بررسی مشخصات فنی بی ام و X7 مدل ۲۰۲۳

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی بی ام و X7 مدل ۲۰۲۳

بی ام و X7 برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ معرفی شد. در زمان رونمایی از شاسی‌بلند لوکس، جلوپنجره بزرگ آن توجهات را به خود جلب کرد و موضوع اصلی بحث و گفتگوی محافل خودرویی شد، اما با عرضه مدل ۲۰۲۰، موضوع بحث به سمت طراحی ظاهری X7 کشیده شد. حالا، بعد از حدس و گمان‌های کارشناسان و طرفداران، بی ام و X7 مدل ۲۰۲۳ با ظاهری جدید و متفاوت به عنوان جانشین مرسدس بنز GLS به بازار آمده است. نسل جدید X7، یک بار دیگر بحث و گفتگو درباره ظاهر این خودرو را داغ کرده و تعدادی از کارشناسان درباره تغییر سبک طراحی بی ام و که در بی ام و سری ۷ مدل ۲۰۲۳ و بی ام و i7 مدل ۲۰۲۳ نیز استفاده شده، نظرات منفی داده‌اند. اما بی ام و X7 مدل ۲۰۲۳ چیزهای دیگری هم دارد که می‌توان از آنها تعریف کرد.

مزایا و معایب

+ پیشرانه قدرتمند

+ آپشن‌های پیشرفته

+ نمایشگرهای کاربردی

+ ردیف سوم مناسب بزرگسالان

– قیمت بالا با آپشن‌ها

– صندوق کوچک

مشخصات فنی

بی ام و X7 جدید در دو مدل xDrive40i و M60i به فروش می‌رسد. مدل اولی از یک موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر خطی مستقیم توربو B58 با قدرت ۳۷۵ اسب بخار و گشتاور ۵۱۹ نیوتن.متر استفاده می‌کند که ۴۰ اسب بخار و ۷۰ نیوتن.متر از مدل قبلی بیشتر است. با استفاده از یک سیستم نیمه هیبرید ۴۸ ولتی، گشتاور را می‌توان برای مدت کوتاهی به ۵۴۰ نیوتن.متر رساند. با انتقال قدرت موتور از طریق گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته استپ ترونیک، بی ام و X7 جدید، ۰ تا ۱۰۰ را در ۵.۶ ثانیه پر می‌کند.

مدل M50i نسل قبلی با بی ام و X7 M60i جایگزین شده است. این مدل از نظر بی ام و، یک خودرو M واقعی است و به همین خاطر باید پیشرانه M داشته باشد. بنابراین زیر کاپوت M60i، یک موتور ۴.۴ لیتری توربو دوقلو V8 قرار دارد که با کد S63 شناخته می‌شود. یک سیستم نیمه هیبرید ۴۸ ولت در کنار پیشرانه وجود دارد و خروجی این مجموعه ۵۲۳ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن.متر گشتاور است. بدین شکل، بی ام و X7 M60i در ۴.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

آلپینا XB7 با قدرت ۶۳۰ اسب بخار و گشتاور ۸۰۰ نیوتن.متر قوی‌ترین نسخه بی ام و X7 جدید است. این مدل ۰ تا ۱۰۰ را در ۴ ثانیه پر می‌کند و حداکثر سرعتش به ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

مشخصات کلی

نوع موتور

خطی بنزینی

خورجینی بنزینی

۴۸ ولت نیمه هیبریدی

حجم موتور

۳ لیتر

۴.۴ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۶ / ۲۴

۸ / ۳۲

تنفس موتور

توربوشارژ

قدرت

۳۷۵ اسب بخار

۵۲۳ اسب بخار

گشتاور

۵۱۹ نیوتن.متر

۷۵۰ نیوتن.متر

گیربکس

۸ سرعته اتوماتیک

محور محرک

دو دیفرانسیل

شتاب

۵.۶ ثانیه

۴.۵ ثانیه

سرعت

۲۵۰ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۱۱.۲ لیتر در صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

فرمان

برقی

بدنه

شاسی‌بلند

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۵۱۶۲ میلیمتر

عرض

۲۰۰۰ میلیمتر

ارتفاع

۱۸۱۹ میلیمتر

فاصله محورها

۳۱۰۵ میلیمتر

وزن خالص

۲۰۷۵ کیلوگرم

۲۲۷۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۷ نفر

ظرفیت صندوق عقب

۳۶۲ لیتر

حجم مخزن سوخت

۸۳ لیتر

قطر رینگ

۲۱ اینچ

۲۲ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

دارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

دارد

سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

دارد

رادار تغییر لاین

دارد

رادار تصادف جلو

دارد

رادار تصادف عقب

دارد

ترمز ضدقفل

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد

ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

دارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

دارد

دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

دارد

دوربین ۳۶۰ درجه

دارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌کن صندلی جلو

دارد

سردکن صندلی جلو

دارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

دارد

سانروف

دارد

طراحی ظاهری

طراحی بی ام و X7 ۲۰۲۳

طراحی ظاهری بی ام و X7 مدل ۲۰۲۳ بیشترین انتقادات را به دنبال دارد. نمای جلویی این شاسی‌بلند لوکس که با زبان جدیدی طراحی شده، در دیگر خودروهای بی ام و مثل سری ۷ جدید هم به کار رفته و در مدل‌های آینده نیز استفاده خواهد شد و بدین ترتیب شاهد خودروهای بی ام و با چراغ‌های دو قسمتی در جلو خواهیم بود.

چراغ‌های روز LED در قابی باریک زیر درب کاپوت قرار دارند و چراغ‌های راهنما نیز در کنار آنها قرار دارند. با فاصله‌ای چند سانتی، چراغ‌های LED نور بالا و پایین درون قابی دیده می‌شوند. برای هماهنگی با ترکیب بدنه، ورودی‌های هوای اطراف سپر خیلی کوچک است و ورودی بزرگ‌تر هوا در قسمت پایینی و وسط سپر قرار گرفته است.

جلوپنجره بزرگ بی ام و X7 با نوارهای کرومی تزیین شده و می‌توان به جای آن تریم گران‌تر Iconic Glow را نیز سفارش داد.

در نمای پشتی، چراغ‌های عقب به صورت سه بعدی ساخته شده و آن طور که بی ام و می‌گوید چگالی نور بیشتری دارد و همین باعث می‌شود تا آنها را بتوان باریک طراحی کرد. همچنین با گرافیک Shadowline، این چراغ‌های جلوه بیشتری دارند.

با سفارش پکیج M Sport، سایه‌ای تیره رنگ بی ام و X7 جدید را می‌پوشاند و ورودی بزرگ‌تر هوا، رکاب‌های جانبی جدید، قاب آینه‌ها، کالیبرهای ترمز آبی رنگ، سپر جدید عقب و لوله اگزوزهای چهار گانه به ظاهر آن اضافه می‌شود. همچنین می‌توان نشان‌های BMW M 50 Years را به مناسب ۵۰ سالگی بی ام و M سفارش داد.

علاوه بر این، می‌توان گوشی آیفون را به سوییچ خودرو تبدیل کرد و در این حالت، با نزدیک شدن به بی ام و X7، درهای خودرو باز شده و فرشی از نور جلوی پای راننده و سرنشینان پهن می‌شود.

طراحی داخلی

کابین بی ام و X7 ۲۰۲۳

در فضای داخلی بی ام و X7 مدل ۲۰۲۳، کیلومترشمار دیجیتال ۱۲.۳ اینچی به نمایشگر لمسی ۱۴.۹ اینچی اطلاعات و سرگرمی وصل است و سیستم iDrive 8 تجربه جدیدی را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد. نمایشگر در زاویه دید راننده قرار دارد و دارای سیم‌کارت مجازی 5G است. با این آپشن، تلفن همراه به BMW ID وصل می‌شود و می‌توان با سیستم بی ام و از تلفن همراه استفاده کرد.

طراحی کنسول مرکزی بی ام و X7 تغییر کرده و شامل دکمه‌ها و کلیدهای جدیدی برای استارت استاپ، ترمز دستی، انتخاب دنده، غربیلک iDrive و… می‌شود. دریچه‌های تهویه از نو طراحی شده‌اند و دیگر روی داشبرد خبری از دکمه‌های فیزیکی سیستم تهویه مطبوع نیست.

یکی دیگر از آپشن‌های جدید بی ام و X7، نوار نور محیطی است که با باز شدن در خودرو فعال می‌شود و همچنین زمانی که تلفن همراه زنگ بخورد، به راننده اطلاع می‌دهد.

صندلی‌های ردیف جلو شاسی‌بلند بی ام و برقی و مجهز به گرم‌ کن صندلی و حافظه است، اما آپشن‌های سردکن و ماساژور را باید سفارش داد. صندلی‌ها علاوه بر روکش چرمی، دارای یک روکش گیاهی نیز هستند.

بی ام و X7 مدل ۲۰۲۳ سه ردیف صندلی برای ۷ سرنشین دارد، که برخلاف دیگر ماشین‌های سه ردیفه، بزرگسالان می‌توانند به راحتی در ردیف سوم بنشینند. همچنین سقف پانوراما فضای داخلی را بزرگ‌تر و جادارتر نشان می‌دهد. هر چند همین ردیف سوم، باعث شده تا صندوق X7 چندان جادار نباشد و فقط ۳۶۲ لیتر گنجایش داشته باشد. اما با جمع کردن ردیف سوم، فضای بار به ۱۳۷۶ لیتر می‌رسد.

بی ام و X7؛ چهره تازه لوکس

نمای عقب بی ام و X7 ۲۰۲۳

بی ام و X7 مدل ۲۰۲۳، دومین نسل این شاسی‌بلند است که طراحی ظاهری آن حرف و حدیث‌هایی ایجاد کرده. این شاسی‌بلند لوکس اولین محصول بی ام و محسوب می‌شود که با زبان طراحی جدید به بازار می‌آید و این سبک بعدها در دیگر خودروهای کمپانی آلمانی استفاده خواهد شد. هر چند صندوق بی ام و X7 به اندازه دیگر شاسی‌بلندهای سه نفره، مثل مرسدس بنز GLS و جیپ گرند واگنییر جادار نیست، اما پیشرانه‌های قدرتمند و آپشن‌های پیشرفته و کابین بزرگ، آن را تبدیل به جانشین مناسبی برای شاسی‌بلند بنز می‌کند.

خرید خودرو بی ام و X7 جدید (مدل پایه) ۷۸ هزار دلار برای مشتریان آب می‌خورد و گران‌ترین نسخه این ماشین ۱۰۳ هزار دلار قیمت دارد. البته با سفارش آپشن‌های بیشتر، هزینه خرید هم زیادتر می‌شود.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو