مقاومت پورشه برای برقی سازی ۹۱۱

۱۵ اسفند ۱۴۰۰ مقاومت پورشه برای برقی سازی ۹۱۱

طراحی، تولید و عرضه پورشه تایکان موفقیت بزرگی برای خودروساز آلمانی بود و آمار فروش فوق‌العاده‌ای را در کشورهای مختلف ثبت کرد. تقاضای بسیار زیاد برای این ماشین باعث شده تا خیلی از متقاضیان همچنان در صف خرید خودرو برقی منتظر بمانند.

تعداد زیادی از مشتریان آمریکایی هنوز منتظر ورود تعداد بیشتری پورشه تایکان به بازار هستند. در نروژ هم فروش پورشه برقی اسپرت آمار بالایی را به ثبت رسانده و علی‌رغم قیمت ۸۳ هزار تا ۱۸۸ هزار دلاری، بیشتر از مجموع کل ماشین‌های بنزینی، فروش رفته است.

در حالی که موج برقی‌سازی با سرعت بسیاری زیادی جهان خودرو را تحت تاثیر قرار می‌دهد، پورشه هم از قافله عقب نمانده و ماکان برقی را در دست تولید دارد.

آینده پورشه ۹۱۱ برقی

پورشه ۹۱۱ مدل ۲۰۱۹

اما طرفداران مدل‌های بنزینی این خودروساز که دفتر مرکزی‌اش در زوفنهاوزن آلمان واقع است، نگران نباشند، به خاطر اینکه این برند حداقل تا دهه ۲۰۳۰ به طور کامل برقی نخواهد شد. این حرف را دکتر فرانک اشتفن والیسر، معاون خط تولید پورشه ۹۱۱ و پورشه ۷۱۸ در گفتگو با رسانه‌های خودرویی مطرح کرده است.

آن طور که والیسر می‌گوید: «هنوز تقاضای زیادی در بازار خودروهای بنزینی برای محصولات پورشه وجود دارد. ما استراتژی دقیقی برای خودروهای برقی داریم و درست و صحیح در حال حرکت در مسیر برقی‌سازی هستیم. همچنین به مشتریان و نیازهای آنها نیز توجه می‌کنیم.»

والیسر خاطرنشان می‌کند: «وقتی صحبت از برقی‌سازی خودروهای نمادینی مثل پورشه ۹۱۱ به میان می‌آید، کمپانی با سوالات و پرسش‌ها و چالش‌های زیادی روبه‌رو می‌شود. این خودرو به ساختار سبک‌وزن و ابعاد و اندازه‌های جمع و جور معروف است و هنوز نمی‌تواند در قالب یک خودرو برقی قرار بگیرد. وزن، فضا و هر چیزی که فکرش را بکنید، در مورد ۹۱۱ چالش‌برانگیز است. اگر بتوانیم راهکارهایی برای حل این چالش‌ها پیدا کنیم، آن وقت برقی‌سازی پورشه ۹۱۱ امکان‌پذیر خواهد بود. اما در حال حاضر کمپانی هیچ برنامه‌ای برای این کار ندارد.»

در حالی که طرح‌هایی برای مدل‌های برقی کیمن و باکستر پیشنهاد شده، اما پورشه هیچ وقت روی آینده‌ای که هنوز نیامده، ریسک نمی‌کند و به قولی همه تخم‌مرغ‌هایش را در یک سبک نمی‌گذارد.

خودروساز آلمانی علاقه زیادی به سوخت مصنوعی دارد. سوخت مصنوعی پورشه اخیرا روی دو دستگاه 718 GT4 RS آزمایش شده است.

پورشه 718 GT4 RS

پورشه هم مثل تویوتا راه‌های بیشتری را برای خودروهای پاک‌تر و سبزتر در نظر دارد. طبق اظهارات والیسر «صنعت خودرو باید به سمت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای حرکت کند و در عین حال پیشرانه‌ها و موتورهای مختلفی را در دسترس مشتریان قرار دهد. پورشه علاوه بر ماشین‌های برقی، روی وسایل نقلیه با موتورهای پیشرفته بنزینی نیز سرمایه‌گذاری می‌کند. ما پیشرانه‌های بنزینی را کنار نمی‌گذاریم، بلکه روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کنیم. همه گزینه‌ها روی میز است و در حال کار روی موتورهای بنزینی هستیم.»

پورشه یکی از معدود خودروسازانی است که هنوز برنامه‌ای برای برقی‌سازی کامل محصولاتش ندارد. بنتلی که مثل پورشه زیرمجموعه گروه خودروسازی فولکس واگن است، تا سال ۲۰۳۰ کاملا برقی خواهد شد و جنرال موتورز آمریکا هم اعلام کرده که از سال ۲۰۳۵ فقط ماشین‌های الکتریکی تولید می‌کند.

استراتژی پورشه برای یافتن راهکارهایی به جز خودروهای برقی قابل تحسین است و آلمانی‌ها سرمایه‌گذاری کلانی روی سوخت مصنوعی انجام داده‌اند.

والیسر می‌گوید: «برقی‌سازی یکی از راهکارها است، اما برای بخش‌های مختلف جهان می‌توان راه‌حل‌های گوناگونی پیدا کرد.»

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو