بررسی ۱۴ نسل از فورد F150 پیکاپ محبوب و قدرتمند!

۹ آبان ۱۳۹۹ بررسی ۱۴ نسل از فورد F150 پیکاپ محبوب و قدرتمند!

کمپانی موفق آمریکایی فورد (Ford) در طول زمان به دلیل نبوغ در طراحی و کیفیت محصولاتش، طرفداران زیادی پیدا کرده است. اما با اطمینان می‌توان گفت که هیچ کدام از محصولات این برند ۱۱۹ ساله، در محبوبیت به گرد پای سری F (Ford F-Series) نمی‌رسند. این سری محبوب که تولید آن از سال ۱۹۴۸ میلادی آغاز شد، مجموعی از پیکاپ وانت‌‌ها را تشکیل می‌دهد. این وانت‌ها، تا پیش از سال ۱۹۹۹ همگی سبک وزن بودند، اما از آن سال به بعد پیکاپ‌های سنگین وزن نیز به این لیست اضافه شد. از سال ۱۹۷۷، این محصولات به عنوان پرفروش‌ترین پیکاپ وانت‌های آمریکای شمالی شناخته می‌شوند. سری F به قدری پیشرفت کرد و موفق شد که دو سال پیش، مدل ۲۰۱۸، ۴۱ میلیارد دلار برای کمپانی فورد سود داشت. در طول زمان، این ماشین موفق، متحمل تغییرات شده است. حالا به محصولی تبدیل شده که برخی از مدل‌هایش، یک ماشین لوکس و با کیفیت محسوب می‌شوند. البته که مانند هر تغییر و تحولی، تبدیل شدن پیکاپ سری F هم به یک ماشین مدرن مشتری پسند، دردسرهای مخصوص به خود را داشت.

F-150 عمری طولانی دارد. حیات آن درست دو سال پس از جنگ جهانی دوم آغاز شد، البته که در آن زمان با این نام شناخته نمی‌شد. این را هم بدانید که آن پیک‌آپی که برای ما آشناست و می‌شناسیم، تا ۲۷ سال پس از شروع زندگی این محصولات وجود نداشت.

در این مطلب، تصمیم گرفته‌ایم تا با بررسی شجره نامه این محصول محبوب، ۱۴ نسل از آن را معرفی کنیم.

نسل اول: ۱۹۴۸-۱۹۵۲

نسل اول فورد

داستان از همین جا شروع می‌شود، با یک وانت ساده به نام F-1. ترتیب و سلسه مراتب این وانت‌ها، در آن زمان به پیچیدگی حالا نبود. یعنی با F-1 نیم تنی آغاز شده و به دنبال آن F-2 و F-3 وارد شدند. این مدل به اقتضای دنیا و زمان خودش، یک وانت به تمام عیار بود. در بخش کابین یک صندلی برای راننده، یک صندلی در بخش شاگرد و یک گیربکس دستی تعبیه شده بود. به انتخاب رانند، پیشرانه می‌توانست یک موتور V8 باشد؛ به همین سادگی.

نسل دوم: ۱۹۵۳-۱۹۵۶

نسل دوم فورد 1953-1956

عمر این نسل در بازار سه سال بود که F-1 به F-100 تبدیل شد. حالا این مدل همان وانت پیشین با تغییرات و به روزرسانی‌هایی اساسی بود چرا که در این مدل کاپوت بلندتر طراحی شده بود و پنل‌های بدنه یکپارچه‌تر شده بودند. طراحی نسل دوم با مدل قبلی، یک تفاوت بسیار مهم داشت. F-1 پیرو زبان طراحی بعد از جنگ جهانی و دهه ۳۰ میلادی بود. برای نخستین بار، گیربکس اتوماتیک به عنوان یک آپشن جدید ارائه شد.

نسل سوم: ۱۹۵۷-۱۹۶۰

نسل سوم فورد 1957-1960

درست یک سال پس از پایان عمر نسل دوم، نسل سوم وارد بازار شد. با یک نگاه ساده به تصویر آن، متوجه می‌شویم که طراحی پیکاپ‌های مدرن دنیای امروز ما، از همین مدل نشات گرفت، چرا که اکثر برآمدگی‌ها از بین رفته و خطوطی صاف جایگزین آن‌ها شدند. کابین هم نسبت به مدل‌های قبلی بزرگ‌تر شده بود. حالا کسانی که طرفدار ماجراجویی‌های آفرود بودند، می‌توانستند این مدل را برای اولین بار با قابلیت 4WD تهیه کنند.

نسل چهارم: ۱۹۶۱-۱۹۶۶

نسل چهارم فورد 1961-1966

فورد با طراحی این نسل، تصمیم جسورانه‌ای گرفت. عمر این طراحی طولانی نبود، اما سیستم تعلیق دوقلوی I-beam تا یک دهه در خط تولید این کمپانی حضور داشت. به طور کلی، با تکنولوژی‌های جدید آن روز و ایجادی در تغییرات سیستم، این پیک‌آپ برای استفاده روزانه مناسب شد.

نسل پنجم: ۱۹۶۷-۱۹۷۲

نسل پنجم فورد 1967-1972

حالا F-100 از لحاظ اندازه نسبت به مدل‌های دیگر بزرگ‌تر شده بود. این تغییرات اندازه، شامل حال فاصله بین چرخ‌ها و ابعاد کابین می‌شد. از لحاظ طراحی داخلی، امکاناتی تعبیه شد که بر روی راحتی و آسودگی مسافر همچون سیستم تهویه هوا تمرکز داشت. برای برخی از آپشن‌ها، موتور بزرگ‌تری در نظر گرفته شده بود. این تصمیم، تحت اثر ماشین‌های عضلانی دیترویت گرفته شد.

نسل ششم: ۱۹۷۳-۱۹۷۹

نسل ششم فورد 1973-1979

حالا نوبت ظهور F-150 بود. این مدل به عنوان یک پیک‌آپ مخصوص کار سنگین ارائه شد. همچنین این نسل، اولین مدلی بود که کابین آن بسیار تغییر کرده و خیلی راحت‌تر و مدرن‌تر شده بود. در آن زمان، از پیک‌آپ‌ها به عنوان ماشین کار یا خودروهای مخصوص خانواده‌ها استفاده می‌شد.

نسل هفتم: ۱۹۸۰-۱۹۸۶

نسل هفتم فورد 1980-1986

با اینکه در نسل ششم F-150 معرفی شد، اما این به معنای خداحافظی F-150 از بازار و کوچه‌ و خیابان‌ها نبود. در واقع این مدل در سال ۱۹۸۴ از رده خارج شد. در آن زمان، تمامی مدل‌ها سری F جای پای خود را به عنوان پیکاپ‌های پرفروش در آمریکای شمالی سفت کرده بودند. یک بدنه و شاسی کاملا جدید، این محصول را به یک ماشین راحت روزانه تبدیل کرد.

نسل هشتم: ۱۹۸۷-۱۹۹۱

نسل هشتم فورد 1987-1991

حالا طراحی مدل F-150 در گوشه‌ها گردتر و به اصطلاح اروپایی‌تر شده بود. قدرت موتوری که در زیر کاپوت خوابیده بود، از همیشه بیشتر شده بود. این پیشرانه ۵.۸  لیتری، ۲۱۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کرد.

نسل نهم: ۱۹۹۲-۱۹۹۷

نسل نهم فورد 1992-1997

F-150 طراحی گردتری نسبت به مدل قبلی داشت. در این نسل، آپشن‌های نسبتا لوکسی مثل روکش‌های صندلی چرمی اضافه شدند. موتور ۵.۸  لیتری V8 این محصل، ۲۴۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کرد.

نسل دهم ۱۹۹۷-۲۰۰۴

نسل دهم فورد F150: 1997-2004

این نسل به دلایل خیلی زیادی مهم و تاریخی است. به همین دلیل این مدل هم در گروه نسل نهم قرار می‌گیرد هم دهم. F-150 کاملا از نو طراحی شد، بزرگ‌تر شده بود و از موتور ۵.۰  لیتری V8 و سیستم تعلیق دوقلوی I-beam خداحافظی کرد. این ویژگی‌ها، به مدت ۳۰ سال همراه فورد بودند. طراحی این مدل، F-150 را از دیگر پیک‌آپ‌های مناسب کارهای سنگین متمایز می‌کرد.

نسل یازدهم: ۲۰۰۵-۲۰۰۸

نسل یازدهم فورد 2005-2008

در این نسل، این پیکاپ محبوب بزرگ‌تر و عضلانی‌تر شده بود. در واقع طراحی آن بیش از پیش به وانت‌های سنگین شبیه شده بود. با معرفی مدل کینگ رنچ (King Ranch) آپشن‌های لاکچری بیشتری هم اضافه شد. این مدل قادر بود وزن بیشتری را یدک بکشد.

نسل دوازدهم: ۲۰۰۹-۲۰۱۴

نسل دوازدهم فورد 2009-2014

تولد آفرودر STV Raptor به این نسل نسبت داده می‌شود. بنابراین این نسل هم نقش مهم و حیاتی دارد. طراحی آن تنها کمی نسبت به مدل پیشین تغییر کرده و سیستم تعلیق آن قوی‌تر شده بود. حالا می‌شد جاده‌ها و سطوح ناهموار را راحت‌تر طی کرد.

نسل سیزدهم: ۲۰۱۵-۲۰۲۰

نسل سیزدهم فورد 2015-2020

یکی از مهم‌ترین نکات مدل این دوره، تغییرات اساسی بود که اعمال شد. طراحان برای کاهش وزن، از آلومینیوم در بدنه استفاده کردند. همین تغییر، F-150 را به یک رقیب خطرناک برای رَم ۱۵۰۰ (Ram 1500) و شورولت سیلورادو (Chevrolet Silverado) تبدیل کرد. برخی بر این باورند که استفاده فورد از آلومینیوم در این مدل، باعث شد که کمپانی جنرال موتورز (General Motors) به فکر استفاده از فیبر کربنی در GMC  سیِرا (GMC Sierra) افتد.

نسل چهاردهم F150: از سال ۲۰۲۱

نسل چهاردهم فورد 2021

هنوز سرنوشت فورد F150 2021 کامل نشده است. اما یک نکته مهم دارد: این F-150، اولین مدل خواهد بود که موتور الکتریکی دارد.

فروش آنلاین خودرو

مترجم و نویسنده: پرستو مهدی قلیخان