برنامه جنرال موتورز تا ۲۰۳۵

۳۰ بهمن ۱۴۰۰ برنامه جنرال موتورز تا ۲۰۳۵

جنرال موتورز در بیانه‌ای اعلام کرده است که قصد دارد تا سال ۲۰۳۵ تمامی خودروهای تولیدی خود را با پیشرانه پاک راهی بازار کند. همچنین تا سال ۲۰۴۰ نیز میزان آلاینده‌های کربنی ناشی از فعالیت سایت‌های تولیدی این کمپانی به صفر خواهد رسید.

این اهداف به واسطه عرضه خودروهای سواری، کراس‌اوورها، پیکاپ‌ها و شاسی‌بلندهای فول‌سایز به همراه پیشرانه‌های برقی صورت خواهد پذیرفت. به‌علاه تکنولوژی‌های سبز نیز جنرال موتورز را در این راه کمک خواهند کرد. امید می‌رود این اقدام جنرال موتورز بتواند در طولانی مدت سبب کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای شود.

خودروهای برقی جنرال موتورز

پلتفرم جنرال موتورز

گفتنی است برنامه جنرال موتورز برای ۴ سال دیگر یعنی تا سال ۲۰۲۵ این است که در حدود ۳۰ درصد از خطوط تولید خود را به خودروهای برقی اختصاص خواهد داد. البته این کمپانی برنامه ویژه‌تری برای ایالات متحده دارد و قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۴۰ درصد از خطوط تولید خود را برقی کند.

اجرای چنین برنامه‌ای نیازمند بودجه سنگینی است و به همین جهت نیز در طی ۵ سال آینده بیش از ۲۷ میلیارد دلار صرف توسعه خودروهای برقی جنرال موتورز خواهد شد. این بودجه همچنین در راستای توسعه مدل‌های برقی موجود و توسعه تکنولوژی‌های مرتبط با خودروهای برقی و خودروهای خودران صرف خواهد شد.

اگر برنامه‌ جنرال موتورز تا سال ۲۰۴۰ اجرایی شود میزان انتشار گازهای آلاینده توسط محصولات و سایت‌های تولیدی این شرکت به صفر خواهد رسید و این یک گام بسیار مثبت برای کمپانی مذکور تلقی خواهد شد.

خودروهای درون‌سوز جنرال موتورز

البته نباید از این نکته نیز غافل شد که در کنار برنامه‌های فوق جنرال موتورز قصد ندارد که از حوزه خودروهای درون‌سوز نیز چشم‌پوشی کند. تا رسیدن به زمان اجرایی شدن اهداف مذکور این کمپانی بودجه‌های قابل‌قبولی را نیز صرف بهبود عملکرد خودروها و مدل‌های درون‌سوز خواهد کرد.

تیم تحقیق و توسعه این کمپانی قصد دارد در برنامه‌ای میان‌مدت به بهبود عملکرد خودروهای تولیدی خود در حوزه ایرودینامیک بپردازد. همچنین کاهش وزن و بهره‌گیری حداکثری از گیربکس‌های بهینه‌تر و موتورهای کم‌حجم‌تر نیز دیگر اهدافی است که تیم تحقیق و توسعه این کمپانی دنبال خواهد کرد.

کاهش آلایندگی کربنی

جنرال موتورز

جنرال موتورز اعلام کرده که برای کاهش آلایندگی حاصل از فعالیت سایت‌های تولیدی خود قصد دارد از منابع تجدیدپذیر استفاده کند. این هدف برای ایالات متحده تا سال ۲۰۳۰ و برای سایر کشورهایی که کمپانی مذکور در آن سایت تولیدی دارد تا سال ۲۰۳۵ پیاده‌سازی خواهد شد.

اجریی شدن چنین اهدافی به طور قطع کمک فراوانی به جنرال موتورز خواهد کرد که آلودگی‌های کربنی خود را به حداقل‌ترین میزان ممکن برساند.

یکی دیگر از برنامه‌های این کمپانی که امید می‌رود تا سال ۲۰۲۵ پیاده‌سازی شود راه‌اندازی بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ ایستگاه شارژ‌ سریع مخصوص خودروهای برقی است. اگر این تعداد ایستگاه مخصوص شارژ خودروهای برقی راه‌اندازی شود حجم شبکه این شرکت سه برابر خواهد شد و به‌علاوه این ایستگاه‌ها نیز به کمک انرژی‌های تجدیدپذیر اداره خواهند شد.

چنین اقداماتی به جنرال موتورز کمک خواهد کرد که هرچه سریع‌تر و بهتر زنجیره تامین و گسترش محصولات خود را از آلودگی‌های کربنی پاک‌سازی کند.

مدیرعامل جنرال موتورز پیش از این اعلام کرده بود که به شدت به اهداف سازمان‌های نظارتی محیط زیستی و توافق‌نامه پاریس معتقد است و به همین جهت نیز در راستای ایجاد جهانی امن‌تر، سبزتر و بهتر تلاش خواهد کرد.

بدون شک اتخاذ چنین اهدافی توسط یکی از کمپانی‌های مطرح در صنعت خودروسازی می‌تواند بر روی اقدامات دیگر کمپانی‌ها نیز تاثیر مثبت بگذارد و در نهایت این موضوع سبب بهبود وضعیت در مقیاس قابل‌توجه خواهد شد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: زهرا ملکی