برلیانس کراس، هاچبکی که می‌خواهد شاسی بلند باشد!

۳ مرداد ۱۳۹۹ برلیانس کراس، هاچبکی که می‌خواهد شاسی بلند باشد!

برلیانس کراس (برلیانس C3 کراس) در واقع یک هاچبک با ظاهری شبیه به خودروهای کراس اوور است که از سال ۲۰۱۴ به عنوان نسخه کراس اوور برلیانس h320 روانه بازار شد.

شرکت سایپا که متوجه میزان علاقه و تمایل مشتریان نسبت به کراس اوور‌های جمع‌وجور نسبتا خوش قیمت شده بود، خیلی زود به سراغ شریک چینی‌اش یعنی کمپانی برلیانس رفت و تولید برلیانس C3 کراس را در سال ۱۳۹۶ و در خطوط تولید پارس خودرو کلید زد تا بتواند موفقیت محصولاتی همچون ساندرو استپ وی را تکرار کند.

در مقاله پیش رو قصد داریم تا برلیانس کراس را از زوایای مختلف همچون طراحی، امکانات، مشخصات فنی وضعیت فروش و … مورد بررسی قرار دهیم. بنابراین جهت کسب اطلاعات تکمیلی پیرامون این هاچبک کراس اوور چینی می‌توانید ادامه مطلب را مطالعه کنید.

طراحی ظاهری برلیانس کراس

با اینکه در اینجا با نامی متفاوت و تا حدی غلط انداز مواجه هستیم، اما باید عنوان کنیم که  که برلیانس  C3کراس از لحاظ ظاهری به جز برخی به روزرسانی‌های جزیی، تفاوت زیادی با برلیانس H320 ندارد؛ بنابراین نباید انتظار یک خودرو جدید با قابلیت‌های متفاوت از H320 را در ذهن داشته باشید. مهم‌ترین تفاوت‌های ظاهری برلیانس کراس نسبت به نسخه هاچبک در مواردی همچون تغییر گرافیک داخلی چراغ‌ها، استفاده از یک جلوپنجره جدید، رینگ‌های ۱۶ اینچی با طراحی تازه، فلاپ‌های مشکی بدنه، اضافه شدن باربند و رنگ سقف متمایز خلاصه می‌شود. در نتیجه همان‌طور که اشاره شد، نباید انتظار بالایی از طراحی ظاهری این محصول داشت.

با این حال باید اعتراف کرد که نمای ظاهری برلیانس C3 کراس در مقایسه با حریفانی همچون ساندرو استپ وی نسبتا مدرن‌تر و جذاب‌تر به نظر رسیده و زیبایی افسون‌تری را از خود به نمایش می‌گذارد. در نمای روبرو شاهد فرم مناسب چراغ‌ها، جلوپنجره و طراحی جذاب سپر و قاب‌های مه شکن در جوانب آن هستیم که موجب پدید آمدن نمایی مصمم و البته خوشایند برای برلیانس کراس شده است. در بخش جانبی نیز استفاده از فلاپ‌های مشکی رنگ در سرتاسر بدنه و همچنین روف رک در قسمت سقف به همراه طرح جدید رینگ‌ها آلومینیومی، جلوه‌های بصری چشم نوازتری را برای نمای بغل برلیانس کراس به دنبال داشته است. افزایش ارتفاع ۵ سانتی‌متری نیز در این نما تا حدودی قابل رویت خواهد بود.

در نمای عقب برلیانس کراس نیز با وجود استفاده از اسپویلر و دیفیوزر در دو انتهای بالا و پایین خودرو، تفاوت چندانی با برلیانس H320 قابل مشاهده نبوده و همان چهره نسبتا ساده اما خوشایند در اینجا نیز با تزئینات بیشتر وجود دارد. به طور کل طراحی ظاهری برلیانس C3 Cross  گرچه تفاوت زیادی با نمونه هاچبک 320 ندارد اما  جلوه‌های بصری نسبتا خوشایند و زیبایی را برای کاربران خود به نمایش گذاشته و از المان‌های مدرن‌تری نسبت به برخی رقبای دیگر به ویژه ساندرو استپ وی سود می‌برد.

طراحی ظاهری برلیانس کراس

 

طراحی داخلی برلیانس C3 کراس

درون کابین برلیانس کراس با تفاوت خاصی نسبت به مدل هاچبک H320 مواجه نخواهید شد. طراحی داشبورد، غربیلک فرمان، پنل کیلومترشمار و سایر ادوات از المان‌های خلاقانه‌ خاص و منحصربه فردی سود نبرده و تقریبا با همان شکل و شمایل قبل به دست مشتریان رسیده است. با این حال سبک طراحی داشبورد با نظمی دلنشین همراه بوده و از این جهت حس خوشایندی را به سرنشینان انتقال می‌دهد. همچنین طرح غربیلک فرمان و پنل کیلومترشمار نیز دارای بارقه‌های طراحی اسپرت بوده و نمایی نسبتا جذاب را مقابل چشمان راننده در قم زده است. پنل مالتی مدیا لمسی در کنسول میانی نیز بر جنبه‌های فناورانه این خودرو به حد مناسبی افزوده است.

متریال کابین در مقایسه با H320 تغییر خاصی نداشته و از پلاستیک‌های نه چندان باکیفیت اما قابل قبول در این رنج قیمت برای ساخت رودری‌ها و داشبورد استفاده شده است. فضای ردیف جلو برای حضور سرنشینان به اندازه کافی و جادار وسیع است اما در ردیف عقب به دلیل شیب سقف احتمال می‌رود سرنشینان بلندقد با محدودیت‌هایی از ناحیه سر مواجه شوند. در مجموع‌ باید عنوان داشت که فضای داخلی برلیانس کراس گرچه از لحاظ طراحی چندان مدرن، اسپرت و آینده نگرانه طراحی نشده اما از سادگی دلنشینی سود برده و می‌تواند رضایت مشتریان این رنج قیمت کراس اوورهای جمع‌وجور را تا حد امکان برآورده سازد.

 

طراحی داخلی برلیانس C3 کراس

آپشن‌ها و امکانات C3 کراس

برلیانس کراس از آپشن‌‌ها و امکانات رفاهی و ایمنی زیر بهره می‌برد:

کروز کنترل، سنسور پارک عقب، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، ترمز ضدقفل ABS، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، فرمان برقی دو حالته با روکش چرم و دکمه‌های کنترل از نوع حساس به سرعت، سیستم صوتی با شش اسپیکر، نمایشگر هفت اینچی، نویگیشن، دوربین عقب، USB، دو عدد کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ورود بدون کلید، سیستم تهویه دستی، صندلی راننده هشت حالته دستی با تنظیم گودی کمر، صندلی سرنشین جلو چهار حالته دستی، صندلی عقب تاشو دو تکه، روکش صندلی پارچه‌ای، ایزوفیکس صندلی، آینه جانبی با تنظیم برقی، سانروف، ریموت شیشه بالابر.

مشخصات فنی برلیانس کراس

برلیانس C3 با دو پیشرانه ۱.۵ لیتری و ۱.۶۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی راهی بازار ایران شده است. این پیشرانه‌ها در مدل‌های برلیانس H330 و ۳۲۰ نیز به خدمت گرفته شده‌اند. توان پیشرانه ۱.۵ لیتری برابر با ۱۰۳ اسب بخار و ۱۳۸ نیوتن متر است که توسط جعبه‌دنده‌های ۴ سرعته اتوماتیک به سوی چرخ‌های جلو روانه می‌شود. شتاب صفر تا صد این نسخه از برلیانس‌کراس برابر با ۱۳ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن به رقم ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. همچنین میانگین مصرف سوخت برلیانس سی 3 کراس ۱.۵ لیتری معادل ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.

از سوی دیگر پیشرانه ۱.۶۵ لیتری قوای بیشتری را در اختیار قرار می‌دهد؛ بیشینه قدرت و نهایت گشتاور حاصل از این پیشرانه برابر با ۱۱۴ اسب بخار قدرت و ۱۵۴ نیوتن متر گشتاور است که توسط گیربکس اتوماتیک چهار سرعته بهبود یافته به سوی چرخ‌های جلو روانه می‌شود. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این مدل برابر ۱۲.۵ ثانیه است. حداکثر سرعت آن نیز برابر با ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت بوده و مصرف سوخت آن حدود ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود. با توجه به آمار و ارقام ارائه شده نمی‌توان از برلیانس کراس چالاکی و شتابگیری مهیجی را انتظار داشت اما به هر حال عملکرد فنی برلیانس کراس جهت انجام مصارف متعارف و رفع نیازهای خانوادگی کاملا مقبول واقع خواهد شد.

 مزایا و معایب برلیانس سی3 کراس

از جمله مهمترین مزیت‌های برلیانس C3 کراس می‌توان به طراحی ظاهری خوشایند، بهبود عملکرد فنی پیشرانه در مدل ۱.۶۵ لیتری، موتور مجهز به زنجیر تایم به جای تسمه و عدم نیاز به تعویض آن در بازه‌های زمانی نسبتا کوتاه مدت، افزایش ارتفاع سیستم تعلیق، و سواری نسبتا راحت و نرم اشاره کرد. از طرف دیگر برخی انتقادات پیرامون عملکرد جعبه دنده، سطح کیفیت ساخت و امکانات رفاهی ایمنی متوجه برلیانس کراس شده است.

نمای عقب برلیانس کراس
وضعیت فروش برلیانس C3 کراس

با توجه به آنکه برلیانس c3 کراس از لحاظ فنی تفاوت چندانی با برلیانس H320 ندارد. بنابراین خیال مشتریان از بابت خدمات پس از فروش و وفور لوازم یدکی تا حد زیادی راحت بوده و بنابراین استقبال نسبتا مناسبی از برلیانس کراس در ایران به عمل آمده است. هر چند که نمی‌توان رونق فروش این محصول را در هم سطح با رقبایی همچون ساندرو استپ وی قلمداد کرد. در مجموع باید عنوان کنیم که وضعیت فروش برلیانس C3 کراس در بازار ایران نسبتا مطلوب بوده و از رونق مناسبی سود می‌برد.

 

نویسنده: حسین باباپور