بهترین پیشرانه های سال ۲۰۲۳

۱۸ دی ۱۴۰۲ بهترین پیشرانه های سال ۲۰۲۳

انتخاب برترین‌ها در حوزه‌های مختلف صنعت خودرو، ارزیابی بسیار دقیق و ارزشمندی است که سالانه از سوی برخی نشریه‌ها و موسسه‌های تخصصی اجرا می‌شود. با پایان سال میلادی ۲۰۲۳، موسسه مشهور واردز آتو (WardsAuto) پس از ارزیابی‌های متعدد لیست ۱۰ پیشرانه برتر سال را منتشر کرده است.

خروجی لیست بهترین پیشرانه های سال ۲۰۲۳ حضور چهار موتور خودرو احتراق داخلی (ICE)، سه پیشرانه الکتریکی (EV)، یک پیشرانه هیبرید (HEV) و دو موتور پلاگین هیبرید (PHEV) را شامل می‌شود. با قرارگیری در مرز زمانی و تاریخی تغییرات عمده و بسیار سریع جهان خودروسازی و تلاش برای عبور از سیستم‌های انتقال نیرو احتراق داخلی (ICE) به الکتریکی (EV)، لیست بالا و برندگان آن نشان می‌دهد که پیشرانه‌های احتراق داخلی سنتی، همچنان برترین و پیشروترین روش برای به حرکت درآوردن ناوگان بزرگ خوروهای سواری است.

شورولت کوروت C8 Z06

پیشرانه: GM LT2 5.5L V8

رونمایی نسل هشتم شورولت کوروت (C8) با اولین‌های بسیار زیادی برای این خودرو باسابقه همراه بود. تغییر پلتفرم از ساختار پیشرانه جلو و وسط/متحرک عقب (FMR) به ساختار پیشرانه عقب و وسط/متحرک عقب (RMR) آن هم در مقیاس تولید انبوه برای اولین بار در تاریخ ۷۰ ساله کوروت محقق شد. پیشرانه استاندارد نمونه سنتی ۱۶ سوپاپ ۶.۲ لیتری OHV V8 با کد شناسایی LT2 همچنان حرف‌های بسیار برای گفتن دارد، اما پیشرانه برنده امسال، مدل ۵.۵ لیتری میلنگ تخت (Flat Plane Crankshaft) ۳۲ سوپاپ از نوع DOHC V8 با کد شناسایی LT2، خودروسازان مطرح ایتالیا و اروپا را از خواب خوش برترین و پیشرو بودن بیدار کرد.

این موتور توانمند با توان ۶۷۰ اسب بخار و گشتاور ۶۲۵ نیوتن.متر، هنگام رونمایی در ابتدای ۲۰۲۳ لقب قدرتمندترین پیشرانه تنفس طبیعی (NA) تولید انبوه جهان را به خود اختصاص داد. ترکیب خروجی خیره‌کننده یکی از بهترین پیشرانه های سال ۲۰۲۳ در کنار دوام و مهندسی بی‌نظیر آمریکایی، آن هم روی پلتفرم خودرو بسیار سبک و سوپراسپرت پرچم‌داری چون کوروت نسل هشتم، باعث شد مدل C8 به یکی از ارزان‌قیمت‌ترین و قدرتمندترین سوپراسپرت‌های حال حاضر بازار خودرو بدل شود.

فورد ماستنگ دارک هورس

پیشرانه: Ford 5.0L Coyote V8

در نیمه اول سال ۲۰۲۳، شرکت فورد از نسل هفتم اسطوره کلاس ماسل خود یعنی ماستنگ رونمایی کرد. نسل هفتم موستانگ با تغییر بارز در زبان طراحی، پس از گذر دو نسل بار دیگر به استانداردهای تاریخی خود بازگشت. انتخاب استاندارد در آغاز رونمایی پیشرانه ۵ لیتری V8 کایوتی و ۲.۳ لیتری ۴ سیلندر اکوبوست بود. اما یک نمونه ارتقایافته از پیشرانه کایوتی با کمی تغییرات مهندسی برای نسخه دارک هورس (Dark Horse/اسب سیاه) معرفی شد که قادر به تولید ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۶۷ نیوتن.متر گشتاور است. افزایش ۱۴ اسب بخاری قدرت در مقایسه با کایوتی استاندارد شاید چشمگیر نباشد، اما حالا این موتور به‌ازای هر لیتر حجم، ۱۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و نسبت نیرو به حجم موتور برابر با ۱:۱ (یک به یک) دارد که از دید مهندسی برای یک پیشرانه تنفس طبیعی بسیار مهم است.

نسخه دارک هورس ماستنگ در دو تریم مسابقه‌ای با کدهای شناسایی S و R نیز به تولید می‌رسد که هر دو نسخه با کاهش شدید در وزن نهایی خودرو و به همراه داشتن رول‌کیج (قفس ایمنی) استاندارد FIA، تنها ویژه مسابقات طراحی شده‌اند.

بی ام و M2

پیشرانه: BMW S58-TT

شرکت خودروساز باواریایی بی ام و همواره در زمینه تولید پیشرانه‌های ۶ سیلندر خطی شهرت داشت. همین شهرت نیز باعث شد تا پیشرانه ۳ لیتری توئین توربو S58 با کد شناسایی دقیق S58B30T0 با توان تولید ۴۵۳ اسب بخار و ۵۵۰ نیوتن.متر گشتاور در مدل ارتقایافته بی ام و M2 بار دیگر به لیست ۱۰ پیشرانه برتر سال راه یابد.

پیشرانه S58 نسخه ارتقایافته پیشرانه B58 است که در بی ام و Z4 (G29) و تویوتا GR سوپرا نیز به کار گرفته شد. اگرچه S58 به شکل قابل توجهی از B58 قدرتمندتر است اما مشکل M2 اختلاف وزن خیره‌کننده آن با Z4 و GR سوپرا است. با این حال عملکرد مهندسی آلمانی در مدل M2 با اصلاحات بسیار از سوی مهندسان M Power بی ام و، منجر به حضور دوباره این موتور در گروه بهترین‌ پیشرانه های سال پس از سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ شد.

یکی از مهم‌ترین مزایای پیشرانه‌های ۶ سیلندر خطی (I6) در مقایسه با پیشرانه‌های V6، داشتن تعداد یاتاقان‌های ثابت بیشتر (۷ یاتاقان ثابت در I6 در مقایسه با ۴ یاتاقان ثابت در V6) است که شرایط تحمل فشار و دوام بیشتر را در ضریب تراکم یا فشار بوست بیشتر فراهم می‌آورد.

مرسدس بنز AMG C43

پیشرانه: MB-AMG M139

از زمان ادغام و همکاری مستقیم دو شرکت آلمانی مرسدس بنز و AMG، این گروه یک سری از برترین خودروهای اسپرت-روزمره جهان را تولید می‌کنند. زمانی که مهندسان AMG موتور M139 را ارتقا دادند، حاصل کار خلق قدرتمندترین پیشرانه ۴ سیلندر پرخوران جهان بود.

حالا مرسدس-AMG بار دیگر با سری جدیدی از خانواده پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر M139 به صنعت خودرو بازگشته است تا همچنان در صدر برترین‌های ۴ سیلندر باقی بمانند. این پیشرانه جدید قابلیت تولید ۴۰۲ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن.متر گشتاور را دارد، اما این همه داستان نیست. این موتور برای حذف پدیده تاخیر توربو (Turbo Lag) و بهبود واکنش پیشرانه به پدال گاز، از تکنولوژی توربوشارژر برقی به‌کاررفته در خودروهای مسابقات فرمول ۱ (F1) مرسدس بنز بهره می‌گیرد که برای اولین بار در یک خودرو روزمره تولید انبوه به کار گرفته شده است. این موتور ۴۸ ولت برای چرخش توربین سیستم توربو از یک باتری کوچک کمک می‌گیرد تا به هنگام پایین بودن دور موتور، در به چرخش درآوردن توربو به آن کمک کند.

موتور مرسدس AMG C43 نه‌تنها از دیدگاه خروجی توان و گشتاور در زمره پیشرانه‌های V8 قرار دارد بلکه از دیدگاه مصرف سوخت با پیشرانه یک خودرو کوچک شهری برابری می‌کند تا ضمن ارائه سواری اسپرت و لذت‌بخش، راننده را از موهبت مصرف نسبتا کم سوخت نیز بهره‌مند کند.

داج هورنت R/T

پیشرانه: Stellantis 1.3L GSE-T PHEV

داج هورنت (Hornet/به معنای زنبور) اولین کراس اوور سایز کوچک داج پس از پایان تولید داج نیترو در سال ۲۰۱۱ است. هورنت بر پلتفرم مشترک با آلفارومئو توناله به تولید می‌رسد، چرا که هر دو خودرو از زیرمجموعه گروه بزرگ خودروسازی استلانتیس (فیات-کرایسلر/FCA سابق) به حساب می‌آیند.

از این رو در نسخه هیبرید پلاگین هورنت و توناله نیز از یک سیستم انتقال نیروی مشترک بهره گرفته شده است که شامل موتور ۱.۳ لیتری ۴ سیلندر توربو به همراه استارت/ژنراتور و یک موتور الکتریکی است که به کمک پک باتری ۱۵.۵ کیلووات.ساعت در مجموع قدرت ۲۸۸ اسب بخار و گشتاور خیره‌کننده ۵۲۰ نیوتن.متر را تولید می‌کند. با وجود وزن نهایی ۱.۵ تنی هورنت، شتاب اولیه قابل توجه و سبک رانندگی اسپرت آن، مصرف سوخت این کراس‌اوور سایز کوچک تنها حدود ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. لازم به ذکر است که در صورت استفاده از کلید افزاینده قدرت (Power Shot) از روی فرمان، پیشرانه به مدت ۱۵ ثانیه معادل ۳۰ اسب بخار قدرت بیشتری تولید می‌کند.

دوج هورنت در حالت تمام الکتریکی دارای برد مفید ۵۱ کیلومتر است و تنها ویژه بازار آمریکای شمالی تولید می‌شود.

تویوتا پریوس پرایم

پیشرانه: Toyota 2.0L M20A PHEV

تویوتا پریوس اولین خودرو پلاگین هیبرید و هیبرید تولید انبوه جهان است که از سال ۲۰۲۲ تولید پنجمین نسل خود را تجربه می‌کند. نسخه پلاگین هیبرید خودرو با نام پرایم شناخته می‌شود و اگرچه به هیچ عنوان اسپرت نیست اما با کمک گرفتن از یک پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی در چرخه اتکینسون و یک موتور الکتریکی در مجموع قدرت ۲۲۰ اسب بخار و گشتاور ۱۸۸ نیوتن.متر، رانندگی قابل قبولی از خود ارائه می‌دهد.

پریوس پرایم به عنوان یک خودرو پلاگین هیبرید با قابلیت شارژ با برق شهری و شارژر مخصوص می‌تواند تا مسافت ۷۲ کیلومتر را تنها به صورت تمام برقی (EV) طی کند. با داشتن ضریب درگ (Cd./میزان مقاومت در برابر باد) برابر با ۰.۲۷، این خودرو مصرف سوخت متوسط کمتر از ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد تا بار دیگر ثابت کند که با تکیه بر تکنولوژی سیستم انتقال نیروی هیبرید پلاگین در کلاس خود پاک‌ترین و کم مصرف‌ترین است.

هوندا آکورد هیبرید

پیشرانه: Honda 2.0L LFC5 HEV

تنها برنده از کلاس خودرو هیبرید (HEV) در فهرست برترین پیشرانه‌های سال ۲۰۲۳ هوندا آکورد است که با پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر جدید LFC5 در چرخه اتکینسون با دو موتور الکتریکی همراه شد. با توجه به هیبرید بودن، این خودرو قابلیت شارژ با شارژر خانگی یا شارژر مخصوص را ندارد و موتور بنزینی به کمک موتور/ژنراتور/استارتر وظیفه شارژ کردن پک باتری نسبتا کوچک ۱.۳ کیلووات.ساعتی را بر عهده دارد.

این ترکیب در مجموع قدرت ۲۰۴ اسب بخار و گشتاور ۳۳۵ نیوتن.متر را به همراه دارد که چندان خیره‌کننده نیست. اما در عوض به دلیل استفاده از گشتاور آنی موتورهای الکتریکی، شتاب اولیه خودرو قابل قبول است و مهم‌تر از آن مصرف سوخت متوسط این آکورد هیبرید تنها در حدود ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. همچنین این سیستم انتقال نیرو به نسبت نسل پیشین خود با کاهش ۲۲ درصدی نیتروژن و کاهش ۲۴ درصدی هیدروکربن تولیدی مواجه شده است که خبر از پا‌ک‌تر شدن طراحی و مهندسی بهتر می‌دهد.

لوسید ایر

پیشرانه: الکتریکی

لوسید موتورز آمریکا از زمان معرفی در بازار جهان، به یکی از غول‌های بی‌رقیب و دشمن سرسخت تسلا موتورز بدل شد. اگرچه برند ریوین (Rivian) نیز به میدان رقابت با لوسید و تسلا اضافه شده بود، اما از این میان این لوسید ایر (Air) است که از دیدگاه کیفیت، توان و بهینگی رقبای خود را در کلاس خودروهای باتری‌دار تمام الکتریکی (BEV) شکست می‌دهد.

مدل اِر در سه تیپ تک موتور، دو موتور و سه موتور به تولید می‌رسد که قادر به تولید قدرت ۴۳۰ تا ۱۲۳۴ اسب بخار و گشتاور خیره‌کننده ۵۵۰ تا ۱۳۹۰ نیوتون.متر است. با وجود داشتن وزن قابل توجه نزدیک به ۲.۴ تن، آنچه موجب پیروزی لوسید ایر بر رقبای هم‌رده شد، بهینگی عملکرد مجموعه پک باتری ۸۸ تا ۱۱۸ کیلووات.ساعت آن در تناسب با موتورهای بسیار قدرتمند است که نه‌تنها موجب می‌شود این وزن خیره‌کننده به چشم نیاید، بلکه از دیدگاه برد مفید با قابلیت پیمایش تا ۸۳۰ کیلومتر نیز در صدر جدول قرار می‌گیرد.

اگرچه موسسه واردز موتورز از ارزیابی سال ۲۰۲۱ به بعد فاکتور قیمت را از این رقابت حذف کرد، اما قیمت آغازین ۸۰ هزار دلاری بسیار معقول برای نسخه پایه لوسید ار نیز در برتری این خودرو بی‌نظیر بی‌تاثیر نیست.

هیوندای آیونیک ۶

هیوندای آیونیک ۶

سری محصولات آیونیک (آیانیک/Ioniq) هیوندای دربرگیرنده طیف خودروهای برقی این برند کره‌ای است. امسال اما هیوندای آیونیک ۶ با سیستم انتقال نیروی تمام الکتریکی برنده سال گذشته، یعنی سیستم انتقال نیرو آیونیک ۵ روانه بازار شده است و از این رو جای تعجب ندارد که به لیست امسال راه یابد.

آیونیک ۶ از دو موتور الکتریکی در جلو و عقب به مجموع قدرت ۳۲۰ اسب بخار و گشتاور ۶۰۵ نیوتن.متر بهره می‌گیرد. پک باتری تامین‌کننده نیروی این موتورها نمونه ۵۳ یا ۷۷.۴ کیلووات.ساعت است که نسخه قوی‌تر با عنوان برد زیاد (Long Range) شناخته می‌شود. آیونیک ۶ با این باتری می‌تواند مسافت قابل قبول ۴۳۵ کیلومتر را بپیماید. در صورت جایگزینی ریم‌های ۲۰ اینچی با نمونه ۱۸ اینچی، این برد مفید تا ۵۰۹ کیلومتر قابل افزایش است.

باتری این خودرو با سیستم شارژر سریع ۸۰۰ ولتی ۳۵۰ کیلووات سطح ۳ آیونیک ۵ کاملا مشترک است که تنها در مدت زمان ۵ دقیقه برد ۱۰۵ کیلومتری برای این خودرو به ارمغان می‌آورد. اما در صورت استفاده از شارژر ۲۵۰ کیلووات، شارژ باتری تنها در ۱۸ دقیقه از ۱۰ به ۸۰ درصد می‌رسد. با این حال شارژر ۲۴۰ ولت سطح ۲ داخلی خودرو، می‌تواند در حدود کمی بیش از ۷ ساعت باتری را به شارژ کامل برساند.

همانند لوسید ایر نسخه پایه، قیمت منطقی ۵۷ هزار دلاری آیونیک ۶ نیز یکی از فاکتورهای برتری این خودرو و از دلایل حضور آن در لیست بهترین موتورهای سال ۲۰۲۳ است.

نیسان آریا

نیسان آریا

زمانی که نیسان مدل الکتریکی لیف (Leaf) را در سال ۲۰۱۱ به جهان معرفی کرد، همان سال عنوان یکی از برترین پیشرانه های سال را نیز به خود اختصاص داد. حالا کراس‌اوور تمام الکتریکی نیسان آریا (Ariya) که از سال ۲۰۲۲ روانه بازار جهان شده است، در لیست بهترین سیستم انتقال نیرو قرار گرفته است تا پیروزی مدل لیف را تکرار کند.

نیسان آریا در نسخه سفارشی از دو موتور الکتریکی به مجموع قدرت ۳۸۹ اسب بخار و گشتاور ۶۰۰ نیوتن.متر بهره می‌گیرد که حتی از نسخه نیسمو سری Z با پیشرانه ۳ لیتری V6 توربو نیز قدرتمندتر است. از این رو با وجود داشتن وزن نزدیک به ۲ تن، همچنان شتاب‌گیری اولیه و ثانویه خودرو خیره‌کننده است. برد مفید نسخه چهارچرخ متحرک (۲ موتور) نیسان آریا برابر با ۴۳۰ کیلومتر عنوان شده است که به خوبی ۴۹۰ کیلومتر نسخه تک موتور نیست. در عوض نسخه دو موتوره هیجان سواری و لذت رانندگی بسیار بیشتری را به مالک هدیه می‌دهد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی