بررسی مشخصات فنی بوگاتی لا وواتور نوآر

۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی بوگاتی لا وواتور نوآر

با خرید بوگاتی توسط گروه فولکس واگن در ابتدای قرن بیست‌ویکم، این خودروساز آلمانی که تا قبل از آن نیز محصولات خاص و گران قیمتی تولید می‌کرد، به یکباره نفسی تازه کرده و در مرحله اول، با معرفی ویرون و اعلام اعداد و ارقام عجیب آن، شروعی طوفانی داشت. پیشرانه این خودرو یک موتور w شکل ۱۶ سیلندر به حجم ۸ لیتر بود که توانی برابر با ۱۰۰۱ اسب بخار تولید می‌کرد. ویرون، پایه و اساس مدل‌های مختلفی در محصولات بوگاتی شد که حالا، خاص ترین آنها به نام La Voiture Noire در حال تحویل به تنها خریدارش است.

در سال ۲۰۱۹ خبرهایی از عرضه یک بوگاتی با قیمتی عجیب منتشر شد. این خودرو به نام La Voiture Noire، بر اساس یکی از مدل‌های بوگاتی مشهور آتلانتیک ساخته خواهد شد و فقط یک دستگاه از آن تولید می‌شود. از این رو قیمتی فضایی برای این خودرو در نظر گرفته شد که رقمی در حدود ۱۹ میلیون دلار با احتساب مالیات بود و آن را به گران‌ترین خودروی تولیدی یا به قول معروف، صفر کیلومتر دنیا تبدیل کرد. البته که بوگاتی، چهار خودرو در لیست گران‌ترین خودروهای دنیا دارد که این خودرو، در بالای این لیست جای می‌گیرد. لا وواتور نوآر به معنی ماشین سیاه است که اشاره به رنگ خاص آن دارد.
با معرفی بوگاتی تایپ ۵۷، مدل‌های مختلفی از این خودرو با اتاق های گوناگون معرفی شد که شامل مدل‌های چهار درب سدان، دو درب کوپه و سقف روباز می‌شد. اما بی‌شک خاص‌ترین مدل در این میان، آتلانتیک 57sc بود. خودرویی که فقط چهار دستگاه از آن ساخته شد و امروزه به عنوان گران‌ترین خودروی کلاسیک شناخته می‌شود. یکی از این چهار دستگاه، متعلق به ژان بوگاتی، فرزند اتوره بوگاتی بود و با نام La Voiture Noire شناخته می‌شد که در میان جنگ جهانی دوم، به شکل مرموزی ناپدید شد و هنوز هم اثری از آن وجود ندارد. این آتلانتیک 57sc به رنگ سیاه بود.

مشخصات فنی

با معرفی ویرون، پیشرانه در نظر گرفته شده برای این خودرو نیز به اندازه خود ویرون، جنجالی و هیجان انگیز بود. پیشرانه ۱۶ سیلندر با آرایش w که چهار توربوشارژر برای آن در نظر گرفته شده بود و ۸ لیتر حجم داشت. این پیشرانه، ۱۰۰۱ بخار قدرت و ۱۲۵۱ نیوتن.متر گشتاور تولید می‌کرد و سپس با ارتقا و رسیدن به قدرت‌های نزدیک به ۱۲۰۰ اسب بخار، برای نسخه‌های مختلفی از ویرون استفاده شد. با معرفی شیرون، این پیشرانه به قدرت ۱۵۰۰ اسب بخار رسید و حالا برای لا وواتور نوآر نیز استفاده خواهد شد. در بیان هندلینگ و پایداری این خودرو اعلام شده است که در بین تمام محصولات و ساخته‌های بوگاتی، توان تحمل بیشترین شتاب جانبی را دارد.

مشخصات کلی

نوع موتور

W16 بنزینی

حجم موتور بنزینی

۸ لیتر
سیلندر / سوپاپ

۱۶ / ۶۴

تنفس موتور

چهار توربوشارژ با تزریق مستقیم سوخت
حداکثر قدرت

۱۵۰۰ اسب بخار

حداکثر گشتاور

۱۶۰۰ نیوتن.متر
مصرف سوخت ترکیبی

۲۲.۳۲ لیتر در صد کیلومتر

گیربکس

اتوماتیک هفت سرعته دوکلاچه
محور محرک

دو دیفرانسیل

استاندارد آلایندگی

یورو ۶
سیستم فرمان

برقی

شتاب صفر تا صد

 حدود ۲.۵ ثانیه
حداکثر سرعت

حدود ۴۵۰ کیلومتر در ساعت

نوع بدنه

کوپه دو نفره
نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

عرض

ارتفاع

فاصله بین محور جلو و عقب

فاصله کف خودرو از زمین

وزن خالص

تعداد سرنشین

۲ نفر

ظرفیت صندوق عقب

قطر رینگ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد
کروز کنترل هوشمند

دارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد
کنترل سرعت در سرازیری

دارد

کنترل کشش

دارد
کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

ندارد
سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد
رادار نقطه کور

دارد

رادار تغییر لاین

دارد
رادار تصادف جلو

دارد

رادار تصادف عقب

ترمز ضدقفل

دارد

تقسیم الکترونیکی نیروی ترمز

دارد
ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد
ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد
چراغ روز

دارد

چراغ بدرقه

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

دوربین عقب

دارد
دوربین جانبی

دوربین ۳۶۰ درجه

دارد
کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد
استارت بدون کلید

دارد

استارت از راه دور

دارد
تهویه اتوماتیک

دارد

تهویه سرنشینان عقب

ندارد
صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

دارد
گرم‌کن صندلی جلو

دارد

گرم‌کن صندلی عقب

ندارد
سردکن صندلی جلو

دارد

آینه بغل برقی

دارد
گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

ندارد
سانروف

ندارد

طراحی ظاهری

نمای جلویی بوگاتی لا وواتور نوآر

به گفته طراحان این خودرو، پروژه ساخت یک La Voiture Noire مدرن و جدید در حدود ۱۱ سال در ذهن مدیران بوگاتی بوده است تا بالاخره با نزدیک شدن به ۱۱۰ سالگی این شرکت، این پروژه به پایان رسید و نمونه نمایشی آن در نمایشگاه ژنو رونمایی شد. این خودرو با طرحی خاص نسبت به محصولات اخیر بوگاتی، به همراه بدنه‌ای مشکی رنگ از فیبر کربن و دماغه‌ای که مثل دیگر بوگاتی های سال‌های اخیر دارای یک پیش‌آمدگی در جلو است، چهره‌ای خاص و متفاوت از محصولات اخیر این شرکت مثل شیرون و دیوو دارد. دیوو، آیرودینامیک‌ترین خودرویی است که تا به امروز بوگاتی ساخته است. در مقایسه با آن، لا وواتور نوآر، بدنه ای معمولی‌تر و صاف‌تر دارد، هرچند که شکل کلی و ساختار هر دو خودرو، به یکدیگر بسیار نزدیک است. پیش آمدگی دماغه جلو در لا وواتور نوآر ، بیشتر از دیوو است که باعث ایجاد یک دماغه هلالی شکل در جلو آن شده است. خط معروفی که در آتلانتیک، از جلو تا انتهای بدنه، آن را به دو نیم تقسیم می‌کند، در این خودرو نیز دیده می‌شود. نکته جالب اینجاست که این خط از دماغه خودرو شروع شده و ادامه دهنده آن روی شیشه جلو نیز، برف پاک‌کن است که در وسط شیشه جای می‌گیرد. همچنین شیشه عقب نیز برخلاف دیوو، حالتی معمولی دارد و به سبک آتلانتیک، با یک خط ضخیم از وسط به دو قسمت تقسیم شده است.
در پشت، تفاوت طراحی این دو خودرو بسیار بیشتر است. با وجود یکسان بودن حالت کلی عقب در هر دو خودرو،
La Voiture Noire دارای یک چراغ نواری شکل در سرتاسر عقب است و در پایین‌ترین قسمت دیفیوزر سپر نیز، شش خروجی اگزوز دیده می‌شود. ضمن اینکه نوشته بزرگ بوگاتی نیز در عقب خودرو، قابل روشن شدن است. دیفیوزر عقب، بسیار بزرگ است و در واقع در این بخش از خودرو، فقط شبکه‌های توری و شش اگزوز و یک نوشته بوگاتی دیده می‌شود.

طراحی داخلی

تا به امروز، عکسی از داخل این خودرو منتشر نشده است. حتی گفته می‌شود که نمونه نمایشی در نمایشگاه ژنو که فاقد موتور و گیربکس بود و فقط از یک موتور برقی ساده و تعدادی باتری برای جابجایی در نمایشگاه استفاده می‌کرد نیز، بدون فضاسازی داخل کابین بود. به همین خاطر نیز شیشه‌های این خودرو کاملا تیره و مشکی بودند تا داخل کابین دیده نشود. فضای داخل اتاق بوگاتی دیوو، شباهت زیادی به شیرون دارد. اما از آنجایی که لا وواتور نوآر فقط یک دستگاه خواهد بود و قیمتی بسیار بالاتر از دیوو دارد، انتظار می‌رود که طراحی داخلی آن نیز با وجود بهره‌گیری از زبان طراحی بوگاتی، اما متفاوت از فضاسازی شیرون و دیوو باشد. ضمن اینکه در زمان رونمایی از بدنه این خودرو، اعلام شده بود که فضای داخلی کاملا بر اساس خواست و نظر خریدار آن خواهد بود و تا زمان نمایش این خودرو در نمایشگاه ژنو نیز، هنوز خریداری برای این خودرو پیدا نشده بود و فقط نیمی از کار این پروژه انجام شده بود تا با معلوم شدن خریدار، این پروژه ادامه پیدا کند.

لا وواتور نوآر، خودرویی خاص

نمای پشتی بوگاتی لا وواتور نوآر

تا به امروز اطلاعات دقیقی از خریدار این خودرو منتشر نشده است. مدیران بوگاتی اعلام کرده‌اند که خریدار آن، هر زمان که صلاح بداند می‌تواند نام خود را منتشر کند و فقط یکی از مدیران ارشد این شرکت گفته است که خریدار این خودرو تقریباً ۴۲ وسیله نقلیه، پنج خانه، سه جت شخصی، سه هلیکوپتر و یک قایق بادبانی دارد. از این رو برخی، خریدار این خودرو را کریس رونالدو می‌دانند و در بعضی از سایت‌های خودرویی نیز نام او به عنوان خریدار این خودرو اعلام شده است.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: علیرضا داودی