بررسی مشخصات بی ام و 230i کروک ۲۰۱۷

۱۸ تیر ۱۴۰۰ بررسی مشخصات بی ام و 230i کروک ۲۰۱۷

بی ام و در دهه شصت و هفتاد میلادی خودروهای کوچک و جمع جور سری ۰۲ را تولید می‌کرد و مدل ۲۰۰۲ از این سری یکی از محبوب‌ترین خودروهای تاریخ است. خودروساز آلمانی در سال ۲۰۱۳ دست به تغییراتی در سیستم نامگذاری کلاس‌ها و مدل‌هایش زد و سری ۲ را با الهام از سری ۰۲ کلاسیک راه‌اندازی کرد. بی ام و 230i کروک (کانورتیبل) یکی از خودروهای سری جدید است که در اواسط دهه ۹۰ خورشیدی همراه با مدل کوپه به بازار ایران رسید.

مشخصات فنی بی ام و 230i کروک ۲۰۱۷

بی ام و خودروهای سری ۲ را با پیشرانه‌ها و جعبه دنده‌های مختلف شامل پیشرانه‌های ۳ سیلندر ۱.۵ لیتری، ۴ سلیندر ۲ لیتری و ۶ سیلندر ۳ لیتری همراه با جعبه دنده‌های ۶ سرعته و ۸ سرعته دستی و اتومات عرضه می‌کند.

بی ام و 230i کروک مثل مدل کوپه از پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری مجهز به توربوشارژ استفاده می‌کند. حداکثر قدرت این موتور ۲۴۸ اسب بخار است و بیشینه گشتاور به ۳۵۰ نیوتن متر می‌رسد.

محور محرک

دیفرانسیل عقب

حجم موتور

۱۹۹۸ سی سی

نوع موتور

B46 Turbo

حداکثر قدرت

۲۴۸ اسب بخار در ۵۲۰۰ – ۶۵۰۰ دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

۳۵۰ نیوتن متر در ۱۴۵۰ – ۴۸۰۰ دور در دقیقه

شتاب

۵.۹ ثانیه

حداکثر سرعت

۲۰۹ کیلومتر بر ساعت

تعداد سیلندر

۴

تعداد سوپاپ

۱۶

انتقال قدرت

۸ سرعته اتوماتیک

مصرف سوخت ترکیبی

۶.۹ لیتر در صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

سیستم فرمان

برقی

سیستم تعلیق جلو

مک فرسون

سیستم تعلیق عقب

مولتی لینک

نوع بدنه

سدان کانورتیبل

نوع رینگ

آلومینیومی

نوع شاسی

یکپارچه

ترمز جلو

دیسکی خنک‌شونده

ترمز عقب

دیسکی

ابعاد و اندازه‌ها

طول

۴۴۳۷ میلیمتر

عرض

۱۷۷۴ میلیمتر

ارتفاع

۱۴۱۳ میلیمتر

فاصله بین محور جلو و عقب

۲۶۹۰ میلیمتر

وزن خالص

۱۶۶۹ کیلوگرم

حجم مخزن سوخت

۵۲ لیتر

قطر رینگ

۱۷ اینچ

چرخ جلو و عقب

R17 225/45

حجم صندوق عقب

۳۳۵ لیتر

۲۸۰ لیتر (در صورت جمع شدن سقف)

تعداد سرنشین

۲+۲ نفر

سری ۲ تا حد زیادی سُنت بی ام و را حفظ کرده و دارای دیفرانسیل عقب است اما می‌توان سیستم تمام چرخ متحرک را نیز سفارش داد. مدل‌های میان رده سری ۲ مثل بی ام و 230i کروک مجهز به گیربکس ۸ سرعته استپ ترونیک اسپرت هستند و برای تعویض دنده می‌توان از پدال شیفتر پشت فرمان استفاده کرد.

این سدان جمع و جور کروک ۱۶۶۹ کیلوگرم وزن دارد، با این حال به لطف موتور قوی توربوشارژ می‌تواند در عرض ۵.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و همچنین مصرف سوختش تفاوت چندانی با مدل سبک‌تر کوپه ندارد.

طراحی ظاهری بی ام و 230i کروک ۲۰۱۷

طراحی ظاهری بی ام و 230i کروک ۲۰۱۷

بی ام و 230i خودروی دو در اسپرت جمع و جوری است. خودروساز آلمانی در سال ۲۰۱۴ تصمیم گرفت تا به جای سقف تاشو فلزی که در بیشتر خودروهای کروک استفاده می‌شد، محصول جدید خود را با سقف سه لایه پارچه‌ای روانه بازار کند. سیستم این سقف ساده است، هزینه کمتری دارد و همچنین راحت‌تر باز و بسته می‌شود.

هر دو مدل کروک و کوپه سری ۲ بی ام و خودروهای جذاب و زیبایی به نظر می‌رسند، با این وجود، مدل کروک در حالت بدون سقف، شکل و شمایلی خاص‌تر و گران قیمت‌تر دارد.

باز و بسته شدن سقف بی ام و 230i کروک ۲۰ ثانیه زمان می‌برد و در هنگام رانندگی و با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت هم می‌توان این کار را انجام داد.

سری ۲ کروک به جز سقف، از نظر ظاهری و ابعاد و اندازه هیچ تفاوتی با مدل کوپه ندارد. چراغ‌های کشیده جلو، همراه با جلوپنجره خاص، بدنه عضلانی و چهره‌ای خشن نشان می‌دهند که این خودرو محصول بی ام و است.

شیشه عقب بی ام و 230i کروک به خاطر سقف تاشو، کوچک‌تر از شیشه عقب کوپه است. البته می‌توان نصب بادگیر روی صندلی‌های عقب، این خودرو کروک را به یک رودستر کوچک تبدیل کرد.

طراحی داخلی بی ام و 230i کروک ۲۰۱۷

طراحی داخلی بی ام و 230i کروک ۲۰۱۷

طراحی داخلی سری ۲ کروک همان چیزی است که از بی ام و انتظار دارید، شیک، زیبا و با کیفیت. کابین بی ام و 230i فضای راحت و مناسبی را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد، چه ساعت‌ها آسمان سقف بالای سر خودرو باشد و چه سقف پارچه‌ای روی ماشین را پوشانده باشد.

نوارهای کرومی رنگ در داشبرد این خودرو کار گذاشته و دور دریچه‌های تهویه مطبوع را در بر گرفته است. علاوه بر ۴ دریچه تهویه روی داشبرد، ۲ دریچه هم برای ردیف عقب وجود دارد.

بی ام و 230i کروک یک خودرو ۲+۲ نفره به حساب می‌آید و به دلیل فاصله نه چندان زیاد بین محورها، صندلی‌های عقب برای نشستن افراد بزرگسال و قدبلند جای خیلی کافی ندارد.

مثل همه خودروهای کانورتیبل، نباید انتظار صندوق عقب جاداری از بی ام و 230i کروک داشته باشید. صندوق عقب مدل کوپه گنجایش ۳۹۰ لیتر بار را دارد و این فضای بار در مدل کروک ۳۳۵ لیتر است. اما اگر سقف خودرو را جمع کنید، بخشی از فضای صندوق عقب اشغال می‌شود و گنجایش آن به ۲۸۰ لیتر می‌رسد.

امکانات و آپشن‌های بی ام و 230i کروک ۲۰۱۷

از طریق یک نمایشگر ۶.۵ اینچی و با استفاده از غربیلک iDrive می‌توان به سیستم اطلاعات و سرگرمی بی ام و 230i دسترسی پیدا کرد. همه مدل‌های کروک سری ۲ مجهز به پورت USB، بلوتوث و اپل کارپلی برای اتصال تلفن همراه به سیستم سرگرمی و همین طور دوربین عقب، نویگیشن بی ام و هستند.

بی ام و 230i دارای آپشن‌های رفاهی فرمان دارای کنترل سیستم صوتی، آینه بغل برقی دارای گرمکن، خروجی ۱۲ ولت، تهویه مطبوع دوگانه اتومات، کروز کنترل، ورود بدون کلید، صندلی برقی راننده و سرنشین جلو، استارت بدون کلید است.

امکانات و تجهیزات ایمنی سری ۲ کروک عبارتند از: ترمز ABS، سنسور جلو و عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، ترمز کمکی، کنترل پایداری، کنترل کشش و ۶ ایربگ برای راننده، سرنشین جلو و سرنشینان عقب خودرو.

بازار بی ام و 230i کروک ۲۰۱۷

بی ام و 230i کروک در اواسط دهه ۹۰ خورشیدی همراه با مدل‌های کوپه و همین طور 220i کروک به بازار ایران رسید. انتظار می‌رفت مدل کوپه این سدان جمع و جور بتواند در بازار ایران فروش خوبی داشته باشد اما اینگونه نشد و حتی واردات مدل کروک هم نتوانست رغبت چندانی در مشتریان ایرانی ایجاد کند. در حال حاضر مدل‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ بی ام و 230i در بازار دست دوم و کارکرده داخلی موجود است.

بی ام و 230i کروک ۲۰۱۷، نتیجه‌گیری

نمای پشتی بی ام و 230i کروک ۲۰۱۷

بی ام و 230i کروک، مدل میان رده سری ۲ است و قدرت و سرعت بیشتری از مدل‌های 218i و 220i دارد و مناسب افرادی است که می‌خواهند در زمان رانندگی از آب و هوای خوب لذت ببرند و به قولی سرشان باد بخورد. البته به دلیل گنجایش کم صندوق و همین طور فضای کم صندلی عقب برای افراد بزرگسال، به کار خانواده‌ها نمی‌آید. با این حال، اگر دلتان برای بی ام و ۲۰۰۲ تنگ شده، می‌تواند بی ام و 230i کروک را امتحان کنید.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو