بررسی مشخصات فنی بورگوارد BX5

۱۴ خرداد ۱۳۹۹ بررسی مشخصات فنی بورگوارد BX5

بورگوارد bx5 یکی از معدود خودروهای کراس اوور چینی موجود در کشورمان است که از پرستیژی اروپایی و البته اصالتی آلمانی بهره می‌برد. این کراس اوور جذاب و جمع و جور چینی-آلمانی از سال ۲۰۱۶ وارد سبد محصولات کمپانی نسبتا تازه تاسیس و در عین حال کهنسال بورگوارد شد! چرا که برند بورگوارد اصالتا به یک شرکت خودروسازی قدیمی آلمانی با همین نام تعلق دارد که در سال ۱۸۹۰ میلادی تاسیس شد و تا سال ۱۹۶۰ به تولید انواع و اقسام خودروها پرداخت.

این خودروساز طی سال‌های فعالیت خود یکی از مشهورترین و معتبرترین خودروسازان کشور آلمان به حساب می‌آمد اما مشکلات مالی پیش آمده پس از جنگ جهانی دوم و همچنین وجود رقبای متعدد با محصولات ارزان‌قیمت‌تر، سبب شد تا کمپانی بورگوارد طی سال‌های ابتدایی دهه ۱۹۶۰ میلادی اعلام ورشکستگی کند. چند دهه پس از تعطیل شدن کارخانه بورگوارد، آقای کریستین بورگوارد (نوه بنیانگذار بورگوارد) تصمیم به احیای میراث خانوادگی خود گرفت و سرمایه لازم برای این کار را از شرکت چینی بایک موتورز دریافت کرد.

بدین ترتیب در سال ۲۰۰۸ دفتر مرکزی بورگوارد در اشتوتگارت افتتاح شد. با این حال تولید تمامی مدل‌های بورگوارد در کشور چین و توسط زیرشاخه‌های شرکت بایک موتورز انجام می‌گیرد. بورگوارد bx5 از اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی در پکن روی خط تولید قرار گرفت و مدتی بعد توسط شرکت کیان موتور وارنا راهی بازار کشورمان شد. نخستین سری از نمونه‌های بورگوارد bx5 در بهار ۹۷ به دست مشتریان رسید. در ادامه قصد داریم این شاسی بلند شهری را از لحاظ ویژگی‌های ظاهری، طراحی داخلی، مشخصات فنی و وضعیت فروش آن در بازار ایران مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

 

 طراحی ظاهری بورگوارد bx5

طراحی بدنه بورگوارد bx5 شباهت چندانی به سایر تولیدات چینی موجود در بازار ایران یا حتی کشورهای دیگر ندارد و به راحتی می‌توان اصالتی آلمانی و پختگی اروپایی را در ظاهر این خودرو احساس کرد. با نگاه به نمای جلو به ویژه چراغ‌ها و فرم کلی جلوپنجره، یاد و خاطره آئودی Q5 در اذهان علاقه‌مندان دنیای خودرو زنده خواهد شد. جلوپنجره‌ای نسبتا بزرگ فضای بین چراغ‌ها را به خود اختصاص داده و از میله‌های عمودی به منظور زیباتر جلوه دادن خود بهره گرفته است؛ رنگ زرد و قرمز روی آن در کنار نوارهای مشکی رنگ، اشاره به ذات آلمانی این خودرو داشته که جلوه جذابی به چهره بورگوارد bx5 افزوده است. طراحی اسپرت قاب‌های مه شکن در دو طرف سپر جلو نیز مهیج‌تر جلوه کردن نمای روبرو  را در پی داشته است. استفاده منطقی از خطوط حجمی و ایجاد برخی برجستگی‌ها روی درپوش موتور و نمای جانبی هم موجب عضلانی و خوش‌تراش جلوه کردن طراحی ظاهری این خودرو کراس اوور جمع و جور شده و جذابیت بصری آن را دو چندان ساخته است.

طراحی بخش پشت خودرو نسبت به سایر نواحی از زیبایی و جذابیت کمتری بهره می‌برد؛ به ویژه طرح ساده چراغ‌های دو تکه شیشه کوچک عقب و نمای نسبتا متفاوت و تا حدی ناهماهنگ سپر عقب سبب شده تا شاهد زیبایی کمتری در این ناحیه از بدنه بورگوارد bx5 نسبت به سایر بخش‌های آن باشیم. به طور کلی طراحی بورگوارد bx5 بسیار زیبا، جذاب و با اصالت از کار درآمده و به راحتی می‌تواند نظر عمده مشتریان این‌گونه کراس اوورهای جمع و جور شبه‌لوکس را به سوی خود جذب کند. با این حال ترسیم نمای قسمت عقب خودرو می‌توانست جذاب‌تر و زیباتر از آنچه اکنون می‌بینیم، صورت بپذیرد.

 

طراحی ظاهری بورگوارد

 طراحی داخلی بورگوارد bx5

نمای داخل بورگوارد bx5 نیز همچون طراحی بیرونی آن رگه‌هایی برگرفته از طرح‌های داخلی برخی خودروهای اروپایی را از خود به نمایش می‌گذارد؛ به ویژه طراحی داشبورد و کنسول میانی آن شباهت فراوانی به محصولات کمپانی آلمانی ب ام و دارد. داشبورد با حالتی تقریبا کم‌عمق ساخته شده و نمایشگر برآمده از قسمت میانی آن نمایی مدرن همچون تولیدات روز کمپانی‌های هیوندای، آئودی و… را به نمایش می‌گذارد. طرح غربیلک فرمان ساده و در عین حال زیبا طراحی شده اما پنل کیلومتر شمار آنالوگ پشت آن از طراحی چندان دلچسبی بهره نمی‌برد و آن‌گونه که باید به سبکی مهیج طراحی می‌شد، سر و شکل نیافته است.

متریال به کار رفته در ساخت ادوات کابین نظیر: داشبورد، غربیلک فرمان و تو‌دری‌ها در نوع خود باکیفیت بوده و حس خوشایندی از لمس آن‌ها در ذهن شکل می‌گیرد. صندلی‌ها نیز به حالتی خوش‌فرم و ارگونومیک طراحی شده و بدن سرنشین را تا حد زیادی در بر می‌گیرند. همچنین در بحث گنجایش فضای داخلی، کابین بورگوارد BX5 فضای مناسبی را جهت حضور پنج سرنشین بزرگسال فراهم آورده و محدودیت آن‌چنانی از لحاظ فضای پا، سر و زانوها بر ایشان تحمیل نمی‌کند. صندوق عقب خودرو نیز ظرفیت نسبتا مناسبی را به منظور جای دادن اسباب و وسایل یک مسافرت خانوادگی در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

 

 طراحی داخلی بورگوارد bx5

آپشن‌ها و امکانات بورگوارد bx5

بورگوارد bx5 یکی از پرآپشن‌ترین خودروهای چینی بازار کشور است که امکانات رفاهی نسبتا گسترده‌ای را در اختیار کاربران خود قرار داده و همچنین امنیت بالایی را برای ایشان فراهم می‌آورد. در ادامه به مهمترین آپشن‌های رفاهی ایمنی بورگوارد bx5 آلتیمیت اشاره شده است:

کروز کنترل، کنترل سرعت در سرازیری، کنترل ایستایی در سربالایی، حسگرهای پارک جلو و عقب، سنسور باران و فشار باد تایر، سیستم ضد قفل ترمز ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، کنترل ترمزها در پیچ، دیلایت، اتولایت، چراغ‌های مه شکن جلو، چراغ چرخشی در سر پیچ، فرمان برقی چهار حالته با روکش چرمی و دکمه‌های کنترل+ حساسیت به سرعت، سیستم صوتی ۹ اسپیکر با تشخیص صدا و هندزفری، نمایشگر لمسی ۸ اینچی به همراه کنترلر، رهیاب، دوربین‌های عقب جانبی و ۳۶۰ درجه، دوربین شب، بلوتوث، USB، میرورلینک، نمایشگر ۴.۲ اینچی صفحه کیلومتر، دوربین جلو، ۶ عدد کیسه هوا، کمربندهای ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، تهویه اتوماتیک دوگانه، دریچه تهویه هوای عقب، صندلی راننده 8 حالته برقی + تنظیمات گودی کمر، صندلی سرنشین جلو چهار حالته برقی به علاوه تنظیم گودی کمر، صندلی عقب تاشو دو تکه، روکش صندلی چرمی، پورت ۱۲ ولت، صندوق برقی هوشمند با جک، آینه‌های وسط الکتروکرومیک، آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرمکن، سقف پانوراما، سانروف، شیشه‌بالابر آنتی‌ترپ.

 

آپشن و امکانات بورگوارد

مشخصات فنی بورگوارد bx5

بورگوارد bx5 قوای خود را از یک پیشرانه ۴ سیلندر توربوشارژ به حجم ۱.۸ لیتر دریافت می‌کند؛ توان خروجی پیشرانه مذکور برابر ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور است که توسط یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک و دو عدد دیفرانسیل هوشمند به سوی چرخ‌های جلو و عقب روانه می‌شود. بهره‌گیری از چنین سامانه فنی سبب شده تا شتاب ۰ تا ۱۰۰ بورگوارد bx5 معادل ۹.۴ ثانیه باشد. بیشینه سرعت این خودرو 1670 کیلوگرمی نیز به ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید، همچنین BX5  معادل ۷.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف خواهد کرد.

مزایا و معایب بورگوارد BX5

بورگوارد bx5 در بازار ایران از نقاط قوتی همچون طراحی ظاهری بسیار جذاب، کابین زیبا و باکیفیت، عایق‌بندی بسیار مناسب کابین، عملکرد هوشمند و دقیق جعبه‌دنده، توان فنی بالاتر از برخی رقبا و سواری نرم سود می‌برد. از طرف دیگر به دلیل واردات بسیار محدود این خودرو به کشورمان، بسیاری از مشتریان پس از خرید آن نمی‌توانند همچون بعضی از رقبای کره‌ای و چینی به راحتی اقدام به فروش اتومبیل خود کنند. از لحاظ خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی نیز مالکان بورگوارد دچار مشکلات نسبتا بیشتری خواهند شد.

وضعیت فروش بورگوارد bx5 در بازار ایران

همان‌طور که اشاره شد بورگوارد bx5 به تعداد نسبتا محدود به بازار ایران راه پیدا کرده و همین موضوع خدمات پس از فروش نه چندان گسترده‌ای را برای آن به دنبال داشته است. به همین دلیل بسیاری از مشتریان داخلی به ویژه آن‌ها که قصد تعویض نسبتا زود هنگام اتومبیل خود را دارند، به سمت این کراس اوور دورگه چینی آلمانی جذاب، زیبا و باکیفیت نمی‌روند. بنابراین می‌توان چنین اظهار داشت که بازار خرید و فروش بورگوارد bx5 در ایران چندان پررونق نبوده و در مقایسه با سایر رقبای هم‌رده از گرمای چندانی بهره نمی‌برد. لازم به تاکید است که اگر بورگوارد bx5 به صورت گسترده و با خدمات پس از فروش همسطح با برخی رقبا وارد بازار ایران می‌شد، امروز رونق بسیار بیشتری در معاملات آن را شاهد بودیم.

 

نویسنده : حسین باباپور