بررسی مشخصات فنی چانگان CS35

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ بررسی مشخصات فنی چانگان CS35

چانگان CS35 نخستین بار در نمایشگاه خودرو پکن ۲۰۱۲ به معرض دید عموم گذاشته شد و از اکتبر همان سال روانه بازار شد. این کراس اوور جمع و جور که پیش از عرضه رسمی با نام S101 نیز شناخته می‌شد، ابتدا در سال ۱۳۹۳ و به صورت تمام وارداتی توسط سایپا به دست مشتریان ایرانی رسید.

قیمت بسیار بالا به علاوه کمبود قطعات یدکی و مشکلات خدمات پس از فروش این خودرو سبب ایجاد دغدغه‌ و دردسرهای فراوانی برای مشتریان و خریداران نسخه وارداتی چانگان سی اس ۳۵ شد. با این حال شرکت سایپا در یک تصمیم هوشمندانه ضمن کاهش قیمت این محصول، خط مونتاژ آن را در سایت سایپا کاشان از پاییز ۱۳۹۵ به راه انداخت.

بدین ترتیب مشتریان ایرانی که در ابتدا روی چندان خوشی به کراس اوور جمع و جور چینی نشان نداده بودند، برای تصاحب این خودروی نه چندان گران‌قیمت، بیش از پیش ترغیب شدند و رفته رفته میزان فروش چانگان CS35 در ایران افزایش یافت. در ادامه چانگان سی اس ۳۵ از لحاظ ظاهری، کابین، مشخصات فنی و وضعیت فروش در بازار ایران مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

مشخصات فنی چانگان سی اس ۳۵

چانگان cs35 از یک پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۱.۶ لیتر نیرویی معادل ۱۱۳ اسب بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۶۰ نیوتن متر گشتاور در ۴۰۰۰ دور در دقیقه دریافت می‌کند. نیروی حاصل از پیشرانه مذکور به واسطه جعبه‌دنده چهار سرعته اتوماتیک راهی چرخ‌های جلو می‌شود. این شاسی بلند۱۲۷۰ کیلوگرمی قادر است ظرف مدت زمان ۱۵ ثانیه از سرعت صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. همچنین بیشینه سرعت و میانگین مصرف سوخت ترکیبی آن نیز به ترتیب معادل ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت و ۷.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده است.

با توجه به آمار فنی ارائه شده در این بخش تقریبا واضح است که نمی‌توان از چانگان CS35 انتظار شتاب‌گیری‌های مهیج و انجام مانورهای اسپرت در حد بسیاری از محصولات تندوتیز بازار را انتظار داشت. با این حال عملکرد نسبتا مناسب سیستم تعلیق و ارائه سواری آرامش‌بخش و نرم از جمله نکات مثبت سواری با این خودرو به شمار می‌آیند.

طراحی ظاهری چانگان سی اس ۳۵

با نگاهی به طراحی بدنه چانگان CS35 متوجه ترفند طراحان در تلفیق خطوط نرم و نسبتا سیال با انواع زاویه‌دار و هندسی خواهید شد. در قسمت جلو طرح تندوتیز چراغ‌ها به واسطه خطوط نرم تا حدودی تلطیف شده و حالتی مصمم و نه چندان خشمگین برای چهره این کراس اوور چینی به وجود آورده‌ است. جلو پنجره نسبتا بزرگ با خطوط کرومی نیز از نوعی طراحی ساده و کلاسیک برخوردار شده و فضای مابین چراغ‌ها را تا حد زیادی به خود اختصاص داده است.

در عین حال المان‌های به کار رفته در ترسیم سپر جلو به ویژه طراحی متمایز قاب‌های مه شکن بعلاوه طرح جذاب ناحیه مشکی رنگ سپر و دفیوزر نقره‌ای رنگ، حالتی مدرن‌ و جذاب‌تر برای سپر جلو پدید آورده است. طراحان سعی کرده‌اند تا با ایجاد برخی حجم‌ها روی پروفیل جانبی و همچنین درپوش موتور، ضمن رقم زدن نمایی نسبتا خوش‌تراش و عضلانی، هیبت این کراس اوور جمع‌وجور را بزرگتر از ابعاد واقعی آن نشان دهند. وجود یک نوار مشکی رنگ که شیشه عقب را به فریم پنجره‌های جانبی در ستون C متصل کرده نیز از جمله دیگر شاخصه‌های ظاهری نمای بغل چانگان سی اس ۳۵ به شمار می‌رود.

طراحی بخش پشت خودرو را می‌توان در مقایسه با قسمت جلو خشن‌تر و اسپرت‌تر ارزیابی کرد. حالت اخم‌آلود چراغ‌های دو تکه در جوانب یک نوار نسبتا پهن کروم رنگ به همراه طراحی مناسب سپر عقب، جلوه‌های نسبتا موثر و تاثیرگذاری برای ناحیه پشت این کراس اوور جمع و جور به وجود آورده است. به طور کلی طراحی بدنه چانگان با وجود برخی ناهماهنگی‌هایی که در آن قابل مشاهده است، توانسته نظر مساعد شمار زیادی از مشتریان بازار کم تنوع کشور را به سوی خود جلب کند و می‌توان گفت که در رنج قیمت خود یکی از محصولات نسبتا زیبا به حساب می‌آید.

طراحی داخلی چانگان CS35

طراحی داخلی چانگان CS35

فرایند طراحی کابین چانگان سی اس ۳۵ به گونه‌ای بسیار جذاب، مدرن و همراه با المان‌های اسپرت و جوان پسند صورت گرفته است؛ به نحوی که می‌توان گفت طراحی داخلی چانگان CS35 یکی از نقاط قوت این کراس اوور سابکامپکت محسوب می‌شود. سبک طراحی دلنشین کنسول میانی که دکمه‌ها و کلیدهای مختلف را با نظم و ترتیبی خاص روی خود جای داده و از دریچه‌های تهویه با آرایشی عمودی در دو طرف پنل مالتی‌مدیا بهره می‌برد، موجب زیبایی بیشتر کابین چانگان شده است.

از طرف دیگر فرم خوش‌دست غربیلک فرمان به همراه حالت اسپرت و سیلندری صفحه کیلومترشمار پشت آن بر جذابیت فضای داخلی این خودرو چینی افزوده است. به ویژه نورپردازی آبی رنگ پنل پشت آمپر جلوه متمایز و جالب توجهی در مقابل چشمان راننده پدید آورده است. سطح کیفی متریال کابین گرچه چندان بالا نیست اما به واسطه بهره‌مندی قسمت فوقانی داشبورد از پلاستیک نرم، حس نسبتا خوشایندی را در کاربران ردیف جلو به وجود خواهد آورد. البته قسمت پایینی داشبورد و بخش‌های مختلف تودری‌ها از پلاستیک‌های ارزان ساخته شده که در بین قیمت خودرو این رنج قابل مشاهده است.

صندلی‌ها به میزان نسبتا مناسبی بدن سرنشینان را در برگرفته و از ویژگی‌های ارگونومیک قابل قبولی بهره می‌برند. در بحث گنجایش فضای کابین نیز می‌توان این‌طور اظهار داشت که افراد با قد متوسط می‌توانند بدون محدودیت چندانی در صندلی‌های هر دو ردیف حضور یابند؛ اما به دلیل پهنای نسبتا کم بدنه انتظار می‌رود که حضور سه سرنشین بزرگسال و درشت جثه در ردیف عقب منجر به محدودیت هر چه بیشتر فضای اختصاص یافته به شانه‌های ایشان شود. به همین دلیل ردیف عقب چندان مناسب حضور سه سرنشین بزرگسال نخواهد بود.

ظرفیت صندوق عقب یا محفظه ویژه بار پشت صندلی‌های ردیف دوم در چانگان CS35 به هیچ وجه وسیع نبوده و به ۳۳۷ لیتر محدود شده است. این میزان گنجایش با خواباندن صندلی‌های ردیف دوم تا ۱۲۵۱ واحد قابل گسترش است. همچنین برداشتن طاقچه و کفپوش قسمت بار نیز ظرفیت بیشتری را در اختیار اسباب و وسایل کاربران قرار خواهد داد. به طور کل کابین چانگان سی اس ۳۵ از لحاظ جلوه‌های بصری و سبک طراحی نمره قابل قبولی را از مشتریان ایرانی کسب کرده و توانسته رضایت ایشان را جلب سازد. با این حال سطح کیفی متریال کابین چندان مطلوب ارزیابی نمی‌شود.

چانگان CS35 در بحث آپشن‌ها و امکانات رفاهی چندان دست پر ظاهر نشده و در مقایسه با خودروهای گران قیمت، تجهیزات زیادی را در اختیار کاربران خود قرار نمی‌دهد. مهم‌تر از همه عدم وجود نمایشگر لمسی با سایز مناسب در این خودرو کمی ناامید کننده به نظر می‌رسد. این خودرو از تجهیزات رفاهی مقابل سود می‌برد: سانروف، کروز کنترل، کامپیوتر سفری، تنظیم دستی صندلی راننده 6 حالته، کلید کنترل روی فرمان، شیشه‌بالابرهای برقی، چراغ روشنایی در روز، اتولایت، چراغ مه شکن جلو و عقب، تهویه مطبوع دستی، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، مجهز به USB، سیستم صوتی با ۶ بلندگو، درگاه ۱۲ ولت.

امکانات چانگان CS35

آپشن ها و امکانات چانگان CS35

موسسه C-NCAP چین شده و نسبت به رقبای موجود در بازار کشور امنیت مناسبی را به کاربران خود ارائه می‌دهد. وجود برخی تجهیزات ایمنی نظیر: ترمزهای  ABS و نیروی ترمز EBD، چهار کیسه هوای جلو جانبی و کمربند ایمنی پیش کشنده باعث ارتقای امنیت کاربران این خودرو خواهد بود.

مزایا و معایب چانگان CS35

از جمله مزایا و نقاط قوت چانگان سی اس ۳۵ می‌توان به مواردی همچون طراحی ظاهری قابل قبول، طراحی مطلوب کابین، مصرف سوخت مناسب و البته استایل بدنه کراس اوور اشاره کرد. از طرف دیگر عملکرد فنی نه چندان مطلوب و گنجایش اندک صندوق عقب در زمره نقاط منفی این خودرو در نظر گرفته می‌شوند.

وضعیت فروش چانگان سی اس ۳۵ در بازار ایران

چانگان CS35 یکی از کراس اوورهای نسبتا بی حاشیه بازار است که آهسته و پیوسته به راه خود ادامه داده و اگرچه از رونق معاملات در سطح رقبایی همچون ام وی ام ایکس ۲۲ بهره نمی‌برد اما مشتریان مخصوص به خود را داشته و به ویژه خانواده‌ها و افراد مسن‌تر از جمله هواداران آن به شمار می‌روند. بنابراین می‌توان رونق متوسطی را برای بازار خرید چانگان CS35 بعنوان کراس اوور کامپکت چینی در ایران مد نظر قرار داد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: حسین باباپور