برترین محصولات آئودی در طول تاریخ!

۵ آبان ۱۳۹۹ برترین محصولات آئودی در طول تاریخ!

­محال است ذره‌ای علاقه نسبت به دنیای خودرو داشته باشید اما نام آئودی را نشنیده باشید؛ این خودروساز آلمانی با ارائه محصولات جذاب و مهیج، روح و روان علاقه‌مندان به دنیای اتومبیل را بازی می‌دهد. بسیار سخت است بتوان کسی را یافت که نسبت به برند آئودی تنفر داشته باشد، چرا که آئودی همواره جزو خوش‌نام‌ترین نشان‌های تجاری در صنعت خودروسازی بین‌المللی به شمار آمده و محصولات نسبتا لوکس و خوش‌ساخت آن لبخند بر لبان مشتریان و خریداران نشانده است.

ریشه این کمپانی آلمانی به اوایل قرن بیستم بازمی‌گردد؛ در واقع این کارخانه خودروسازی آلمانی در سال ۱۸۹۹ توسط «آگوست هورش» بنیان‌گذاری و اولین خودرو آن نیز حدود دو سال بعد از خط تولید خارج شد. حدود هشت سال بعد آگوست هورش شرکای خود را رها و شرکت دیگری به نام آئودی را تاسیس کرد. کلمه هورش به معنای گوش دادن است که در لاتین آئودی گفته می‌شود. اولین خودرو شرکت آئودی در سال ۱۹۱۰ با نام تایپ a فیتون روانه بازار شد. تیپِ b این خودرو نیز طی همان سال به دست مشتریان رسید. این دو خودرو محبوبیت بالایی به دست آوردند و در مسابقات اتومبیلرانی نیز به قهرمانی‌های متعدد دست یافتند. آقای آگوست هورش در سال ۱۹۲۰ به سمتی رده بالا در وزارت حمل‌ونقل آلمان گماشته شد و در نتیجه از آئودی خداحافظی کرد.

فلسفه لوگوی چهار حلقه‌ای آئودی نیز جالب توجه است؛ این نماد در سال ۱۹۲۸ و بعد از ادغام چهار شرکت dkw ، واندر، هورش و آئودی پدید آمد که نشان از اتحاد این چهار شرکت داشت.

کمیته بین‌المللی المپیک به دلیل شباهت لوگوی آئودی به نشان المپیک در سال ۱۹۹۵ شکایت‌نامه‌ای را تسلیم دادگاه کرد اما در نهایت این شکایت و دادخواست به جایی نرسید و آئودی اجازه پیدا کرد همچنان با این لوگوی زیبا به کار خود ادامه دهد. همچنین طی جنگ جهانی دوم شرکت آئودی مجبور شد تا وسایل نقلیه جنگی برای ارتش آلمان بسازد. همچنین بعد از جنگ نیز تاسیسات شرکت آئودی واقع در آلمان شرقی تحت کنترل شوروی درآمد و این کارخانه تعطیل شد اما با این حال، مدیران شرکت آئودی به آلمان غربی مهاجرت کرده و در ایالت باواریا به تولید قطعات یدکی پرداختند.

طی سال ۱۹۵۹ کمپانی دایملر بنز به خرید اکثریت سهام auto union (آئودی سابق) اقدام کرد و در سال ۱۹۶۴ نیز گروه فولکس واگن ۵۰% این سهام را به دست آورد و با این اقدام مجددا برند آئودی را احیا شد و محصولاتی همچون آئودی 60، 75 و 80 تولید شد. در سال ۱۹۹۱ آئودی برای سومین سال در بازار ایالات متحده به بالاترین میزان فروش دست یافت و روند صعودی فروش محصولات این شرکت در ایالات متحده و آسیا تا سال ۲۰۰۸ نیز ادامه پیدا کرد. در حال حاضر نیز اکثریت سهام عادی متعلق به شرکت فولکس واگن بوده و محصولات زیبا و جذابی از سوی این شرکت به دست مشتریان می‌رسد که در ادامه به معرفی اجمالی تمامی آن‌ها خواهیم پرداخت.

آئودی A1

کوچکترین سری محصولات شرکت آئودی هاچبک A1 است که در کلاس سوپرمینی (سگمنت بی)‌ دسته‌بندی شده و به شکل ۳ یا ۵ درب دیفرانسیل جلو یا چهار چرخ محرک در بازار موجود است. همچنین در بحث پیشرانه از موتورهای توربو شارژ ۱.۲ لیتری ۴ سیلندر بنزینی به علاوه یک پیشرانه ۲ لیتری آرین خودرو حضور دارند موتورهای گازوئیلی ۱.۶ لیتری آیا ۲ لیتری نیز به همراه جعبه‌دنده‌های ۵ و ۶ سرعته دستی یا ۷ سرعت اس ترونیک برای آئودی A1 در نظر گرفته شده‌اند‌.

 

آئودی A1

آئودی A3

آئودی A3 یک خودرو کوچک خانوادگی در سگمنت C است که تولید آن از سال ۱۹۹۶ آغاز شد و در حال حاضر چهارمین نسل آن در بازار موجود است.
نسل چهارم آئودی A3 (مدل 8Y) از سال ۲۰۲۰ در قالب سدان چهار در و یا هاچبک پنج در اسپرت‌بک در خیابان‌ها خودنمایی می‌کند. پیشرانه‌های سه سیلندر توربوشارژ به حجم یک لیتر، چهار سیلندر بنزینی هیبریدی ۱.۴ لیتری، پیشرانه توربو شارژ ۱.۵ لیتری و همچنین موتور توربوشارژ دو لیتری دوگانه‌سوز (بنزین – سی ان جی) برای A3 در نظر گرفته شده است.

ظاهرا در طراحی بدنه و کابین این خودرو از محصولات لامبورگینی، دیگر شرکت زیرمجموعه فولکس واگن الگوبرداری شده است. جعبه‌دنده‌های شش سرعته دستی و یا هفت سرعته اتوماتیک نیز با پیشرانه‌های مختلف آئودی A3 جفت خواهند شد. در این میان نسخه اسپرت آئودی RS3 به لطف برخورداری از پیشرانه پنج سیلندر تخت با قدرت ۴۰۰ اسب بخار، پرتوان‌ترین نسخه آئودی A3 به شمار می‌آید.

 

آئودی A3

آئودی A4

آئودی A4 بر پلتفرم گروه b فولکس واگن استوار شده و از سال ۱۹۹۴ تاکنون در قالب پنج نسل روانه میدان شده است. این خودرو در قالب بدنه سدان و استیشن واگن به دست مشتریان رسیده و نسل پنجم آن از سال ۲۰۱۶ تاکنون روی خط تولید حضور دارد. نسخه کراس اوور آئودی A4 نیز تحت عنوان آلرود – کواترو به دست مشتریان رسیده است.

این خودرو با پیشرانه‌های مختلفی عرضه شده که پرقدرت‌ترین آنها پیشرانه توربوشارژ V6 به حجم 2.9 لیتر است. حداکثر قدرت این موتور برابر با ۴۴۴ اسب بخار بوده و نهایت گشتاور آن نیز به ۶۰۰ نیوتن متر می‌رسد. شتاب صفر تا صد این نسخه از آئودی A4 برابر با ۴.۱ ثانیه و حداکثر سرعت آن معادل ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت عنوان شده است. همچنین این نسخه آئودی A4 به طور میانگین در حدود ۷.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف می‌کند. ناگفته نماند چهار پیشرانه دیگر نیز برای این خودرو قابل سفارش خواهد بود که چیزی در حدود ۱۵۰ تا ۳۵۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند.

آئودی A4

آئودی A5

این خودرو جزو کوپه‌های لوکس شرکت آئودی به حساب می‌آید که از سال ۲۰۰۷ تاکنون در قالب دو نسل به دست مشتریان رسیده است. نسل دوم آئودی A5 در سال ۲۰۱۶ به بازار راه پیدا کرده و پیشرانه دو لیتری آن برابر ۱۹۰ یا ۲۵۲ اسب بخار (بسته به نوع تنفس) قدرت تولید می‌کند. این پیشرانه با جعبه دنده شش سرعته دستی و یا 7/8 سرعته اس-ترونیک تیپ-ترونیک همراه شده است. همچنین آئودی RS5 در این کلاس به پیشرانه V6 به حجم 2.9 لیتر ۴۵۰ اسب بخار و گشتاور ۶۰۰ نیوتن متری مجهز شده است. شتاب صفر تا صد این نسخه برابر با ۳.۹ ثانیه بوده و بیشینه سرعت آن به رقم ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

آئودی A5

آئودی A6

آئودی A6 خودروی لوکس بزرگ است که از سال ۱۹۹۴ در لیست تولیدات شرکت آئودی قرار دارد. این محصول تاکنون در قالب پنج نسل وارد بازار شده که آخرین نسل آن از سال ۲۰۱۸ در لیست محصولات آئودی جای دارد. آئودی A6 نسل پنجم با پنج موتور بنزینی همراه شده که در این میان نسخه چهار لیتری V8 تویین توربو پرقدرت‌ترین نمونه در میان این موتورها به حساب می‌آید. حداکثر قدرت این موتور برابر با ۵۹۲ اسب بخار بوده و بیشترین گشتاور آن نیز به عدد ۸۰۰ نیوتن متر می‌رسد.

شتاب ۰ تا ۱۰۰ این مدل ۳.۶ ثانیه برآورد شده است. ناگفته نماند که پنج نوع قوای محرکه دیزلی نیز برای آئودی A6 با توان‌های خروجی حدود ۱۶۰ تا ۳۵۰ اسب‌بخار در نظر گرفته شده است. تمامی مدل‌های آئودی A6 با گیربکس هفت سرعته اس ترونیک دوکلاچه و یا گیربکس اتوماتیک تیپ ترونیک هشت سرعته کوپل شده‌اند.

 

آئودی A6

آئودی A7

آئودی A7 در رده محصولات لوکس بزرگ از نوع پنج در لیفت‌بک جای می‌گیرد. از سال ۲۰۱۰ لیست تولیدات آئودی اضافه شده است. این خودرو بر پلتفرم ام ال بی فولکس واگن توسعه یافته و تاکنون دو نسل از آن در اختیار مشتریان گذاشته شده است. نسل دوم آئودی A7 با کد 4K8 شناخته می‌شود و از سال ۲۰۱۸ در خیابان‌های شهرها و کشورهای مختلف خودنمایی می‌کند. نیروگاه شش سیلندر بنزینی با قدرت ۳۳۵ اسب بخار و گشتاور ۵۰۰ نیوتن متر در این خودرو حضور دارد و نیروی آن توسط گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه یا جعبه دنده اتوماتیک ۸ سرعته تیپ ترونیک به سمت چرخ‌ها ارسال می‌شود.

سیستم برقی ۴۸ ولت به همراه استارتر تسمه‌ای گونه‌ای سیستم هیبریدی ملایم را پدید آورده‌اند. همچنین پیشرانه v6 با قدرت ۵۹۲ اسب بخار و گشتاور ۸۰۰ نیوتن متر ویژه مدل آئودی RS7 کواترو (نسخه اسپرت مدل A7) در نظر گرفته شده که شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن را به ۳.۵ ثانیه می‌رساند. حداکثر سرعت آئودی RS7 بالغ بر ۳۰۶ کیلومتر بر ساعت است. ناگفته نماند که پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی مختلف در خط تولید آئودی A7 حضور دارند و بنا بر سفارش و نوع تیپ خودرو، روی آن نصب می‌شوند.

 

آئودی A7

آئودی A8

A8 یک سدان فول سایز لوکس است که تحت عنوان S8 نیز شناخته می‌شود و به عنوان نخستین خودرو تولید انبوه با شاسی آلومینیومی روانه بازار شده است. تولید آئودی A8 از سال ۱۹۹۴ کلید خورد و در سال ۲۰۱۸ آخرین نسل آن یعنی نسل پنجم 4N در بازار اعلام حضور کرد.

پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی V8 و ر6 برای آئودی A8 در نظر گرفته شده که در این میان مدل 60 TFSI به موتور V8 بای توربو چهار لیتری و سامانه هیبرید ۴۸ ولتی مجهز است. حداکثر قدرت این مدل برابر با ۵۶۳ اسب بخار بوده و بیشینه گشتاور ۸۰۰ نیوتن متری تولید می‌کند. میانگین مصرف سوخت آن نیز 11.3 لیتر است. چابک‌ترین نمونه آئودی A8 قادر است ظرف مدت زمان ۳.۸ ثانیه فرایند شتاب‌گیری صفر تا ۱۰۰ را به انجام برساند.

از سوی محصولات کراس اوور شرکت آئودی نیز با حرف Q شناخته می‌شوند. تولیدات سری کیو شرکت آئودی شامل مدل‌های Q2 و Q3 و Q5 و Q7 و Q8 است. مدل کیو ۲ به عنوان کوچک‌ترین خودرو در این رنج شناخته می‌شود که یک کراس اوور ساب کامپکت بوده و از سال ۲۰۱۶ تولید آن آغاز شده است. پیشرانه ۲ لیتری توربو شارژ با قدرت ۱۸۸ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتن متر، قویترین موتور به خدمت گرفته شده در محصولات سری Q2 شرکت آئودی به شمار می‌رود. پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی دیگری نیز برای این خودرو قابل سفارش خواهد بود.

آئودی A8

 

دو مدل آئودی Q5 و Q3 نیز به عنوان کراس اوورهای جمع‌وجور کامپکت از سوی آئودی در حال تولید هستند و تاکنون دو نسل از آنها به دست مشتریان رسیده است. کراس اوورهای Q7 و Q8 نیز در کلاس شاسی بلندهای میان سایز جای گرفته و از ظاهری لوکس بهره می‌برند. پیشرانه V6 به حجم ۳ لیتر در مدل Q7 حدود ۳۳۵ اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند؛ شتاب صفر تا ۱۰۰ این نسخه Q7 نیز ۵.۹ ثانیه اعلام شده است. حداکثر سرعت این خودرو و مصرف سوخت آن هم به ترتیب ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت و ۷.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ارزیابی می‌شود.

شرکت آئودی طی یکی دو سال اخیر محصولات برقی را نیز به رنج تولیدات خود اضافه کرده که آنها را با نشان E-tron نامگذاری کرده است. اولین محصول با نشان ایترون یک شاسی بلند میان سایز تمام الکتریکی بود که از سال ۲۰۱۸ تولید آن در دستور کار شرکت آلمانی قرار گرفته است. در این خودرو از باطری ۹۵ کیلوات ساعت استفاده شده و دو موتور الکتریکی آن قادر به تولید ۴۰۲ اسب بخار قدرت به همراه ۶۶۴ نیوتن متر گشتاور هستند. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این کراس اوور برقی آئودی برابر با ۵.۷ ثانیه است. دیگر مدل برقی آئودی یک کوپه اسپرت با نام آئودی etron GT شناخته می‌شود و در آینده نزدیک روانه بازار خواهد شد.
همچنین شرکت آئودی محصولات دیگری همچون مدل اسپرت، زیبا و جذاب R8 را نیز تولید می‌کند. R8 خودرویی اسپرت و موتور وسط بوده که از سال 2006 تاکنون در قالب دو نسل روانه بازار شده است. نسل دوم آئودی R8 از سال ۲۰۱۵ و با پیشرانه V10 راهی میدان شد. حداکثر قدرت نسخه پایه این خودرو حدود ۵۶۲ اسب بخار است که در نمونه پلاس تا ۶۱۰ اسب بخار افزایش می‌یابد.

 

آئودی Q5

آئودی Q5 مدل 2020

 

دیگر محصول دو درب شرکت آئودی یک کوپه اسپرت TT است که تولید آن از سال ۱۹۹۸ آغاز شده و تاکنون در قالب سه نسل به دست مشتریان رسیده است. از پیشرانه‌های مورد استفاده در این مدل می‌توان به نمونه دو لیتری توربوشارژ با قدرت ۲۲۷ اسب بخار و گشتاور ۳۷۰ نیوتن متر اشاره کرد. درسال ۲۰۱۹ شرکت آئودی اعلام کرد که نسل کنونی احتمالا آخرین مدل تی تی باشد و پس از آن دیگر شاهد مدل جدید این خودرو نخواهیم بود. در حال حاضر نیز این شرکت آئودی تمرکز ویژه خود را بر تولید محصولات برقی در قالب زیر برند ایترون قرار داده و سعی دارد تا از قافله برقی سازی خودروها همچون دیگر کمپانی‌های معتبر غافل نماند. در آینده حتما شاهد حضور محصولات گوناگون آئودی در قالب تولیدات برقی و هیبریدی با نام‌هایی جدید خواهیم بود.

 

نویسنده: حسین باباپور