نیسان مورانو، شاسی بلند زیبا و متفاوت ژاپنی

۱۸ مرداد ۱۳۹۹ نیسان مورانو، شاسی بلند زیبا و متفاوت ژاپنی

نیسان مورانو یک شاسی بلند – کراس اوور میان سایز است که نخستین مرتبه در سال ۲۰۰۳ توسط کمپانی ژاپنی نیسان به معرض دید عموم درآمد. به گزارش خودرو45 نسل اول نیسان مورانو با مدل ۲۰۰۸ به بازار ایران پا گذاشت و پس از آن نیز نسخه نیوفیس این محصول با مدل ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ به بازار کشورمان راه پیدا کرد. شرکت پارس خودرو به عنوان نماینده نیسان در آن زمان اقدام به مونتاژ نسل اول نیسان مورانو در ایران کرد؛ مدل نیو‌فیس آن را نیز مدتی پس از مشاهده موفقیت مدل ۲۰۰۸ به خط تولید خود اضافه کرد و همان‌طور که اشاره شد در قالب مدل‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ به دست مشتریان داخلی رساند.

مدل نیوفیس این محصول با بهره‌گیری از امکانات فنی بیشتر و همچنین زبان طراحی بصری مدرن‌تر موفق شد. عده کثیری از مشتریان را به سوی این خودرو مدرن رهنمون سازد. در ادامه مطلب با شما هستیم تا به بررسی کراس اوور محبوب ژاپنی از کمپانی نیسان را بررسی کنیم.

طراحی ظاهری نیسان مورانو

پس از ورود نسل اول نیسان مورانو به بازار کشورمان شور و هیجان نسبتا مضاعفی در بازار کراس اوورهای میان سایز ایران که عمدتا تحت سیطره شاسی بلندهای کره‌ای نظیر کیا اسپورتیج، هیوندای سانتافه، هیوندای توسان و سایر محصولات کره‌ای بود، به وجود آمد. نیسان مورانو نسل اول با ارائه یک زبان بصری مدرن‌تر نسبت به دوره عرضه خود و همچنین برخورداری از آیرودینامیک مناسب توانست خیلی زود به پشتوانه نام پرآوازه نیسان شمار نسبتا زیادی از مشتریان را از خرید محصولات کره‌ای منصرف کرده و ایشان را به سمت و سوی خود بکشاند.

همچنین عرضه مدل نیوفیس این محصول حدود یک سال پس از مدل اولیه (z50) سبب شد تا سنگ تمام پارس خودرو برای مشتریانش تکمیل شود. طراحی ظاهری نیسان مورانو در مدل فیس قدیم با استفاده از یکسری خطوط نسبتا سیال صورت پذیرفته و بهره‌مندی از چهره‌ای مصمم سبب شد تا طرفداران این محصول خیلی زود به سوی آن جلب شده و حس و حال اسپرت بیشتری را با این محصول نیسان تجربه کنند. در نمای روبرو چراغ‌های پیوسته با جلوپنجره افقی سبب به وجود آمدن نمایس نسبتا ساده و البته جذاب و منحصر به فرد برای نیسان مورانو شده است. استفاده از حجم پردازی‌های مناسب نیز سبب شده تا نمای ظاهری نیسان مورانو تقریبا خوش‌فرم و ورزشکارانه جلوه کند.

همان‌طور که اشاره شد نمای ظاهری مدل نیوفیس خیلی زود به دل مشتریان ایرانی نشست و موفقیت نیسان‌ مورانو نیوفیس را در پی داشت. تغییرات ایجاد شده در بخش چراغ‌ها، جلوپنجره، سپر و همچنین نمای عقب خودرو موجب شده تا زیبایی بیشتری برای مورانو نیوفیس رقم بخورد؛ به ویژه که هنگام عرضه این خودرو رقبای کره‌ای همچنان با ظاهر قدیمی‌تر خود در بازار ایران حضور داشته و نسل جدید سانتافه یعنی مدل DM هنوز پا به بازار ایران نگذاشته بود. در مجموع باید عنوان داشت که نمای ظاهری نیسان مورانو به ویژه در زمان عرضه خود توانست نظر مثبت بسیاری از مشتریان را به سوی خود جلب کرده و با ارائه یک ظاهر نسبتا منحصر به فرد استقبال مناسبی را برای خود پدید آورد.

طراحی ظاهری نیسان مورانو

 

بررسی طراحی داخلی نیسان مورانو

طراحی نمای داخلی نیسان مورانو فیس قدیم از خطوط سیال چندانی بهره نبرده و بیشتر سعی شده تا بخش‌های مختلف آن با استفاده از خطوط صاف و زوایای شکسته و اشکال هندسی ساده ترسیم شود که این امر بیشتر از آنکه فضایی مساعد با سلیقه عمومی خانواده‌ها رقم بزند، موجب پدید آمدن کابینی مناسب یک خودروی اسپرت و حتی مسابقه‌ای شده است. با این حال طراحی منحصر به فرد برخی بخش‌ها به ویژه پنل کیلومتر شمار در نوع خود جالب توجه بوده و حس و حال هیجان برانگیزی را به کاربران به ویژه راننده انتقال می‌دهد.

با این حال شرکت نیسان جهت رفع این کمبود در مدل نیوفیس اقدام به طراحی کابینی با داشبورد خانوادگی کرده که گرچه در مقایسه با محصولات امروزی همچنان قدیمی و کلاسیک به نظر می‌رسد اما با این حال به نحو بیشتری می‌تواند سلیقه مشتریان اصلی این‌گونه خودروها یعنی خانواده‌ها را با خود همراه سازد. طرح غربیلک فرمان نیز در این مدل مشابه با مدل تیانا کار شده و در نوع خود جذاب و خوش‌دست به نظر می‌رسد.

کیفیت متریال به خدمت گرفته شده در ساخت کابین نیسان مورانو از کیفیت قابل قبولی بهره‌مند بوده و کمبود خاصی در آن احساس نمی‌شود. همچنین کابین نیسان مورانو فضای لازم جهت حضور پنج سرنشین بزرگسال با قد متعارف را فراهم آورده و از کابینی جادار سود می‌برد. همچنین فضای محفظه بار نیسان مورانو نیز محیطی وسیع را در اختیار اسباب و وسایل یک مسافرت خانوادگی قرار داده و از این حیث دغدغه خانواده‌ها را به خوبی مرتفع ساخته است. در مجموع باید عنوان داشت که کابین نیسان مورانو به ویژه مدل نیو فیس از لحاظ کاربردی و بصری طراحی قابل قبول و دلنشینی برخوردار بوده و می‌تواند نیازهای متعارف مشتریان را نسبت به مدل‌های جدیدتر به نحو مناسبی برآورده سازد.

 

بررسی طراحی داخلی نیسان مورانو

آپشن ها و امکانات نیسان مورانو نسل اول

نیسان مورانو نیوفیس به عنوان نسخه فول آپشن از تجهیزات زیر بهره می‌برد: کروز کنترل، کنترل کشش و پایداری، سنسورهای پارک عقب، سنسور باران، حسگر فشار باد تایر، توزیع نیروی ترمز EBD، ترمز ضد قفل ABS، ترمز پارک برقی، اتولایت، ارتفاع نور اتوماتیک، چراغ‌های مه شکن جلو، چراغ شوی، چراغ خوش‌آمدگویی، نورپردازی داخلی، فرمان برقی چهار حالته حساس به سرعت با روکش چرم و دکمه‌های کنترل، سیستم صوتی با شش اسپیکر بعلاوه هندزفری و چنجر شش تایی، هدست وایرلس، نمایشگر لمسی هفت اینچی، مانیتور ۹ اینچی ردیف عقب به صورت سفارشی، نویگیشن، دوربین عقب، بلوتوث، پورت USB، شش عدد کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و پرده‌ای و جانبی جلو، پشت سری فعال، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده. ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، دریچه تهویه عقب، صندلی راننده با تنظیمات هشت حالته برقی، تنظیم برقی گودی کمر و مموری، صندلی سرنشین جلو با تنظیمات چهار حالته برقی، صندلی عقب تاشو دو تکه، گرمکن صندلی جلو و عقب، روکش صندلی چرمی، ایزوفیکس صندلی، پورت ۱۲ ولت، صندوق برقی با جک، تریم طرح چوب، سوئیچ هوشمند، تنظیم برقی پدال، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشونده برقی با گرمکن، سقف پانوراما، سانروف، شیشه دودی عقب، مموری آینه.

مشخصات فنی نیسان مورانو

نیسان مورانو ۲۰۰۹ به یک پیشرانه ۶ سیلندر با حجم ۳.۵ لیتر و یک گیربکس CVT ایکس ترونیک مجهز شده تا نیرویی برابر با ۲۵۶ اسب بخار قدرت و ۳۳۴ نیوتن متر گشتاور را توسط دو عدد دیفرانسیل به سوی تمامی چرخ‌ها ارسال کند. شتاب صفر تا صد مورانو نیوفیس برابر با ۸ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن به رقم ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت این مدل نیز چیزی در حدود ۱۰.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود. حداکثر سرعت این خودرو معادل ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. همچنین مدل فیس قدیم نیسان مورانو نیز از پیشرانه ۶ سیلندر به حجم ۳.۵ لیتر نیروی برابر با ۲۴۵ اسب بخار قدرت و ۳۳۳ نیوتن متر گشتاور دریافت می‌کند که سبب شده تا شتاب صفر تا صد این خودرو چیزی در حدود 8.8 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن به رقم ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت نیسان مورانو فیس قدیم هم 10.9 کیلومتر برآورد می‌شود.

نمای عقب نیسان مورانو

 مزایا و معایب نیسان مورانو

از جمله مهم‌ترین مزیت‌های نیسان مورانو می‌توان به طراحی ظاهری جذاب به ویژه در مورد مدل نیوفیس، عملکرد فنی قابل قبول، فضای جادار کابین، محفظه بار بزرگ و شتاب گیری ثانویه مطلوب اشاره کرد. از سوی دیگر مواردی همچون طراحی واردات محدود، مصرف سوخت بالا به ویژه در سطح شهر و انتقاداتی پیرامون گیربکس سی وی تی این محصول مطرح شده که می‌توان آنها را به عنوان نقطه ضعف نیسان مورانو در نظر گرفت.

وضعیت فروش نیسان مورانو در بازار ایران

نیسان مورانو از همان بدو ورود به بازار ایران مورد استقبال مشتریان قرار گرفت و پس از مدتی نیز مدل نیوفیس آن موفقیت نسخه پیشین را تکرار کرد. با این حال عدم تداوم عرضه این محصول به بازار ایران سبب شد تا محصولات کره‌ای گوی رقابت را تا حدودی از این خودرو ژاپنی ربوده و مشتریان بیشتری را به سوی خود جلب کنند. در حال حاضر نیز نمونه‌های دست دوم مورانو در مقایسه با محصولات مشابه کره‌ای همچنان بازار فروش کم رونق‌تری را تجربه می‌کنند. با این حال به نوبه خود بازار خرید و فروش نیسان مورانو از وضعیت مناسبی در بازار دست دوم کراس اوورهای کشور بهره‌مند بوده و مالکان این خودرو جهت فروش اتومبیل خود دردسرهای زیادی را تحمل نخواهند کرد.

 

نویسنده: حسین باباپور