بررسی مشخصات فنی کیا موهاوی

۵ تیر ۱۳۹۹ بررسی مشخصات فنی کیا موهاوی

کیا موهاوی که در بازارهای آمریکای شمالی و چین تحت عنوان کیا بورگو نیز شناخته می‌شود، یک شاسی بلند میان سایز است که از سال ۲۰۰۸ وارد بازار شده و همچنان نیز در قالب نمونه فیس لیفت عرضه می‌شود.

این شاسی بلند کره‌ای سال ۲۰۰۹ و در دو مدل شش و هشت سیلندر به بازار کشورمان راه پیدا کرد. عرضه نسخه ۶ سیلندر کیا موهاوی تا سال ۲۰۱۱ ادامه یافت اما نسخه v8 آن تا پیش از ممنوع شدن واردات خودروهای بالاتر از۲۵۰۰ سی سی همچنان به بازار کشورمان راه پیدا می‌کرد. توانایی فنی بالا، همچنین ظاهر خوش‌استیل و پر ابهت کیا موهاوی که تا حد زیادی ظاهر شاسی بلندهای فول سایز امریکایی را به خاطر می‌آورد، باعث شد تا استقبال نسبتا مناسبی از کیا موهاوی به ویژه در نسخه هشت سیلندر آن به عمل آورده شود. در این مطلب به سراغ کیا موهاوی ۲۰۰۹ – ۲۰۱۳ رفته‌ایم تا ویژگی‌های فنی، ظاهری، امکانات و وضعیت فروش آن در بازار ایران را مورد بررسی قرار دهیم.

بررسی طراحی ظاهری کیا موهاوی

کیا موهاوی بزرگترین محصول شرکت کره‌ای کیاموتورز است که تاکنون وارد بازار کشورمان شده و با توجه به ظاهر خوش هیبتش مورد استقبال شاسی بلندسوارها قرار گرفته است. این خودرو با ظاهری نسبتا ساده اما با ابهت توانسته دل بسیاری از هواداران کلاس شاسی بلندهای میان سایز را به دست آورد. در نمای جلو شاهد طراحی چراغ‌ها و جلوپنجره به شکل چهار ضلعی ساده هستیم که هیچ تطابقی با طراحی‌های مدرن ندارد اما با این حال قاطعیت خاصی در پس چهره کیا موهاوی رقم زده است. سپر جلو نیز به ساده‌ترین شکل ممکن طراحی شده و هماهنگی مناسبی با سایر المان‌های اصلی نمای جلو برقرار کرده است.

در نمای جانبی سادگی و عدم وجود خطوط نسبتا سیال با پیچ و تاب‌های آن چنانی کاملا جلب توجه می‌کند. البته این طراحی ساده در نوع خود تا حدودی لوکس و اشرافی به نظر می‌رسد و جلوه‌های دلپسندی را در ذهن بینندگان رقم می‌زند. نمای عقب کیا موهاوی همان رویه طراحی نمای جلو را در پیش گرفته و از شمایلی هماهنگ با بخش روبرو بهره می‌برد. طرح چراغ‌ها، سپر عقب و درب صندوق سرشار از اشکال هندسی چند ضلعی بوده و نسبتا بی‌آلایش طراحی شده‌اند. به طور کل فرایند طراحی ظاهری کیا موهاوی به گونه‌ای صورت پذیرفته که انسان با دیدن آن نوعی سادگی اشرافی را احساس کند. این نوع از سادگی نه به دلیل ارزان‌قیمت بودن بلکه به دلیل تواضع ناشی از ثروت فراوان ایجاد می‌شود که نشان از هوشمندی طراحان کیا موهاوی دارد. این سبک از طراحی هنوز با گذشت بیش از ده سال همچنان مورد پسند و توجه بسیاری از مشتریان قرار دارد و مصداق بارز این جمله معروف است که «سادگی هیچگاه کهنه نمی‌شود».

بررسی طراحی ظاهری کیا موهاوی

طراحی داخلی کیا موهاوی

پس از پا گذاشتن به درون کابین کیا موهاوی شاید از سادگی بیش از حد داشبورد و کنسول میانی خودرو کمی دل زده شوید. طراحی ساده و نسبتا قدیمی کنسول میانی داشبورد، به ویژه حالت مستطیل شکل دریچه‌های تهویه آن شما را به یاد خودروهای قدیمی اوایل دهه ۲۰۰۰ خواهد انداخت. غربیلک فرمان و پنل پشت آن نیز چندان مهیج طراحی نشده‌اند. با این حال تونل جعبه دنده نسبتا حجیم بوده و فضای اختصاصی دلنشینی را به هر کدام از سرنشینان ردیف جلو اعطا کرده است که حسی اشرافی‌گونه از نشستن در ردیف جلو را برای ایشان پدید خواهد آورد.

کیفیت متریال کابین کیا موهاوی گرچه چندان پایین نیست اما در حد انتظار ظاهر نشده و شاید نتواند انتظارات مشتریان نسبتا لوکس‌پسند این کلاس را برآورده سازد. همچنین با توجه به ابعاد بزرگ بدنه قاعدتا سرنشینان درون کابین موهاوی نباید از کمبود فضا در صندلی‌های ردیف جلو و عقب رنج ببرند. در نتیجه سرنشینان بزرگسال به راحتی و با هیچ محدودیتی می‌توانند در صندلی‌های ردیف اول و دوم کابین کیا موهاوی حضور یابند.

 

طراحی داخلی کیا موهاوی

 آپشن‌ها و امکانات کیا موهاوی

مدل‌های کیا موهاوی وارد شده به کشور عمدتا از نوع فول آپشن بوده و به امکانات رفاهی و ایمنی زیر مجهز هستند: کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل سرعت در سرازیری، کنترل کشش و پایداری، تنظیم ارتفاع الکترونیکی تعلیق عقب، سنسور فاصله سنج عقب، حسگر فشار باد تایر، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، ترمز ضد قفل ABS، و ترمز کمکی اتولایت، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، چراغ شوی، چراغ جلو از نوع زنون، تنظیم برقی ارتفاع نور چراغ جلو از داخل، غربیلک فرمان با روکش چرمی و دکمه‌های کنترلی چهار حالته، حافظه فرمان، سیستم صوتی با شش یا 10 اسپیکر و سی دی چنجر شش تایی، مانیتور بزرگ جلو و عقب، دوربین عقب، درگاه USB، بلوتوث، نمایشگر دنده عقب در آینه وسط، ۶ عدد کیسه هوا (راننده – سرنشین جلو- پرده‌ای و جانبی)، پشت سری فعال، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتوماتیک چهارگانه، دریچه تهویه عقب، کول باکس، صندلی راننده با تنظیمات ۸ حالته برقی، تنظیم برقی گودی کمر، حافظه صندلی سرنشین جلو با تنظیمات چهار حالته برقی، صندلی عقب تاشونده دو تکه، گرمکن صندلی‌های ردیف اول و دوم، سردکن صندلی های جلو، روکش صندلی چرمی، پورت ۱۲ ولت، صندوق برقی با جک، تنظیم برقی پدال، وکیوم درب صندوق، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشونده برقی با گرمکن، سانروف، شیشه بالابر آنتی ترپ، مموری آینه.

مشخصات فنی کیا موهاوی

کیا موهاوی در دو ورژن ۶ و ۸ سیلندر به بازار کشورمان راه پیدا کرده است. نسخه ۶ سیلندر کیا موهاوی از یک پیشرانه تنفس طبیعی به حجم ۳.۸ لیتر نیرویی برابر با ۲۷۶ اسب بخار قدرت ۳۶۲ نیوتن متر گشتاور دریافت می‌کند. بهره گیری از چنین پیشرانه‌ای در کنار یک جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیک و دو عدد دیفرانسیل با قفل الکترونیکی سبب شده تا شتاب صفر تا صد این خودرو ۲۰۲۳ کیلوگرمی حدود ۹ ثانیه به طول بیانجامد. حداکثر سرعت و میانگین مصرف سوخت کیا موهاوی ۶ سیلندر نیز برابر با ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت و ۱۲.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.

اما کیا موهاوی ۸ سیلندر به یک پیشرانه تنفس طبیعی ۴.۶ لیتری مجهز شده است. توان خروجی این موتور حجیم برابر با ۳۳۷ اسب بخار و ۴۳۸ نیوتن متر است که چالاکی بسیار فوق العاده‌ای را برای آن رقم زده است. شتاب صفر تا صد کیا موهاوی ۸ سیلندر معادل ۷ ثانیه بوده و بیشینه سرعت آن به رقم ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این غول ۲۰۹۶ کیلوگرمی حدود ۱۲.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف خواهد کرد که رقم نسبتا بالایی به نظر می‌رسد.

مزایا و معایب کیا موهاوی

کیا موهاوی یک شاسی بلند میان سایز با توانایی آفرود نسبتا مناسب است که از مزایای دیگری همچون طراحی ظاهری جالب توجه، کابین بسیار جادار، شتاب و عملکرد فنی بسیار مناسب به ویژه در نسخه ۸ سیلندر بهره می‌برد. اما در نقطه مقابل می‌توان از سطح کیفی کابین و تعلیق خشک آن نسبت به برخی رقبا همچون هیوندا وراکروز انتقاد کرد.

وضعیت فروش کیا موهاوی در در بازار ایران

کیا موهاوی از همان ابتدا به دلیل هیبت شاسی بلند و عملکرد فنی قابل قبول به ویژه در نسخه V8، خیلی زود مورد توجه مشتریان و علاقمندان به خودروهای درشت جثه قرار گرفت. همچنین خودروهای ژاپنی هم‌کلاس موهاوی همچون تویوتا پرادو قیمت بالاتری داشته و همین امر سبب استقبال مناسب مشتریانی شد که به دنبال یک شاسی بلند مقرون به صرفه‌تر از نمونه‌های ژاپنی بودند. بنابراین می‌توان وضعیت فروش کیا موهاوی به ویژه نسخه ۸ سیلندر آن در بازار ایران را مساعد و نسبتا پررونق توصیف کرد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: حسین باباپور