بررسی ولوو xc90

۲۹ دی ۱۳۹۹ بررسی ولوو xc90

ولوو xc90 یک کراس اوور لوکس میان سایز است که از سال ۲۰۰۲ جایگاه خود را در سبد تولیدات شرکت ولوو به‌گونه‌ای خدشه‌ ناپذیر تثبیت کرد. نسل اول ولوو xc90 طی نمایشگاه خودرو آمریکای شمالی ۲۰۰۱ در قالب یک مدل مفهومی به نمایش گذاشته شد و نهایتا پس از بازار سنجی و ارزیابی دیدگاه مشتریان نسبت به این شاسی‌بلند لوکس، نسخه تولیدی این خودرو در ژانویه ۲۰۰۲ به‌طور کامل به نمایش درآمد.

نسل اول ولوو xc90 تا سال ۲۰۱۴ به حضور خود در خطوط تولید ادامه داد تا آنکه سال ۲۰۱۵ مجالی برای عرض‌اندام نسل دوم این شاسی بلند لوکس و زیبا پیدا شد. ولوو xc90 نسل دوم در قالب مدل‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ از سوی شرکت افرا موتور به بازار ایران نیز راه پیدا کرد.

این خودرو سوئدی با سه تیپ مومنتوم، آردیزاین و اینسکریپشن در برابر مشتریان ایرانی خودنمایی کرد که در این میان تیپ آردیزاین با جلو پنجره مشکی حاوی خطوط افقی، از دو تیپ دیگر متمایز می‌شود. در ادامه مطلب می‌توانید اطلاعاتی کامل‌تر پیرامون مشخصه‌های ظاهری، فنی و وضعیت فروش این خودرو در بازار ایران به دست آورید.

 

طراحی ظاهری مجلل و خوش پرستیژ ولوو xc90

طراحی ظاهری ولوو xc90

طراحی ظاهری ولوو xc90 موتور دوقلو

طراحی بدنه ولوو xc90 توسط طراح مشهور توماس لیگنالت صورت پذیرفته که انصافا چه از لحاظ هماهنگی و چه ارایه مبانی لاکچری سنگ تمام گذاشته است. چراغ‌ها ملایم اما قاطع و تا حدی اسپرت طراحی شده است؛ نکته جالب توجه پیرامون طرح چراغ‌ها جای دادن دیلایت به صورت T شکل در گرافیک داخلی کاسه چراغ است که در جوار جلوپنجره بزرگ، چهره‌ای مجلل و شکیل برای این شاسی‌بلند لوکس پدید آورده است.

 

فرم بدنه به مدد بهره‌گیری از برخی خطوط حجمی، چربی‌های زائد خود را کنار گذاشته و عضلاتی استوار برای شاهزاده سوئدی به نمایش می‌گذارد. استفاده از تزیینات کروم رنگ در بخش‌های مختلف به ویژه قاب پنجره‌های جانبی و برخی قسمت‌های سپر جلو نیز هماهنگی جذابی در ظاهر ولوو xc90  به وجود آورده است.

در نمای عقب می‌توان امضای برند ولوو یعنی چراغ‌های امتدادیافته تا اطراف شیشه پشت را به خوبی مشاهده کرد. طرح مناسب این چراغ‌ها به همراه فرم زیبای درب صندوق و همچنین طراحی اسپرت سپر با سر اگزوزهای چهارضلعی، در مجموع نمایی بسیار شیک، متناسب و قابل قبول به بخش عقب ولوو ایکس سی ۹۰ اعطا کرده است.

به عنوان جمع‌بندی این قسمت باید گفت که نمای ظاهری ولوو xc90  یکی از نقاط قوت اصلی آن به شمار می‌رود که سبب شده تا علی‌رغم برخی مشکلات ناشی از خدمات پس از فروش و پیچیدگی فنی این خودرو، ثروتمندان داخلی همچنان به خرید این اتومبیل شکیل و مجلل تمایل نشان دهند.

طراحی کابین برازنده و چشم‌نواز

طراحی داخلی ولوو xc90 2015

طراحی داخلی ولوو xc90 موتور دوقلو

طراحی فضای داخلی ولووxc90  به‌غایت لوکس و عامه‌پسند به نظر می‌رسد. استفاده از تزیینات طرح چوب و مواد باکیفیت در ساخت ادوات مختلف کابین، سبب رضایت خاطر حداکثری مشتریان در این رنج قیمت خواهد شد. طراحی داشبورد چندان پیچیده به نظر نمی‌رسد اما سادگی نهفته در آن تجلل سطح بالایی را از خود ساطع می‌کند که مشتریان ثروتمند به راحتی جذب آن می‌شوند.

 

صندلی‌ها با روکش چرمی بسیار باکیفیت پوشش داده شده‌اند تا در مجموع اتاقی کاملا شیک و مجلل در اختیار کاربران قرار گیرد. در سمت دیگر صفحه نمایشگر لمسی در میانه داشبورد به حالت عمودی قرار گرفته و به همراه نمایشگر ۱۲ اینچی پشت فرمان، تاکیدی ویژه بر فناوری‌های به کار رفته در کابین ولوو xc90 دارد.

طراحی تونل جعبه‌دنده به همراه کلیدهایی با الگوی کریستالی مانند نیز از دیگر جذابیت‌های داخلی کابین ولوو ایکس سی ۹۰ به شمار می‌روند.

روکش‌های چرمی سطوح پرلمس این پرنس سوئدی نظیر بازویی تودری‌ها و استراحتگاه بین دو صندلی جلو را به‌طور کامل پوشش داده و سطح تجلل فضای کابین را به حد مطلوب ارتقاء بخشیده‌اند.

از دیگر وجوه تمایز کابین xc90 می‌توان به محل جانمایی دکمه استارت در تونل جعبه‌دنده با طراحی بسیار مجذوب‌کننده اشاره کرد که در کنار دکمه‌های ترمز پارک، اتوهلد و انتخاب حالت رانندگی، جذابیت بالایی برای کاربر به وجود می‌آورند.

فضای کابین ولووxc90  به ویژه در ردیف اول و دوم بسیار جادار بوده و هیچ‌کس از سرنشینان با محدودیت قابل توجهی از این حیث مواجه نخواهند شد. ردیف سوم صندلی‌ها بیشتر مناسب کودکان طراحی شده و افراد بزرگسال از لحاظ فضای پا و سر با محدودیت‌هایی در این بخش مواجه خواهند بود. در مورد فضای بار هم باید گفت که محفظه صندوق عقب بسیار جادار بوده و به راحتی می‌تواند نیازهای خانوادگی را به ویژه در هنگام مسافرت تامین کند.

به عنوان نتیجه این بخش باید گفت کابین ولوو xc90 یکی از با کیفیت‌ترین و جذاب‌ترین اتاق‌های خودروهای موجود در داخل کشور است که کمتر رقیبی یارای مقابله با آن را دارد.

امکانات رفاهی ولوو xc90

تیپ اینسکریپشن ولوو xc90 نمونه فول آپشن این خودرو در بازار ایران به شمار می‌رود و از امکاناتی به شرح زیر سود می‌برد:

کروز کنترل تطبیق‌پذیر، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری ، کنترل ایستایی در سربالایی و سرعت در سرازیری ، سیستم ضد واژگونی، اتوهلد، اتو پارک ۴ حالت رانندگی، حسگرهای پارک و باران و فشار باد تایر، سامانه هشدار خواب‌آلودگی راننده، رادارهای نقطه کور و تغییر لاین، رادار هشدار تصادف از جلو و پشت سر، رادار تابلو خوان، سنسور تشخیص عابر پیاده و دوچرخه‌سوار، سنسور دمای بیرون، ترمز پارک برقی و ترمز اضطراری، دیلایت اتولایت، نوربالا اتوماتیک، ارتفاع نور اتوماتیک، مه شکن عقب، چراغ چرخشی، چراغ شوی، فرمان برقی چهار حالته حساس به سرعت، گرمکن فرمان، سیستم صوتی با ۱۰ اسپیکر، سامانه تشخیص صدا، نمایشگر ۹ اینچی لمسی، دوربین‌های عقب و جانبی و ۳۶۰ درجه ، بلوتوث و اپل کارپلی، نمایشگر ۱۲ اینچی دیجیتال پشت فرمان، ۶ عدد کیسه هوا، پشت سری فعال، ورود بدون کلید استارت دکمه‌ای، تهویه اتوماتیک چهارگانه، صندلی راننده و سرنشین با تنظیمات ۱۲ حالته برقی، گرمکن صندلی‌های جلو و عقب، صندلی جلو و ماساژور، صندلی جلو، صندوق برقی، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرمکن، سقف پانوراما، سانروف، مموری آینه، سقف جیر.

مشخصات فنی ولوو xc90

ولووxc90  از یک پیشرانه چهار سیلندر پرخوران مجهز به هر دو سیستم توربو و سوپرشارژ، نیرویی معادل ۳۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور دریافت می‌کند. این پیشرانه ۲ لیتری با یک گیربکس ۸ دنده دوکلاچه جفت شده تا نیروی حاصل را به سوی تمامی چرخ‌ها انتقال دهد. شتاب صفر تا 100 ولوو  xc90برابر ۶.۹ ثانیه بوده و حداکثر سرعت این خودرو نیز به ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. متوسط مصرف سوخت ولوو xc90  هم ۷.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده است.

مزایا و معایب ولوو  xc90

نمای عقب ولوو Xc90 مدل 2015

نمای عقب ولوو Xc90 موتور دو قلو

مواردی همچون طراحی ظاهری بسیار متشخص و با پرستیژ بالا، کابین بسیار باکیفیت و زیبا، فضای جادار کابین، آپشن‌های فراوان، شتاب و عملکرد فنی بسیار مناسب و دارا بودن صندلی‌های ردیف سوم در زمره نقاط قوت ولوو xc90 می‌گیرند. در سمت دیگر مباحثی همچون پیچیدگی فنی و همچنین خدمات پس از فروش نه‌چندان مطلوب را نیز از جمله نقاط ضعف ولوو xc90  در بازار ایران به شمار می‌روند.

وضعیت فروش ولوو xc90 در ایران

این کراس اوور لوکس سوئدی با وجود آنکه از لحاظ خدمات پس از فروش و پیچیدگی فنی دردسرهایی را برای مالکان خود به همراه داشته است، اما با این حال به عنوان یک محصول نسبتا خوش فروش و پرطرفدار در ایران شناخته می‌شود. بنابراین باید گفت که وضعیت فروش آن در قیاس با رقبایی همچون لکسوس RX و بی ام و x5 چندان نامطلوب نبوده و یارای رقابت با حریفان ژاپنی و آلمانی خود را دارد.

نویسنده: حسین باباپور