بررسی پورشه کاین 2020 کوپه شاسی بلندی سریع و چابک!

۱۷ شهریور ۱۳۹۹ بررسی پورشه کاین 2020 کوپه شاسی بلندی سریع و چابک!

درست از زمان رونمایی پورشه کاین کوپه (Porsche Cayenne Coupe)، شک‌های زیادی برانگیخته شد. از نظر خیلی‌ها، این مدل هم یک محصول لاکچری و گران قیمت دیگر از کمپانی پورشه (Porsche) بود. اما پس از تجربه رانندگی با آن و بررسی جنبه‌های مختلف، متوجه می‌شوید که این مدل نه تنها مانند دیگر خواهر و برادرهای خود نیست، بلکه تلاش می‌کند خود را مستقل از آن‌ها نشان دهد. حدودا چهل سال پیش، افرادی که از لحاظ مالی به اندازه کافی تامین بودند، تصمیم می‌گرفتند که یک کوپه لاکچری بخرند که معمولا این کوپه‌های لوکس و گران قیمت شامل شورولت مونته کارلو (Chevrolet Monte Carlo)، فورد تاندربِرد (Ford Thunderbird) یا یک کرایسلر کوردوبا (Chrysler Cordoba) می‌شد. این مدل‌ها هم گواه سلیقه صاحبان خود بودند، هم وضع مالی مناسب آن‌ها.

حالا در دنیای امروز، هرکسی که به دنبال به رخ کشیدن سلیقه خود است، نباید در خرید یک کاین کوپه 2020 شک کند.

کاین یک کراس‌اوور کوپه است که در سراسر دنیا طرفداران زیادی دارد. این مدل یک موتور 3.0 لیتری و V6 نسبتا قوی دارد که 335 اسب بخار نیرو و گشتاوری برابر 450 نیوتون بر متر تولید می‌کند. البته مانند هر خودروی دیگری، این مدل هم معایب و مزایای خاص خود را دارد. در این مطلب، این مزایا و معایب رتبه بندی و به هر کدام از جنبه‌های آن، به طور جداگانه پرداخته شده است.

امتیاز طراحی ظاهری کاین 8 از 10

برخلاف باور خیلی‌ها، طراحی زیبا و تقریبا بدون نقص کاین، یکی از نقاط مثبت آن محسوب می‌شود. این شاسی بلند فست‌بک، از رقبای خود یعنی بی ام و X6 یا مرسدس بنز GLE کوپه، بسیار جذاب‌تر است. ظاهر آن، حتی کاین سنتی را نیز رو سفید می‌کند. سقف آن حدود 0.8 اینچ کوتاه‌تر است و شکل آن در نگاه اول، شما را به یاد مدل افسانه‌ای 911 می‌اندازد. کوپه بودن آن باعث می‌شود که ظاهری بلندتر داشته و به عنوان یک شاسی بلند، تناسبات منطقی و درستی داشته باشد. بعضی از بخش‌های این مدل، شباهت‌های غیر قابل انکاری به مدل قدیمی‌تر کاین دارد. البته طراحان بسیاری از وجوه مشترک بین آن‌ها را تغییر داده تا کاین جدید، ظاهری عضلانی و ورزشکاری‌تر پیدا کند. حسی که فضای داخل کابین القا می‌کند، بسیار گرم و آشناست، البته با طراحی و متریالی مدرن‌تر.

طراحی ظاهری پورشه کاین 2020

امتیاز طراحی داخلی کاین 8 از 10

یکی از نقاط بسیار قوی و مثبت این محصول، سهولت رانندگی با آن در جاده‌های غیراستاندارد و پر افت و خیز است؛ به گونه‌ای که گویی تایرها تقریبا برای رانندگی در هر نوع جاده‌ای مناسب هستند. صندلی‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که میزان خستگی راننده و دیگر سرنشینان را تا حد بسیار قابل توجهی کاهش می‌دهند. همین امر باعث می‌شود که کاین، برای طی کردن مسافت‌های طولانی مناسب باشد. با این حال، صندلی‌های آن مجهز به گرم کن نیستند، در حالی که این قابلیت برای فرمان تعبیه شده است. در برخی نسخه‌های این محصول، فضای پشتی برای سرنشینان جا دار و استاندارد است. با سقف شیشه‌ای این خودرو می‌توانید از نمای آسمان لذت ببرید.

 

طراحی داخلی پورشه کاین 2020

امتیاز آپشن‌ها و امکانات 6 از 10

استفاده از جدیدترین سیستم مدیریت ارتباطات که در این مدل تعبیه شده، بسیار آسان است. این سیستم شامل ترکیب مناسبی از دکمه‌های لمسی و فیزیکی است. اتصال بی سیم موبایل هوشمند، به صورت استاندارد بر تمامی مدل‌های ارائه شده وجود دارد که البته در برخی موارد، اتصال قطع و وصل می‌شود.

این مدل شامل یک صفحه نمایش 7 اینچی و پیشرفته می‌شود که موارد ضروری موتور، نقشه، سرعت سنج و اطلاعات صوتی را به صورت منو نشان می‌دهد. این سیستم، با یک صفحه نمایش سرگرمی 12.3 اینچی همراه می‌شود. سیستم صوتی، آنطور که انتظار می‌رود قوی نبوده، و حتی گاهی آزاردهنده است. البته شاید برای کسانی که به موسیقی وابسته نیستند، مشکلی ایجاد نکند.

امتیاز عملکرد و کنترل در سرعت بالا 7 از 10

کاین از لحاظ کنترل و عملکرد، یک شاسی بلند سرسخت است. حتی در ترافیک هم بر خلاف سایر مدل‌های پورشه به خوبی از پس خود برمی‌آید. مدل کوپه از شاسی بلند معمولی سنگین‌تر بوده و دلیل آن، داشتن سقفی شیشه‌ای است. سقف کربنی، یکی از گزینه‌هایی است که می‌توانید از آن بهره ببرید. البته حتی بدون آن هم، این اختلاف وزنی آنچنان قابل توجه نیست. یکی از نکات نسبتا منفی این محصول، پیشرانه آن است. با اینکه 335 اسب بخار نیرو و 450 نیوتون.متر گشتاور برای چالاکی مانور دادن یک خودرو کافی است، اما سرعت آن در عرض 5.7 ثانیه از صفر به 60 مایل بر ساعت می‌رسد. این مدت زمان، در مقایسه با کاین استاندارد کندتر است. اگر کاپوت آن را که تا حدی به ماشین آلات کشاورزی شباهت دارد (زیرا پورشه زمانی ماشین آلات کشاورزی تولید می‌کرد و این تشابه تا حدودی بین محصولاتش ارثی است) را نادیده بگیرید، این محصول همراه دلپذیری در جاده خواهد بود. سیستم انتقال قدرت آن به گونه‌ای طراحی شده است که ترمزهای شدید را به خوبی مدیریت و حفظ تعادل ماشین را سر پیچ آسان می‌کند.

 

نمای عقب پورشه کاین 2020

امتیاز ایمنی پورشه کاین 7 از 10

متاسفانه تکنولوژی کمک راننده خاصی بر روی این مدل تعبیه نشده است. تقریبا تمامی مدل‌های آن، مجهز به سیستم ترمز اضطراری، سیستم تشخیص عابر پیاده، سنسور پارک هستند. تکنولوژی‌های دیگری مانند مانیتور نقطه کور، سیستم کمک به رانندگی در بین خطوط، و کروز کنترل انطباقی، دلخواه هستند. در دنیای امروز که تقریبا اکثر خودروهای جدید و شهری به این تکنولوژی‌ها مجهز هستند، تعبیه نشدن آن‌ها بر روی یک پورشه جای تاسف دارد.

امتیاز صرفه جویی در مصرف سوخت 3 از 10

پورشه کاین با یک گالن سوخت، 19 مایل را در شهر، 23 مایل را در بزرگراه و به طور میانگین، 20 مایل را طی می‌کند. این رتبه بندی بر اساس تست‌های EPA است. این اعداد نسبت رقبایی مانند بی ام و X6 Drive40i، نسبتا ناامید کننده است زیرا این اعداد برای این ماشین بی ام و، به ترتیب 20، 26 و 22 هستند.

 

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان