بررسی میتسوبیشی گالانت، سامورایی کهنسال همچنان حریف می‌طلبد

۲۹ آبان ۱۳۹۹ بررسی میتسوبیشی گالانت، سامورایی کهنسال همچنان حریف می‌طلبد

میتسوبیشی گالانت یک سدان خانوادگی بسیار معروف متعلق به شرکت ژاپنی میتسوبیشی موتورز است که طی بازه ۱۹۶۹ تا ۲۰۱۲ روی خطوط تولید این کمپانی اعظم ژاپنی قرار داشت. نام این محصول از کلمه فرانسوی گلنت به معنای جوانمرد و دلیر اقتباس شده است. تاکنون 9 نسل مختلف از میتسوبیشی گالانت در بازارهای جهان حضور پیدا کرده و بیشتر از ۵ میلیون دستگاه از انواع مختلف میتسوبیشی گالانت نیز به فروش رسیده است.

این خودرو ابتدا به عنوان یک سدان جمع‌وجور به دست خریداران رسید اما از سال ۱۹۸۳ تا ۲۰۱۲ در قالب یک اتومبیل میان سایز در مجامع حاضر شد. نسل ششم این خودرو طی سال‌های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۴ روی خط تولید کمپانی حضور داشت و در دهه ۷۰ شمسی به بازار ایران نیز راه پیدا کرد که با استقبال گسترده مشتریان مواجه شد و در حال حاضر نیز نمونه‌های کارکرده این سامورایی در صورت سلامت ظاهری و فنی، طرفداران خاص خود، به‌ویژه برخی جوانان که از شاخصه‌های اسپرت گالانت لذت فراوانی می‌برند، را خواهند داشت. به هر روی در ادامه به بررسی خصوصیات فنی و ظاهری میتسوبیشی گالانت نسل ششم که در ایران به لقب سوسماری نیز معروف است، خواهیم پرداخت.

 

بررسی طراحی میتسوبیشی گالانت

این نسل از میتسوبیشی گالانت که تحت عنوان دوج ۲۰۰۰ در کانادا نیز شناخته می‌شود، یک سدان متوسط خانوادگی بوده که البته مدل‌هاچبک آن نیز راهی بازار برخی کشورها مختلف شد. ظاهر این محصول در مقایسه با خودروهای هم‌عصر خود تقریبا جلوه‌ای لوکس و در عین حال اسپرت و مرموز را به نمایش می‌گذاشت. جلوپنجره و چراغ‌های کشیده با پهنای نسبتا باریک، حالتی ماجراجویانه برای نمای جلوی این خودرو پدید آورده‌اند. فرم کلی طراحی بدنه نیز نمایی متناسب با سدان‌های دهه هشتاد و نود میلادی را به نمایش می‌گذارد.

طراحی قسمت عقب خودرو نیز به واسطه چراغ‌های بزرگ و یک اسپویلر روی درب صندوق جلوه‌ای نسبتا مجلل و قابل قبول پیدا کرده است. البته میتسوبیشی گالانت در قالب تیپ‌های مختلفGLS  و GLX و سوپرسالن، GTi و VR4 وارد کشور شد که مدل جی ال ایکس حکم نسخه پایه را داشت و تعداد آن نیز بسیار محدود بود. مدل GLS در بخش دماغه تفاوت نسبتا کمی با مدل پایه دارد؛ از سوی دیگر نسخه سوپرسالن یکی از پرطرفدارترین مدل‌های گالانت در ایران بوده و می‌توان به تفاوت‌های ظاهری آن از جمله فلاپ‌های بغل درها، بالچه روی صندوق عقب، رینگ‌های اسپرت ۱۴ اینچی و زه کروم‌رنگ بخش جانبی شیشه‌ها اشاره کرد.

در مجموع باید اظهار داشت که میتسوبیشی گالانت نسل ششم در دوران خود یکی از زیباترین سدان‌های میان سایز به شمار می‌رفت و موفق شد طرفداران پرشماری میان جوانان و خانواده‌ها پیدا کند؛ به نحوی که حتی در حال حاضر نیز بسیاری از مشتریان ظاهر این خودرو را به محصولات نسبتا جدیدتر داخلی که همچنان روی خط تولید شرکت‌های ایران خودرو و سایپا حضور دارند، ترجیح می‌دهند.

در بخش طراحی داخلی نیز باید گفت که داشبورد خودرو حالتی اسپرت و متناسب با روحیات جوانان در حدود ۲۰ سال پیش ارائه می‌دهد. البته طراحی کنسول میانی و قسمت‌های دیگر داشبورد اندکی شلوغ به نظر می‌رسد اما به هر حال، جنبه‌های هیجان‌انگیز زیادی نیز در آن قابل رویت است. جنس متریال داشبورد به نوبه خود مناسب ارزیابی شده و کابین فضای کافی جهت حضور ۴ تا ۵ سرنشین با قد متوسط را فراهم کرده است. در بخش انتهای سقف نیز کمی فرورفتگی وجود دارد تا سرنشینان از نظر فضایی سر دچار محدودیت نباشند.

 

طراحی ظاهری میتسوبیشی گالانت 2009

طراحی ظاهری میتسوبیشی گالانت مدل سال 2009

امکانات میتسوبیشی گالانت

همان‌طور که اشاره شد میتسوبیشی گالانت در قالب تیپ‌های مختلف به بازار ایران راه پیدا کرده که از جمله امکانات گالانت سوپر سالن می‌توان به سانروف برقی، آنتن و آینه‌های برقی و شیشه‌بالابرهای برقی اشاره کرد. در سوی دیگر مدل جی تی آی با امکانات بیشتر همچون ترمزهای دیسکی هر چهار چرخ، ترمز ضد قفل ABS و کروز کنترل به همراه رینگ‌های ۱۵ اینچی اسپرت روانه بازار ایران شد. میتسوبیشی گالانت VR4 نیز به سیستم چهارچرخ محرک به همراه سامانه فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب مجهز بود. سیستم تهویه کولر و فرمان هیدرولیک نیز شامل تمامی مدل‌های میتسوبیشی گالانت می‌شد.

طراحی داخلی میتسوبیشی گالانت

طراحی داخلی میتسوبیشی گالانت مدل سال 2009

مشخصات فنی میتسوبیشی گالانت

نسل ششم این خودرو دارای پیشرانه‌های ۱.۶ لیتری تا ۱.۸ و دو لیتری بود که بیشتر مدل‌های موجود در ایران به موتورهای  ۱۸۰0 و ۲۰۰۰ سی سی مجهز هستند. مدل سوپرسالن به موتورهای ۱.۸ لیتری و ۲ لیتری ۸ سوپاپ تجهیز شد اما مدل GTi از یک پیشرانه ۲ لیتری ۱۶ سوپاپ انژکتوری نیرو دریافت می‌کرد. این پیشرانه قادر است ۱۳۵ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور تولید کند؛ گفته شده که توان این موتور در برخی مدل‌های میتسوبیشی گالانت به ۱۶۰ اسب بخار نیز می‌رسد. از طرف دیگر مدل VR4 از پیشرانه توربوشارژ بهره می‌برد که ۱۹۷ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. همچنین این مدل به سیستم چهارچرخ محرک و فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب نیز مجهز است که البته هزینه نگهداری آن بسیار بیشتر از سایر مدل‌ها برآورد می‌شود.

 

مزایا و معایب میتسوبیشی گالانت

میتسوبیشی گالانت در کل به عنوان یک خودروی نسبتا کم‌استهلاک (به‌ویژه در مدل‌های سوپرسالن و جی تی آی) شناخته می‌شود. همچنین از امکانات مناسبی نیز بهره می‌برد و لوازم یدکی آن در بازار نسبتا راحت یافت می‌شود؛ مکانیک‌های ماهر هم در شهرهای مختلف اقدام به تعمیر کامل این خودرو خواهند کرد. به علاوه سواری نسبتا مهیج و هندلینگ قابل قبولی را از گالانت شاهد خواهید بود. در بحث نقاط ضعف نیز می‌توان به شنیده شدن صدای زوزه از سمت ترمزهای عقب و همچنین لقی کالیپرها به همراه کمپرسور کولر روتوری اشاره کرد که توان موتور را بیش از پیش کاهش می‌دهد.

نمای عقب میتسوبیشی گالانت

نمای عقب میتسوبیشی گالانت مدل سال 2009

وضعیت فروش میتسوبیشی گالانت در بازار ایران

میتسوبیشی گالانت به عنوان یک خودروی وارداتی قدیمی که از قابلیت‌های اسپرت و رانندگی خوش‌دست و نسبتا مهیج برخوردار است، همچنان در بازار خودروهای وارداتی قدیمی یکی از پرطرفدارترین محصولات به شمار رفته و مشتریان خاص این‌گونه خودروها نیز همواره به نیکی از این خودرو در بازار یاد می‌کنند. مواردی همچون استهلاک نسبتا کم و وفور قطعات یدکی به همراه تعمیرات نه‌چندان پیچیده، سبب شده تا همچنان استقبال مناسبی از این محصول در بازار وجود داشته باشد و شرایط فروش آن در وضعیت تقریبا مناسب قرار گیرد. هرچند واضح است که نمی‌توان وضعیت فروش این خودرو قدیمی را با سدان‌های تولید داخل مقایسه کرد که همچنان توسط شرکت‌های ایران خودرو و سایپا به بازار عرضه می‌شوند.

 

نویسنده: حسین باباپور