بررسی مشخصات فنی هیوندای آزرا ۲۰۱۸

۲۷ مرداد ۱۳۹۹ بررسی مشخصات فنی هیوندای آزرا ۲۰۱۸

هیوندا آزرا گرنجور یک سدان لوکس نسبتا بزرگ است که تولید آن از سال ۱۹۸۶ در سرفصل کاری کمپانی خودروسازی هیوندای قرار گرفت. این خودرو تاکنون در شش نسل روانه بازارهای مختلف شده که در این بین نسل چهارم، پنجم و به صورت محدودتر ششم آن توانست به بازار کشورمان راه یابد و اقشار مرفه ایرانی را از مزایای خود بهره‌مند سازد.

هیوندا آزرا از سال ۲۰۰۷ توسط شرکت آسان موتور مهمان خیابان‌های کشورمان شد اما آخرین نسل از آن به وسیله شرکت کرمان موتور و به صورت محدود در قالب مدل‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به خریداران ایرانی عرضه شد که البته شمار آن نسبتا محدود بود. نسل ششم آزرا از لحاظ پلتفرم با سوناتا ال اف و کیا اپتیما جی اف مشابه بوده و به همین دلیل از لحاظ سایز نسبت به خودروهای مذکور چندان بزرگتر به نظر نمی‎رسد. به هر صورت در ادامه این مطلب شما را با ویژگی‌های ظاهری، کابین، مشخصات فنی، تجهیزات، و وضعیت فروش هیوندا آزرا ۲۰۱۸-۲۰۱۹ آشنا خواهیم ساخت.

طراحی ظاهری

طراحی ظاهری هیوندا آزرا ۲۰۱۸

طراحی بدنه هیوندا آزرا کرمان موتور انصافا بسیار زیبا، سیال و مطابق سلیقه تمامی مشتریان از آب درآمده است؛ به نحوی که کمتر انتقادی را می‌توان متوجه بخش‌های مختلف آن دانست. در نمای روبرو شاهد قرارگیری مناسب المان‌های اصلی نظیر چراغ‌ها، جلو پنجره بزرگ و چراغ‌های مه شکن LED و اسپلیتر زیر سپر هستیم که هر کدام به نوبه خود به زیباترین سبک طراحی شده و در کنار یکدیگر جای گرفته‌اند. طرح چراغ‌ها در عین صمیمیت و مهربانی حالتی قاطع و مصمم به چهره این سدان لوکس کره‌ای بخشیده است. دماغه کشیده آزرا نیز جلوه جذابی را برای آن رقم زده است.

استفاده از برخی خطوط حجمی برجسته روی کاپوت، خط شانه‌ای مواج پروفیل جانبی و گلگیرهای حجیم سبب عضلانی به نظر رسیدن بدنه هیوندا آزرا ۲۰۱۸ شده است. قوس زیبای خط سقفی به همراه طراحی روان فریم بیرونی پنجره‌ها نیز از جمله دیگر جاذبه‌های بصری نمای جانبی آزرا ۲۰۱۸ به شمار می‌آیند. در نمای عقب نخستین و البته آشناترین شاخصه‌ای که به آن توجه خواهید کرد، چراغ‌های بزرگ به هم پیوسته خواهد بود که تا حدودی شکل و شمایل دوج چارجر را به ذهن متبادر می‌کند؛ با این حال طرحی جذاب برای نمای پشت خودرو رقم زده و در کنار طراحی متین سپر و سراگزوزهای آن جلوه اسپرت و لوکس برای این محصول هیوندای ارمغان آورده است. در مجموع باید اظهار داشت که نمای ظاهری هیوندای آزرا ۲۰۱۸ برگ زرینی در سوابق طراحان شرکت هیوندای به حساب آمده و به نظر می‌رسد نمی‌توان کسی را یافت که نسبت به طراحی این خودرو ناراضی بوده باشد.

طراحی داخلی

طراحی داخلی هیوندا آزرا

پس از ورود به کابین هیوندای آزرا ۲۰۱۸ با فضایی کاملا لوکس، خوش‌چهره و جذاب مواجه خواهید شد. درون اتاق آزرا 2018 شاهد حضور المان‌ها و ادوات مختلف با طراحی بعضا نامتقارن هستیم که درعین سادگی، بسیار مجلل و مدرن به نظر می‌رسند. با این حال طرح برآمده نمایشگر مرکزی در بالای دریچه‌های تهویه کمی از توازن بصری کابین این خودرو کاسته و ساعت آنالوگ کنار آن نیز در مکان مناسبی جانمایی نشده است. طراحی پنل کیلومتر شمار پشت فرمان نیز در نوع خود ساده اما کاربردی به نظر می‌رسد.

انواع و اقسام کلیدها روی کنسول میانی جای داده شده‌اند که در نگاه اول شاید کمی زیاد به نظر برسند اما به هر حال حین رانندگی موجب حواس‌پرتی راننده نخواهند شد. غربیلک ‌فرمان نیز بسیار خوش‌دست بوده اما فرم کلی آن چندان اسپرت به نظر نمی‌رسد. کیفیت متریال به خدمت گرفته شده در کابین از نوع مرغوب بوده و به راحتی می‌تواند رضایت مشتریان را در پی داشته باشد. ارگونومی صندلی‌ها نیز در نوع خود بسیار مطلوب است و خستگی را از تن از سرنشینان دور نگاه خواهد داشت.

فضای کابین هیوندای آزرا جهت حضور پنج سرنشین کفایت کرده و محدودیت خاصی را بر ایشان اعمال نخواهد کرد. از سوی دیگر صندوق عقب این سدان لوکس کره‌ای نیز گنجایش کافی جهت جای دادن اسباب و وسایل مسافرت‌های خانوادگی را در خود نهفته داشته و آن را در اختیار کاربران قرار خواهد داد. در مجموع باید اعلام کرد که فضای کابین هیوندای آزرا ۲۰۱۸ از لحاظ طراحی و کیفیت بسیار لوکس و قابل قبول است و به راحتی می‌تواند خرسندی و آرامش ذهنی را برای سرنشینان به ارمغان بیاورد.

آپشن‌ها و امکانات

هیوندا آزرا کرمان موتور در بحث تجهیزات و امکانات رفاهی به آپشن‌های زیر مجهز شده است: کروز کنترل، کروز کنترل هوشمند، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، سه حالت رانندگی نرمال و اکو و اسپرت، مدیریت پایداری خودرو، حسگرهای پارک جلو و عقب، سنسور باران و فشار باد تایر، توزیع نیروی ترمز EBD و ترمز ضد قفل ABS، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، اتو هلد، چراغ روشنایی در روز، اتولایت، چراغ‌های مه شکن در جلو و عقب، فرمان برقی چهار حالته حساس به سرعت با دکمه‌های کنترل و روکش چرم، گرمکن فرمان، سیستم صوتی اینفینیتی با آمپلی‌فایر، نمایشگر ۸ اینچی لمسی، دوربین‌های عقب – جانبی و ۳۶۰ درجه، بلوتوث، USB ، اپل کارپلی و اندروید اتو، ۹ عدد کیسه هوا راننده – زانویی راننده – سرنشین جلو – پرده‌ای و جانبی، پشت سری فعال، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، ورود و استارت بدون کلید، تهویه اتوماتیک دوگانه با دریچه تهویه عقب، صندلی راننده ۱۴ حالته برقی و حافظه، صندلی سرنشین جلو با تنظیم برقی، گرمکن صندلی‌های جلو و عقب، سردکن صندلی جلو، روکش صندلی چرمی، ایزوفیکس صندلی، درب صندوق هوشمند، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرمکن، سقف پانوراما، سانروف، شیشه دودی، پرده جانبی عقب و پشت، سقف جیر.

مشخصات فنی

هیوندای آزرا ۲۰۱۸ نیروی مورد نیاز خود را از یک پیشرانه ۴ سیلندر پاشش مستقیم GDi به حجم ۲.۴ لیتر دریافت می‌کند. حداکثر قوای این موتور برابر با ۱۸۸ اسب بخار بوده و بیشینه گشتاور آن به ۲۴۱ نیوتن متر می‌رسد. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این سدان میان سایز ۱۵۵۵ کیلوگرمی برابر با ۹.۷ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن به رقم ۲۱۳ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت ترکیبی این خودرو ۸.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود.

مزایا و معایب

نمای کنار هیوندا آزرا 2018

نقاط قوت هیوندا آزرا ۲۰۱۸ شامل مواردی همچون طراحی ظاهری بسیار شیک، طراحی داخلی لوکس و مجلل، کابین جادار، کیفیت ساخت بالا، پیشرانه gdi ، تجهیزات رفاهی و ایمنی متعدد و ایمنی بسیار بالا می‌شود. از سوی دیگر واردات محدود این خودرو و قیمت بسیار بالای آن در زمره نقاط ضعف هیوندا آزرا کرمان موتور محسوب می‌شوند.

بازار هیوندای آزرا در ایران

نسل‌های مختلف آزرا در بازار کشورمان همواره جزو پرفروش‌ترین سدان‌های لوکس به حساب می‌آمدند و همچنان نیز انواع مدل‌های دست دوم آنها با رونق فراوان در میان مشتریان دست به دست می‌گردند. با این حال جدیدترین مدل آزرا موجود در ایران به دلیل عرضه محدود و همچنین قیمت بالا نتوانست آن‌طور که باید و شاید جایگاه مطلوب گذشته خود را در بازار ایران حفظ کند. البته مهمترین نقطه ضعف این خودرو قیمت بالای آن است که در محدوده بسیاری رقبای اروپایی سطح بالا قرار می‌گیرد و همین مسئله مشتریان را از گرد آن دور می‌سازد. بنابراین به طور کل می‌توان اظهار داشت که وضعیت خرید و فروش هیوندا آزرا ۲۰۱۸ در بازار ایران در سطوح نسبتا متوسط رو به پایین ارزیابی می‌شود.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: حسین باباپور