگی‌هایی چون روشنایی اتوماتیک،‍ آینه وسط مانیتوردار و ورود و استارت بدون کلید به i20 اضافه شد که بر ویژگی‌های ابتدایی آن نظیر کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل پایداری، سنسور باران، سنسور نظارت بر فشار باد تایرها (TPMS)، سیستم روشنایی در روز و دکمه‌های کنترلی روی فرمان افزود. در نتیجه هیوندای i20 نه‌تنها از دیدگاه طراحی خارجی و داخلی، بلکه از نظر ویژگی‌های رفاهی نیز چند سر و گردن بالاتر از ساندرو استپ‌وی قرار می‌گیرد.

به تصور بسیاری رنو ساندرو استپ وی یک محصول اقتصادی با ریشه اروپایی از شرکت رنو محسوب می‌شود که از نظر منطقی برداشتی کاملا درست است. اما باید در نظر داشت که ساندرو استپ وی برداشت شرکت رنو از خودرو اقتصادی بر اساس استانداردهای کشور فرانسه نیست و تنها برای تامین نیازهای بازار اقتصادی بلوک شرق اروپا و از سوی برند داچیا طراحی و تولید شده است. این درحالی است که برند هیوندای (و کیا) در ۱۵ سال گذشته ضمن حضور مستقیم در بازار کشور، پیشرفت بسیار زیادی به خود دیده و این پیشرفت را در دو بخش واردات خودرو و تولید در سطح اقتصادی و نیمه لوکس به ایرانیان نشان داده است.

اگرچه برند رنو در میان محصولات اقتصادی‌های اروپای غربی نامی درخور توجه است، اما در قالب این قیاس، مشتری برای خودرویی چون هیوندای i20 باید رقم بیشتری در مقایسه با رنو ساندرو استپ وی اروپای شرقی پرداخت کند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی