هیوندای ایونیک ۵، روبوتاکسی آینده

۱۸ شهریور ۱۴۰۰ هیوندای ایونیک ۵، روبوتاکسی آینده

تحقق وعده عرضه خودروهای بدون نیاز به راننده یا همان خودران‌ها، از همیشه نزدیک‌تر است؛ چرا که اخیرا کمپانی هیوندای از تاکسی‌های خودران خود رونمایی کرد. ایونیک ۵ به تاکسی خودران تبدیل خواهد شد. کمپانی هیوندای که امروزه یکی از بزرگ‌ترین غول‌های خودروسازی دنیا به حساب می‌آید، اخیرا از ایونیک ۵ روبوتاکسی رونمایی کرده است.

این تاکسی که برای حرکت و عبور و مرور نیازی به دخالت راننده ندارد، در دسته محصولات خودران این صنعت قرار می‌گیرد. هیوندای آسیایی قصد دارد تا سال ۲۰۲۳، یعنی تنها تا دو سال دیگر، ایونیک ۵ روبوتاکسی را راهی جاده‌ها کرده و برای ارائه خدمات عمومی، آماده کند. این محصول به سطح چهارم فناوری خودران‌ها مجهز خواهد بود؛ بنابراین در مدت زمان کمی به لطف ایونیک ۵ روبوتاکسی، تاکسی‌ با آن معنا و مفهوم سنتی که ما می‌شناسیم به تاریخ خواهند پیوست.

ایونیک 5، خودران آزمایشی

نمایی از هیوندای ایونیک ۵ روبوتاکسی

این تاکسی خودران توسط شرکت موشِنال (Motional) ارائه خواهد شد. این کمپانی خودروسازی کوچک درست یک سال پیش و در نتیجه یک قرارداد مشترک میان هیوندای و شرکت قطعه سازی ایرلندی اَپتیو (Aptiv)، واقع در دوبلین پایتخت ایرلند، شکل گرفت. به نظر می‌رسد که نقش موشنال نوپا و تازه نفس هر روز در حال پررنگ‌تر شدن است و با ارائه ناوگانی از تاکسی‌های خودران در نِوادا، لس آنجلس به زودی نامش سر زبان‌ها خواهد افتاد. به نظر می‌رسد که این ناوگان در حال حاضر آزمایشی است و تنها در صورت حضور راننده فعالیت می‌کند. این کار به دلیل اطمینان حاصل کردن از ایمنی فناوری خودران روبوتاکسی‌ها و برای جلوگیری از بروز شرایط اضطراری صورت می‌گیرد.

بنا به آنچه هیوندای ادعا می‌کند، این محصول جدید و پیشرفته به بیش از ۳۰ سنسور، مجموعه‌ای از انواع و اقسام دوربین‌ها، رادارها و لیدار مجهز است که همگی می‌توانند زاویه دیدی ۳۶۰ درجه و کامل، تصاویری با کیفیت بالا ارائه داده و اشیا و موانع را از راه دور تشخیص دهند. تمامی این تمهیدات برای فراهم کردن شرایط و محیطی ایمن برای عبور و مرور تاکسی‌های خودران در نظر گرفته شده است.

فناوری خودرانی که موشنال برای ایونیک ۵ روبوتاکسی هدف گرفته، از پیش تایید شده و به سیستم‌های ایمنی و به‌روزی مجهز است. این سیستم‌ها و نرم‌افزارها قادر به دریافت اطلاعات از محیط واقعی اطراف هستند، بنابراین می‌توانند خودرو را در مواقع چالش برانگیز به راحتی هدایت و بدون هیچ مشکلی جهت یابی کند.

پیش‌بینی می‌شود که در آینده نه چندان دور دیگر خودروسازان بزرگ این صنعت نیز جا پای هیوندای و کمپانی موشنال بگذارند و محصولات خودران را جایگزین خودروهای معمول و امروزی کنند. البته لازم به ذکر است که پیش‌تر، ایده ساخت روبوتاکسی‌ها توسط ایلان ماسک، مدیر عامل کمپانی خودرسازی آمریکایی تسلا مطرح و به یکی از وعده‌های رویایی او تبدیل شد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: پرستو مهدی قلیخان