تاثیر رنگ خودروها بر جامعه

۸ شهریور ۱۴۰۱ تاثیر رنگ خودروها بر جامعه

زندگی شهری امروزی، زندگی پر سرعت و مکانیکی است. گاهی شهرها یا چنان از رنگ خالی هستند که گویا گرد فراموشی و بی‌تفاوتی بر سر شهر پاشیده شده یا آنقدر انبوهی از رنگ‌ها خصوصا در تابلوهای تبلیغاتی به چشم می‌خورد که دیگر المان‌ها و رنگ‌ها به چشم نمی‌آید.

در گذشته طبیعت بیشترین سهم ایجاد تنوع رنگی در شهرها را به دوش می‌کشیدند و حالا باید رنگ را به نوعی به شهرها تزریق کرد. گرچه نقاشی‌های دیواری، المان‌های شهری و حتی مجسمه‌ها می‌توانند با افزایش تنوع رنگی روحی تازه به شهر بدمند اما خودروها، که امروز بیشترین تردد را در خیابان‌ها دارند، نیز سهم قابل توجهی در رنگ بخشیدن به شهر و خاطرات شهرنشینان ایفا می‌کنند.

رنگ های محبوب خودرو

بنابر مطالعات و گزارش‌های جهانی، رنگ سفید محبوب‌ترین رنگ بین خریداران خودرو است. تقریبا ۳۵ درصد از خریداران ماشین‌های جدید، رنگ سفید را انتخاب می‌کنند.

رنگ مشکی نیز از رنگ‌های پرطرفدار بین علاقه‌مندان به خودرو است. بنابراین طبیعی است که تنوع رنگ خودروها در خیابان چندان زیاد نباشد و بیشتر خودروهای سفید و مشکی را در خیابان ببینیم تا آبی و سبز و طلایی.

رنگ خاکستری و نقره‌ای هم علاقه‌مندان زیادی دارد چون احتمال بروز تصادف در خودروهایی با این رنگ به دلیل بازتاب خوب نور، پایین است.

البته در سال‌های اخیر خریداران به سمت استفاده از بیش از یک رنگ در بدنه خودرو تمایل دارند و ترجیح می‌دهند با استفاده از روکش‌های مات، دو رنگ و… تنوع بیشتری به ظاهر خودرو خود بدهند.

رنگ‌های آبی مایل به خاکستری و سبز هم از دیگر رنگ‌های پرطرفدار بین ماشین‌بازان است.

بیشترین تنوع رنگ در خودروهای اسپرت دیده می‌شود. یعنی هرچه خودرو اسپرت‌تر باشد، احتمالا رنگ‌های عجیب و غیرمتعارف‌تری هم خواهند داشت. رنگ‌های قرمز، آبی و نارنجی بیشترین انتخاب صاحبان خودروهای اسپرت هستند.

تنوع رنگ خودرو در ایران

خودرو در ایران یک کالای سرمایه‌ای است. بنابراین کسانی که اقدام به خرید خودرو می‌کنند، فروش راحت خودرو را نسبت به سلیقه خود در اولویت قرار می‌دهند. بسیاری از ایرانی‌ها ترجیح می‌دهند رنگ‌های متعارف و معمولی مثل سفید، مشکی و خاکستری را برای خودرو خود انتخاب کنند تا بتوانند به راحتی آن را بفروشند.

از سوی دیگر به دلیل آنکه استفاده از رنگ‌های خاص برای خودرو نیازمند تکنولوژی بالا و نگهداری بیشتر است، قیمت نهایی خودروهای رنگی بیش از خودروهای سفید و مشکی است. به همین دلیل ایرانی‌ها ترجیح می‌دهند خودروی با قیمت کمتر داشته باشند و سراغ رنگ‌های دیگر خودرو نروند.

پیکان نارنجی

پیکان به عنوان اولین خودرو ملی در سال ۱۳۴۶ وارد بازار شد. آن زمان و حتی سال‌های بعد آنقدر طرفدارن پیکان زیاد شد که هنوز هم گاهی در خیابان‌ها آن را می‌بینیم. از آنجایی که پیکان، نماد تولید ملی بود، به عنوان خودروی رسمی تاکسیرانی هم انتخاب شد با این تفاوت که پیکان‌هایی که به عنوان تاکسی در شهر تردد می‌کردند نارنجی رنگ بودند. گرچه در سال‌های اخیر رنگ تاکسی‌ها تغییر کرده اما همچنان اولین تاکسی‌های رسمی ایران با رنگ نارنجی در خاطرات ثبت شدند.

پیکان جوانان گوجه ای

تاثیر رنگ خودرو

پیکان جوانان، زمانی ماشین پرطرفدار جوانان بود؛ پیکانی قرمز با چراغ‌های گرد و لاستیک دور سفید که با دیدنش یک جوان بیست و دو سه ساله با پشت مو و عینک آفتابی بزرگ در حالی که به خودرو خود تکیه داده در ذهن‌مان نقش می‌بندد.

تاکسی های زرد و سبز

تاکسی‌های نارنجی در طول زمان رفته رفته از دور خارج شدند و کم‌کم به تاریخ پیوستند. انواع پراید، پژو، سمند و… وارد چرخه تاکسیرانی شدند و رنگ نارنجی جای خودش را به زرد داد. حالا رنگ زرد برای بسیاری از ما به معنی تاکسی است. از سال ۱۳۸۵، رنگ سبز هم به رنگ تاکسی‌ها افزوده شد. البته تاکسی‌های سبز رنگ زیر نظر شرکت‌های خصوصی فعالیت می‌کنند.

نیسان آبی

نیسان آبی یا نیسان جونیور یکی از شناخته‌ترین خودروهای ایران است که نه‌تنها لطیفه‌های بسیاری پیرامونش ساخته شده، حتی سریالی هم درباره آن ساخته شده است. امروزه، نیسان آبی یکی از مهم‌ترین خودروهای باری است. گرچه سایپا، شرکت سازنده نیسان آبی، این خودرو را در رنگ‌های دیگری مثل سبز فسفری، زرد و سفید هم به بازار عرضه کرد اما به طرز عجیبی این خودروها فروش نرفتند. گویا نیسان جونیور اگر آبی نباشد اصلا ماشین نیست!

مایلر

کامیون مایلر، داستانی مشابه داستان نیسان آبی داشت. سایپا دیزل این خودرو را به رنگ نارنجی تولید کرد. سایپا دیزل سعی کرد ۱۹۲۱ را به رنگ سبز لجنی، زرد و سفید تولید کند اما این خودرو هم سرنوشت غم‌انگیزی مانند نیسان آبی داشت و تنها رنگ نارنجی با استقبال مواجه شد. تنها رنگی که در طیف رنگ‌های سفید، سبز و زرد استقبال شد، رنگ یشمی بود.

خودرو مفهومی کرایسلر

هارلی ارل، اولین کسی بود که ایده خودرو مفهومی را به جهان معرفی کرد. به گفته هارلی ارل هر شرکتی باید یک خودرو داشته باشد تا پیشگام باشد به همین دلیل شرکت‌های خودروسازی یک خودرو مفهومی را در نظر می‌گرفتند تا قدرت خودروسازی، آپشن‌های رنگی و فنی را نشان دهد. پلیموث کودا، ۲۵ نوار رنگ مختلف دارد که قدرت کرایسلر در تولید رنگ‌های مختلف خودرو را نشان می‌دهد.

تنوع رنگ خودرو در آمریکا

باور کردنش سخت است اما بنابر مطالعات جهانی، مردم آمریکا رنگی‌ترین خودروها را در میان مردم تمامی کشورها خریداری می‌کنند. آمریکایی‌ها به جز رنگ‌خای طبیعی، بیشترین متقاضیان خودروهای رنگی در دنیا هستند. البته در این کشور هم طرفداران رنگ‌های سیاه، سفید و خاکستری قابل توجه هستند.

هند و خودروهای رنگی

هند را با تنوع رنگ‌‌ها می‌شناسیم. همه اتفاقات در هند با رنگ گره خورده، از جشن رنگ‌ها گرفته تا تصمیم درباره رنگ خودرو.  صنعت خودروسازی هند دست توانایی در تولید خودروهای رنگی دارد، رنگ‌هایی که شاید برای ما کمی عجیب و غریب باشد اما این خودروها بدون هیچ تعجبی در خیابان‌های یکی از پر جمعیت‌ترین کشورهای دنیا تردد می‌کنند و به خیابان‌های شلوغ هند رنگ زندگی می‌دهند.

ژاپن و تاکسی های رنگارنگ

تاکسی‌های رنگارنگ توکیو، یکی از اولین نکاتی است که توجه را به خود جلب می‌کند. رنگ‌های نارنجی، سیاه، فیروزه‌ای، سبز روشن، سبز تیره، زرد، نقره‌ای، خردلی، کرم صورتی، بژ، سرمه‌ای، سفید، آبی نفتی و آبی روشن از جمله رنگ‌هایی است که برای تاکسی‌های پایتخت ژاپن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تنوع رنگ تاکسی‌ها به دلیل باز گذاشتن رنگ رانندگان توسط شرکت‌های تاکسیرانی خصوصی در توکیو است. همین تنوع رنگ تاکسی‌ها یکی از مواردی است که گردشگران را به سوی خیابان‌های پر از رنگ توکیو می‌کشاند.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: فاطمه امین الرعایا