تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک

۲۴ شهریور ۱۳۹۹ تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک

رانندگی با خودروهای اتومات راحت‌تر از خودرو‌های دنده‌ای است اما رانندگان حرفه‌ای و ماهر هیچ وقت لذت رانندگی با خودرو دنده‌ای را با سیستم‌های اتوماتیک عوض نمی‌‌کنند. اغلب خودرو‌های امروزی به گیربکس‌های اتوماتیکی مجهز می‌شوند تا رانندگی را آسان‌تر کنند. شاید راحتی در رانندگی و خستگی از کلاچ گرفتن سبب شود که به فکر تبدیل گیربکس دنده‌ای خودرو به اتوماتیک افتاده باشید.

تقریبا گیربکس دستی همه خودرو‌ها را می‌توان به اتوماتیک تبدیل کرد اما این کار در خودروهایی که مدل اتوماتیک را دارند منطقی‌تر خواهد بود.

مدل اتوماتیک را برخی از خودروسازان برای خودرو طراحی می‌کنند که در این صورت تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک راحت و عاقلانه تر خواهد بود.

به یاد داشته باشید که تبدیل اتومبیل دنده‌ای به اتوماتیک مطابق با کیفیتی که کارخانه‌ها تولید می‌کنند نخواهد بود. همچنین اگر قصد انجام این کار را دارید باید با یک تعمیرکار متخصص و ماهر مشورت کنید.

اگر گیربکس غیرفابریک روی اتومبیل نصب شود، عملکرد موتور با مشکل مواجه شده و عملکرد آن تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

گیربکس دستی

مزایای تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک

تمرکز بالا در رانندگی

دنده اتوماتیک به راننده تمرکز بیشتری می‌دهد چراکه تعویض دنده نیاز به دقت و زمان دارد و برای این کار ممکن است برای لحظه‌ای چشم از جاده بردارید که خطراتی را به همراه خواهد داشت.

به راننده فشار کمتری وارد می‌شود

رانندگی با خودرو‌هایی که گیربکس دستی دارند مستلزم تمرکز مداوم و حرکت مکرر‌ پاها روی سه پدال گاز، ترمز و کلاچ خواهد بود در حالی که پدال کلاچ در خودرو‌های اتومات حذف می‌شود که درگیری پاها نیز کمتر خواهد بود. رانندگی با خودروهای اتوماتیک علاوه بر کمک به سلامت زانوها، احساس خستگی ناشی از رانندگی را هم کمتر می‌کنند.

عملکرد بهتر خودرو در سراشیبی

عملکرد خودروهایی که گیربکس اتوماتیک دارند در مسیر‌های سربالایی بهتر است. این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک درست انجام نشود نتیجه برعکس خواهد بود و خودرو در مسیرهای سراشیبی عمکلرد درستی نشان نخواهد داد.

رانندگی راحت‌تر

برای رانندگی در ترافیک مکرر باید ترمز بگیرید و همزمانت پای خود را روی کلاچ نیز بگذارید اما وقتی که گیربکس خودرو شما اتوماتیک باشد این درگیری کمتر خواهد بود و نیاز به تعویض دنده و تمرمز مداوم ندارد.

تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک چه معایبی دارد؟

  • افزایش مصرف سوخت
  • افزایش استهلاک خودرو
  • هزینه بالا
  • هزینه بالای نگه‌داری و تعمیر گیربکس اتوماتیک

تبدیل گیربکس دنده‌ای به اتوماتیک چقدر آب می‌خورد؟

بازار تبدیل گیربکس در سال‌های اخیر رونق بسیاری داشته است. صرف نظر از مزایا و معایب آن تبدیل گیربکس اگر توسط متخصص و با استفاده از قطعات با کیفیت انجام نشود به خودرو آسیب وارد می‌کند. در مراکزی که خدمات اتومبیل ارائه می‌دهند به وفور تبلیغات تبدیل گیربکس دیده می‌شود و هزینه آن برای انواع خودرو‌ها متفاوت است. گفتنی است که هزینه تبدیل گیربکس بالاتر از یک میلیون تومان خواهد بود.

چند نکته درباره تبدیل گیربکس

  • تبدیل گیربکس دنده‌ای به اتوماتیک سبب می‌شود که صداهای غیرعادی موتور به گوش برسد.
  • قدرت خودرو در تبدیل گیربکس کم می‌شود.
  • تعویض رادیاتور اصلی با رادیاتور آهنی سبب می‌شود که موتور خودرو در فصل تابستان بیش از حد معمول گرم شود.

کلاچ برقی، جایگزین تبدیل گیربکس

کلاچ برقی یکی از راه‌هایی است که با استفاده از آن می‌توان پدال کلاچ را حذف کرد. این کلاچ معمولا روی بیشتر اتومبیل‌ها نصب می‌شود. کارکرد این قطعه با یک دکمه است که روی دنده نصب می‌شود یعنی برای کلاچ گرفتن به جای اینکه پدال کلاچ را فشار دهید با یک دکمه، کلاچ خودرو را در دست دارید. همچنین هزینه خرید و نصب کلاچ برقی بسیار پایین تر از تبدیل گیربکس است.

نویسنده: شقایق صفی خانی