بررسی مشخصات فنی بنتلی بنتایگا Speed Feroza Edition

۵ تیر ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی بنتلی بنتایگا Speed Feroza Edition

منصوری یکی از بزرگ‌ترین تیونرهای دنیای خودرو است که به سمت تقویت و تیونینگ خودروهای ارزان‌قیمت نمی‌رود و خودروهایی را انتخاب می‌کند که هر تیونری جرات دست‌کاری آنها را ندارند. از این رو می‌توان گفت که تیونینگ منصوری از خاص‌ترین تیونرهای خودروهای لوکس در دنیاست. این شرکت به تازگی، نسخه‌ای جدید از بنتلی بنتایگا را به نام Speed Feroza Edition معرفی کرده که رنگ خاص فیروزه‌ای، این خودرو را از بقیه بنتایگاها متمایز کرده است.

از زمان معرفی بنتایگا در سال ۲۰۱۵ تا به امروز، شرکت منصوری چندین بار آن را مورد تقویت و بهینه‌سازی قرار داده است. این تغییرات هم در بخش فنی و حرکتی بوده و هم بدنه را شامل می‌شود. نسخه اخیر منصوری برای این کراس‌اوور پرقدرت دو رگه انگلیسی آلمانی، رساندن قدرت آن به ۹۰۰ اسب‌­بخار و ۱۲۵۰ نیوتن.‌متر گشتاور است تا بتواند شتابی برابر با ۳.۵ ثانیه برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر را تجربه کند و حداکثر سرعت آن نیز به بیش از ۳۲۳ کیلومتر در ساعت برسد. این مدل که منصوری Speed Feroza Edition نام دارد، از نظر کیت بدنه پهن، تفاوتی با مدل‌های قبلی منصوری ندارد اما با تغییراتی در پیشرانه و توربوشارژرها، قدرت این هیولا به اعداد شگفت‌انگیزی رسیده است که آن را در رده قوی‌ترین خودروهای شاسی‌بلند تقویت شده دنیا قرار می‌دهد. ضمن اینکه فضای داخل کابین این خودرو نیز با رنگ خاص فیروزه‌ای، با دیگر نسخه‌های ویراش شده توسط منصوری متفاوت است.

مزایا و معایب

+ قدرت بالای پیشرانه
+ امکانات زیاد رفاهی و ایمنی
+ ظاهر جذاب‌تر از مدل استاندارد
+ ایمنی بالا

– تیراژ محدود تولید

مشخصات فنی

منصوری در گذشته نیز اقدام به تقویت پیشرانه V8 این خودرو کرده بود که با رساندن قدرت آن به ۷۵۰ اسب بخار، این خودرو از نسخه‌های 12 سیلندر سریع‌تر شده بود. بنتلی بنتایگا با چندین پیشرانه عرضه می‌شود که خاص‌ترین آنها، موتور w12 بنزینی به حجم شش لیتر است. این پیشرانه در حالت استاندارد دارای ۶۲۶ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن.متر گشتاور است که با این خروجی، شتابی برابر با ۴ ثانیه دارد و بیشترین سرعت آن نیز ۳۰۱ کیلومتر بر ساعت است. منصوری با تغییراتی در ECU این خودرو و برنامه ریزی دوباره آن، تغییر در توربوشارژرها و بهینه‌سازی مسیر اگزوزها، قدرت پیشرانه w12 نسخه Speed Feroza Edition را به ۹۰۰ اسب بخار قدرت و گشتاور این پیشرانه را به بیش از ۱۲۵۰ نیوتن.متر، ارتقا داده است.

نوع موتور

W12 بنزینی

حجم موتور بنزینی

۶ لیتر
سیلندر / سوپاپ

۱۲ / ۴۸

تنفس موتور

دو توربوشارژر به همراه اینترکولر با تزریق مستقیم سوخت
حداکثر قدرت مجموع

۹۰۰ اسب بخار

حداکثر گشتاور

۱۲۵۰ نیوتن.متر
نسبت تراکم

۱۰.۵ به یک

بیشترین سرعت

۳۲۳ کیلومتر در ساعت
شتاب صفر تا صد

۳.۵ ثانیه

گیربکس

هشت سرعته اتوماتیک
محور محرک

دائم چهارچرخ

استاندارد آلایندگی

یورو ۶
سیستم فرمان

برقی

نوع بدنه

کراس اوور ۵ نفره سایز بزرگ
نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۵۱۴۱ ( ۵۳۲۲ اتاق کشیده) میلیمتر

عرض

۱۹۹۸ میلیمتر
ارتفاع

۱۷۴۲ میلیمتر

فاصله بین محور جلو و عقب

۲۹۹۲ (۳۱۷۵ اتاق کشیده) میلیمتر
وزن خالص

۲۴۴۰ کیلوگرم

حجم مخزن سوخت

۸۵ لیتر
فضای صندوق بار

۴۳۰ قابل افزایش تا ۱۷۷۲ لیتر

تعداد سرنشین

۵ نفر
قطر رینگ

۲۳ و ۲۴ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد
کروز کنترل هوشمند

دارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد
کنترل سرعت در سرازیری

دارد

کنترل کشش

دارد
کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

ندارد
کمک کننده پارک برای جلو و عقب

دارد

سنسور جلو

دارد
سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

دارد
رادار تغییر لاین

دارد

رادار نگهدارنده در بین خطوط

دارد
سیستم خودکار تعویض خطوط

دارد

رادار تصادف جلو

دارد
رادار تصادف عقب

دارد

سنسور شکست شیشه

ندارد
ترمز ضدقفل

دارد

تقسیم الکترونیکی نیروی ترمز

دارد
ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد
ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد
چراغ روز

دارد

چراغ بدرقه

دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

دارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد
سازگاری با آیفون

دارد

سازگاری با اندروید

دارد
نمایشگر هدآپ

دارد

دوربین عقب

دارد
دوربین جانبی

دارد

دوربین ۳۶۰ درجه

دارد
کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد
استارت بدون کلید

دارد

استارت از راه دور

دارد
تهویه اتوماتیک

دارد

تهویه سرنشینان عقب

دارد
صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

دارد
صندلی ردیف دوم برقی

دارد

گرم‌ کن صندلی جلو

دارد
گرم‌ کن صندلی عقب

دارد

سردکن صندلی جلو

دارد
ماساژور صندلی راننده

دارد

آینه بغل برقی

دارد
گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

دارد
سانروف

ندارد

طراحی ظاهری

نمای جلویی بنتلی بنتایگا Speed Feroza Edition

از نظر ظاهری، بنتلی بنتایگا منصوری Speed Feroza Edition چندان جدید نیست چرا که کیت بدنه آن که از مدل‌های پهن شرکت منصوری است را می‌توان در نسخه قبلی بنتایگا که توسط این شرکت در سال گذشته رونمایی شده بود، مشاهده کرد. اما رنگ خاص فیروزه ای این خودرو، نقطه تمایز آن با نسخه‌های قبلی است. رنگی که به داخل کابین نیز سرایت کرده و زیبایی آن را دوچندان می‌کند. این کیت نسبت به نمونه اصلی، شامل سپرهای متفاوت در عقب و جلو به همراه جلو پنجره متفاوتی است. در زیر رکاب، سپر عقب و جلو، دیفیوزر نصب شده است تا خاصیت آیرودینامیک آن را بهبود بخشیده و پایداری خودرو را در سرعت‌های بالا، تضمین کند. روی درب موتور، خروجی‌های چهارگانه‌ای دیده می‌شود که به همراه رنگ مشکی این قسمت، چهره‌ای اسپرت و خشن به این خودرو می‌دهند. استفاده از رنگ مشکی در ترکیب با رنگ فیروزه‌ای، نمایی زیبا و خاص به این خودرو داده و آن را خشن و قلدر نمایش می‌دهد. رینگ‌های چرخ نیز از ساخته‌های معروف منصوری بوده که از نظر طراحی و رنگ آمیزی، در هماهنگی کامل با کیت بدنه، هستند. شایان ذکر است که بسیاری از قسمت‌های این کیت بدنه از فیبرکربن ساخته شده است تا در عین وزن کم آنها، استحکام بالایی داشته باشند.

طراحی داخلی

نمای داخلی بنتلی بنتایگا Speed Feroza Edition

فضای داخلی کابین منصوری Speed Feroza Edition نیز از نظر چیدمان، تفاوتی با نسخه اصلی ندارد. اما استفاده از پوشش با رنگ فیروزه‌ای به شکلی گسترده در تمام فضای کابین، این بخش از خودرو را به طور کامل از نسخه استاندارد آن، متمایز کرده است. داخل اتاق نیز، ترکیبی از رنگ فیروزه‌ای با بخش‌هایی به رنگ مشکی است که مشابه با بدنه رنگ آمیزی شده است. ضمن اینکه در قسمت‌هایی از داشبرد و کنسول میانی نیز از قطعات فیبرکربنی استفاده شده است تا همخوانی فضای داخل و خارج کابین، به حد بالای خود برسد.

ورژن قدرتمندی از بنتایگا

نمای پشتی بنتلی بنتایگا Speed Feroza Edition

محصولات منصوری برای قشر بسیار خاص بازار آماده می‌شود. از این‌ رو در بسیاری از مواقع خصوصا برای نسخه‌های تولید محدود و یا ساخته‌های بسیار خاص، نه تنها خریداران معرفی نمی‌شوند، بلکه حتی مقصد و کشور خریدار نیز مخفی باقی می‌ماند. نسخه Speed Feroza Edition بنتلی بنتایگا نیز از جمله خودروهای خاص این شرکت محسوب می‌شود که قیمت نهایی آن ذکر نشده است اما بدون شک، برای خرید خودرو باید مبلغی بسیار بیشتری نسبت به ۲۱۹ هزار و ۸۰۰ دلار نمونه استاندارد w12 باید پرداخت کرد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: علیرضا داودی