بی ام و آی ویژن سرکیولار، آینده ‌نگر آلمانی

۲۰ شهریور ۱۴۰۰ بی ام و آی ویژن سرکیولار، آینده ‌نگر آلمانی

بازدیدکنندگان از نمایشگاه خودرو مونیخ ۲۰۲۱ که به جای نمایشگاه فرانکفورت برگزار می‌شود، شاهد خودروهای مفهومی هستند که خودروسازانی مثل مرسدس، فولکس واگن و پورشه ارائه داده‌اند.

اما آینده‌نگرترین خودرو مفهومی در این نمایشگاه، ماشینی است که خودروساز آلمانی از آینده به زمان حال آورده است. بی ام و آی ویژن سرکیولار (i Vision Circular) اولین نمونه از نسل جدید خودروهایی است که این شرکت ۲۰ سال آینده و در اواسط قرن بیست و یکم میلادی به بازار خواهد فرستاد.

هر چند با این سرعتی که فناوری‌های جدید در زمینه‌های مختلف به بازار می‌آیند، این خودرو هم قطعا دچار تغییرات و تحولاتی خواهد شد. اما مطمئنا بی ام و آی ویژن سرکیولار سنگ بنای خودروهایی است که فرزندان و نوادگانتان در آینده‌ای دور و نزدیک سوار آنها خواهند شد.

مشخصات فنی بی ام و آی ویژن سرکیولار

بی ام و آی ویژن سرکیولار یک خودرو مفهومی است که برای نمایش زبان طراحی آینده خودروساز آلمانی به نمایشگاه مونیخ رسیده و بنابراین نباید انتظار داشت که این خودرو حتی بتواند راه برود.

اما به دلیل ممنوعیت تولید و عرضه خودروهای احتراق داخلی (بنزینی و دیزلی) در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، قطعا پیشرانه آی ویژن برقی است و آن طور که مسئولان غرفه بی ام و گفته‌اند باتری از نوع حالت جامد است.

نکته جالب توجه درباره بی ام و آی ویژن این است که باتری این خودرو طوری ساخته شده که ۱۰۰ درصد بازیافت می‌شود و دوباره به چرخه تولید برمی‌گردد. باتری نسل آینده بی ام و از چگالی انرژی بیشتری برخوردار است و برای تولید آن مواد خام کمتری استفاده می‌شود.

طراحی ظاهری بی ام و آی ویژن

طراحی ظاهری بی ام و آی ویژن

در تصاویر منتشرشده، خودرویی را می‌بینید که حالت دایره‌ای و گِرد دارد که هم به اسم سرکیولار مربوط است و هم چرخه بازیافت را نشان می‌دهد.

همان طور که بی ام و در توصیف این خودرو اعلام کرده: «طرح دایره‌ای نشاندهنده چهار اصل بازاندیشی (RE:THINK)، کاهش (RE:DUCE)، تکرار (RE:USE) و بازیافت (RE:CYCLE) است.

بی ام و آی ویژن سرکیولار یک سوپرمینی، ترکیبی از خودروهای شاسی بلند (SUV) و ون (MPV) به طول چهار متر و گنجایش ۴ سرنشین است.

اصل «کاهش» در طراحی ظاهری این خودرو دیده می‌شود و طراحان سعی کرده‌اند از کمترین قطعات ممکن استفاده کنند. جلوپنجره خاص بی ام و در خودروی آینده این شرکت هم دیده می‌شود، با این تفاوت که تمام جلوی خودرو را پر کرده و چراغ‌های جلو درون آن جا گرفته‌اند. چراغ‌های عقب هم روی در شیشه‌ای صندوق قرار دارند و اسم «بی ام و» هم با لیزر روی بدنه حک شده است.

چرخ‌ها تا جای ممکن به انتها و ابتدای خودرو نزدیک شده‌اند تا فضای بیشتری برای راننده و سرنشینان فراهم شود. درها هم فاقد دستگیره هستند و در جهت مخالف هم باز می‌شوند تا دسترسی به کابین راحت‌تر باشد.

بدنه از آلومینیوم بازیافتی ساخته شده و به خاطر کاهش استفاده از مواد تولیدی، فاقد رنگ‌آمیزی است و به جای آن با روکش طلایی رنگی پوشانده شده است. تایرها هم مانند دیگر بخش‌های بدنه از مواد طبیعی و بازیافتی درست شده‌اند.

طراحی داخلی آی ویژن سرکیولار

طراحی داخلی بی ام و آی ویژن

سقف پانوراما شیشه‌ای سراسر خودرو آینده بی ام و را پوشانده تا راننده و سرنشینان از نور طبیعی استفاده کنند. محل نشستن راننده و سرنشینان هم به جای اینکه صندلی‌های معمولی خودرو باشد، بیشتر شبیه به مبلمان خانگی و از مواد بازیافتی ساخته شده است.

روی داشبرد بی ام و آی ویژن سرکیولار به جای نمایشگر لمسی، یک صفحه کریستالی دیده می‌شود که با حرکات دست قابل کنترل است. کیلومترشمار هم از پشت فرمان حذف شده و به صورت هدآپ دیسپلی روی شیشه جلو دیده می‌شود.

صفحه کریستالی جای دکمه‌های کنترلی روی فرمان و همین طور دستگیره و دکمه‌های روی درها را گرفته است.

آپشن‌ها و امکانات بی ام و آی ویژن

با این سرعتی که فناوری و تکنولوژی پیش می‌رود، سخت است پیش‌بینی کنیم و یا حدس بزنیم چه آپشن‌ها و امکاناتی در آی ویژن استفاده خواهد شد. اما این خودرو به سیستم رانندگی اتوماتیک یا خودران مجهز خواهد بود و همین طور به صورت بی‌سیم شارژ می‌شود.

آخرین تصمیمات درباره آی ویژن

نمای عقب بی ام و آی ویژن

همان طور که مدیران بی ام و گفته‌اند، آی ویژن فقط یک خودرو مفهومی است و احتمالا به تولید انبوه نخواهد رسید. با این حال، زبان طراحی این سوپرمینی سنگ بنای خودروهایی است که در آینده‌ای نه چندان دور پشت فرمان آنها خواهیم نشست.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو