خودروسازان هندی؛ ارزان و اقتصادی

۵ مهر ۱۴۰۲ خودروسازان هندی؛ ارزان و اقتصادی

بازار خودرو هندوستان در سالیان گذشته تنوع خاصی نداشت و اکثر خودروسازان هندی از فناوری‌های روز عقب افتاده بودند. ولی شرایط در سال‌های اخیر تغییر یافته است و حالا بسیاری از خودروسازان هندی مطابق با فناوری‌های روز مشغول تولید محصولات باکیفیت و جدید هستند که برخی آن‌ها به شهرت جهانی رسیده است. صنعت خودروسازی هند با سرعت باورنکردنی در حال رشد است و هر ساله انواع و اقسام خودروهای سواری را روانه بازار می‌کند.

خودروسازان هندی و شرکای جهانی

هند دارای برندهای خودرویی اصیلی همچون تاتا و ماهیندرا است، ولی بسیاری از خودروسازان هندی، با سایر غول‌های صنعت خودروسازی در جهان وارد همکاری شده و محصولات متنوعی را روانه بازار داخلی و خارجی می‌کنند. هیوندای، کیا، فولکس واگن، هوندا، فورد، تویوتا، رنو، اشکودا و ام جی از جمله کمپانی‌هایی هستند که دولت هند با سرمایه‌گذاری در آن‌ها و تولید محصولات مشترک، توانسته علاوه بر ارتقای صنعت خودروسازی، به سهم افزوده‌ای در بازار جهانی دست پیدا کند.

ماروتی سوزوکی

سوزوکی سوییفت

یکی از معروف‌ترین خودروسازان هندی، ماروتی سوزوکی نام دارد که در سال ۱۹۸۱ تاسیس شده است. این شرکت هندی، بزرگ‌ترین خودروساز در منطقه آسیای جنوبی به حساب می‌آید که با تولید ماروتی ۸۰۰ در سال ۱۹۸۲ پا به میدان رقابت گذاشت. ماروتی سوزوکی به لطف شریک ژاپنی خود خیلی سریع توانست اسم و رسم خاصی در بازار محلی به دست آورد و نخستین شرکتی به حساب می‌آید که در یک سال توانسته ۱ میلیون دستگاه خودرو به مشتریان هندی بفروشد.

در حال حاضر، ماروتی به عنوان شرکت تابعه سوزوکی، ۵۳ درصد از سهم بازار خودروهای سواری در هند را در اختیار داشته و محصولات خود را در سه کارخانه بزرگ هند تولید می‌کند. در لیست پرفروش‌ترین محصولات ماروتی سوزوکی می‌توان به خودروهای معروفی همچون سوییفت، دیزایر، گرند ویتارا و آلتو اشاره کرد.

تاتا موتورز

تاتا موتورز

تاتا موتورز در سال ۱۹۴۵ به عنوان تولیدکننده لوکوموتیو فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت در سال ۱۹۵۴ و پس از سرمایه‌گذاری مشترک با دایملر بنز، پا به عرصه خودروسازی گذاشت. با این وجود، نام تاتا در سال ۱۹۹۱ با عرضه خودروی اسپرت سیرا بر سر زبان‌ها افتاد. پس از سیرا، محصولات تاتا موتورز یکی پس از دیگری روانه بازار محلی شد و شرکت هندی توانست به جایگاهی عالی در صنعت خودروسازی دست پیدا کند.

برند تاتا هم‌معنی با ایمان و اطمینان است و تعهد خود نسبت به این ارزش‌ها را ثابت کرده است. از عرضه ارزان‌ترین مدل‌ها گرفته تا تنوع‌بخشی به سبد محصولات، انتظارات مشتریان همیشه در کانون استراتژی تولید خودروساز هندی قرار می‌گیرند. بد نیست بدانید تاتا در سال ۲۰۰۸، برندهای جگوار و لندرور را از کمپانی بزرگ فورد خریداری کرد تا بتواند توجه بازار جهانی را بیش از پیش به خود معطوف سازد.

معروف‌ترین محصول تاتا، نانو نام دارد که به علت قیمت بسیار پایین (۲۵۰۰ دلار) شهرت خاصی دست و پا کرده است. در حال حاضر، نکسون پرفروش‌ترین محصول این برند محسوب می‌شود و خودروهای دیگری همچون سافاری، تیاگو، بولت و آلتروز، جزو محصولات پرطرفدار تاتا به شمار می‌آیند.

ماهیندرا و ماهیندرا

ماهیندرا تار

شرکت ماهیندرا و ماهیندرا در سال ۱۹۴۵ پایه‌گذاری شده است و هم‌اکنون در حوزه تولید خودروهای تجاری سبک، شاسی بلند، دوچرخه و البته تراکتور فعالیت می‌کند. برند Mahindra & Mahindra یکی از معروف‌ترین تولیدکنندگان تراکتور در آسیا است که توانسته به شهرت جهانی دست پیدا کند. با این وجود، شاسی‌بلندهای این شرکت نیز از محبوبیت فراوانی در بازار هند برخوردارند. کمپانی هندی در عرصه برقی‌سازی نیز حرفی برای گفتن دارد و محصولات برند Reva به عنوان زیرمجموعه M&M به بازار عرضه می‌شوند.

ماهیندرا و ماهیندرا پس از خرید پینینفارینا (Pininfarina) و بهره‌گیری از تخصص این شرکت ایتالیایی در عرصه طراحی و بدنه‌سازی خودرو توانست به طور چشمگیری توسعه و پیشرفت پیدا کند. بولرو، اسکورپیو و XUV500‌ خودروهای پرچم‌دار M&M به حساب می‌آیند. ماهیندرا تار (Thar) به عنوان کپی هندی جیپ رانگلر نیز توانسته به محبوبیت و فروش قابل‌توجهی دست پیدا کند.

هیوندای موتورز ایندیا

هیوندای ورنا

زمانی که هیوندای در سال ۱۹۹۶ وارد هندوستان شد، اسم و رسم خاصی این کشور نداشت. کمپانی کره‌ای در حالی پا به هند گذاشت که تنها خودروسازان هندی شامل ۵ تولیدکننده اصلی، یعنی ماروتی، هندوستان موتور، پرمیر، تاتا و ماهیندرا مشغول ساخت خودرو بودند. شرکت‌هایی مثل دوو (با خودرو سیلو)، فورد، هوندا و اوپل پیشتر خود را به بازار هند معرفی کرده بودند و هیوندای باید به نحوی در مرکز توجهات قرار گیرد. غول خودروساز کره‌ای با عرضه مدل سانترو در سال ۱۹۸۸ به خوبی توانست به هدف خود برسد و به قلب هندی‌ها نفوذ کند.

هیوندای هند برای نخستین بار توانست انحصار دیرینه ماروتی سوزوکی را در بخش خودروهای سواری به چالش بکشد. این شرکت با دسترسی به فناوری‌های پیشرفته و تمرکز روی تولید محصولات متمایز، به یکی از محبوب‌ترین برندهای خودرو در دو دهه گذشته تبدیل شده است و در سال ۲۰۱۸، به لقب بزرگ‌ترین صادرکننده هندی دست پیدا کرد. پرفروش‌ترین خودروهای هیوندای ایندیا شامل النترا، اکسنت، ورنا، توسان، کرتا، i10، i10 گرند و Eon می‌شود.

هوندا کارز

هوندا سیتی

هوندا کارز حاصل سرمایه‌گذاری مشترک بین شرکت هندی Siel و شرکت ژاپنی هوندا است که از سال ۱۹۹۵ شروع به فعالیت کرد. این شرکت سه سال بعد، با عرضه خودروی نمادین و معروف سیتی (City) وارد بازار داخلی شد و در مدت زمان کوتاهی به محبوبیت خاصی رسید.

هوندا کارز در حال حاضر دو کارخانه بزرگ در هند دارد. این شرکت تا پیش از پاندمی کرونا فروش خوبی در بازار داخلی و خارجی داشت، ولی دوره سه ساله پاندمی و کاهش تقاضا برای خودرو، چالش‌هایی را برای این خودروساز بزرگ به وجود آورده است، تا حدی که احتمالا یکی از کارخانه‌های خود را تعطیل کند. به هر حال، هوندا کارز هنوز هم با ارتقا و تولید خودروی مدرن، جایگاه خاصی در بازار هند دارد. فیس‌لیفت مدل‌هایی مثل امیز (Amaze) و سیتی و همین‌طور خودروی جدید الویت (Elevate) بدون شک مهم‌ترین دلایل تداوم حیات هوندا در هند هستند.

احیای صنعت خودرو هند

خودروسازان هندی از دیرباز تاکنون نقش موثری در صنعت خودروسازی آسیا داشته‌اند و از هیچ تلاشی برای ارتقای محصولات خود و همگامی با فناوری‌ها و تکنولوژی‌های روز دنیا دریغ نمی‌کنند. برخی برندهای هندی پا به عرصه تولید خودرو برقی گذاشته‌اند و برخی دیگر همکاری با غول‌های صنعت خودرو را افزایش داده و درصدد گسترش صادرات محصولات به بازارهای جهانی هستند. هند کشوری پهناور با ظرفیت توسعه و تولید فراوان در عرصه‌های مختلف است و مردم آن علیرغم ظاهر ساده، عطش خاصی در استفاده از بهترین و جدیدترین فناوری‌های روز دارند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: تیم تولید محتوا خودرو45