بررسی مشخصات فنی بی ام و M4 CSL ۲۰۲۳

۱۹ خرداد ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی بی ام و M4 CSL ۲۰۲۳

پسوند CSL برای طرفداران برند آلمانی بی ام و با مدل E9 در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی و M3 CSL مدل ۲۰۰۳ (E46) معنا پیدا می‌کند. این پسوند معرف نسخه سبک و اسپرت E9 بود که برای مسابقات تورینگ اروپا آماده شده بود. نسخه هومولوگ شده این خودرو برای مصارف شهری به تولید رسید و شهرت را برای پسوند CSL به ارمغان آورد.

حالا بی ام و برای مدل عملکرد محور M4 بار دیگر نام CSL را زنده کرده است که قرار است جایگزین تریم M4 GTS (بالاترین تریم عملکرد محور سری M4) باشد.

مزایا و معایب

+ توان فنی بالا

+ تیراژ تولید محدود

+ طراحی و تولید ویژه استفاده در پیست

+ بالاترین تریم فنی قابل خرید سری ۴

– طراحی نه چندان دلچسب

– قیمت نهایی قابل توجه

– آپشن‌های رفاهی محدود

مشخصات فنی

بر خلاف انتظار، این نسخه تیراژ محدود عملکرد محور سری ۴، از یک پیشرانه شش سیلندر خطی ۳.۰ لیتری توئین توربو مسابقه‌ای دور بالا با کد شناسایی B58 (جانشین N55) استفاده می‌کند که مستقیما از خودرو مسابقه‌ای M4 GTS قرض گرفته شده است. این پیشرانه از ستاپ مخصوص ویژه این مدل بخصوص بهره می‌برد تا با داشتن ۴۰ اسب بخار توان بیشتر در مقایسه با مدلM4  کامپتیشن، بازده پیشرانه در حداکثر مقدار خود باشد.

میلنگ پیشرانه به روش فورج ساخته شده است تا تاب تحمل فشارهای مضاعف در دورهای بالا را داشته باشد. سر سیلندر خودرو نیز به روش مهندسی چاپ سه بعدی (3D) طراحی شده است. سیستم خنک کاری و روانکاری پیشرانه نیز به منظور استفاده در مسیرهای مسابقه‌ای و تحت بالاترین فشار ممکن ستاپ شده است. سیستم اگزوز دارای فلاپ‌هایی است که با موتورهای الکتریکی کنترل شده و ضمن ایجاد نوای طنین‌انداز پیشرانه، کاملا از فلز با دوام و سبک تیتانیوم تولید شده است تا بازتاب‌دهنده پسوند CSL، مخفف مسابقه‌ای، اسپرت و سبک باشد. به طور کلی، نسخه CSL مدل M4، به اندازه ۱۱۰ کیلوگرم از نسخه معمولی مدل M4 سبک‌تر است.

گیربکس اتوماتیک استپ ترونیک، نیرو تولیدی پیشرانه را بر خلاف انتظار تنها به محور عقب ارسال می‌کند. مجموعه انتقال نیرو نیز به صورت مخصوص و یکپارچه به شاسی متصل شده است تا دوام و استحکام لازم برای تحمل بالاترین فشارهای وارده را داشته باشد. اگرچه نسخه دو دیفرانسیل برای این مدل بسیار اسپرت‌تر، پایدارتر و پرشتاب‌تر عمل می‌کرد اما بی ام و به منظور انتقال بیشترین لذت سواری و ایجاد قابلیت دریفت در این خودرو نیمه مسابقه‌ای، از انتقال نیرو دو دیفرانسیل دوری کرده و سیستم انتقال نیرو محور عقب را گزینه بهتری دانسته است.

مشخصات کلی

نوع موتور

بنزینی انژکتوری-I6

حجم موتور

۳.۰ لیتر
سیلندر / سوپاپ

۶ / ۲۴

تنفس موتور

توئین توربو
قدرت

۵۵۰ اسب بخار

گشتاور

۶۵۰ نیوتون.متر
گیربکس

۸ سرعت اتوماتیک

محور محرک

عقب
شتاب

۳.۶ ثانیه

سرعت

۳۰۷ کیلومتر بر ساعت (محدود شده)
مصرف سوخت

حدود ۱۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۶
فرمان

برقی

نوع بدنه

اسپرت کوپه سایز کوچک
نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۷۹۴ میلی‌متر

عرض

۱۸۸۷ میلی‌متر
ارتفاع

۱۳۹۳ میلی‌متر

فاصله محورها

۲۸۵۷ میلی‌متر
وزن خالص

۱۶۰۷ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۲ نفر
ظرفیت صندوق

۳۴۰ لیتر

حجم مخزن سوخت

۶۰ لیتر
قطر رینگ

۱۹ اینچ جلو/۲۰ اینچ عقب

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

دارد
کنترل ایستایی در سربالایی

ندارد

کنترل سرعت در سرازیری

ندارد
کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد
اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

ندارد
سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

دارد
رادار تغییر لاین

دارد

رادار تصادف جلو

دارد
رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد
ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد
ترمز پارک برقی

اتولایت

دارد
چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد
گرم‌کن فرمان

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد
ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

دارد
دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

دوربین ۳۶۰ درجه

کیسه هوا

دارد
ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد
تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

ندارد
صندلی برقی سرنشین جلو

ندارد

گرم‌کن صندلی جلو

ندارد
سردکن صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد
گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

ندارد
سانروف

ندارد

طراحی خارجی

نمای خارجی بی ام و M4 CSL ۲۰۲۳

سری چهار نسل دوم با کد شناسایی G22 از سال ۲۰۲۰ روانه بازار شد. نسخه M این خودرو که با کد G82 شناخته می‌شود، در سال ۲۰۲۱ به بازار معرفی شد و طبیعتا از همان طراحی پایه سری ۴ بهره می‌برد. این طراحی شامل استفاده از اولین جلوپنجره جدید و غول‌آسای بی ام و است که برای اولین بار برای نسل دوم سری ۴ به جهان معرفی شد.

این سبک زبان طراحی نوین بی ام و انتقادات بسیار زیادی به همراه داشت و به مزاق بسیاری از طرفداران و منتقدان صنعت خودرو خوش نیامد، اما این برند باواریایی به سبک خود پایبند است و این طراحی فضایی و نه چندان زیبا را بر نسخه M4 نیز پیاده کرده است. اما نسخه CSL تلاش زیادی کرده تا این طراحی نامتناقض را بهبود بخشد. در نتیجه نمای جلو نسخه M4 CSL دارای جلوپنجره تو خالی است که بر خشونت ظاهر این خودرو می‌افزاید. همچنین زیر سپرها در این نسخه دارای خطوط تیز و شکسته است که جسارت بیشتر در طراحی را به بیننده یادآور می‌شود. نمای عقب خودرو با زیر سپر فیبرکربن و چهار لوله اگزوز و گرافیک کاملا متمایز چراغ‌های عقب از نسخه‌های معمولی متمایز شده که به واقع جذاب‌تر است، اما زشت یا زیبا خواندن این طراحی حقیقتی استوار بر پایه سلیقه شخصی محسوب می‌شود. هرچند که به هیچ عنوان بازتاب‌دهنده ذات کلاسیک بی ام و نیست.

طراحی داخلی

نمای داخلی بی ام و M4 CSL ۲۰۲۳

با توجه به ذات مسابقه‌ی و عملکرد محور M4 CSL، این خودرو در نمای داخلی به گونه‌ای عمل کرده است که حس اسپرت‌گرایی و تناسب در استفاده روزمره را به مالک می‌بخشد. نمای داخل خودرو همانند نسخه‌های معمولی دارای دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی دیجیتال در پشت فرمان و یک نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی لمسی برای سیستم مولتی مدیا است که شامل دوربین دید عقب، سیستم مسیریابی ماهواره‌ای، دستیار هوشمند و قابلیت اتصال به اینترنت می‌شود. صندلی‌های خودرو همانند تریم تزئیناتی داخلی از جنس فیبرکربن ساخت M و مزین به حروف مخفف CSL با کمربندهای شش نقطه‌ای است. روکش فرمان از نوع چرم درجه یک آلکانترا به همراه کلیدهای کنترلی و پدال اسپرت پشت فرمان است که با کلید مستقل دسترسی به بخش کنترلی M به منظور تنظیم جزئیات و شیوه سواری در سه حالت جاده، اسپرت و پیست همراه می‌شود.

سیستم تهویه مطبوع خودرو از نوع دیجیتال اتوماتیک با قابلیت تنظیم هوای دو منطقه جداگانه، کنترل فاصله پارک، سنسور عقب، سیستم هشدار برخورد از جلو و سیستم هشدار تغییر خطوط در لیست آپشن‌ها دیده می‌شوند. ردیف دوم صندلی‌ها در این خودرو عملکرد محور به منظور جای دادن دو عدد کلاه ایمنی مسابقه‌ای، حذف شده است. از این رو M4 CSL تنها ظرفیت کافی برای حمل دو سرنشین را دارد.

به صورت کلی، این خودرو یک اسپرت کوپه متمرکز بر ویژگی‌های رانندگی عملکرد محور و استفاده در پیست است. از این رو به منظور حفظ وزن خودرو در پایین‌ترین بازه ممکن، از ارائه هرگونه آپشن بیهوده و تجمل‌گرایانه خودداری شده است.

سخن نهایی

نمای پشتی بی ام و M4 CSL ۲۰۲۳

بی ام و خبر داده است که از این نسخه برتر عملکرد محور، تنها تعداد محدود ۱۰۰۰ دستگاه به تولید خواهد می‌رسد. در نتیجه با توجه به اینکه برای خرید خودرو باید مبلغی معادل ۱۴۰ هزار دلار (بدون هزینه حمل و نقل به مقصد) بپردازید، این نسخه خاص از خانواده M4 بسیار گران قیمت به نظر می‌رسد، چرا که رقیبی چون پورشه 911 GT3، با داشتن بازه قیمت آغازین ۱۶۱ هزار دلاری، از نظر اعتبار برند و توان فنی، گزینه مناسب‌تری به نظر می‌رسد.

ظاهرا مشتریان M4 CSL باید این رقم را به منظور تملک یک خودرو تیراژ محدود و عملکرد محوری پرداخت کنند که رانندگی با آن در مسیرهای روزمره چندان ساده نیست و تنها نشان دهنده ذات و تاریخچه اسپرت محصولات این خودروساز قدیمی آلمانی است.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شهاب انیسی